Ga naar inhoud


Advies Receiver (tuner/versterker) met Internetradio


Aanbevolen berichten

Vanochtend is mijn 29 jaar oude Kenwood receiver overleden... ik had al een hele poos een irritant gesis en geruis gedurende het eerste 1 tot 2 uur dat hij aanstond, maar dan ging het over.... sinds gisteren bleef het de hele dag sissen en kraken.... nu ook wegvallend geluid, kortom het is over en uit.

Ik gebruikte de receiver icm een losse internetradio (Medion) waaraan een FM zender (Belkin) hangt, waardoor ik o.m. ook op die manier internetradio kon luisteren... Ook de sat receiver is gekoppeld aan de versterker om radio te kunnen luisteren.

 

Nu ben ik op zoek naar een vervanger... na wat rondspeuren zie ik dat er steeds meer receivers komen met ingebouwde Internetradio module... dat is eigenlijk wel een 'must'. Op die manier heb ik een onafhankelijke toegang tot internetradio in de woonkamer.

De kleine internetradio die ik nu van Medion heb, gebruikt V-tuner. Op zich ben ik best tevreden over het aanbod wat v-tuner biedt... minder mag het dus niet zijn, beter mag uiteraard altijd... :)

 

Na wat speuren vond ik een aantal apparaten die in aanmerking zouden kunnen komen... Van Onkyo de TX-8050 ofde TX-NR609. Van Pioneer de VSX-S 500 en de VSX 921... Sony (maar ik ben niet zo een Sony fan als ik eerlijk ben) heeft de CMT MX700 NI en de 750 NI

De prijzen van deze apparaten ligt zo rond de 300-400 euro, de Sony 700 is met 250 euro goedkoper.

De prijs is aan de ene kant wel een belangrijk argument, maar aan de andere kant is de levensduur van dit soort apparaten makkelijk 10 tot 15 jaar (en langer zoals de kenwood bewijst), zodat 100 euro extra niet echt zwaar meetelt... Als je vergelijkt dat ik 29 jaar geleden voor de Kenwood 1899 Gulden betaalde, zijn dit soort dingen echt wel goedkoper geworden. Als het echt nodig is ivm kwaliteit etc wil ik best tot 600 euro gaan, maar als het niet echt noodzakelijk is, hoeft het uiteraard niet. Het is niet de bedoeling om een discotheek op poten te zetten... nee, het is om gewoon , rustig naar (voor 95%) internet-radiostations te luisteren. Minstend 2 lijn-ingangen zouden ook wenselijk zijn ivm de sat receiver en de cd player.

 

Mijn vraag is nu of er hier op dit forum leden zijn die ervaring met dit soort apparatuur hebben. Zijn er bepaalde apparaten die aan te bevelen zijn, of apparaten die echt bagger zijn? Ik ben heel erg benieuwd naar de reacties... de type nummers die ik eerder noemde is slechts een klein beginnetje... ik ben een lijstje aan het maken van wat er zoal op de markt is.

Het liefste wil ik dus 1 apparaat, geen gestapel van componenten als het even kan. Ik heb nog steeds 2 luidsprekers die aangesloten kunnen worden, dus het 'hoeft' in principe geen minisetje met 2 luidsprekertjes te zijn... dat 'mag' uiteraard als de kwaliteit 'goed' is, maar het is geen must.

 

Ik ben ontzettend benieuwd, en wil jullie alvast hartelijk danken voor de eventuele reacties!

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Sverige,

Als je al vanaf 600 euro en meer dergelijke apparaten in overweging neemt moet je echt zelf gaan lezen en onderzoeken.

Want een vraag aan de forumleden inzake een voorkeur kan die 29 jaar noodzaak en kennis niet overbruggen.

 

Ofwel je gelooft ons forumleden 1:1 en neemt die jouw geadviseerd wordt of je hebt nog geen enkel besef van de functionaliteit van hedendaagse moderne AV-receivers en moet alles toch nog een keer gaan nalezen en (eigenlijk) herscholing nemen.

 

Als je 29 jaar geleden zo'n investering deed voor die Kenwood (hetgeen dan zeker een topklasse receiver was > op dat moment op de markt) zul je nu niet "zo maar" de doorsnee meuk die in de winkel staat nemen.

Je Budget was toen hoger dan normaal maar heeft zich ook 29 jaar lang bevestigd inzake qualiteit.

Dat zal lastig worden om een soortgelijke levensduur en qualiteit te vinden.

 

OOK omdat je 29 jaar aan de Kenwood z'n prestaties via de luidsprekers gewoon geworden bent / kleur / diepte / helderheid / etc. (gewenning)

Elke nieuwe receiver zal dat niet gelijk goed EN gelijk "gewoon" reproduceren.

 

(Misschien is zelf het betere geluid zo onvertrouwd dat je het na 29 jaar niet passend vindt)

 

ik kan jou geen nieuw model en type adviseren, dat moet je gaan luisteren en accepteren.

ciao

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis fokkema, bedankt voor je reactie

 

Tonski , jij ook bedankt voor je advies. Ikbegrijp je reactie, en het is inderdaad ook de enige objectieve reactie die je op die manier kan geven...

Maar..... ik wil nog even e.e.a. verhelderen.

Destijds gaf ik inderdaad meer dan gemiddeld uit aan zo een apparaat... toen verwachtte ik ook meer, en was ik jong. Ik wilde toen 'meer' dan ik nu wil. Ik luisterde vroeger naar LP's, later CD's... maar ook veel radio via de satelliet die toen ook al aangesloten was op de versterker... maar ik luisterde ook gewoon naar de radio. Nu verwacht ik geen ultieme kwaliteit meer... ik luister zoals ik eerder al schreef ook voornamelijk naar internet radio, dus dat impliceert gelijk al een heleboel minder kwalteit... daar heb ik nu vrede mee... als je op een laag volume naar muziek/gepraat luistert is 'kwaliteit' van minder belang... ik zit niet meer te zeuren over wat te veel of te weinig hoge of lage tonen... nee, dat is al lang niet meer aan de orde van de dag.

Wat ik wel wil is "waar voor mijn geld". En dat was (en is) de reden dat ik advies inwin op dit forum. Ik weet dat meningen altijd subjectief zijn... zo denk ik aan de voor en tegenstanders van de dreambox als sat receiver... daarover heb ik ook mein eigen mening. In de satelliet receiver wereld heb ik wat meer know how, omdat ik geabonneerd ben op Infosat en Sat und Kabel... daar lees ik tests etc. Op het receivervlak lees ik niets... heb 29 jaar geleden een aankoopgedaan waarover ik uitermate tevreden geweest ben... voordat ik de Kenwood kocht heb ik een half jaar 'research' gedaan zonder internet, omdat dat toen niet bestond..... Ik heb hem dan uiteindelijk in Rotterdam gekocht na een luisterproef in de geluidskamer van die voor die tijd ontzettend grote electrozaak...

Nu ben ik niet meer op zoek naar het ultieme muziekgenot... nee, ik heb me nu ca 7 jaar gewend aan de matige kwaiteit van internetradio, wat ik zelf dmv een FM zendertje door het huis zendt... Mijn verwachtingen zijn dus niet meer zo groot als toen.

Ik zoek uiteraard zo veel mogelijk waar voor zo weinig mogelijk geld. Het bedrag van ca 400 euro is gebaseerd op wat ik tot nu toe gevonden heb. De door Dennis genoemde Onkyo kost ook ca 400 euro... en als ik nog een paar tips heb ga ik in ieder geval naar de Onkyo luisteren... Maar luisteren is ook niet realistisch, omdat de voorzieningen in zo een luisterkamer altijd optimaal zijn, en dat is het hier in huis helemaal niet. De luidsprekers zijn al meer dan 10 jaar niet meer het middelpunt van de woonkamer, maarstaan een beetje weggemoffeld uit het gezicht... ja, dat zijn dingen die veranderen... dingen worden minder belangrijk, andere dingen worden dan weer belangrijker.

Blind vertrouwen op forumleden ... nou ja, laat me zeggen dat ik er op vertrouw als iemand beweert dat hij tevreden is over een bepaald apparaat... ik vertrouw er ook op als er geschreven wordt dat ik een bepaald apparaat NIET moet kopen om bepaalde redenen... want dat soort dingen weet je niet altijd gelijk, maar dat merk je na een poosje. Dit soort verhalen kan van onschatbare waarde zijn. Bij grote Duitse en engelse internetshops die aan grote tropische riviren laten denken staan ook altijd recenties van klanten... ik lees ze wel , maar weet nooit of dit realistisch is of niet. Hier op het forum ga ik er vanuit dat het wel realistisch is... waarom zou er hier gelogen worden en een bepaald toestel aangeprezen worden wat echt rotzooi is?

Het is mijn bedoeling dat ik een paar goede apparaten dan wat beter kan gaan bekijken en beluisteren... uiteindelijk bestel ik ze dan wel via internet waar ze het goedkoopst zijn.

Ik hoopinderdaad wel dat ik een apparaat zal kopen wat ook een heel erg lange levensduur heeft! Dat is een aspect wat ik voor vrijwel alles zoek wat ik koop. Ik verander niet graag van spullen... het zal wel gewenning zijn... maar ik hoop altijd dat iets het vreselijk lang blijft doen, dan ben ik erg tevreden... de kwaliteit moet in orde zijn...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

in ieder geval ben ik blij dat je er wel overwogen over hebt nagedacht en dat prioriteiten verschuiven is duidelijk.

 

de bekende merken van toen, zijn met een incidenteel faillisement ook nog steeds de bekende merken van nu

 

Destijds > Pioneer, Marantz, Kenwood, Denon 1912, Onkyo, NAD, Burmester en een enkele Sony's als uitschieter

Nu kun je wellicht ook op die merken zoeken... (+ budget)

 

Ook na enkele malen te zijn gaan luisteren heb ik een beetje voorkeur voor de Denon 1912

 

Een Kamaraad van mij heeft ook nog steeds zo een 25 jaar oude Onkyo maar het is toch een beetje triest dat hij geen 5/1 surround hoort van de sat-receiver anders zou je ook nog kunnen besluiten die Kenwood te laten repareren en het vertrouwde geluid te horen.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude Kenwood laten repareren heb ik inderdaad ook wel aan gedacht... ik ben echter bang dat dit wel eens duur zou kunnen worden... ook weet ik niet wat er nog allemaal 'versleten' is. Schakelaartjes etc lopen ook niet meer kraakvrij etc... Het volume was gelukkig met een 'up/down' schakelaar, en dit werkte nog steeds 100% goed.... maar het zou dan toch wel een hele makeover moeten worden denk ik.

 

Momenteel lijkt de Onkyo TX NR 609 en ook de Pioneer VSX 921 een interessante optie...

Ze gebruiken V-tuner voor de internet radio, en dat is OK, bovendien lijken de specificaties me gezien de prijs niet verkeerd.... maar ik ben er nog lang niet. Ik neem rustig de tijd.

 

 

Dennis, ik woon in Zeeland, dus dat is wel een eindje rijden. Bedankt voor je aanbod! ik hou het even in beraad, voor het geval ik bij jou in de buurt moet zou moeten zijn.

Gebruik jij de Onkyo regelmatig voor internet radio? of is deze bron eerder sporadisch in gebruik bij jou? Ik wil er graag Zweedse radio (SR P4 en P1) mee luisteren, die is helaas niet beschikbaar via satelliet.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

ik heb ook al een jaartje deze Onkyo in gebruik.

 

Prijs/kwaliteit zit deze zeker bovenaan.

Al spelen de luidsprekers die je er gaat aanhangen ook een grote rol.

 

Het nadeel van internet radio is dat deze zeer moeilijk te bedienen is, maar dat zal bij andere recievers ook wel zijn.

Eigenlijk moet je tv aan om zenders te kiezen.

Al kan je bij deze Onkyo wel favorieten aanleggen en volgens mij houd hij wel de laatste zender vast na uitschakelen

En kan je zo wel makelijk door je favorieten zappen.

 

Wel kan je deze reciever bedienen via je pc, of beter nog via je tablet.

Onkyo heeft er een app voor en die werk wel goed.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij houd de laatste zender vast !!!! Zenders instellen via TV gaat het beste, dan gaat het goed met de knop op de afstand bediening vooruit of achteruit.

Alleen op internet gaat het zappen langzamer als via FM, ook ivm. buffering van de gegevens.

gr. ger

Homecast hs 9000 cicd pvr 500gb -Triax 78-4x Lnb twin -2x Diseq -Astra 1-Astra 23-Astra 28-Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zou in eerste instantie gebruikt worden voor internet radio! En als ik lees dat de tv aan moet om hem een beetje te kunnen bedienen..... dan ben ik niet echt tevreden.

Momenteel gebruik ik een Medion internetradio, zo een klein ding met een ingebouwde luidspreker. Het geluid via die ene luidspreker is niet optimaal, en daarom wilde ik dat dus ook beter hebben... Maar de Medion kan je gewoon bedienen met de gegevens op het relatief grote display wat er op zit.

eerst kies je een kontinent, zoals Europa, dan een land, Schweden, en dan krijg je per bank van 100 zenders alfabetisch de zenders te zien. Bliksemsnel gaat dat uiteraard niet... maar je kan wel erg veel senders in een favoritenlijst bewaren... Zappen gaat inderdaad erg langzaam, omdat je eerst je stream te pakken moet krijgen, maar dat is geen enkel probleem... ik wil in principe de boel wel kunnen bedienen ZONDER dat de tv er bij komt kijken.

Dat moet ik dus eens goed bekijken hoe dat gaat... ik ga de handleiding eens opzoeken en een kijken wat daar in staat. Is hij in de praktijk niet te bedienen zonder dat de tv aan moet, is hij voor mij niet interessant.

Op zich wel goed dat hij de laatste zender vasthoudt! (Dat doet de medion overigens ook)

 

Heel erg bedankt voor deze informatie!!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Ik gebruik internet radio niet zo veel.

 

Je kan hem bedienen door alleen voort te gaan op het display.

Maar daar staan maar twee regels op. Das niet veel

 

Als je weet waar je zit lukt het wel, maar de eerste keren ga je toch niet zonder tv kunnen.

Als je van V-tuner naar spotify of andere aanbieders wil, heb je zowiezo de tv nodig om te kunnen zien wat er gebeurd.

 

Maar zoals ik al zij, zet je favorieten in een lijst en die zal je nog wel kunnen bedienen zonder dat de tv aan moet.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jeevanhoof, bedankt voor de aanvullende informatie. Het 'kan' dus wel, en daar ben ik blij om. Ik wil in principe niet iedere keer de tv aan zetten als ik de radio aanzet. 2 regels is inderdaad heel erg weinig... de Medion internetradio die ik hier nu heb heeft 4 regels, en dan zie je wel een beetje waar je zit in het menu.

 

Een andere mogelijkheid is dan ook nog om een 'gewone' receiver te kopen, zonder internetradio, en een aparte internetradio erbij, die bedoeld is om te gebruiken met een versterker. Dat moet ik ook nog eens onderzoeken.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere mogelijkheid is dan ook nog om een 'gewone' receiver te kopen, zonder internetradio, en een aparte internetradio erbij, die bedoeld is om te gebruiken met een versterker. Dat moet ik ook nog eens onderzoeken.

 

dat doe ik met mijn sat receiver + sp-dif (optisch) kabeltje aan de Denon :D

moet ook lukken met een onkiejoo :D

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan jouw sat reveiver dan ook internetradio ontvangen?

 

Ik heb (momenteel 'had') mijn sat receiver ook aan de versterker gekoppeld, om naar de radio te luisteren. Prima kwaliteit... maar ik mis de Zweedse zenders. Vreemd eigenlijk dat in het Canaldigital pakket uit Zweden geen Zweedse radiostations beschikbaar zijn... De Noorse en Deense zenders zijn wel FTA beschikbaar... maar er is totaal niets Zweeds, zelfs niet gecodeerd, want dan zou ik dit gelijk abonneren.

 

Ik ben nu aan het kijken naar losse internet radio tuners... momenteel heb ikde DNT IPdio Tune en de M3 Muvid Internetradio IR850 ontdekt die wel goed lijken te zijn. Volgens tests zou het geluid erg goed zijn... en dan heb ik slechts een 'gewone versterker nodig, zonder al die tv-toeters en bellen die ik niet nodig heb.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...