Ga naar inhoud


Geen signaal op T90


ZiXon

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Sprietje zei:

Ik snap het allemaal niet dat gedoe welke lnb nu van de Hotbird is. Je gebruikt toch gewoon de lnb die op de nul-positie op de rail staat.

 

 

Ja maar dan moet die wel goed zijn.  Als die LNB toevallig defect is of het meet apparaat ja dan ga je nooit een lock krijgen.   Ik zou die schotel niet helemaal anders af gaan stellen want dat is niet nodig.  Beter de center LNB ff omwisselen en testen met de sat meter en desnoods ook even met de ontvanger tot je een lock hebt op hotbird.

 

Trouwens is die schotel wel echt uitgericht op Hotbird 13 oost ?? Want hij kan ook op +-4.8 OL   (SES5/Astra 4A) zijn uitgericht.

 

Als het dan nog niet lukt dan moet je misschien externe hulp inroepen, misschien lastig in deze tijd maar dat lijkt mij de beste oplossing.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Bij moeite om überhaupt ergens sat-signaal te vinden, zou ik één van de volgende twee methoden kiezen:

 

1. Gebruik zo'n sat-beeper, om ergens signaal te vinden. Staat geloof ik al twee keer vermeld bij dit topic(!!).

Aan de hand daarvan kan je dan kijken (met blindscan, of afzoeken van eerder bewaarde sat-zenderlijsten), op welke satelliet je 'geland' bent.

(Als de elevatie momenteel niet bij te stellen is, moet je met een draaiing op de mast toch echt wel ergens een satsignaal te pakken krijgen. Dat werkt alleen niet als de elevatie hoger staat dan de hoogste satelliet (pal naar het zuiden); dan kijk je voortdurend over de clarke belt heen. Maar anders kruis je op enig moment toch echt de clarke belt..)

 

2. Met de zonnemethode, de LNB boven de centrale arm precies op de goede azimuth uitrichten (hoewel, een T90 heeft geen centrale arm? Maar wel een centrum :) ). Staat her en der op dit forum uitgelegd.

Dan kijken hoe de elevatie wellicht moet worden bijgesteld.

 

 

Hoe moeilijk kan dat zijn?

Pas als één van deze methoden niet werkt, is er nog iets anders aan de hand, wat opgelost/aangepast moet worden.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Codx zei:

 

Ja maar dan moet die wel goed zijn.  Als die LNB toevallig defect is of het meet apparaat ja dan ga je nooit een lock krijgen.   Ik zou die schotel niet helemaal anders af gaan stellen want dat is niet nodig.  Beter de center LNB ff omwisselen en testen met de sat meter en desnoods ook even met de ontvanger tot je een lock hebt op hotbird.

 

Ik schreef 6 uur geleden al toen hij zei dat hij geen reserve lnb's had: Maar je hebt toch lnb's genoeg op de rail zitten die je tijdelijk kunt gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En gebruik, zoals hierboven reeds vermeld, een hoekmeter om de elevatie en skew af te stellen. Zelfs ik (als leek) had zonder satfinder binnen de kortste keren Astra 1 en 3 gevonden, in Spanje op een slechte plaats. Hoef je geen rekening te houden met schuine daken en/of masten die niet perfect horizontaal staan.

 

Cahors Big Bisat - 4x Relook twin-LNB's

M7 MP-201 kreng

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de indruk dat TS wat eigenwijs bezig is, “alles heeft gewerkt zoals het hier nu staat en het zal me nu ook lukken zonder aan de schotel te prutsen” zo werkt dat natuurlijk niet.

Met zo’n schotel en geen enkele hindernis op die plaats en de Hotbird niet vinden, komaan.

De meest logische verklaring, het nieuwe dak, waardoor de elevatiehoek naar de Hotbird niet meer klopt ten opzichte van zijn oude situatie, maar waarop zijn schotel nog steeds is afgeregeld.

Met een uitleg van ik krijg die bouten niet los gaat er nooit een lock komen.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben weldegelijk blij met de adviesen en probeer die ook optevolgen.

Omdat er iets in de familie is tussen gekomen heb ik er geen tijd meer voor gehad.

Probeer nu de extra spulletjes te regelen en het dan weer te proberen, bedankt allemaal zover!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...