Ga naar inhoud


Canaldigitaal weer bezig? (De-)codering hapert.


alias haha

Aanbevolen berichten

  • Moderator
4 uren geleden, Codx zei:

De oorzaak van de storing zit 'm niet in je ontvanger,  maar het is natuurlijk niet handig dat een rebox blijkbaar niet alle EMM's doorgeeft aan de kaart.  Hierdoor kan de kaart min of meer niet gefixt worden.

 

Kun je ook meteen zien wat voor rommel dat soort apparatuur is. 

Mijn Rebox 8000 met originele software werkt prima, geen problemen met kaart updates gehad.

TS gebruikt alternatieve software op zijn Rebox, Icecrypt firmware

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


16 uren geleden, ceesv zei:

Mijn Rebox 8000 met originele software werkt prima, geen problemen met kaart updates gehad.

Hier werkt de 8220 ook prima. Net weer nieuwe datum op kaart binnengekregen (5 maart). Originele Rebox software, laatste versie.

af en toe nog wat geluidshaperingen op 11739 (NPO2, Fox Sports 1. Pardon ESPN1)

REBOX8220HD Ext PVR500Gb ;  Triax 88 Astra 19.2/23.5/28.2

REBOX4000HD met CI+ module 3.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Tonskidutch zei:

ja dat verschilt nog al.

maar dat zijn jullie toch gewoon van canaldigitaal.

 

Nee, dit zijn verschillende data.

5 maart 2021 is de geldigtot datum op de CanalDigitaal kaart. Die datum had ik dus sinds 31 dec op mijn kaart staan.

1 januari zal de datum zijn waarop zij verklaard hebben dat de storing is 'opgelost'.

 

Wat er nu precies gebeurd is?

Als ik de film terugdraai, met mijn wat beperkte kennis over dit soort coderingssystemen, kom ik tot de volgende veronderstelling:

Op oudejaarsdag hebben ze foute updates naar een aantal kaarten gestuurd; waardoor die kaarten op zwart gingen.

Om dit op te lossen, hebben ze eerst de codering eraf gehaald (alles FTA).

Na het versturen van nieuwe updatecodes hebben ze de FTA weer opgeheven.

Maar sommige ontvangers (o.a. de mijne) lieten de oude update niet overschrijven, en bleef alles zwart.

Waarom het overschrijven niet lukte, weet ik niet. Wellicht reageert mijn ontvanger niet op een update met dezelfde datum, als er al in zit?

Het overschrijven van de oude update lukte gelukkig wel in een andere receiver.

Of ze nu iets verzonnen hebben waardoor het overschrijven nu bij alle ontvangers goed zou gaan, weet ik niet.

Tot zover mijn veronderstelling.

 

Zou toch fijn zijn als CanalDigitaal zelf ook dit soort analyses op haar website of op een dedicated forum zou vermelden.

De hele gang van zaken heeft mij best wat frustratie opgeleverd, en henzelf ook extra tijd doordat ik steeds met hen aan de lijn moest hangen.

De uiteindelijk oplossing kwam wel door hun mondelinge mededeling dat alleen bepaalde ontvangers deze problemen te zien gaven, maar de uiteindelijke oplossing (herstel-update in andere ontvanger) kwam dus niet van hen........

 

Groet,

A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, a33 zei:

 

Wat er nu precies gebeurd is?

Als ik de film terugdraai, met mijn wat beperkte kennis over dit soort coderingssystemen, kom ik tot de volgende veronderstelling:

Op oudejaarsdag hebben ze foute updates naar een aantal kaarten gestuurd; waardoor die kaarten op zwart gingen.

Om dit op te lossen, hebben ze eerst de codering eraf gehaald (alles FTA).

Na het versturen van nieuwe updatecodes hebben ze de FTA weer opgeheven.

Maar sommige ontvangers (o.a. de mijne) lieten de oude update niet overschrijven, en bleef alles zwart.

Waarom het overschrijven niet lukte, weet ik niet. Wellicht reageert mijn ontvanger niet op een update met dezelfde datum, als er al in zit?

Het overschrijven van de oude update lukte gelukkig wel in een andere receiver.

Of ze nu iets verzonnen hebben waardoor het overschrijven nu bij alle ontvangers goed zou gaan, weet ik niet.

 

Nee, dat klopt niet, ook kaarten waar alle emm's uitstonden met datums van eind FEB  werkten soms ineens niet meer.  Dus dan moet het probleem al eerder ontstaan zijn of iemand heeft met de rechten tabel zitten rommelen.  (groep AB heeft rechten op 10 kanalen behalve als je de kanalen per ongeluk uit die groep gooit)   Ik heb ook gezien dat een kaartje die alleen shared emm's (maand sleutels) ontving ineens toch naar PBM 8000000000 ging.  Dus of ze hebben geprobeerd via de groeps emm een reset cmd te sturen maar het kan ook dat er een bug in de kaartsoftware zit die om de 1 of andere reden ineens getriggerd werd. 

 

Zoals ik het kan zien hebben alle getroffen kaarten 3 aan hun gerichte (unieke) emm's ontvangen om de kaart te wipen (80000000 en C00000000) en daarna weer op de juiste PBM te zetten, alleen ook dit ging niet altijd goed, soms kreeg men een ander pakket. (pbm)   Gek genoeg was een her-activatie op de CD site dan wel weer de oplossing om de juiste PBM te krijgen.  

 

Ik vermoed dat het probleem met sommige softcams en ontvangers die bepaalde emm's niet schrijven zit in de emmcache. Als die vind dat de emm teveel op de vorige lijkt die al is geschreven, schrijft die 'm niet opnieuw.

 

EMM's zijn er trouwens in 4 soorten

 

g-emm = Global EMM's  bedoeld om de kaartsoftware/revisie te updaten, worden vrijwel continue uitgezonden

s-emm = Shared EMM's, groeps emm, meestal de maandelijkse of 2 maandelijkse update sleutels, worden continue uitgezonden

u-emm = Unique EMM's  Aan 1 kaart gerichte emm, met specifieke opdrachten voor die kaart, abo activering en deactivering en pakket wijzigingen. Worden alleen soms uitgezonden.

 

En een 4e is de emm  (datastream) gericht op een provider box zoals bijv. bij Viaccess of bij CAK7 waar zelfs een aparte emm pid gebruikt wordt.

 

En laten we ook vooral niet vergeten, in de ECM's (Electronic Counter Message) kan men ook nog een opdracht (cmd) stoppen om de kaarten te vertellen bijv voor deze zender niet meer in seca mode te werken.

aangepast door Codx
  • Like 1
  • Bedankt 1

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Codx zei:

Zoals ik het kan zien hebben alle getroffen kaarten 3 aan hun gerichte (unieke) emm's ontvangen om de kaart te wipen (80000000 en C00000000) en daarna weer op de juiste PBM te zetten, alleen ook dit ging niet altijd goed, soms kreeg men een ander pakket. (pbm)   Gek genoeg was een her-activatie op de CD site dan wel weer de oplossing om de juiste PBM te krijgen.  

 

Dat het niet helemaal goed ging blijkt bij mij ook. Ik kan de zender "Mezzo HD" weer bekijken terwijl ik die vorige week niet kon bekijken omdat die niet in het "Rijk-pakket" zit wat ik heb. De overige zenders van het "Royaal-pakket" kan ik niet meer ontvangen dus hebben ze mijn pakket niet verwisseld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ook nog met de verhuizing van Mezzo HD te maken hebben,  zowel de versie op 19 oost als op 23 oost gaat open op dit moment. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit niet in mijn interessegebied, maar zal het vanavond even testen....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb net verder gezocht naar wat die afkortingen PBM en EMM betekenen: https://en.wikipedia.org/wiki/Conditional_access

Moeilijke kost voor me, maar het wordt langzaam iets duidelijker....

 

 

50 minuten geleden, Codx zei:

Ik vermoed dat het probleem met sommige softcams en ontvangers die bepaalde emm's niet schrijven zit in de emmcache. Als die vind dat de emm teveel op de vorige lijkt die al is geschreven, schrijft die 'm niet opnieuw.

 

Zoiets veronderstelde ik dus ook al. :)

 

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik herinner mij voor de in de originele Rebox ontvangers gebruikte softcam van een paar jaar geleden een probleem, waarbij wanneer een datum verlopen was op de kaart, die in de Rebox niet meer geactiveerd kon worden.

 

Rebox heeft toen een update uitgebracht, om dat probleem op te lossen.

 

Of dat nu ook het geval is geweest bij mcas versies met alternatieve software?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Codx zei:

Dat kan ook nog met de verhuizing van Mezzo HD te maken hebben,  zowel de versie op 19 oost als op 23 oost gaat open op dit moment. 

Mezzo is zender van de maand 😉

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

Ik herinner mij voor de in de originele Rebox ontvangers gebruikte softcam van een paar jaar geleden een probleem, waarbij wanneer een datum verlopen was op de kaart, die in de Rebox niet meer geactiveerd kon worden.

 

Rebox heeft toen een update uitgebracht, om dat probleem op te lossen.

 

Of dat nu ook het geval is geweest bij mcas versies met alternatieve software?

 

De laatste officiele Rebox RE-9000 firmware is de 1.11.62 als ik het goed heb. Ik kan zogauw niet zien van welke datum; dat kan jij waarschijnlijk wel in je receiver zien?

 

Voor de andere identieke clonen (een stuk of acht) van deze box zitten we inmiddels op 1.11.70, van 22nov2013.

Ik weet niet of die tellers gelijk op lopen.

Ik gebruik de (engelse) Icecrypt-versie, die heeft de (extra) functie om ook de volledige engelse EPG te laden via de satelliet.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...