Ga naar inhoud


Geen signaal op T90


ZiXon

Aanbevolen berichten

Ik ben al jaren blij met mijn zelf uitgerichte wavefrontier T90. 
Het gebruik werd wel steeds minder en zelfs 1 satelliet viel weg. 
Maar nu hebben we een nieuw dakkapel gekregen en heb ik meteen extra kabels netjes naar binnen en naar de kamers gewerkt. 
Ik had nu eindelijk tijd om op het dak te klimmen en de kompaspositie goed te doen na het terug plaatsen van schotel op nieuwe dakkapel. 
 

Ben nu al dagen bezig en einde raad.
Heb een satlink geleend, alles nagekeken. 
Maar krijg totaal geen signaal meer. 😤 


Ik ga ervan uit dat de elevation en skew nog goed staan. 

(Gecontroleerd op 30 graden elevation achter op de T90, skew nog op iets meer dan 95 graden)
T90 zit ondertussen helemaal vast op de paal krijg geen beweging meer in dus moet al de hele voet draaien. 
Ik krijg 80% signaal op de meter maar geen lock en 0 quality. 
Heb elke lnb geprobeerd en snap er niks meer van. 
Heb wat foto’s genomen hopelijk zien jullie zo wat ik fout doe. 
 

kompasrichting geprobeerd met steeds een graad naar oost even wachten en lock / quality bekijken. 
Ben nu zo vaak het dak opgeklommen dat ik gek word. 
Hoe kan ik nou helemaal 0% en geen lock krijgen??

464EB561-E076-40A8-B759-EF3B053E8C04.jpeg

C70B3766-9294-42AB-87AB-26B910D589FD.jpeg

ECCA50D7-4D41-4F6A-BD69-F4C141D76472.jpeg

Paal is ook waterpas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Doordat het een nieuwe dakkapel is, is het mogelijk dat de zijkant van je tegelvoet en schotel niet meer 100 % waterpas staat. (schuinte afwatering van dakkapel)

Ik zie dat de skew van je lnb's wel erg schuin staan.

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Je moet niet elke lnb gaan proberen, dat heeft geen zin, enkel de centrale lnb (Hotbird 13.0 oost ) is van belang, die bepaald niet alleen de richting maar ook de elevatie van uw schotel.

Ga niet te hard af op die berekening, dat is een theoretische benadering.  

Tip: Zorg ervoor dat bij die ingave voor het berekenen van de schotel-skew de centrale lnb op 0.0 komt te staan op de rail, dit in verband met de richting van hotbird op uw kompas.

Mocht je gaan zoeken met de VU+, eerst zappen naar een werkende zender op hotbird, overgaan naar signaal meter en uitrichten.  

En die satlink is die geschikt voor DVB_S2 ontvangst.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lang geleden heeft er uitleg gestaan op het internet. Zoek maar eens onder "Optimaal afstellen van schotels met meerdere LNB’s".

Dit erg veel en daarom:

 

Als ik het goed begrijp staat de paal van de tegelvoet alle kanten recht (gemeten met de waterpas).

 

Je hebt de Skew van de T90 en de Elevatie goed ingesteld voor je woonplaats? Zie: https://satlex.be/nl/wavefrontier_calc.html

WE weten je locatie niet (vraag van Sprietje) dus kunnen we je eerder vermelde waarden ook niet controleren.  Geef anders ook even op welke posities je allemaal wil ontvangen

 

Let ook op dat je de T90 goed hebt gemonteerd: voor de zekerheid kijk op bovengenoemd document op blz. 86 want daar hebben ze enkele instinkers vermeld.

 

Maar ik begrijp daar vermoede het probleem niet ligt.
Je hebt in het midden de LNB op Hotbird ingesteld en daar de coax kabel rechtstreeks naar een Enigma ontvanger of Satlink laat lopen.
Wat je ook draait met de schotel en de schotel met de elevatie aanpast. Je krijgt geen signaal.

 

Uiteraard kan er van alles stuk zijn zoals kabels, pluggen etc. maar mogelijk draai net met te grote stappen of zo.


Mijn voorstel is daarom dat je het anders nog eens probeert maar dan met een (analoge)  'satelliet finder' tussen je LNB en de Eniga2 ontvanger te plaatsen. (Ik bedoel het meest goedkope model van ca. 10,- euro).
Misschien ken je die wel. Deze geeft een piep signaal als je schotel ergens een satelliet ziet. Het grote voordeel is dat deze al een piepsignaal geeft als enigzins in de richting van een satelliet kijkt (een satelliet signaal ontvangt) terwijl je dat met een digitale ontvanger veel nauwkeuriger moet zijn voordat je pas een signaal ontvangt.
De gebruiksaanwijzing (voor alle merken is deze identiek) zie: http://attachments.content4us.com/manuals/BENED/MANUAL_SATFINDER.PDF

Opm. Ik weet niet hoe een Satlink werkt maar mischien kan je die ook op een wijze als de werking van een goedkope satfinder instellen.

 

 


 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, Ventura said:

Mmm...De test kabel tussen de lnb naar de Satlink, is deze correct gemonteerd? En welke type/model Satlink hebt u tijdelijk geleend? Ik denk dat de schotel niet goed staat uitgericht. 

 

Ik gebruik de kabel die erbij zat, wat kan je daar verkeerd aan aansluiten?

Het is een oude satlink WS-6926SE.

16 hours ago, Satfeeds-DX said:

Doordat het een nieuwe dakkapel is, is het mogelijk dat de zijkant van je tegelvoet en schotel niet meer 100 % waterpas staat. (schuinte afwatering van dakkapel)

Ik zie dat de skew van je lnb's wel erg schuin staan.

 

Dakkapel zelf is ook waterpas. Zie ook mijn foto met waterpas op de mast.

Skew zou niet eens echt moeten uitmaken als ik alleen nog met de hotbird bezig ben, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschillende transponders geprobeerd. 
Ook blindscan gedaan maar krijg geen eens een lock. 
satlink direct in hotbird lnb gedaan, vierde van links van achter de schotel gezien. 
wat wel signaal geeft 80%, betekend dit dat lnb en kabel goed zijn of is dat te simpel gedacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, recol said:

Welke freq heb je er in staan om

te zoeken naar de hotbird? En diseqc uit staan op de meter? 


Ik had disecq instellingen nog wel in de satlink. Maar ik ga er vanuit dat het niks uitmaakt als ik direct op de lnb inplug. 
protocol voor diseqc switch heeft dan gewoon geen effect toch. 
verder universal lnb ingesteld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...