Ga naar inhoud


Verschil tussen Windows 10 en 11 bij het normale gebruik


Jürgen

Aanbevolen berichten

15 uren geleden, Penthe zei:

Ja en nee, toch krijg ik het niet met wat ik wil en naar mijn zin, zodra Windows 10 geen support meer heeft gaat ik over op Zorin OS. Vind Windows toch al veels te groot om alleen als schiil te gebruiken. Windows 11 komt hier niet op mijn computers.

Zorin OS? Leg uit...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien pak ik hem op... als dat mag

 

Zorin OS is een Linux Distrobutie voor verschillende platvorms en eenmaal geinstalleerd lijkt het heel erg op de Windows interface.

Er zijn er meer van die distro's die daarop lijken maar het ligt aan de behoeftes en natuurlijk de kennis van zo een OS (operating system) wat je ermee kan en wat je ermee wilt. Moet je met derden communiceren waar de Windows gebruikers overheersen zul je niet zomaar kiezen voor een linux distro.

 

Kennelijk heeft @Penthe die Zorin als voorkeur op zijn pC.

 

 

 

 

distributie

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Penthe zei:

Ja en nee, toch krijg ik het niet met wat ik wil en naar mijn zin, zodra Windows 10 geen support meer heeft gaat ik over op Zorin OS. Vind Windows toch al veels te groot om alleen als schiil te gebruiken. Windows 11 komt hier niet op mijn computers.


Na het zien van Zorin OS moet ik toch wel een beetje lachen. Je vind Windows 11 te lastig omdat de interface veranderd is, en ja ik vind die ook niet handig. Daarom heb ik het aangepast. Maar je wilt wel over naar een compleet ander besturingssysteem met compleet andere applicaties en werkwijze.. En dat ga je niet lastig vinden denk je ?

 

Heb geen illusies. Windows 11 is geen nieuw besturingssysteem maar een door ontwikkeling van Windows 10,  ze hebben in 2-3 maanden bepaald dat er een win 11  moest komen. Toen hebben ze de UI een beetje veranderd en de sticker Windows 11 er op geplakt.  Inmiddels zijn we 2.5 jaar en weet ik het hoeveel builds verder en langzamerhand is er meer veranderd natuurlijk, ze proberen telkens weer wat nieuws.  Maar voor 97% is dit gewoon nog steeds Windows 10 met een hoop nutteloze toevoegingen. 

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En Windows 11 is nog steeds niet beschikbaar voor de meeste van mijn computers.

En dat vind ik prima.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dat helpt bij het oplossen van de vraag van Jürgen.

 

Elke nieuwe versie is weer anders.

Belangrijker is dat je veiliger bent dan voorheen, mits je de juiste veiligheidsinstellingen ook gebruikt.

Dat is zeker niet "Edge als Browser" die cookies en trackers gebruikt en deze allemaal toestaat, maar ook omdat hij onderhuids blijkt verder te werken als je jouw browser afgesloten hebt. Niet voor niets moet die browser ook te deinstalleren zijn.

 

Vooralsnog gaat het om delen van gegevens en interesses omdat dat klinkklare munten oplevert. Ouderwets noemden we dat sluikreclame.

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ceesv zei:

En Windows 11 is nog steeds niet beschikbaar voor de meeste van mijn computers.

En dat vind ik prima.

 

Kun je oplossen met een registry entry of een bestandje op de juist plek.  De systeem eisen zijn eigenlijk onzinnig want ze gebruiken de (v)TPM nog niet eens. (bitlocker staat standaard uit)  Maar ze hebben afgesproken met een aantal bedrijven om toekomstige DRM hardware matig te kunnen beveiligen zodat gebruikers minder makkelijk content kunnen kopiëren.  

 

En ze zetten ook in op bijv. secure boot maar zoals we nu hebben gezien, ook dat heeft allemaal weinig zin als de UEFI niet eens controleert of alle code ondertekend is. zoals nu met die logo exploit. En de meeste moederborden krijgen na 2-3 jaar echt geen bios updates meer. Kortom wordt zelden gefixt dus eigenlijk zijn al die beveiligingen voor de bühne. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Codx zei:

Kun je oplossen met een registry entry of een bestandje op de juist plek.

Hoe gaat dat (graag wat meer uitleg) en welke van de 2 is het handigst (minder omslachtig)?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Mojo zei:

Hoe gaat dat (graag wat meer uitleg) en welke van de 2 is het handigst (minder omslachtig)?

 

Google is your friend, en YT ook.  ;-)

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Mojo zei:

Hoe gaat dat (graag wat meer uitleg) en welke van de 2 is het handigst (minder omslachtig)?

Gewoon geen Windows 11 gebruiken probleem gelijk opgelost, Windows 11 is Vista 2.0. Het zou Microsoft dan ook een keer sieren als ze met een light versie komen van Windows waarmee men de schil gebruikers blij maakt die al extra opties niet nodig hebben en ook niet willen.

 

Je kunt wel mini distros downloaden van Windows 11 maar die zijn uiteraard niet echt legaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  

Op 9-3-2024 om 16:50, Codx zei:

Telemetrie kun je nooit 100% uitschakelen in Windows 10/11 zelfs niet met de LTSC versie. want dat zit ingebouwd in elke aparte service. Je kunt wel een hele hoop uitschakelen of een programma daarvoor draaien. 

100% uit lukt inderdaad niet, maar veel lukt wel :). De software van O&O werkt goed.

 

15 uren geleden, Mojo zei:

Hoe gaat dat (graag wat meer uitleg) en welke van de 2 is het handigst (minder omslachtig)?

Als je met Rufus een W11 installatie stick maakt kun je die system compatibility check zo uitzetten. Ook de verplichting tot het gebruiken van een microsoft account kun je zo omzeilen (mits Pro of hoger).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Thijs-Rallye zei:

Als je met Rufus een W11 installatie stick maakt kun je die system compatibility check zo uitzetten. Ook de verplichting tot het gebruiken van een microsoft account kun je zo omzeilen (mits Pro of hoger).

Ja je moet echter wel je Internet uitzetten anders gaat dat hele grapje niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-3-2024 om 13:09, Penthe zei:

Ja je moet echter wel je Internet uitzetten anders gaat dat hele grapje niet op.

Zo moeilijk is nu ook weer niet om even je wifi informatie niet in te tikken en je ethernet stekkertje (indien een vaste pc) er even uit te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, wanderer zei:

classic shell toepassen?

Classic Shell bestaat al jaren niet meer en het is nu Open Shell Menu en dat heb ik geinstalleerd maar doet niets met de Taskbar. Je hebt ook Explorerpatcher maar daar heb je volgens de verhalen elke keer problemen na een Windows 11 update, er zijn nog wat andere tooltjes maar ook die zijn door Microsoft buiten spel gezet. Microsoft gaat keihard tegen de wensen van de gebruikers in, niet slim.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...