Ga naar inhoud


Aanbieding zonnepanelen, goede aanbieding?


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Heren experts,

 

Via het bedrijf waar ik voor werk kan ik zonnepanelen kopen met maar liefst 30% korting. Het gaat om 9 panelen van 270Wp inclusief montage voor 3.150 euries. Ieder los paneel zou mij 325 euro extra kosten.

 

Heb ik hiermee een goede deal?

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste P,

 

hierbij loopt nu een aanbieding van de Zeeuwse Milieu Federatie in combinatie met een bekend installatiebedrijf:

 

10 stuks 255 Wp met omvormer € 2.428,- (Evenbtuele montage € 849,-)

 

15 stuks 255 Wp met omvormer € 3.610,- (Eventuele montage 1.132,-)

 

BTW krijg je retour en zit hier niet bij berekend.

 

De montage prijs hangt verder wat af van het soort dak.

 

Zijn dan polycrystaline (blauwe). Volledig zwarte panelen zijn wat duurder.

 

Zonnepanelen zijn van hetmerk BenQ

 

Terugverdientijd volgens opgave (in Zeeland) circa 4,6 jaar.

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was voor 12 panelen (totaal 3000Wp) 4800 euries kwijt inclusief montage.

Daar ging nog vanaf 625 euro subisie en 800 euro belasting.

 

Ik heb wel zelf de groep aangelegd tot en met de werkschakelaar.

Ik heb een fanloze inverter ivm eventueel geluid. En ik had ook

een wifi-sticky tbv de server van de fabrikant (Growatt).

Ik had overigens zwarte panelen (viel minder op, op mijn

antraciete dak (sneldek)).

 

Dus ik zeg, in de basis niet verkeerd.

 

Hier het hele verhaal: http://ccvd.eu/Energie.html

 

Je zou voor de aardigheid eens moeten vragen aan die club

of ze wellicht gekoelde panelen hebben, die brengen duidelijk

meer op. Wel op de kosten/baten letten!

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con

 

Zijn jouw panelen in serie of parallel geschakeld?

 

Als ik mijn offerte aanpas naar 12 panelen mono black dan kom ik op 4125 euro en 700 BTW. Die BTW kan ik dan weer terug vorderen.

Subsidie is er volgens mij niet meer.

 

Ik krijg toch nog steeds niet het gevoel dat dit een goede deal is. Ik zie die 30% korting nog niet echt terug.

En ze vertellen me ook niet welke merk / typen ik dan krijg.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con

 

Zijn jouw panelen in serie of parallel geschakeld?

 

Als ik mijn offerte aanpas naar 12 panelen mono black dan kom ik op 4125 euro en 700 BTW. Die BTW kan ik dan weer terug vorderen.

Subsidie is er volgens mij niet meer.

 

Ik krijg toch nog steeds niet het gevoel dat dit een goede deal is. Ik zie die 30% korting nog niet echt terug.

En ze vertellen me ook niet welke merk / typen ik dan krijg.

Slordig misschien maar dat weet ik niet. In mijn beleving in serie.

Het is in ieder geval 1 string op de inverter. Maar wat die mannen

op het dak hebben gedaan weet ik niet.

 

Maar gezien de reactie van de enige stukje schaduw om 1545 uur denk

ik dat ze in serie staan.

 

Wel een aanvullende tip, laat ze (als het een schuin dak betreft) ruim

boven het dak monteren. Dan heeft de wind meer vat ook op de onderkant

en dat houdt ze net iets koeler. Hoe kouder de panelen des te meer

rendement.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen staan in serie. Vandaar het van belang is de juiste omvormer te kiezen in verband met het start voltage. Zonnepanelen zijn dan ook voorzien van korte kabels met stekkers en contra stekker, zodat ze door verbonden kunnen worden.

 

Dat is het voltage waarbij de omvormer gaat starten. Daarom is het uitbreiden later met meer zonnepanelen nog niet zo eenvoudig.

 

Of als er een twee strings mogelijk zijn en er maar een benut is, dan kun je mogelijk de tweede ook gaan gebruiken. Hierbij is ook weer het start voltage van belang.

 

Bij een pannendak zijn de Clickfit aluminiumrails een goede keuze en gemakkelijk te monteren.

 

Voor de aansluiting op het net moet een aparte groep in de meterkast worden aangelegd.

 

Groeten uit een zonnig Zeeland,

 

 

Bram

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zonnepanelen staan in serie

 

Nou nee, dat is de ouderwetse en waarschijnlijk ook goedkoopste manier. Maar niet de meest efficiënte. Eén minder presterend paneel ertussen en alle panelen presteren minder.

Lees dit verhaal http://www.zonnepaneel-info.nl/nl/serieparallel.html

 

 

Sommige zonnepaneelfabrikanten plaatsen in plaats van de junction box de SolarEdge optimizer achter op hun zonnepaneel.

Wat er dan eigenlijk gebeurd is dat alle panelen een klein MPP-trackertje krijgen die van de lage spanning (meestal tussen de 30 en 40 Volt bij belasting) met variabele stroom een hoge vaste spanning maken, en deze DC/DC-omvormertjes worden dan serieel of parallel aangesloten op een ander DC/AC-omvormer die van die hoge spanning weer een wisselspanning maakt die gesynchroniseerd is met het net. Deze kleine MPP-trackers starten vaak eerder en stoppen later dan de stringomvormers. Dat is de eerste winst. De hoge vaste spanning (meestal tussen de 300 en 400 V DC) is een optimale spanning om te converteren naar wisselspanning. Ook hier wordt weer wat rendementswinst behaald. Tigo en SolarEdge werken met het serieel koppelen van optimizers. Dit betekend wel hoge gelijkspanningen tot wel 900 V DC op het dak. Femtogrid heeft een extra draad nodig om het parallel aan te sluiten. Bijkomend voordeel is dan wel dat de spanning relatief laag blijft, maar ook nog altijd 380V DC.

 

Ik kwam hier achter toen ik wat over SolarEdge las. Zo'n optimizer achter ieder paneel kost zo rond de 60 euro. Dat is dus een behoorlijk meerprijs. Daar staat dan een beter rendement tegenover en je kan ieder paneel afzonderlijk monitoren.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe veel beter is dan wel het rendement ? Dit ten opzichte van de extra kosten. Als er inderdaad allerlei schaduw obstakels, zijn kan het mogelijk van nut zijn. Maar op een normaal vrijliggende positie van de panelen ligt mogelijk de rendements verbetering slechts rond de 2%

 

Wat wel kan, is meerdere panelen in setjes in serie en die setjes vervolgens parrallel aansluiten.

 

Hangt natuurlijk ook van je configuratie op je dak af. In principe moeten de panelen geen schaduw krijgen van een schoorsteen of een dakkapel.

 

Een goed boek over de ins- en outs van zonnepanelen is: Zonne-energie van Hans-Joachim Geist. ISBN 978-90-5381-223-5 Hierin staat overigens niets over de Solaredge.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe veel beter is dan wel het rendement ? Dit ten opzichte van de extra kosten. Als er inderdaad allerlei schaduw obstakels, zijn kan het mogelijk van nut zijn. Maar op een normaal vrijliggende positie van de panelen ligt mogelijk de rendements verbetering slechts rond de 2%

 

Wat wel kan, is meerdere panelen in setjes in serie en die setjes vervolgens parrallel aansluiten.

 

Hangt natuurlijk ook van je configuratie op je dak af. In principe moeten de panelen geen schaduw krijgen van een schoorsteen of een dakkapel.

 

Een goed boek over de ins- en outs van zonnepanelen is: Zonne-energie van Hans-Joachim Geist. ISBN 978-90-5381-223-5 Hierin staat overigens niets over de Solaredge.

Hoewel ik een en ander nog zal onderbouwen (zit nu met een Linux probleem) is het zeker GEEN 2%.

Afgelopen week hadden we qua opbrengst (voor april) een topdag met ruim 17kW schoon aan de haak.

 

De hoogst gehaalde momentwaarde was om en nabij 2,3 kW.

 

2 dagen daarna, toen het afwisselend bewolkt was had ik pieken van ruim 2,9 kW.

 

Maar, zoals ik al zei, ik zal de grafieken er nog bijhalen als hier weer rust in de tent is.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Subsidie is er volgens mij niet meer.

 

Maar wel goedkoop lenen, tussen 2,6% en 3,3%: https://ikinvesteerslim.nl/Energiebespaarlening.

 

Voor alleen zonnepanelen niet, max. 75% van het bedrag maar aan zonnepanelen worden besteed. Je moet dus wat extra duurzaam verbeteren.

TMS SRP-2410 (fw. 29-09-2011), 500GB HD, Aston CAM 1.03 (fw.2.26)

Ontvangst van: Astra1, 2 en 3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

ff ingevuld, 200.000, 5 jaar, 0,75%, isnieveelnie.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met 13 panelen vanaf 1 februari tot nu 802 kilowatt opgewekt en hoop deze maand op 1 megawatt te komen.

Deze panelen hebben inclusief plaatsen op een plat dak 4370 €uro gekost.

Op een schuin dak is het plaatsen goedkoper en je bespaar ook nog op de rekken waar de platen op rusten.

Ook kreeg ik de BTW terug wat een bedrag van bijna € 600 opleverde dus was ik netto bijna €. 3800 voor aanschaf en montage kwijt valt.

Tot nu toe heb ik meer opgewekt dan verbruikt maar toch is het raadzaam om net zoals ik het zonder lening te doen.

Ook heb ik door meerdere dingen elektrisch te doen mijn gasrekening omlaag gekregen.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@leo1949

Mei is een redelijke topmaand, 400 kW moet dan bij jou wel lukken

dus die 1 mW moet makkelijk gaan.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...