Ga naar inhoud


National Geographic Wild HD Dutch werkt niet


Werner Peeters

Aanbevolen berichten

Beste yogi

 

Ik ken ook al die verschillende ontvangers niet maar als je een handmatige scan wilt uitvoeren op een bepaalde transponder, dan zijn er toch een aantal parameters die je eerst moet invoeren zoals o.a. welke satelliet, de frequentie, horizontale of verticale polarisatie, Symbolrate, DVB-S of DVB-S2. De FEC gaat bij de meeste moderne ontvangers automatisch, indien niet, dan moet je die ook ingeven.

Ik gaf aan FEC 4/6 maar dat is een typefout, dat moet natuurlijk 4/5 zijn.

 

Tsja, en er zij ook ontvangers die niet om kunnen gaan met DVB-S2 samen met FEC 4/5, wel bijv. DVB-S samen met FEC 4/5.

 

Ik heb zelf ook twee precies dezelfde ontvangers waarvan de ene wel met DVB-S2 samen met FEC 4/5 werkt, de andere niet. Als hij nog in de garantie zou zitten zou ik hem terug brengen maar ja, de garantie is al een jaar voorbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Eduard, ik denk dat ik vandaag veel te hard in de tuin gewerkt heb. Natuurlijk is het 5/6. Nu maak ik voor de tweede keer een typefout.

Ieder maakt wel eens een denk- of typefout.

Ik weet uit ervaring hier hoe een tuin kan uitputten. ;)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van een installateur intussen een duidelijke(re) uitleg gekregen.

De slechte ontvangst van NGC Wild HD ligt aan de schotel, niet aan de ontvanger of de kaart. Er zit maar een heel kleine schuifmarge omdat er op 26 graden blijkbaar een satelliet zit die er wat mee interfereert. Een klein beetje de boel naar rechts verschuiven zou het probleem moeten oplossen...

,,, maar! In een multitenne van TVV schuiven daarbij alle koppen mee, wat kan veroorzaken dat andere kanalen niet goed gaan doorkomen. Aangezien ik voorlopig puike ontvangst heb op o.a. Vier en Ketnet ga ik er niet te veel meer mee rommelen. De installateur zei me dat in de wandelgangen het gerucht gaat dat NGC WIld HD slechts tijdelijk op die slecht te ontvangen transponder is geparkeerd, en dit zo lang er in Nederland nog met de ontvangstfrequenties gaat geschoven worden. Er zijn plannen om NGC Wild HD later terug op een beter te ontvangen frequentie te zetten. Dus in dat geval is geduld de boodschap...

 

... of dat is toch de uitleg die ik gekregen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je nog een multytenne gebruikt dan kan ik je aanraden om zo snel mogelijk de klantendienst te contacteren en te vragen dat ze hem komen omruilen voor een normale schotel met triple lnb.

Ik dacht dat ze alle multytennes ondertussen al omgeruild hadden, maar blijkbaar zijn er toch nog een paar mensen die hun exemplaar nog niet omgeruild hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Werner Peeters

 

Dat verhaal is helemaal juist dat er op de Badr 26 oost een transponder zit die stoort.

 

NGC Wild HD zit op transponder 12207V van de Astra 23,5.

Op de Badr 26 oost zit ook een transponder met 12207V.

Deze twee kunnen elkaar beïnvloeden.

Het ontvangshoekverschil is 3,04 graden. Nu is het zo dat een kleine schotel een grotere openingshoek heeft dan een grote schotel maar het signaal van de Badr is vrij zwak en wordt door een kleine schotel nauwelijks opgevangen maar onder bepaalde weersomstandigheden kunnen de signalen elkaar wel degelijk storen.

 

Gelukkig is er een flink skew verschil van 8,7 graden namelijk 6,8 graden voor de Astra 23,5 en 15,5 graden voor de Badr 26. Het is dan ook belangrijk dat de skew van de Astra 23,5 precies wordt afgesteld en dat is helaas niet mogelijk met een duo-lnb.

CanalDigitaal geeft aan dat een duo-lnb 11 graden schuin gezet moet worden. Dan staat de skew van de lnb’s in de duo-lnb ook 11 graden schuin. Dat is voor de Astra 23,5 oost 4,2 graden te veel en komt daardoor ook slechts 4,5 graad verkeerd te staan t.o.v. de Badr. Dat is maar heel weinig en daardoor onderdruk je het signaal van de Badr niet meer. Vooral bij een duo-lnb voor een 60cm-schotel geef ik aan de duo-lnb minder schuin te zetten. Je behoudt dan het skewverschil grotendeels tussen de Astra 23,5 en de Badr 26.

 

Het probleem van beïnvloeding tussen de Astra 23,5 en de Badr 26 is ook een probleem in Zuid-Spanje. Daar is de Badr veel sterker dan de Astra 23,5 terwijl de ontvangshoek tussen die twee satellieten iets kleiner is, namelijk maar 2,93 graden. Om daar in de zomer geen last te hebben van onderlinge beïnvloeding van de twee satellieten, moet je eigenlijk een grotere schotel nemen dan voor het signaal nodig is zodat de twee signalen beter door de kleinere openingshoek van de schotel gescheiden wordt van de Badr.

Om de schotelmaat in Spanje bij iemand te bepalen is mijn eerste vraag dan ook altijd, hoe vaak kijk je naar NGC Wild HD. Je kunt die zender daar soms maanden achter elkaar probleemloos bekijken met een iets kleinere schotel maar dan ineens ontvang de die zender een hele middag niet meer. Daar heb ik met mijn Triax 115 van 100x 112cm in Spanje nu helemaal geen last meer van, met de schotel van 90x100cm had ik daar wel last van.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik begrijp van Sprietje dat zijn verhaal over Spanje gaat, overigens goed om dit te weten. Hiervoor mijn dank.

Chukky2 spreek jij over een Nederlandse situatie? Ik woon in de buurt van Deventer, zou hier de duo LNB kunnen werken? Onze Vlaamse vriend heeft er geen geluk mee gehad.

 

Zijn er mensen in Nederland die hun ervaringen willen delen met Schotel combinatie en ontvangst NGC Wild. Mijn interesse gaat uit naar ervaringen met o.a. de Triple Sat / Multytenne.

VUplus Solo2; OpenPLi4; Multytenne Duo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou chukky2, als jij met je Multytenne NGC Wild HD niet kan ontvangen, dan is er toch iets niet goed. Ik heb zelf o.a. ook een Multytenne dagelijks in gebruik en daar kan ik die zender prima mee ontvangen. Er is alleen weinig regenreserve. Zodra het wat harder gaat regenen is het beeld weg.

Heb je wel een goede coaxkabel gebruikt? Misschien staat de schotel niet goed uitgericht of heb je de schuinte van de schotel niet goed staan? Vooral ten westen van de lijn Utrecht moet de schotel iets hellend naar het oosten gezet worden. En gebruik je wel een regenkapje?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...