Ga naar inhoud



Gene 1225

Aanbevolen berichten

Ik ben momenteel een boek aan het lezen over de pest in de 14de-eeuw ( 1349-1350) in Vlaanderen. 

Alhoewel ik nog niet halfweg ben zijn er toch al interessante punten naar voor gekomen die - misschien - vergelijkbaar zijn met deze coronaperiode.

De gelijkenis gaat natuurlijk niet op wat het dodental betreft, maar dat is eerder een gevolg van de kennis van de medische wereld.

Maar wat deed het met de samenleving na de pestperiode?

Even samenvatten: de werkende klasse begon hogere lonen te bedingen om het achterstallige werk bij te benen, daarom werd er massaal geld bijgemaakt in opdracht van de koningen . Om de kosten te drukken ( en het staatskapitaal te vrijwaren)  werd er "minderwarig geld" bijgemaakt: het zilvergehalte in de munten werd verminderd. Dit had dan weer prijsstijgingen tot gevolg, zeker voor ingevoerde producten. Bijgevolg ontstond er een hyperinflatie. 

Het heeft zowat 25 jaar geduurd om de toestand te normaliseren en de prijzen terug te brengen op het niveau van voor de pest.

Alvast één punt is al herkenbaar: de prijzen in de supermarkten zijn effectief gestegen en sommige ( vele ?) handelaars rekenen extra kosten aan voor de coronamaatregelen die ze moeten treffen. Zal het volgende punt ook gelijkaardig zijn, nl. het bijmaken van geld ? Ik vrees van wel.Krijgen we dan een hoge inflatie?  Die vraag stellen is overbodig.

Een verschijnsel dat ook toen al bekend was: het manipuleren van de cijfers over het aantal slachtoffers door de machthebbers. Het gevolg was dat latere historici er van uitgingen dat Vlaanderen grotendeels gespaard bleef van de pest. Niet dus. 

Nihil novum sub sole. 

 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...