OFDM Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden Gelezen en de vergelijking is wel een beetje vereenvoudigd. Dan zou ik harde cijfers willen zien maar de demping hangt ook enorm sterk af van het diëlektricum. In de praktijk wordt de keuze nu vooral gemaakt op basis van de RF apparatuur die je aansluit. En dan is de zendertechniek volledig 50 ohm en de kabel TV volledig 75 ohm. Voor satelliet ontvangst kom ik beide impedanties tegen.
OFDM Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden 6 uren geleden, Drs. IJzerbout zei: Nou, ik heb het gelezen. En weer een duidelijk bewijs dat die VERON gasten in hoogfrequent denken. Die weten niet wat baseband is. Of video nou analoog of digitaal SDI is, het is en blijft baseband. Dat kun je niet vergelijken met een UHF of VHF kanaal dat je je transporteert. Bij ongecomprimeerd SDI in HD, 4k, 8k, heb je te maken met gigantische bandbreedtes. Dat zijn digitale impulsen en daar gaat het om stijg en afval tijden, om tilt, groepdelay, kortom de vervorming van impulsen. Daarom moet om de zoveel meter een reclocking DA ingezet worden om de digitale pulsen weer te opnieuw te vormen. Dus voor video is coax ver van het ideale medium om voor transport te dienen. Die Grass Valley DA‘s waar OFDM het over heeft konden inderdaad behoorlijke lengtes compenseren maar dat was specifiek voor een bepaald merk coaxkabel. Ik ben ooit eens in opdracht van RTL Television naar Grass Valley in Californië gevlogen met F&G (Felden & Guillaume) halogeenvrij coax kabel in mijn bagage om de subprintjes te laten maken voor die equalizing DA’s. Daar ging het om de 3400 en later 8500 series. Ik werkte destijds voor Grass Valley Group in Duitsland. Natuurlijk denken Veron leden in HF/ RF. Maar voor analoog video en digitale signalen zijn/ waren wel volop technieken om die afval netjes te compenseren. Het zijn naar verhouding nog behapbare cijfers. Ik kabel TV heb je een gigantische demping te compenseren. En dan gaat Ziggo in de nabije toekomst nog opschalen naar 1800 MHz. Ik heb trouwens geen link met de OFDM die ze daarbij toepassen want ether OFDM was er decennia eerder.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden 49 minuten geleden, OFDM zei: maar de demping hangt ook enorm sterk af van het diëlektricum. Dat klopt. Ook de looptijd van het signaal bij analoge video was een erg belangrijk criterium. Daar ging het om 10 cm of minder en je hele looptijd diagram van je studio was naar de ballen. Daar ging het om nanoseconden. Bij digitale video gaat het om micro of milliseconden. En speelt het geen rol meer. Coax dat geoptimaliseerd is voor bb-video kun je niet gebruiken voor HF transport en omgekeerd. “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen