Ga naar inhoud


Meer langegolf en AM zenders in Europa stoppen


Eduard07

Aanbevolen berichten

Dat had ik ook wel zo begrepen. Engelsen noemen dat co-channel.

Veel AM frequenties worden in de UK met lage vermogens meermalen gebruikt, zoals je weet. 

Als je op een ongunstig punt op het vasteland  (of zelfs in Engeland zelf) zit, hoor je 's avonds bijvoorbeeld Smooth en Magic doorelkaar op dezelfde golflengte.

Bij Absolute kreeg/krijg je co-channel wel een echo-effect als twee steunzenders op de 1215 (vroeger Virgin Radio en daarvoor BBC Radio 1) niet helemaal synchroon liepen.

AFN is/was alhier ook een schoon voorbeeld van ;)

https://www.sat4all.com/forums/topic/342880-slamfm-leeuwarden-fm-912mhz/?do=findComment&comment=2273714

https://www.sat4all.com/forums/topic/342880-slamfm-leeuwarden-fm-912mhz/?do=findComment&comment=2273863

https://www.sat4all.com/forums/topic/342880-slamfm-leeuwarden-fm-912mhz/?do=findComment&comment=2273865

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Alles erg jammer..Ik ontvang hier aan de kust van Ras al Khaimah, als het traject tussen NL en de UAE donker is, de AM 747 behoorlijk goed.

RAK ligt 100 km ten noorden van Dubai aan de grens van Oman.

 

Dat betekend dat die goeie ouwe middengolfzender een groter bereik heeft dan de Astra satellieten. :sick:

 

Ik zal morgen een opname plaatsen voor de ongelovigen.

 

ik kan het bevestigen,

 

ik heb de opnamen van Fred zelf gehoord, en ik kan je zeggen dat deze toch behoorlijk helder waren.

 

gr.

henk

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het met WhatsApp opgenomen en krijg die file niet uit mijn telefoon.

Ga het vannacht op een andere manier proberen.

 

De ontvangst is heel rustig, de meeste storing komt van de telefoon.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ook in Frankrijk gaat de stekkert eruit.

Eind van 2015 gaat de middengolf voor Radio France ter ziele en een jaar later is het op de langegolf162 kHz afgelopen.

 

te lezen op www.satellifax.de

 

Zum Jahresende 2015 schaltet Radio France seine Mittelwellensender ab. Das berichtet das RBB-Medienmagazin in seiner Online-Ausgabe. Ein Jahr später soll auch die Langwellenfrequenz 162 kHz aufgegeben werden. Durch diesen Schritt realisiert Radio France dem Bericht zufolge mit 13 Millionen Euro pro Jahr den größten Teil des Sparvolumens von 19 Millionen Euro, das für jährlich für den Zeitraum bis 2019 vorgesehen ist.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zag het.

France Inter vond ik altijd een heel markante Langegolfzender. Toch wel tekenend voor de ontwikkelingen, denk ik.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik geef het een paar jaar, dan komen ze weer terug!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er oorlog komt, dan komen ze rapper terug dan je zou kunnen denken.

Wie wil een demonstratie komen geven, hoe perfect dab(+) ontvangst is in een bunker met zeer dikke wanden, en diep in de grond?

Hier in de Westhoek, liggen er nog genoeg, en misschien beter toegankelijk tijden de herdenking van WO1.

Al verlang ik wel niet naar een oorlog.

Off topic, maar oudere seingevers, verwachten meer scheepsrampen, als alles eens digitaal wordt.

Analoog, kan je nog verstaan (in noodgeval in morse) in de ruis. Digitaal? Nieuw is niet altijd beter  :(

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apropos oorlog...

Hoeveel IS-ers hebben een AM-ontvanger bij de hand, denk je?

En hoeveel IS-ers zouden zich bedienen van internet? ;)

 

Maar je hebt wellicht een punt. Oekraïne reactiveert ook weer AM-zenders.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gelukkig hebben we nog het internet!

 

https://archive.org/details/ird059

 

En dan het beeld van Frau Farbissina in gedachte houden!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...