Ga naar inhoud


vrt dab+ testzender in België,schieten ze wakker?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

nadat gisteren, een radio station reclame maakte voor dab+, heb ik vandaag eens een nieuwe scan gedaan (regio 8691), met mijn fm/dvb-t/dab+ stick (binnenantenne).

Er kwam een nieuwe zender bij, nml vrt dab+ test, maar geen andere dab+ zenders.

Terwijl ze in Nederland al volop bezig zijn met het uitrollen van dab+ (zo lees ik hier toch), begint België wakker te komen, met één dab+ testzendertje, en dan nog de vrt.

Het commercieel station, die gisteren reclame maakt, is niet zo'n grote.

Als ik dan bij iemand ben, die eens een station opzet als q-music nostalgie en andere, hoor ik ze daar nooit over spreken.

Zou ik mogen denken, dat die groten enkel zullen overgaan, als ze verplicht gaan worden?

Ik dacht te lezen te hebben, dat dit ook zo was in Nederland, dat ze enkel nog een fm licentie kregen, als ze hun station ook op dab+ zouden zetten.

Als je hier dan grote winkelketens binnenstap, dan vindt men zo goed of geen dab+ ontvangers.

Benieuwd hoeveel mensen hier in de Vlaanderens al luisteren naar dab(+)?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


In België zit de ether al jaren bomvol, DAB (+) kon een mooie oplossing zijn, meerdere radiostations op een mux.

Helaas ook hier zijn de frequenties al verpatst aan de hoogste bieder, d.w.z aan Norkring

Deze zal op zijn beurt veel geld vragen, om op hun zenders te komen.

Alleen de meest kapitaal krachtige radio's zullen zich dat kunnen veroorloven, of ze het zullen volhouden is iets anders.

Daar de kosten bijzonder hoog zijn zal dat wel een impact geven op de programmering en de inhoud van de muziek, veel gesponsorde pulp.

En zo wordt alles stilaan kapot gemaakt, ruimte voor nieuwe initiatieven is er niet meer, terwijl de techniek er wel is.  

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België zit de ether al jaren bomvol, DAB (+) kon een mooie oplossing zijn, meerdere radiostations op een mux.

Helaas ook hier zijn de frequenties al verpatst aan de hoogste bieder, d.w.z aan Norkring

Deze zal op zijn beurt veel geld vragen, om op hun zenders te komen.

Alleen de meest kapitaal krachtige radio's zullen zich dat kunnen veroorloven, of ze het zullen volhouden is iets anders.

Daar de kosten bijzonder hoog zijn zal dat wel een impact geven op de programmering en de inhoud van de muziek, veel gesponsorde pulp.

En zo wordt alles stilaan kapot gemaakt, ruimte voor nieuwe initiatieven is er niet meer, terwijl de techniek er wel is.  

Misschien worden we ongewild het eerste land met ether betaalradio? Een dab+ ontvanger, waar een smartkaart in moet, en maandelijks een bijdrage betalen?  :angry:  :mad:

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben verleden Jaar door België gereden en de DAB autoradio gaf keurig een Vlaams bouquet weer, te ontvangen tot ver op de Peage in Frankrijk.

De dekking kwam redelijk overeen met de bijbehorende FM zenders.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb rond Gent nu in mijn keuken met ontvangertje met sprietantenne 31 DAB (+) zenders waaronder een 10 tal testzenders. Kwaliteit is zonder meer goed. En er zitten niet alleen openbare zenders bij, zelfs een religieuze!

Op het ogenblik zendt de VRT DAB+ testzender Q-music uit, weet niet of dit altijd zo is.

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds 6 mei 2015 worden in Brussel via DAB+ de volgende zes zenders doorgegeven:
Block 11A+: 216,928 MHz
Operator: Norkring

Topradio - "Test 1" - 64 kbit/s - AAC - stereo - Pop Music
VBRO - "Test 2" - 64 kbit/s - AAC - stereo - National Music
Radio Maria - "Test 3" - 64 kbit/s - AAC - stereo - Arts
FG DJ Radio - "Test 4" - 64 kbit/s - AAC - stereo - Pop Music
Radio Stad - "Test 5" - - 64 kbit/s - AAC - stereo - Pop Music
Family Radio - "Test 6" - 64 kbit/s - AAC - stereo - Oldies Music
Club FM - "Test 7" - 64 kbit/s - AAC - stereo - Pop Music

Link naar reactie
Delen op andere sites

"De VRM (Vlaamse Regulator voor de Media) heeft in 2009 de exploitatielicentiesvoor DAB(+) aan Norkring België N.V.

toegekend voor een periode van 15 jaar."

 

Er zijn straks al 6 jaar voorbij en nu worden ze stilaan wakker, louch zaakje daar met die Norkring.

Zo'n vergunning zal wel een pak geld gekost hebben, dan doen ze er 5 jaar niks mee.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 4 weken later...
  • 2 maanden later...

Op het VRT DAB+ test kanaal staat de tekst: voor vragen, mail naar DABplus@vrt.be

 

Dus heb ik de volgende vraag daar gesteld;

 

Via de FM luister ik vaak naar Radio 2 Antwerpen, uitgezonden door de zendmast Schoten op 97,50 MHZ
Diezelfde zendmast zend ook Radio 2  via DAB+ uit, maar dit is editie: WEST-VLAANDEREN
Hoe kan ik Radio 2 ANTWERPEN ontvangen via DAB+?
En wanneer komen de radiostations NOSTALGIE  en  JOE fm  beschikbaar via DAB+?
 
Ik kreeg het volgende antwoord:
 
De VRT doet momenteel testuitzendingen in DAB+. In de zomer hadden we inderdaad radio 2 West Vlaanderen op het DAB+ kanaal. Momenteel doen we testen met de andere netten.

DAB+ kan ons toelaten om alle regionale radio 2 programma’s aan te bieden. In DAB kunnen we dit wegens te beperkte capaciteit niet doen. 

Er is echter geen beslissing, plan en timing voor een definitieve uitrol naar DAB+. Dit zelfde is bij ons weten ook het geval voor Nostalgie en Joe FM.
 
Veel haast met DAB+ is er (nog) niet in België.............
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik vrees, dat door de besparingen bij de vrt, het nog langer kan duren.

En waarom investeren in dab+, terwijl ze relatief goed te ontvangen zijn via fm.

Enkel nog een fm licentie geven, als ze die opnieuw verdelen/veilen, met een verplichte voorwaarde ook te investeren in dab+, kan volgens mij een beetje vaart in zetten.

En wat betreft norkring, begrijp ik ook één en ander niet. Teletenne is al meer dan 2 jaar gestopt, maar toch scan je die zenders met een dvb-t2 tuner nog in. :confused: Is dit ook geen geldverspilling? Of geeft de ceo nog een privaat kaartje, om dit ergens in zijn landhuis, waar geen kabel is, te bekijken? :confused:

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...