Ga naar inhoud


Schotel upgrade: van Multytenne naar Kathrein CAS80


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Zo! Aan te raden is om deze afdekkap van de Inverto Black Premium naar beneden te trekken alvorens je de LNB op de rail bevestigt. Het vergt nagels in het kiertje tussen rubber en behuizing plaatsen, en best veel kracht. Zo ziet het er uit:

 

 

post-72269-0-45693500-1431757721_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Bijna klaar....

 

8 kabels van F connectoren voorzien en getest met een multimeter. Vervolgens voorzien van gekleurde tape, zodat het geen zooitje wordt met de verbinding met de switches.

De kabels aan tafel aan de LNB gemonteerd, zelfvulkaniserende tape eromheen - en de LNB's geplaatst.

De Astra 28.2 LNB kreeg ik niet op de juiste afstand van de 23.5 LNB omdat de klembeugels in de weg zaten. Slijpwerk met een dremel bracht de fout terug tot 4mm. (58 mm in plaats van de vereiste 54 mm, want de feedhorns tikten elkaar aan. Dus de 23.5 2mm dichterbij de 19.2 geschoven en de 28.x LNB er tegenaan. Ieder een kleine fout van 2mm. 

 

Er komt zo direct iemand eten, dus de laatste stap (de kabels leggen van de schotel naar de woning volgt later.

post-72269-0-58168400-1432224201_thumb.jpg

post-72269-0-91585500-1432224202_thumb.jpg

post-72269-0-39085800-1432224206_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De final touch: twee nieuwe kabels naar binnen getrokken. Ik heb (voor wat het waard is) de meetwaaren oud/nieuw gemeten met de vu-plus duo2 tuner:

 

 

 

 

 

Prima waarden. De Multytenne gaat weg zodra alles een weekje heeft proefgedraaid.

post-72269-0-55505800-1432290366.jpg

aangepast door ebhoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ebhoorn

Dit is een wereld van verschil met de Maximum T85 t.o.v. de Multytenne.
Hoe heb je je schotel afgesteld? Zijn dit de afstellingen zoals ik in bericht 68 had aangegeven of heb je nog verbeteringen aan kunnen brengen door de zaak iets anders af te stellen. Ik ben hier erg benieuwd naar omdat ik graag mijn berekeningsmethode bevestigd wil zien en kan controleren.

Je had het over een stuk wegslijpen van de lnb-klem om ze dichter bij elkaar te krijgen. Bedoel je wat ik in de bijlage heb aangegeven?
 

post-60869-0-84986200-1432300425_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Ik heb mij aan jouw waarden gehouden, behoudens het feit dat A3 2mm naar rechts is opgeschoven en A2 2mm te ver naar links staat. Ik heb inderdaad materiaal weggenomen conform de bijlage, echter - zoals op de foto zichtbaar - je ziet dat de feedhorn behuizing al tegen elkaar zit.

 

Het afslijpen van de behuizing is mij te gortig, vandaar de keuze voor een displacement van 2mm.

 

Dus boven Rotterdam wordt het smokkelen met deze schotel als je standaard LNB's gebruikt.

post-72269-0-04727700-1432314885_thumb.jpg

post-72269-0-86301200-1432314885_thumb.jpg

post-72269-0-25340200-1432314887_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, in Noord-West Nederland moeten de lnb's het dichtste tegen elkaar staan, Zuid-Limburg is het gunstiger. Daar heb je enkele millimeters meer ruimte.
Prima signaal, vooral voor de Astra 23,5 waar je het ook het meeste nodig hebt. Een heel verschil met de Multytenne.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

En de financiële terugblik:

 

Al met al heeft de antenne compleet 242,- gekost. Veranderingen ten opzichte van het eerdere plan:

 

1. De aanschaf van een Maximum E85 antenne in plaats van een Big Bisat vanwege de hogere versterkingsfactor

2. Alle connectoren, krimptang, kabelstripper en switches via ***geen-reclame*** bestellen (factor 2..3 goedkoper dan in NL)

 

Wat heb ik geleerd:

1. Ervaring van forumleden (met speciale vermelding van Sprietje) is onontbeerlijk

2. Neem de tijd, heb geduld, ga een nachtje erover slapen

3. De smartphone is verdraaid handig gebleken als inclinometer voor het afstellen van de LNB skew

4. Buy quality, cry once

5. Bevestig de LNB kabels en de (in mijn geval) vulkaniserende tape aan de LNB aan de keukentafel (en niet terwijl de LNB op de rail staat)

6. Meet de kabels door na het plaatsen van de connectors - verziendheid leidt tot het over het hoofd zien van coax afschermmantel draadjes die de kern raken agv het strippen

7. Let bij de schotelkeuze ook op het feit dat de LNB arm stevig is (veel plezier van gehad).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...