Ga naar inhoud


RTV Utrecht wil niet opgaan in NPO


Amager95

Aanbevolen berichten

Beste Dreeke, het feit dat jij RTVUtrecht zo ervaart, is natuurlijk persoonlijk.

Als veel mensen RTVUtrecht ervaren als een zender die dicht op de regionale bevolking zit, is dat m.i. een reden om de zender overeind te houden.

Als het beter kan, moet RTV Utrecht zich dat natuurlijk aantrekken. Het is inderdaad geen stadsomroep. 

 

Maar om er maar de stekker er maar uit te trekken als er bij de landelijke p.o. geld te kort is, is natuurlijk een heel ander verhaal.

De landelijke p.o. weet amper hoe regionale p.o. werkt, want op die belangstelling heb ik ze nog nooit kunnen betrappen. Of je zou ze al moeten betichten van Randstad-RTV, want dat doen ze wel goed.

 

Ik ben opgegroeid met RONO en RTVNoord in een Nedersaksisch taalgebied, en weet hoe geworteld in deze regio deze zender dat al is vanaf de jaren 50.

Luister- en kijkcijfers van RTVNoord zijn de hoogste in Nederland.

 

Ik ben er zeker van dat de NPO deze prestatie niet kan overnemen. Ik heb tot nu toe in ieder geval weinig affiniteit van de NPO met het noorden gezien.

De landelijke programma's zijn doordrenkt met nieuwsitems uit de randstad: oprichting van een lokaal partijtje in Amsterdam was nota bene landelijk nieuws deze week! De regio's lijken er bijna standaard niet bij te horen. Over hen gaat het in ieder geval bijna nooit.  

 

En over cultuur en streektaal hoeven we het dan natuurlijk al helemaal niet meer te hebben.

 

Eens te meer blijkt, hoe gemakkelijk de Nederlandse regio's gedwongen worden dingen op te geven ten faveure van de Randstad. Of het nou (schalie)gas is of een regionale omroep die door menige Groninger zeer wordt gekoesterd. En dan blijven roepen dat de kloof tussen kiezer en gekozene kleiner moet. Dat gaat zo niet lukken.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik sluit mij ook bij dreeke de meeste regio omroepen maken terwijl ze extreem veel geld krijgen per jaar  toch maar 1 uur per dag televisie terwijl  thema zenders vaak met een klein budget wel 24/7 uitzenden..  En ik ervaar hetzelfde met omroep gelderland, het gaat altijd maar over de regio arnhem of nijmegen dus dat culturele en dicht bij de mensen staan is niet van toepassing hier.

 

Ik zou het een prima oplossing vinden als NED3 regionaliseert wordt. Er zullen ook een aantal regio omroepen verdwijnen als provincies straks worden samen gevoegd. Andere oplossing zou kunnen zijn dat regionale omroepen verplicht worden samen te werken met alle lokale omroepen uit de provincie of net andersom. De lokale omroepen bakken er helemaal niks van en elke cent die daar nu aan wordt uitgegeven is weggegooid geld. 

 

En wat betreft ons omroep stelsel dat is inderdaad ook pure geldverspilling, als die omroepen allemaal hokjes willen vormen gaan ze maar commerciele televisie maken. 1 omroep is meer dan genoeg. Als ze dan intern zendtijd willen verdelen over diverse werkgroepen geen probleem maar daar heb je niet allerlei gebouwen, faciliteiten en aparte besturen en dubbele functies voor nodig.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij ook bij dreeke de meeste regio omroepen maken terwijl ze extreem veel geld krijgen per jaar  toch maar 1 uur per dag televisie terwijl  thema zenders vaak met een klein budget wel 24/7 uitzenden.. 

Voor RTVNoord is dat niet het geval.

Naast standaard 1 uur wordt er veel meer regionaals geboden als er aanleiding is.

En of ze te veel geld krijgen, is de vraag. Laten we die discussie eerst maar in het bekrompen Hilversum voeren waar nog steeds 10 hokjes hun eigen toko hebben daar waar landen om ons heen wel met een nationale omroep toekunnen die niet minder pluriform is en aan twee nationale zenders genoeg hebben.

Misschien kan Nederland 3 ook nog wel worden opgeheven. Daar zouden we mee kunnen beginnen als we zo graag willen besparen.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

 ...

Om op het onderwerp terug te komen, gelijk opdoeken die regionalen die maar een uurtje nieuws brengen en daarna alleen herhalingen.

Heeft dat feit niet ook te maken met de middelen die ter beschikking staan?

 

En herhalen doet de npo ook veel. Overdag en 's nachts nog een keer. Met name de journaals en praatprogramma's.

En dan nog een keer op de zogenaamde "themazenders" die langzamerhand uitgedraaid zijn op de hutspot waar Hilversum zo goed in is.

De themazenders mogen van mij vandaag nog weg. Ik vraag mij oprecht af of daar überhaupt wel naar gekeken wordt.

 

De regionale zenders zijn voor de npo misschien wel mooie bliksemafleiders van hun eigen overbodige uitgaven.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, kort door de bocht... misschien, maar misschien ook niet.

Ik heb hier in NL een kleine antenne aan mijn schotelmast hangen om via DVB-t naar Omroep  zeeland te 'kunnen' kijken...

Ach, ik kijk er wel eens naar ivm het weerbericht op teletekst... heel soms kijk ik eens naar een regio journaal, maar als ik het vergelijk met het 'normale' journaal, "Rapport" wat ik dagelijks op SVT1 zie, dan is het ook bij de Zeeuwse omroep erg amateuristisch... En veel meer is er niet... ja wat geneuzel over onbelangrijke dingen, erg veel veredelde teletext.... tja dat kost toch ook geld. En laat ons wel wezen, ieder mag zijn hobby hebben, maar niet als daar publiek geld heengaat... zo zie ik het hoor...

Het meeste is overigens ook afkomstig uit Goes en Middelburg... ja, daar gebeuren de meeste dingen zoals moord, doodslag en wietkweken is ook een lokale hobby zo te horen.... waarschijnlijk wil je niet weten hoeveel geld er door die omroepen 'verbrand' wordt... en het zou mij ook niet kunnen schelen, als ik er niet meer voor zou moeten gaan betalen. Nu proberen ze weer eens miljarden uit de burger zijn zak te stelen... volgens mij kunnen de lasten verlicht worden als je gewoon de regionalen weghaalt en 3x per dag een uurtje lokale zendtijd binnen NL3 of zo inruimt... daar is overigens ook niet echt veel spannends te zien...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat jij geen Zeeuw bent. Ik zou het eerst willen weten hoe de Zeeuw zijn regio-omroep vindt, want hij behoort tot de doelgroep.

Uiteindelijk vind ik, dat de provinciale bevolking moet laten merken wat zij vinden van "hun" omroep. 

Als jij RTVZeeland amateuristisch vindt, lijkt me de conclusie gerechtvaardigd dat die omroep geen smak geld kost. Dat bedrag was trouwens altijd gekoppeld aan het aantal inwoners.

 

Ik heb hierboven trouwens al een paar keer aangegeven dat bepaalde regio-zenders ook van belang zijn voor de streektaal. Daar kan en zal een npo geen belangstelling voor hebben. De npo kan dit dus niet overnemen.

Er is op het Ziggo-forum al een jarenlange discussie gaande over de terugkeer van alle regio-omroepen in het basispakket. Zo groot is de belangstelling dus wel.

 

Verder is er ook regio-reclame, dus aanvullende financiering door derden.

 

Als men in Hilversum behoefte heeft aan meer geld, zou ik daar eerst naar gaan zoeken in eigen portemonnee:

1) themazenders

2) Nederland 3 opheffen

3) aantal omroepen terugbrengen naar 1

4) topverdieners aanpakken

5) geen dure projecten zoals de nieuwe npo-website.

 

Als het geld echt op is, zouden bovenstaande punten al lang zijn aangesproken. Zolang dat nog niet gebeurd is, denk is dat het niet gerechtvaardigd is te speculeren op de portemonnee van anderen.  

Los van het feit, dat ik denk dat dit een heilloze weg is. Net als die van de super-provincies. We houden in Nederland zo geen regionale identiteit meer over.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard, ik begrijp wel wat je bedoelt... maar ik kan het "gevoel" erbij niet plaatsen.

In Zweden, Oostenrijk, en ook Noorwegen heb je de regioslots in de landelijke programma's... Het ontkoppelen van de zenders dus tijdens ca 3 uur per dag...

Die landen zijn veel en veel groter dan nederland, en ik kan je vertellen dat de regionale verschillen volgens mij groter zijn dan in Nederland... en toch lijkt dit toch perima te werken.Ik heb me nooit afgevraagd waarom "Nordnytt" of "ABC" (regio stockholm) om er maar 2 willekeurige te noemen, geen eigen 24 uurs zenders zouden hebben... de bevolking vindt dat blijkbaar ook prima zo... daarom vond ik het in NL vreemd om een hele zender te gebruiken voor dat "beetje" content...  Ik ben inderdaad geen zeeuw ;) maar goed, ik mag er wel een mening over hebben...

 

Wat die themazenders inhouden, weet ik niet... ik heb ze nooit gezien... dus of die er nu wel of niet zijn stoort me niet ;) haha... 

 

Streektaal... je bedoelt dialecten? hmm... voor mij hoeft dat niet zo... Op de landelijke Zweedse tv is het niet verboden om je regionale accenten te laten horen... je hoort gelijk waar iemand vandaan komt... alleen kan ik erg knarstanden als er iemand uit Skåne aan het woord is, tja, dat is geen taal meer... dan denk je gelijk dat er iets mis is met je oren. Dus dit gedoe gaan overdrijven vind ik niet goed... Iemand uit Wenen herken je ook en iemand uit Dresden ook, enb nga zo maar door... maar dat is nog lang niet echt platte regionale taal... want dan wordt het erg moeilijk om alles te begrijpen denk ik, als je er niet in thuis bent.

 

Eduard, jij kijkt dus vaak naar je regio tv zender begrijp ik? echt meerdere uren per dag?

 

Een goede enquete zou in dit geval erg interessant zijn om te horen wat mensen er van vinden... maar ja, als die gehouden wordt het doel de zender te houden of te schrappen, gaan er veel mensen zeggen dat ze er dagelijks naar kijken, omdat iets schrappen voor veel mensen 'not done' is, ook al kijken ze er slechts eens per maand naar of nog minder.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon zelf zin's een jaar in Brazilie, ook hier wordt een landelijk net een aantal uren per dag gebruikt voor gemeentelijke informatie.

Woonde vroeger in Amstelveen, eerst vielen we onder AT5 had hier nog wel een kleine binding mee, na het landelijk journaal keek ik altijd na het regio journaal helaas werd dit door RTV-NH aangevochten en werd in het analoge tijdperk AT5 van de kabel gehaald en kregen we daar RTV-NH daar voor terug. Met deze omroep eigenlijk nooit een binding gehad, mede omdat de nieuws items over een veel te groot gebied gingen. Nieuws over Amsterdam vond ik nog wel interessant  maar met andere plaatsen had ik geen enkele binding. Ook de jaren erna vrijwel geen enkele binding met RTV-NH gehad, de laatste jaren hadden we zelfs nog een lokale omroep op de kabel, dit was echt te droevig voor woorden.

Maak van één van de Nederlandse netten een actualiteitenzender met de journaals en een paar actualiteitenprogramma's op vaste tijdstippen.

Na de journaals geef je de regionale en wellicht ook grote gemeentes de mogelijkheid een blokje in te vullen. Dit is zinvoller dan 24 uur per dag herhalingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor veel Groningers en Friezen onbestaanbaar dat zij niet dagelijks naar de regionale zenders luisteren. Deze zenders hebben dezelfde functie voor hen als de Hilversumse zenders voor de Randstad.

Een vergelijking met het buitenland "als het zo uitkomt" vind ik niet zinnig. Ieder land heeft zo zijn eigen media-ontwikkeling.

 

Alle Duitse Bundesländer hebben een eigen zender. Daar wordt ook op herhaald. Dus herhaling is geen argument.

Voor Beieren is BR ook een factor van belang voor het Beierse dialect, voor de NDR het Platt. Het MDR en RBB voor Berlijn en Brandeburg, de voormalige DDR. 

Het Verenigd Koninkrijk heeft BBC-Alba. Schotland, Wales en Noord-Ierland hebben meer dan alleen maar vensters. 

En waarom zouden we nationale zenders met regionale vensters moeten hebben? Toch niet "omdat andere landen dat ook zo doen? " (Als die bewering al klopt.)

De npo herhaalt minstens zoveel als de regio's.

 

Ik heb al meermalen aangegeven dat het niet alleen gaat om regio-nieuws.

 

Hilversum en ons parlement hebben kennelijk geen boodschap heeft aan regio-cultuur. Het mag namelijk niks kosten.

Maar goed, de laatste politieke peilingen alleen al geven aan hoeveel binding dit kabinet nog met haar achterbannen heeft. Zo ernstig als dit kan ik me niet herinneren. 

Alsof Nederland in rampspoed verkeert.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon zelf zin's een jaar in Brazilie, ook hier wordt een landelijk net een aantal uren per dag gebruikt voor gemeentelijke informatie.

(...)

Na de journaals geef je de regionale en wellicht ook grote gemeentes de mogelijkheid een blokje in te vullen. Dit is zinvoller dan 24 uur per dag herhalingen. 

Ieder land heeft zo zijn eigen geschiedenis.

Veel nationale zenders herhalen ook veel programma's. Een vergelijking heeft daarom geen zin. 

Het gaat ook niet alleen om regionieuws.

 

RTVNoord en OmropFryslan zijn in meerdere opzichten het best te vergelijken met de Duitse Dritten.Die worden ook niet centraal bestuurd of opgedoekt omdat het geld dan mooi in de grote pot kan.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nederland duitsland is de regionale zender (de dritten) niet te vergelijken

Het zend gebied van die dritten zijn zo groot als niet groter dan heel nederland.

 

Als je het zendgebied van een dritte vergelijkt met heel nederland kom je er toe

dat ze 1 uur of zo regionale info op stad nivo uitzenden.

 

Dat zou goed overdraagbaar zijn voor nederland.

 

Waarom moet een weerman in groningen een weerbericht maken voor

alleen groningen ,de knmi kan dat net zo goed (een voorbeeld van kosten

besparen)

 

Uiteraard kosten bezuiningen banen

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nederland duitsland is de regionale zender (de dritten) niet te vergelijken

Het zend gebied van die dritten zijn zo groot als niet groter dan heel nederland.

 

Als je het zendgebied van een dritte vergelijkt met heel nederland kom je er toe

dat ze 1 uur of zo regionale info op stad nivo uitzenden.

 

Dat zou goed overdraagbaar zijn voor nederland.

 

Waarom moet een weerman in groningen een weerbericht maken voor

alleen groningen ,de knmi kan dat net zo goed (een voorbeeld van kosten

besparen)

 

Uiteraard kosten bezuiningen banen

Op deze manier kun je niks vergelijken.

Je moet de regionalen binnen de Nederlandse verhoudingen zien. De opbouw van de Nederlandse staat uit kleinere, historische eenheden die al honderden jaren bestaan. 

De opbouw van Duitsland  bestaat ook uit historische eenheden met een bepaalde interne cohesie.

Identiteitsgevoel is in principe heel wezenlijk voor een staat en haar samenstellende delen. Het zijn van een Groninger, Fries, Drenth, Tukker of Limburger, per saldo Nederlander is heel belangrijk voor de stabiliteit. Dat moet je niet onderschatten. Media spelen daar ook een rol in. Dat is niet iets wat je even kunt afschaffen als je denkt dat je daar een paar tientjes aan overhoudt. Dat is heel dom en kortzichtig.

 

De BBC is hierboven een paar keer door anderen aangehaald m.b.t. regionale vensters met nieuws, maar je weet niet half hoe zo'n hekel Schotten aan de Engelsen hebben gekregen de laatste decennia door de neiging van Engelsen vanuit Londen de regio's hun wil op te leggen. Dat komt de komende decennia niet meer goed.

 

BBC Schotland zou het liefst helemaal kappen met de BBC en het Engelse volk.

Dat krijg je als je te veel probeert regio's de kop in te drukken.   

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De p.o. herhaalt Pauw en Witteman en De Wereld Draait Door dag en nacht, tot vervelens toe.

Het lijkt me niet dat de loops van de regionalen daarvoor onder doen. In tegendeel

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind toch dat je de Duitse derde netten totaal niet kan vergelijken met de nederlandse regiozenders... De duitse netten zenden echt volwaardige programma's uit. Inderdaad ook herhalingen, maar daar is niets mis mee... maar het zijn echte programma's met ook programma's uit de landelijke zenders die er herhaald worden. Je kan gewoon probleemloos een hele avond naar een derde net kijken, en je hebt dan ook een "echt" journaal gezien, sommigen prikken de Tagesschau door, anderen zoals MDR hebben een volwaardig eigen journaal waarin naast regiogebeurtenissen ook landelijke en wereldgebeurtenissen aan bod komen. Daardoor ben je goed geinformeerd... en dat kan je van de journaals van de regio omroepen niet echt zeggen. Mijn favoriete derde net is MDR... ontzettend goed... maar ook RBB, NDR, SWR, HR en WDR zijn heel erg goed, en worden door mij erg vaak bekeken!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...