Ga naar inhoud


[Duitsland] ARD Gaat over op DVB-T2 in 2017 - ZDF ook!


Sverige

Aanbevolen berichten

Vanaf 2017 begint ARD met de omstelling van DVB-T naar DVB-T2.

Het project zou afgerond moeten zijn in 2020.

ZDF gaat dit voorbeeld volgen!

 

Terrestrische digitale tv wordt aanzien als strategisch belangrijk en klantvriendelijk.

Lees het hele bericht bij Digitalfernsehen.de

 

http://www.digitalfernsehen.de/ARD-plant-Umstieg-auf-DVB-T2-ab-2017.107141.0.html#pk_newsfeed

aangepast door ceesv
Bericht verwijderd i.v.m. auteursrechten.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Goeie zaak.

En nu nog er voor zorgen dat het huidige UHF bereik niet nog verder afgeknabbeld wordt door de frequentie & bandbreedte hongerige telefoon providers met hun als maar grotere hebzucht naar LTE en G4 kapaciteit.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie zaak.

En nu nog er voor zorgen dat het huidige UHF bereik niet nog verder afgeknabbeld wordt door de frequentie & bandbreedte hongerige telefoon providers met hun als maar grotere hebzucht naar LTE en G4 kapaciteit.

Gaat waarschijnlijk wel gebeuren. Ik heb in eerdere berichtgeving gelezen dat de Duitse omroepen de 700 MHz band als compromis willen opgeven na de DVB-T2 ombouw. Ze hebben de bandbreedte eerst nog nodig om het ombouwproces te kunnen faciliteren. Daarna zal T2 genoeg winst geven om het met minder bandbreedte te redden, zeker zonder de commerciële zenders.

Ik vind het voor de TV-DX kansen jammer maar het is niet tegen te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede zaak. Hier zouden ze in Nederland een voorbeeld kunnen nemen. Kijk vooral ook naar het tijdsbestek (2020) waarin het gebeurt. Hierdoor worden kijkers die net een nieuwe tv hebben gekocht een beetje ontzien.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

RTL is tevreden nu ze kunnen gaan coderen. Het worden opnieuw spannende tijden voor de antenne: Er moeten weer settop boxen worden aangeschaft omdat vrijwel geen TV al T2 met HEVC aankan. En er moet betaald worden voor de commerciele zenders die nog altijd gratis op de satelliet blijven. Weliswaar in SD maar waarschijnlijk zijn de meeste antenne kijkers helemaal niet zo veeleisend. Als er al een eis ligt is het waarschijnlijk dat het gratis moet zijn. Als je verplicht wordt om geld uit te geven zijn er ook alternatieven. Naar mijn idee is het geen geweldig idee om een laagdrempelig medium zo ontoegankelijk te maken. Of ze moeten weer settop boxen gaan subsidieren voor Harz 4 kijkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn idee is het geen geweldig idee om een laagdrempelig medium zo ontoegankelijk te maken.

In Nederland en zeker in België (TeleTenne flop) lukt dat toch aardig.

 

Ze hebben groot gelijk om over te stappen op DVB-T2.

Kijk eens in de UK hoeveel zenders er daar per mux doorgegeven worden! En ook in HD. Ze gaan met het WK zelfs experimenteren met UHD...

Maar jammer dat de onderliggende reden niet het verbeteren van het terrestrische aanbod is, maar wederom zwichten voor mobiel internet. Doe dat ff lekker in de 2600 MHz of zo.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even opletten mensen, er zit nog een waarschuwing aan vast die ik hier nog niet vermeld zag. De op dit moment al op de markt zijnde dvb-t2 ontvangers zullen de nieuwe Duitse norm NIET kunnen weergeven! Tijdens de enkele dagen geleden in Berlijn afgesloten conferentie is namelijk beslist dat de zogenaamde HEVC codering als standaard wordt aangenomen. Dit is een standaard die met de op dit moment voorhanden zijnde t2 norm niet zal kunnen worden weergegeven. Dus voor degenen die de Duitse dvb-t zenders kunnen ontvangen en over willen gaan op t2 is het wachten geblazen voor ze een nieuw toesten aanschaffen. Wel is de bedoeling dat men dav met die nieuwe norm over heel Duitsland pakweg 40 HD zenders terrestrisch gaat weergeven, nog afgezien van eventuele reclamezendertjes waarvan overigens verwacht wordt dat ze geld zullen gaan vragen voor de terrestrische verspreiding als ze al zouden besluiten op hun eerdere terugtrekking van die markt terug te komen.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overstappen op T2 is wel verstandig maar het besluit om in HEVC uit te gaan zenden is gebaseerd op het inleveren van de 700 MHz band met behoud van een groot HD aanbod (bij de comm. tegen betaling). Het houdt in dat alleen kijkers met een echt splinternieuwe 4k TV dit direct op de TV kunnen ontvangen. De rest moet aan de settop box met abonnement voor RTL en co. Ik ben bang dat deze settop boxen door een gering marktaanbod in 2016 nog niet voor weinig geld te koop zullen zijn. HEVC is immers primair voor UHD beoogd. Het valt voor de plannenmakers te hopen dat niet massaal op andere ontvangst technieken wordt overgestapt. Bijvoorbeeld een flatscreen met DVB-S2 tuner. Schotel eraan en gratis kijken naar alle publieke zenders in HD en alle commerciële zenders in SD tot 2022 of 2023.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overstappen op T2 is wel verstandig maar het besluit om in HEVC uit te gaan zenden is gebaseerd op het inleveren van de 700 MHz band met behoud van een groot HD aanbod (bij de comm. tegen betaling). Het houdt in dat alleen kijkers met een echt splinternieuwe 4k TV dit direct op de TV kunnen ontvangen. De rest moet aan de settop box met abonnement voor RTL en co. Ik ben bang dat deze settop boxen door een gering marktaanbod in 2016 nog niet voor weinig geld te koop zullen zijn. HEVC is immers primair voor UHD beoogd. Het valt voor de plannenmakers te hopen dat niet massaal op andere ontvangst technieken wordt overgestapt. Bijvoorbeeld een flatscreen met DVB-S2 tuner. Schotel eraan en gratis kijken naar alle publieke zenders in HD en alle commerciële zenders in SD tot 2022 of 2023.

 

Het "inleveren" van de 700 MHz band (ik neem aan dat je over het gebied van 700-790 MHz spreekt?) zou dus feitelijk inhouden dat als je naar de huidige UHF-indeling kijkt er nog een stuk of 15 kanalen boven aan toegevoegd worden? Van wat ik me zo uit het blote hoofd herinner zit daar iets op zendamateur gebied en ook mobiele telefonie?

 

Maar als er sprake is van veel breedbandiger (UHD) kanalen dan zal dat wellicht betekenen dat de huidige kanaalindeling op de schop moet. En hoe je binnen één systeem smalbandiger en breedbandiger kanalen door elkaar heen kan laten fietsen, mogelijk is alles maar of het practisch is?

 

Het Duitse verhaal spreekt overigens met geen woord over UHD, alleen maar over HD. Niets is onmogelijk maar als je het voorspelbare debâcle van 3D televisie bekijkt kun je je afvragen of het met UHD toch ook niet die kant op zou kunnen gaan. Ik zie het NOS journaal vooralsnog niet in die norm uitgezonden gaan worden, en evenmin het Heute Journal of Die Tagesschau.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het "inleveren" van de 700 MHz band (ik neem aan dat je over het gebied van 700-790 MHz spreekt?) zou dus feitelijk inhouden dat als je naar de huidige UHF-indeling kijkt er nog een stuk of 15 kanalen boven aan toegevoegd worden? Van wat ik me zo uit het blote hoofd herinner zit daar iets op zendamateur gebied en ook mobiele telefonie?

 

Hoe kom je erbij dat er dan 15 kanalen bij komen? Er gaan er juist 10 af!

 

Het inleveren van 700-790 MHz betekend dat voor DVB-T(2) de kanalen 50 t/m 60 gaan vervallen. Voorheen liep de UHF band helemaal tot kanaal 69 (waarbij de "bovenkant" van het kanaal 862 MHz is).

 

Zendamateurs vindt je pas op 1240 MHz. Je zal wel in de war zijn met de 50 MHz band waarop de zendamateurs een stukje van het vm. TV-kanaal 2 (VHF band I) hebben gekregen. 

 

Mobiele telefonie (GSM) zit op 876 t/m 960 MHz.

 

Maar als er sprake is van veel breedbandiger (UHD) kanalen dan zal dat wellicht betekenen dat de huidige kanaalindeling op de schop moet. En hoe je binnen één systeem smalbandiger en breedbandiger kanalen door elkaar heen kan laten fietsen, mogelijk is alles maar of het practisch is?

 

Men wil (U)HD gaan gebruiken op DVB-T2 én met HEVC, dat kan dan met minder bandbreedte.

In de UK heeft men al DVB-T2 (met MPEG-4 H.264 dacht ik?) en daar zit bijv. op mux PSB3 vijf HD kanalen.

http://www.ukwtv.de/cms/grossbritannien-tv/east-tv.html

 

Het Duitse verhaal spreekt overigens met geen woord over UHD, alleen maar over HD. Niets is onmogelijk maar als je het voorspelbare debâcle van 3D televisie bekijkt kun je je afvragen of het met UHD toch ook niet die kant op zou kunnen gaan. Ik zie het NOS journaal vooralsnog niet in die norm uitgezonden gaan worden, en evenmin het Heute Journal of Die Tagesschau.

 

Dat is weer een andere discussie, daar wordt hier ook al over gesproken.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kom je erbij dat er dan 15 kanalen bij komen? Er gaan er juist 10 af!

 

Het inleveren van 700-790 MHz betekend dat voor DVB-T(2) de kanalen 50 t/m 60 gaan vervallen. Voorheen liep de UHF band helemaal tot kanaal 69 (waarbij de "bovenkant" van het kanaal 862 MHz is).

 

Zendamateurs vindt je pas op 1240 MHz. Je zal wel in de war zijn met de 50 MHz band waarop de zendamateurs een stukje van het vm. TV-kanaal 2 (VHF band I) hebben gekregen. 

 

Mobiele telefonie (GSM) zit op 876 t/m 960 MHz.

 

 

Men wil (U)HD gaan gebruiken op DVB-T2 én met HEVC, dat kan dan met minder bandbreedte.

In de UK heeft men al DVB-T2 (met MPEG-4 H.264 dacht ik?) en daar zit bijv. op mux PSB3 vijf HD kanalen.

http://www.ukwtv.de/cms/grossbritannien-tv/east-tv.html

 

 

Dat is weer een andere discussie, daar wordt hier ook al over gesproken.

 

Ja, je hebt gelijk, dat is het probleem met uitspraken als "er moet worden ingeleverd". Ik realiseerde me niet wie de inleveraar was, en ervan uitgaand dat 40 kanalen in HD doorgeven en dan ook nog ruimte overlaten voor de commercie-rotzooi ongeacht de norm wel meer ruimte zou kosten dan het huidige. Onterecht dus, sorry.

 

Mijn reactie m.b.t. UHD was ingegeven door  OFDM's uitspraak: "HEVC is immers primair voor UHD beoogd." In het Duitse artikel werd daar niet over gesproken, ik wilde alleen maar aangeven dat dat toch kennelijk niet hun uitgangspunt was voor de keuze van HEVC.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was iets te kort en bondig in mijn eerdere stukje, sorry. En inderdaad was de keuze voor HEVC niet ingegeven door UHD. De gangbare compressie in andere landen met DVB-T2 is inderdaad H.264 oftewel MPEG4. Dat Duitsland nu HEVC verkiest voor HD is puur uit efficiency oogpunt. Hierbij wordt uitgegaan van de uiteindelijk kleinere beschikbare bandbreedte 470 tot 694 MHz (K21 t/m K48). Tot aan de datum (ergens na 2020) dat de 700 MHz band inderdaad is "ingeleverd" zijn de kanalen in deze band nog noodzakelijk voor een tijdelijke simulcast situatie. Dit zal wel gaan gelden voor gebieden met publieke en commerciele omroepen. RTL heeft de DVB-T SD contracten slechts 2 jaar verlengd. Dan zullen de gebieden met alleen publieke omroep wel weer als laatste aan de beurt komen. Misschien net zoals met analoge afschakeling ineens naar DVB-T2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...