Ga naar inhoud


Schotel upgrade: van Multytenne naar Kathrein CAS80


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Ehmmm.....is het een beter idee om de F-connector verbindingen met de LNB en de Switches te vullen met een anti corrosie gel zoals "X-sealant" van X-multiple technologies in plaats van het sec omwikkelen met zelf-vulkaniserende tape?  Ik weet dat dergelijke gels worden toegepast bij connectoren in de offshore industrie, is er een de-facto standaard product in Europa voorhanden, zoals Locktite welke voor het borgen van schroefverbindingen wordt gebruikt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Keurig. Mijn Multytenne had het niet, maar ik heb dan ook een van de eerste (2005) modellen. Ik denk dat het product stapje voor stapje is verbeterd.

 

Ik heb daarom zelf-vulkaniserende tape gebruikt om de connector volledig te omwikkelen.  Leek mij geen slecht idee met een vochtig en zoutig klimaat - gegeven dat Zoetermeer 18 km van zee is verwijderd. Anyway, bijna 10 jaar de opstelling in gebruik - de antenne is als nieuw, en heb geen problemen ervaren.

 

Maar aan de hand van het feit dat er rubber tule wordt gebruikt naast de afdruiprand: het is blijkbaar zinvol om de connectoren te beschermen tegen de elementen volgens onze Duitse vrienden, en ik ga even "wikkelen"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger gebruikte ik ook zelf-vulkaniserende tape maar is een ramp als je de LNB moet verwisselen.

Ik gebruik al jaren deze rubberen tules, je kunt ze tot aan het huis opschuiven, er komt geen vocht bij.

Trouwens ze zijn ook makkelijk bij de DUO LNB's waar standaard geen tules wordt bijgeleverd.

post-35794-0-76436500-1430743124_thumb.jpg

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ok, met de gegevens van een Maximum E-85 in Vlaardingen in het achterhoofd heb ik met behulp van satlex, dishpointer (skew bepaling LNB's) en een meetlat de setup gegevens voor Zoetermeer bepaald. Voor Vlaardingen waren de gegevens als volgt berekend door Sprietje (Samengevat):

 

Elevatie 29,38 graden, schotelskew 8,72 graden scheef zetten.
 
LNB positionering gezien van vanuit voorzijde schotel:
Het midden van de Astra 19,2 lnb moet 22mm links van het midden van de lnb-arm geplaatst worden.
De Astra 23,5 lnb daar weer 56mm vandaan
En de Astra 28,2 lnb daar weer 60,5mm vandaan.
Aan de rechter zijde op de rail plaats je Hotbird 13 op de rail op 84,5mm afstand van de Astra 19,2 lnb
Daar weer rechts van plaats je de 7graden oost lnb op 83,5 mm van de Hotbird-lnb.
Alle maten die ik genoemd heb zijn gemeten vanaf het midden van de voorzijde van de lnb. Daar zit meestal een pukkeltje, dus van pukkeltje tot pukkeltje.
 
Dan de skew-instelling van de lnb’s
7 graden oost -2 graden
13 graden oost -7 graden
19,2 graden oost -4 graden
23,5 graden oost -7 graden
28,2 graden oost -10 graden

 

=====

Ik meet over een afstand van 20 graden op de LNB houder een afstand van 24,8 cm, dus 1 graad representeert een afstand van 12,4 mm.

Voor zoetermeer kom ik uit op:

 

Elevatie 28,63 graden, schotelskew 10,6 graden scheef zetten. Schotel uitmikken op 160 graden dus 20 graden oost. De zon staat om 12:47 op deze positie, dus met een stuk stape van het midden van de LNB stang tot midden aan de bovenzijde van de antenne zou dan de schaduw over het centrum van de schotel moeten vallen.
 
LNB positionering gezien van vanuit voorzijde schotel:
Het midden van de Astra 19,2 lnb moet 17,4 mm links van het midden van de lnb-arm geplaatst worden.
De Astra 23,5 lnb daar weer 54,6 mm vandaan
En de Astra 28,2 lnb daar weer 60,8mm vandaan.
Aan de rechter zijde op de rail plaats je Hotbird 13 op de rail op 78 mm afstand van de Astra 19,2 lnb

 

Skew

13 graden oost -7 graden
19,2 graden oost -4 graden
23,5 graden oost -7 graden
28,2 graden oost -10 graden

 

Kleine verschillen, maar als je nu toch bezig bent - waarom niet goed voorbereiden?

 

Ik heb het advies opgevolgd om een double shielded Hirschmann KOKA 9 TS coax te gebruiken. Nu zie ik dat op US sites wordt aangegeven dat je voor de bandbreedtes waar wij mee werken eigenlijk een RG6 kabel gebruikt moet worden in plaats van de RG59 kabel die ik heb. Volgens mij overkill op z'n Amerikaans, vergelijkbaar met het plaatsen van handgemaakte lichtmetalen velgen op een lelijke eend ter verbetering van de rij-eigenschappen.

aangepast door ebhoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Zoetermeer heb ik het volgende voor je uitgerekend:

Schotelelevatie 28,6 graden
Schotelskew 10,6 graden (eerst schotelskew op nul zetten, dan rail zuiver waterpas zetten, dan schotelskew instellen)

De Astra 19,2 lnb 17mm uit het midden
Dan de volgende afstanden:
tussen Hotbird en Astra 19,2 is 75mm
tussen Astra 19,2 en Astra 23,5 is 51mm
tussen Astra 23,5 en 28,2 is 54mm

De skew van de lnb's zijn als volgt:
Hotbird op 7 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,2 op 10 graden
gemeten t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail.

Je hebt slechts een paar afwijkingen in je berekening.
De stand van de zon is elke dag iets anders dus kan ik pas uitrekenen als je de schotel gaat afstellen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

Die toevoeging met betrekking tot het waterpas stellen van de LNB rail is heel waardevol. Ik had er niet aan gedacht.

 

Ik neem jouw waarden over, waar zit (de oorzaak) van mijn afwijkingen? ik hanteer als uitgangspunt 12,4 mm per graadstreep, en Zoetermeer's coördinaten zijn 52.06 ; 4.49. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ebhoorn

Ik reken het gewoon uit op mijn manier en ga helemaal niet van graadstrepen uit. De graadstrepen gebruik ik wel bij een Wavefrontier T55 en T90 om te kijken hoeveel ruimte je hebt voor de lnb's zodat ik weet of er normale of smalle lnb's gebruikt moeten worden en of de lnb-klemmen aangepast moeten worden.
Ik heb inderdaad diezelfde coördinaten gebruikt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De antenne heb ik twee weken geleden geplaatst. Alle onderdelen zijn binnen vanuit Hongkong, behalve die krimptang....

Ik vond het wel leuk geweest en ben de antenne gaan uitrichten. Ik heb geen electronische waterpas, dus ik heb de declinatie en de skew met kartonnetjes en een waterpas gedaan.

 

De smalle Maxview Quad LNB op 17mm van het midden geplaatst. Volgens mij is er niets zo goed als het meten met behulp van een satontvanger en TV, dus de caravan satontvanger aangesloten op de LNB, en de slaapkamer TV onder een tafel (voor de schaduw) geplaatst. Tussen de ontvanger en de LNB de meest goedkope satfinder geplaatst: Met het uitrichten op de camping geeft het pieptoontje net wat meer analoge informatie of je een beetje signaal vangt of niet, terwijl het signaalniveau op de TV een meer aan/uit karakter heeft bij het uitrichten. Een zak suiker van 850 gram aan de LNB arm gehangen om het gewicht van  3 Inverto LNB's + kabels te simuleren.

 

Het ging voortreffelijk. de elevatie gelaten voor wat het was, en de schotel net zo lang verdraaid tot het signaal maximaal was. 65%. Hm. Dan de elevatie bijgesteld. Wham!  100% signaal. Leuk, maar ik wil op maximum zitten. Daar was de satfinder weer handig bij. Demping opgeschroefd, en bij de vastgezette schotel even e bovenkant iets naar achteren getrokken. Signaal neemt toe. Hup...elevatie omhoog gezet. Enzovoorts.

 

LNB naar voren en naar achteren getrokken - geen verschil. Ik zal later eens een zwakkere transponder zoeken dan degene die BVN uitzendt.

 

Belangijk om te weten is dat de Maximum schotels die geen pijltje hebben staan bij de elevatie, dat je de voorzijde van het profiel moet nemen (zie pijl). die staat nu op 29,5 graden (berekende elevatie: 28,6 graden). Dus dat is afwijkend van de oudere topics.

 

 

post-72269-0-14079200-1431700059_thumb.jpg

post-72269-0-72400800-1431700060_thumb.jpg

post-72269-0-83038600-1431700061_thumb.jpg

post-72269-0-12223500-1431700063_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ebhoorn

Leuk dat het voorspoedig is gegaan en dat je er 100% signaal uit hebt gekregen. In ieder geval weer een leerzame en leuke klus geweest.
Natuurlijk is het prima om een zwakkere transponder te zoeken want als je ontvanger 100% aan geeft, kun je hem niet optimaal fijntunen. Maar je kunt signaaldemping ook creëren door een vochtige zeem over de lnb te hangen. Je verliest dan ongeveer 20% signaalkwaliteit een beetje afhankelijk hoe nat je die zeem maakt. Het voordeel van een zeem t.o.v. bijv. keukenrolpapier is dat hij lang zo snel niet uitdroogt en z'n demping constanter blijft.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah... dat is een prima idee. Ik zat natuurlijk al heel dicht bij de optimale elevatiehoek, ik heb het laatste stukje dus gedaan met de satfinder. Tot nu toe: heel veel dank, niet alleen de eindbestemming halen is leuk, maar bovenal de reis er naar toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stom stom stom....zit ik me daar te mieren met schuin afgesneden kartonnen mallen en een waterpas om de elevatie en de skew in te stellen, kom ik -als ik klaar ben- op het lumineuze idee om een waterpas app te downloaden op mijn smartphone. Eerst grondig geijkt op een vlakke tegelvloer met daarop een rei. Daarna de schotel gemeten met mijn smartphone. Opletten dat er geen knopjes in de weg zitten!

 

Het klopt perfect. In ieder geval nauwkeurig genoeg om de skew van de LNB's af te stellen.

 

Verder: Ik heb de smalle inverto black premium LNB's. onder zit wel "iets rubberigs" maar moet ik dat naar beneden krijgen? Hoe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...