Ga naar inhoud


keukenkraan


boudeman

Aanbevolen berichten

Onze vorige en huidige keukenkraan was/is een eengreeps keramische mengkraan. In ons keukenkastje zit een boiler zodat heel snel heet water ter beschikking komt. Wat ons opvalt bij onze vorige en ook huidige kraan is dat over een klein regelgebied het water van koud naar heet gaat. Ofwel, wil je lauw water hebben, dat je de kraan vrij precies moet instellen. Ofwel dat je over het grootste deel van het mogelijke regeltraject of koud of heet water hebt. Regeltechnisch niet handig en comfortabel. Kranen kun je in de winkel niet uitproberen. Nu wij langzamerhand aan een nieuwe kraan toe zijn, vraag ik mij af of hiervoor een oplossing is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien door gebruik te maken van een kraan met een koud en een warm knop? Onze CV is vrij rap en levert ook bloedheet water. Je moet wel voorzichtig blijven maar de temperatuur is best goed te regelen.

 

Je moet een kraan nemen waarmee je de watertoevoer met een paar slagen van de knoppen kunt regelen. Niet van die knoppen die in een kwartslag van helemaal dicht naar helemaal open gaan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt een aantal zaken overwegen. Een een-hendelmengkraan met een lange handel

zodat de arm langer wordt en je meer gevoel krijgt in het doseren.

 

Je kunt ook 2 kogelkraantjes in het aanrecht monteren in de kraanleidingen en zo de hoeveelheid

water zodanig knijpen dat de regelbaarheid wordt vergroot, de authoriteit verleggen noemen ze dat.

 

2 knoppen kan inderdaad ook maar dan heb je geen keramische kranen meer, volgens

mij hebben binnenwerken met een keramisch binnendeel een kwartslag besturing, met een

rubber zitting is dan de ouderwetse spindel die je als het ware in en uitdraait (je hebt ook

niet stijgende spindels)

 

Je kan ook een thermostatische kraan overwegen.

 

Mogelijkheden te over in ieder geval.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ligt de oorsprong van het probleem niet in de installatie?

Er zal een koudwater toevoer leiding naar de keuken zijn, die in de keuken naar zowel de koudwater aansluiting van de mengkraan als ook als voeding voor de close in heetwater boiler dient.

Wanneer je de koudwaterkraan dichter draait zal de waterdruk aan de voeding van de heetwater boiler evenredig toenemen.

 

Daardoor ontstaat er naar mijn mening een exponentiële temperatuur toename bij de mengkraan.

 

Ik denk dat hier alleen een thermostatisch geregelde kraan een comfortabel regelbare waterhoeveelheid bewerkstelligt.

Wel ook zo veilig, het voorkomt verbranding van ledematen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem waar TS o.a. meezit is dat hij een close-in boiler heeft

en ik verwacht dat deze is ingesteld op 90 graden.

 

Je hebt bij de meeste een-handel kranen een hoek van 90 graden waarin

je de temperatuur moet regelen.

 

Als je de temperatuur verlaagt naar bijvoorbeeld 60 graden dan zou het

ook al een stuk beter moeten gaan, je hebt immers over dezelfde lengte

minder temperatuur te regelen. En 60 graden is eigenlijk voldoende voor

een keukenkraan voor vele. Ik brand mijn poten er in ieder geval eraan.

 

@ceesv

Inderdaad, als jouw koudwaterleiding 15 mm is dan zal de koudwaterdruk

hoger zijn dan de warmwaterdruk. De boiler is meestal met 12mm

aangesloten en dat gaat ook weer ten koste van de autoriteit.

 

Daarom schreef ik eerder dat het een oplossing kan zijn 2 kogelkraantjes

(ook wel Ballofixen genoemd) te plaatsen en zo de druk voor de kraan knijpen.

 

post-36489-0-83287300-1424291604.jpg

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...