Ga naar inhoud


haperend en "freezed" beeld op alle HD zenders


jvasabra

Aanbevolen berichten

Hallo allen, Lang ( jaren!) geleden dat ik nog ets moest vragen op het forum. Ik lees wel heel geregeld de info TVVL, altijd boeiend.

Situatie installatie: Plaats San Juan de los Terreros ( Zuid Spanje); klassieke ( oude)opstelling dubbele LNB met astra 19° in centrum en Astra 23° links er van; M7 801 ontvanger. Werkt hier prima al 7 jaar of zoiets.de ontvanger geeft als info software versie 2.12A; MICOM iV.0.15; software sinds juli 22 2015.

Sinds een tweetal weken heb ik sterk schokkerig beeld op Vl zenders , soms freezed en dan reageert de ontvanger helemaal niet meer, noch op de afstandsbediening, noch op de toesten op het toestel zelf. Stekker uit en opnieuw opstarten en het werkt. Haperend beeld blijft bestaan. Ik heb gekeken op de FTA zenders ( astra 19°) en daar idem voor de HD zenders, de SD zenders ( een aantal duitse, en bv Algerije, Cuba ed werken perfect). 

Wat heb ik gedaan : alle stekkers losgemaakt , gekuist... en opnieuw bevestigd. de LNB losgemaakt, en de antenne opnieuw juist gericht ( ze stond juist); ik heb een simpel satellietrichterje met fluitsignaal en een schaal met wijzer voor fijnafstelling. Ik heb de HDMI kabel vervangen, zelfs nog eens gekoppeld met een scart kabel;  alles blijft idem, er is niet naar te kijken.

Ik heb tenslotte de ontvanger bij een buurman aangesloten en hetzelfde fenomeen bij hem; omgekeerd zijn ontvanger op mijn schotel geplaatst en alles werkt perfect.

Ik heb geprobeerd om nieuwe software op te laden ( nu is die van 2015!) maar ik krijg een bericht gen HDD of zoiets aanwezig en ik kan geen nieuwe opkladen. Er is misschien geen nieuwe.

 

Ik heb met de klantendienst van TV VL gebeld,maar de lieve juffrouw kon me niets zinnigs antwoorden.

 

Mijn conclusie is dat het probleem in de ontvanger zit. 

Twee vragen aan de groep: Is dat een juiste conclusie?

                                                Hoe kan ik dat herstellen of laten herstellen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


44 minuten geleden, jvasabra zei:

Ik heb tenslotte de ontvanger bij een buurman aangesloten en hetzelfde fenomeen bij hem; omgekeerd zijn ontvanger op mijn schotel geplaatst en alles werkt perfect.

 

Hier uit kan ik concluderen dat de M7 801 defect is. Tijd om de ontvanger te vervangen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een DSR-7141 voor je... Nooit gebruikt (nou ja, alleen updates)...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mimisiku, Bedankt voor het aanbod. Dat is een ouder toestel, ik ga eerst kijken of ik een andere oplossing vind. Er zijn heel wat tweedehandse M7 801 te koop, dat is wel makkelijk. Ik kan hier in Spanje een toestel van SAB kopen, maar dat heeft alleen een ingang en ik heb er eentje nodig met ingang en uitgang want er zit een tweede ontvanger op voor franstalige uitzendingen.

Ik lees nu ook dat SAB gestopt is met verkopen, ook al geen pluspunt. Weet iemand of dat goede toestellen zijn/waren. 

 

Is Sprietje met vakantie? Gewoonlijk is die er als de kippen bij met info. Ofwel is deze zaak zo duidelijk dat het geen extra abntwoord hoeft na de conclusie van Ventura.

 

Groeten, Jacques

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, jvasabra zei:

Ik lees nu ook dat SAB gestopt is met verkopen, ook al geen pluspunt. Weet iemand of dat goede toestellen zijn/waren. 

 

Mijn ervaring met SAB ontvangers is niet zo best. Ik zal persoonlijk geen SAB ontvanger meer kopen ivm eventuele garantie kwesties. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er iemand met technische bagage die mij kan vertellen waarom precies de ontvanger wel prima de kanalen in sd ontvangt en hapert op de hd kanalen?  Eigenlijk kan er niet veel aan stuk zijn , maar ik vind natuurlijk geen hersteller. Toch graag de technische uitleg.

Groeten Jacques

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bijvoorbeeld door de hogere complexiteit van een HD stream, waardoor bij een slechte voeding de clock jitter ervoor zorgt dat het signaal niet gedecodeerd kan worden.

 

 

Maar zonder onderzoek van de ontvanger blijft het gissen, meten is weten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, jvasabra zei:

ik heb er eentje nodig met ingang en uitgang want er zit een tweede ontvanger op voor franstalige uitzendingen.

 

Dat wordt nog een lastige zoeken. Tegenwoordig hebben de meeste moderne satelliet ontvangers geen "Loop Out" aansluiting. Anders zit er niks op, dan een gebruikte exemplaar aan te schaffen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-6-2020 om 16:59, jvasabra zei:

San Juan de los Terreros

Staat daar sinds je de problemen hebt een nieuwe zendmast in de buurt en/of heb je misschien een nieuwe mobiel telefoon......

Ik denk aan de oude coax die beinvloed kan zijn door 3G en 4G, dus aan vervangen van de coax.

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is een veel voorkomende bron van storingen bij deze ontvanger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de voeding vervangen en het probleem blijft hetzelfde. Er zijn ook geen nieuwe masten 4G of 5g in de buurt bijgekomen en ik heb evenmin een andere smartphone.

 

het lijkt er op dat de bitstream verstoord is en dat ik voor een of andere reden niet kan upgraden ? naar HD terwijl alle SD kanalen werken. Toch werkten tot twee weken geleden de HD kanalen normaal.

Ik kan geen nieuwe sofware opladen, voor zover er is ( mijn dateert van 2015). Het toestel zegt ; geen harddisk aanwezig , even wachten, maar dan gebeurt er niets meer . En er is nooit een hard disk op aangesloten geweest.

 

Van TV Vl nog steeds geen woordje info na 4 ? dagen. Ik had d evraag gesteld via email .

 

Nog enige input van jullie , altijd in dank aanvaard.

Groeten, Jacques

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van TV Vlaanderen hoef je voor zulke problemen geen hulp te verwachten.

Je hebt daar waarschijnlijk een uniek exemplaar, een die na 7 jaar nog werkt, misschien wel de langst werkende M7 801 ontvanger van heel Europa, de meeste zijn na een jaar of 2 al een keer ingeruild.

Een mogelijke oplossing is om een duo lnb met 2 uitgangen in te zetten, zodat elke ontvanger zijn eigen lnb ingang heeft. Dan werken de 2 ontvangers los van elkaar.

Nu lus je door van de M7 801 naar een andere ontvanger, dat is geen al te beste oplossing, hierdoor ontneem je niet alleen de M7 801 een deel van zijn signaal sterkte.

Je zal ook wel al gemerkt hebben dat doorlussen het aantal te ontvangen zenders sterk beperkt op je 2de ontvanger.

Overweeg om voor een Linux ontvanger te gaan, veel meer gebruiksgemak dan die veredelde broodroosters van TV Vlaanderen met een aansluiting op voor een schotel.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...