Ga naar inhoud


Nieuwe netwerkkable tester maar welke?


gerrit B

Aanbevolen berichten

Vandaag mijn eigen kabeltester in rook op zien gaan omdat ik deze in een aansluiting met prikte met een wat te hoge spanning er op (ISDN2 lijn).

Dus snel even een goedkoop ding van 30 euro gehaald maar dat was dus weggegooid geld, deze meet wel dat er een aansluiting niet goed is maar geeft vervolgens niet aan welke aansluiting dan niet goed is, welke aders zijn omgedraaid enz. terwijl mijn oude dat feilloos deed en een Pass gaf of dmv. van de 8 ledjes aangaf in welke ader de onderbreking zit, achter elkaar aangaf welke aders waren omgedraaid enz.

 

Dus nu op zoek naar een nieuwe tester die bij voorkeur wel tegen een PoE aansluiting kan of een aansluiting met 93V er op en die wel precies aangeeft met welke ader iets aan de hand is. 

Ik had al de Fluke MT-8200-49A gezien maar deze heeft maar 4 ledjes (1 per ader paar) en ik vraag me af of die dan wel alleen een onderbreking in bijv. ader 7 laat zien of dat hij ziet dat je per ongeluk 2 aders op 1 pen hebt gedogd ipv. 4 foutieve aders aan te geven.

 

Andere wat ik gezien heb was de Ideal VDV ll Plus die wel heel veel specifiek aan kan geven maar of dat ook wat is?

Andere wat ik gezien had is de Fluke MS2-100 maar kijk je naar de specificaties dan zit er ondanks de ruim 200 euro duurder dan de Ideal geen kabellengte meting bij in, geen tas om hem veilig op te bergen enz.

 

Nu zijn er ook wel de dure testers van 500 euro en nog veel meer maar dat is toch wat te duur.

Vandaar dat het maximale wat ik uit wil geven 300 euro is of er moeten goede argumenten zijn om toch voor de MS2-100 oid. te gaan.

 

Wie heeft goede ervaringen met een tester en kan deze aanbevelen? (bij voorkeur met kabellengte meting)

Ik krijg binnenkort weer een project met dik 100 werkplekken en dan is een goede tester nodig waar snel mee te werken is geen overbodige luxe.

 

suc6

 

Gerrit

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kabeltester voor UTP gaan tot 25V. iSDN heeft 2 x 48V. Niet zo verwonderlijk. Met een UTP tester kom je niet ver. Wat wel kan is een voorschakel apparaat maken wat de spanning terugbrengt naar 25V. ISDN gebruikt maar 4 lijnen i.p.v. 8. Voor ISDN zijn zogenaamde Aurora meters. Wel een beetje boel prijzig voor éénmalig gebruik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij hoeft ook geen ISDN te kunnen testen, maar als er op een of andere manier ISDN op een datastopkontakt  staat dan moet mijn tester niet meteen defect gaan raken als ik deze daar in prik.

 

Hij moet dus gewoon cat 5 en 6 bekabeling kunnen testen en niet direct stuk gaan als er toch iets anders op die outlet staat.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zul je toch een voorschakel dingetje moeten maken om eerst zeker te zijn dat het om een UTP of ISDN gaat. Makkelijk te doen. Op de buitenste aderparen staat bij ISDN geen signaal. Zou dus hoogohmig of oneindige weerstand moeten hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kan je geen vdr's of zener's over de ingangen solderen welke je tester beschermen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je multimeter op 10V hebt staan en je meet 100v gaat deze toch ook niet stuk maar geeft die toch ook gewoon aan dat er een hogere spanning op staat dan je meetbereik is ingesteld?

Ik denk tenminste niet dat ik de enige ben die op de werkplek een dongle in de niet gebruikte data-aansluiting prikt en dan in de patchkast gaat zoeken welke kabel dat nu is als dit (zoals in dit geval) niet genummerd is of dat men zelfs kelder, begane-grond en 1e verdieping gewoon willekeurig door elkaar verdeelt over 3 patchpanelen.

Ik had hier zelfs dat nr. 23 en 24 in de patchkast, niet naast elkaar zaten bij werkplek en dat je op de werkplek dus gewoon bijv. 23 en 11 in dezelfde 2v wall-outlet had zitten.

Hun systeembeheerder had dit systeem dus zelf aangelegd :crazy:

Dat was dus duidelijk een ICTer die ook wel wat kabels kon leggen maar totaal geen benul had hoe dit overzichtelijk gehouden kon worden zodat ook later nog wat terug te vinden was. 

Na alles te hebben uitgezocht en opgeruimd was alles weer netjes en overzichtelijk over 3 patchpanelen verdeeld, was nr. 1-01 de 1e werkplek op de begane grond en de aansluiting er naast zat is nu dus 1-02.

Maar ja dat koste me dus wel mijn data tester omdat ook de ISDN lijnen gewoon midden in een patchpaneel waren afgemonteerd zonder dat te merken oid.

 

Vandaar dat ik een nieuwe data-tester nodig hebt en dan het liefst met ingebouwde beveiliging tegen spontaan opduikende ISDN lijnen.

Ik heb al wel een tester gevonden die zelfs aangeeft hoeveel spanning er op een bepaald aderpaar staat maar ja, die die zat wel een heel stuk boven mijn budget. :sick:

 

suc6

 

Gerrit

 

suc6

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slechte zaak! Werk in een 3-tal Datacenters en daar staat standaard vast genoteerd wat waarop zit. Wordt ook gecertificeerd. Op non-compliance staat een onmiddelijke ban...

POTS/ISDN blauwe recipals

Data in row witte recipals

Data outside row rode recipals

Fiber single mode gele recipals

Fiber multi mode groene recipals

 

Gebruik zelf Fluke meters voor UTP..

 

Goedkope oplossing: koop een Motap (master/slave unit). Sluit die eerst aan op een onbekende poort. Kun je aan de leds zien welke paren zijn aangesloten. Kost een paar tientjes. Als je ziet dat paar 2 & 3 niet gekruisd zijn en paar 1 & 4 niets doet weet je dat het geen UTP is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een data centre werkt het vaak toch nog wel anders en veel gestructureerder dan bij kleinere bedrijven.

Vaak is het daar dat men computers besteld en op het moment dat die op de stoep staan komt men er achter dat er ook nog een kabel tussen moet.

Op een enkeling uitgezonderd (daar komt dan een handig neefje of zoontje :)) gaat dan het computerbedrijf zelf wel even wat kabels leggen en dan ben je gezegend en mag je al blij zijn dat er niet gewoon connectors rechtstreeks aan kabel zijn geknepen en links en rechts wat switches onder een bureau zijn gegooid.

 

Loopt het helemaal spaak dan komen wij vaak in beeld om het geheel weer uit te zoeken en te structureren.

Bij deze klant zat er dus een kleine 500m voor de kat zijn viool als vulling in de kabelgoten (pandje van 12 x 7) omdat men dan niet meer wist waar die kabel naar toe liep of dat een kabel "stuk" was en dan was er maar weer een nieuwe kabel gelegd.

Echter nog steeds was alles traag dus waren er nu allemaal i5 en i7 computers gekocht alleen werkte het toen helemaal niet meer.

 

Na onze actie  konden ze eigenlijk die nieuwe computers wel weer in de kast zetten en de oude weer onder de bureaus schuiven want de traagheid kwam dus gewoon door  kabels die verlengd waren, kabels die van de patchkast naar het bureau liepen, daar waren doorverbonden en weer terug liepen naar de patchkast om dan weer op een andere verdieping uit te komen, oude switches (soms 3 achter elkaar) gammele datastopcontacten enz.

 

Maar ik heb nu in Duitsland een leuke gevonden die maar heel iets boven het budget zit (hier staat hij voor ruim 500 euro en daar voor 312 euro) en die geeft dus per ader aan of die juist is, staat er spanning op dan geeft hij tot maximaal 6 aderparen aan wat de plus is en wat de min en hoeveel spanning er op staat, er zit een lengte meting op, hub blink, er wordt aangegeven wat de afstand is tot de onderbreking/ kortsluiting, hij herkend ethernet en geeft meteen de snelheid aan, ingebouwde toongenerator en niet onbelangrijk je kunt er extra adresseerbare remote's bij kopen zodat je (als je alleen bent) 13 kabels achter elkaar kunt testen zonder elke keer heen en weer te hoeven lopen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...