Ga naar inhoud

Coax satelliet kabel geschikt als FM coax ?

Ga naar oplossing Opgelost door Drs. IJzerbout,

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gelezen en de vergelijking is wel een beetje vereenvoudigd. Dan zou ik harde cijfers willen zien maar de demping hangt ook enorm sterk af van het diëlektricum. In de praktijk wordt de keuze nu vooral gemaakt op basis van de RF apparatuur die je aansluit. En dan is de zendertechniek volledig 50 ohm en de kabel TV volledig 75 ohm. Voor satelliet ontvangst kom ik beide impedanties tegen.

Geplaatst:
6 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Nou, ik heb het gelezen. 
En weer een duidelijk bewijs dat die VERON gasten in hoogfrequent denken. 
Die weten niet wat baseband is. 
Of video nou analoog of digitaal SDI is, het is en blijft baseband. 
Dat kun je niet vergelijken met een UHF of VHF kanaal dat je je transporteert. 
Bij ongecomprimeerd SDI in HD, 4k, 8k, heb je te maken met gigantische bandbreedtes. Dat zijn digitale impulsen en daar gaat het om stijg en afval tijden, om tilt, groepdelay, kortom de vervorming van impulsen. 
Daarom moet om de zoveel meter een reclocking DA ingezet worden om de digitale pulsen weer te opnieuw te vormen. 
Dus voor video is coax ver van het ideale medium om voor transport te dienen. 
Die Grass Valley DA‘s waar OFDM het over heeft konden inderdaad behoorlijke lengtes compenseren maar dat was specifiek voor een bepaald merk coaxkabel. 
Ik ben ooit eens in opdracht van RTL Television naar Grass Valley in Californië gevlogen met F&G (Felden & Guillaume) halogeenvrij coax kabel in mijn bagage om de subprintjes te laten maken voor die equalizing DA’s. 
Daar ging het om de 3400 en later 8500 series. Ik werkte destijds voor Grass Valley Group in Duitsland. 

Natuurlijk denken Veron leden in HF/ RF. Maar voor analoog video en digitale signalen zijn/ waren wel volop technieken om die afval netjes te compenseren. Het zijn naar verhouding nog behapbare cijfers. Ik kabel TV heb je een gigantische demping te compenseren. En dan gaat Ziggo in de nabije toekomst nog opschalen naar 1800 MHz. Ik heb trouwens geen link met de OFDM die ze daarbij toepassen want ether OFDM was er decennia eerder.

Geplaatst:
49 minuten geleden, OFDM zei:

maar de demping hangt ook enorm sterk af van het diëlektricum.

Dat klopt. 
Ook de looptijd van het signaal bij analoge video was een erg belangrijk criterium. Daar ging het om 10 cm of minder en je hele looptijd diagram van je studio was naar de ballen. 
Daar ging het om nanoseconden. 
Bij digitale video gaat het om micro of milliseconden. En speelt het geen rol meer. 
Coax dat geoptimaliseerd is voor bb-video kun je niet gebruiken voor HF transport en omgekeerd. 

“On ne voit bien qu´avec le cœur.

L´essentiel est invisible pour les yeux”.

Geplaatst: (aangepast)

Zolang je er niet mee gaat zenden maakt het weinig uit of het een 75 of 50 ohms coax is. Lengte en demping per 100 mtr is iets belangrijker. Over het  algemeen als het een dikkere kabel is heb je meestal minder demping maar is die ook duurder.  Maar natuurlijk het meeste belangrijke is de antenne en de opstellokatie.  (hoogte bijv)

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:
Op 16-1-2026 om 17:28, Drs. IJzerbout zei:

Dat klopt. 
Ook de looptijd van het signaal bij analoge video was een erg belangrijk criterium. Daar ging het om 10 cm of minder en je hele looptijd diagram van je studio was naar de ballen. 
Daar ging het om nanoseconden. 
Bij digitale video gaat het om micro of milliseconden. En speelt het geen rol meer. 
Coax dat geoptimaliseerd is voor bb-video kun je niet gebruiken voor HF transport en omgekeerd. 

Ik ben benieuwd in welke configuratie dat looptijd verschil van nanoseconden van belang was. Ik ken uit de PAL tijd alleen de groeplooptijd tussen luminatie en chrominantie en dat was niet bijzonder schadelijk. Bovendien wijzigde dat (voor zover ik daaraan meette) nauwelijks in een stuk coax.

• Moderator
Geplaatst:

Wanneer je analoog video gaat bewerken in een beeldmixer dient ook de fase van het 4,43 Mhz. chrominantie signaal gelijk te zijn.

In onze faciliteit hadden alle coax kabels in de VTR room een lengte van 30 meter, dat was de langste afstand tussen de video verdelers/routing switchers en de verst verwijderde VTR.

Bij die lengte ging ook de Ohmse weerstand van het koper een rol spelen, voor de lage frequenties.

Daarom had elke Hedco versterker extra compensatie regeling bijgebouwd voor het recht leggen van de karakteristiek.

Natuurlijk kan je ook de chroma fase naregelen op de bron VTR, maar dat betekent dat je bij elke nieuwe setup van je edit configuratie correcties moet uitvoeren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Cees heeft het bij het juiste eind. 
In bijvoorbeeld een studio met een beeldmixer moeten de video signalen aan de ingang van deze mixer allemaal synchroon aankomen. Gebeurde dat niet had je een fase (tijdsprong) bij het omschakelen tussen de bronnen. En bij grote tijdverschillen had je een horizontale sprong en bij kleine verschillen had je een kleurfout. 
Daarom had iedere studio, CER, Master Control Room of het hele TV complex een looptijdschema waarmee de studio’s in overeenstemming moesten komen. 
Ik heb er heel wat in bedrijf genomen en dat was een tijdslopend werk. 
Diezelfde synchronisatie is nodig bij routingswitchers en zelfs op patchpanels. 
Tegenwoordig is dat niet meer nodig omdat bij beelmixers iedere ingang een framestore zit die die looptijden corrigeert. Met als nadeel een langere latency. 
Bij analoge video heb je het over nanoseconden, bij digitaal gaat het over micro/milli-seconden of zelfs seconden. 

Geplaatst:

Hier nog een foto van een schuif omrekenings lineaal die ik van Grass Valley kreeg. 
Daarmee kon je makkelijk alles uit of omrekenen. 
Gebruik ik zelfs nu nog af en toe:

IMG_5071.jpeg

IMG_5070.jpeg

IMG_5069.jpeg

Geplaatst:

Duidelijk en een heel ander issue want het ging om absolute looptijd. En dat leidt tot faseverschil in het moduleren van kleursignalen.

Ik nooit iets aan de studio kant gedaan behalve wat kabel TV.

In de analoge TV transmissie ging het alleen maar om de relatieve looptijd binnen de CVBS bandbreedte van 5 MHz (of tussen laag en 4.43 MHz).

Dat was allemaal VM 700 werk met lijn 17 en Sin x/x wellicht bekend.

• Moderator
Geplaatst:

Plaatjes

klik

De Vm 700 was een mooi instrument, ik heb er indertijd ook mee gewerkt.

Textronix had goede manuals voer het hoe en waarom.

Uitleg vectorscope NTSC

Uitleg vits testsignalen vanaf blz 71.

Vits generator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Grass Valley Group was een Tektronix firma en dat zag je ook keer op keer aan de extreem goede kwaliteit. 
Er was niets beters te koop. Uiteraard ook peperduur maar daarvoor had je het neusje van de zalm. 
Hier bij MBC/Al Arabiya is alles van Grass Valley. Dat was een tijd lang van Belden uit Canada. De camera’s zijn ook de beste ter wereld en worden in Breda gemaakt. Vroeger Philips en de beeldmixers en ander gear komt uit Darmstadt, Duitsland. Vroeger Bosch Fese, toen BTS, Thomson, daarna Grass Valley. Daar worden ook de U-Wagens gebouwd. 
Tegenwoordig is ook Avid met Grass Valley een samenwerking aangegaan. Het zijn dezelfde investoren. 
De waveforms uit die link zijn VIT’s en VIR’s. Die zijn ervoor om in het lopende signaal metingen en beoordelingen te doen. 
Maar bij het inmeten van een TV studio wil je graag de bandbreedte meten van het signaal over H en V en gebruik je geen VITS in een enkele lijn. 
Ik geef nog veel instructie cursussen met Grass Valley beeldmixers waaronder de Kayenne.

Dat is is wel zo’n beetje het vlaggeschip van alle beeldmixers. En technisch hoogstandje.

Geplaatst:
1 uur geleden, ceesv zei:

Plaatjes

klik

De Vm 700 was een mooi instrument, ik heb er indertijd ook mee gewerkt.

Textronix had goede manuals voer het hoe en waarom.

Uitleg vectorscope NTSC

Uitleg vits testsignalen vanaf blz 71.

Vits generator

Ooh de analoge tijd komt helemaal terug! Maar misschien iets teveel productie gemaakt ermee, waren wel aantallen. Ik vond noise spectrum in een VIT lijn echt geniaal om stoorsignalen te identificeren. Uiteraard de andere metingen ook mooi maar veel daarvan waren ook op een oscilloscoop mogelijk maar ook sin x/x niet! Linkje naar demo video: 

1 uur terug, Drs. IJzerbout zei:

Grass Valley Group was een Tektronix firma en dat zag je ook keer op keer aan de extreem goede kwaliteit. 
Er was niets beters te koop. Uiteraard ook peperduur maar daarvoor had je het neusje van de zalm. 
Hier bij MBC/Al Arabiya is alles van Grass Valley. Dat was een tijd lang van Belden uit Canada. De camera’s zijn ook de beste ter wereld en worden in Breda gemaakt. Vroeger Philips en de beeldmixers en ander gear komt uit Darmstadt, Duitsland. Vroeger Bosch Fese, toen BTS, Thomson, daarna Grass Valley. Daar worden ook de U-Wagens gebouwd. 
Tegenwoordig is ook Avid met Grass Valley een samenwerking aangegaan. Het zijn dezelfde investoren. 
De waveforms uit die link zijn VIT’s en VIR’s. Die zijn ervoor om in het lopende signaal metingen en beoordelingen te doen. 
Maar bij het inmeten van een TV studio wil je graag de bandbreedte meten van het signaal over H en V en gebruik je geen VITS in een enkele lijn. 
Ik geef nog veel instructie cursussen met Grass Valley beeldmixers waaronder de Kayenne.

Dat is is wel zo’n beetje het vlaggeschip van alle beeldmixers. En technisch hoogstandje.

Ja en Hewlett Packard voor RF van wereldklasse.

Geplaatst:

Dat sinx/x zoals jij dat noemt ken ik alleen maar onder T/20T of 2T/20T

was o.a. voor het meten van differential gain en differential phase. 

Maar om op de coax terug te komen….als je dacht dat je alles wist van een bepaalde coax kabel met al z’n onvolkomenheden dan kon je op een gegeven moment weer opnieuw beginnen want halogeenvrije kabel deed z’n intrede en werd op een gegeven moment voorschrift. 
En alles wat je wist en kon begon weer van voren af aan want die kabels hadden weer beduidend andere parameters. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...