Ga naar inhoud


DAB+ vraagje


Duikertje

Aanbevolen berichten


Als je de FM zenders goed ontvangt gaat dat met DAB+ ook lukken. Ik gebruik een El-Cheapo DAB+ radio en die pakt hier in de randstad 27 zenders zonder probleem....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal waarschijnlijk goed werken en zeker met een DAB antenne aan de buitenkant van de bus.

Of een raam-plak antenne.

Ik ben laatst gereden van Rotterdam tot over de grens naar Duitsland en had alleen in een tunnel of viaduct een korte uitval.

Het netwerk wordt ook van tijd tot tijd beter uitgebouwd.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb spijt van mijn ALPINE DAB+ autoradio met plakantenne op de voorruit. Als er ontvangst is heb je veel zenders en mooie. Maar de zenders vallen hier in Twente en Salland steeds uit. Misschien moet ik een andere antenne aanschaffen?.

Heeft iemand misschien een simpeler oplossing voor dit probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk jammer dat DAB met moeite moet opboxen tegen de zenders op de FM band.

Traditioneel zit er in iedere auto een antenne die voor de FM-band (87,5 - 108 MHz) geschikt is.

De frequenties voor DAB zijn geheel anders en wel van 174 - 240 MHz. Hiervoor is een geheel andere antenne nodig.

Als noodantenne wordt dan wat op de ramen geplakt wat nooit echt goed gaat werken.

Als je zo'n plak-antenne voor FM zou gebruiken, kan ik je verzekeren dat het ook niet gaat werken.

 

En DAB krijgt dan helaas een slechte roep als zijnde dat het lang niet zou goed werkt als FM.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel dank voor uw reactie. Als ik het goed begrijp raad u mij aan een extra buitenantenne op de auto te plaatsen. Er is gewoon geen andere mogelijkheid.

Is het mogelijk dat ik voor mijn, af- en op-schroefbare antenne,  een andere schroefbare antenne te kopen en die te gaan gebruiken voor DAB+ en het het fm-dedeelte van mijn radio te laten vervallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Googel eens op hirschmann dab car antenna

 

of

 

Auta 16 V DAB roof antenna

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Is de DAB frekwentie niet de dubbele van de FM band?

Dus een kwartgolf FM antenne wordt voor DAB een halve golf?

Maw kan dan een gewone autoradioantenne niet gebruikt worden voor DAB?

Hoe is de polarisatie van het DAB signaal, vertikaal of horizontaal?

 

Ik denk eraan om voor de mobilhome een DAB radio aan te schaffen, en de antenne onder het polyester alkoof deel te achuizen, heb wel geen massa vlak... Zoudit ook efficient werken? Een raam kleefantenne heeft ook geen massa?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het DAB+ radiootje niet expliciet voor gebruik in de auto is, dan heeft het waarschijnlijk helemaal geen externe antenne-ingang.

Is er wel een aansluiting voor een antenne, dan is dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid 75 Ω.

Ik heb mijn kleine DAB Pure One mini radio die ook geen externe antenne aansluiting heeft, gewoon met een krokodillen klem aan een 75 Ω buitenantenne aangesloten (binnenader). De massa niet aangesloten.

Werkt prima zo. Alles beter dan de antenne binnen de auto te houden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DAB+ raamantenne blijkt een spanning nodig te hebben. Dit is door de monteur niet gedaan.Hij is er waarschijnlijk er van uit gegaan dat op de autoradio antenne ingang een uitgaande spanning zit.

Hoe krijg ik op de DAB+ antenne op een eenvoudige manier spanning?

Wanneer ik spanning heb op mijn actieve raam antenne verwacht ik voldoende ontvangstsignaal in Nederland te hebben op DAB+

 

De antenne wordt met een SMB-plug op mijn radio aangesloten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het auto dak zit een gewone antenne die rechtstreeks met een normale DIN-plug is aangesloten. FM werkt perfect.

Voor de andere antenne ingang hebben ze een mij onbekende raamantenne geplakt. Er zit een led in die het niet doet, geen stroom (gemeten).

Merk autoradio is Alpine DCE-136 BT.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik wat rondsurf dan zie ik dat de antenne 5V aan voeding verwacht.

Ik zou dan verwachten dat er op de autoradio een optie zit om de 5V 'power supply' aan te zetten.

Zoek maar eens naar antenna power supply selection bij de instellingen.

 

Kijk hier maar eens bij de 'features'

http://www.alpine.co.uk/p/Products/dab3842/cde-136bt

aangepast door jopiesat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...