Ga naar inhoud


Afstellen schotel met Triax multiblock


satmad

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben bezig om mijn schotel af te stellen met mijn VU+ DUO2.

Echter ik vraag me af hoe ik dit het beste kan doen, bij mijn vorige ontvanger kon ik op mijn tv zien dmv  een signaal meter of ik signaal had van een schotel.

Natuurlijk zit een wel een signaal meter op deze ontvanger maar dan moet ik volgens mij eerst beeld hebben.

 

Dus is er iemand die me kan adviseren hoe ik het beste met een Triax multiblock met 4 lnb (Inverto Black Ultra Twin HGLN 40mm) de schotel kan afstellen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je hebt er meters voor maar wil je het doen met de TV dan kan dit ook.

Voor het afstellen probeer dan eerst Astra 1 te vinden als je in de schotel kijkt rechts van de midden de Astra 1 zetten.

Als je de Astra 1 hebt kun je de rest zo op zoeken.

Rechts na Astra 1 de hotbird links naast midden Astra 3 links naast Astra 3 de Astra 2.

 

Even een tip om Astra 1 te vinden als het 12 uur is waar dan de zon staat daar is ongeveer de Astra 1.

 

Voor de elevatie of richting kun je ook op dishpointer.com kijken.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je deze vraag stelt in het In het forum ´Schotelpark´, heb je meer kans op succes. Sprietje kan precies uitrekenen hoe je je rail moet optuigen. Vermeld er wel even bij win welke regio de schotel staat, en wat voor schotel (in TRIAX 88?) het is. Met deze hulp is het mij ook gelukt de schotel af te stellen.

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik verplaats hem wel naar het schotelpark. Hij is hier gebleven omdat de vraagstelling ook ging over hoe je het signaal op je tv zou kunnen zien.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan die signaal meter van de VU+ DUO2 wel degelijk gebruiken voor het afregelen en opzoeken van een satelliet.

De enige voorwaarde, is dat je er een recente zenderlijst in hebt zitten.

 

Stem eerst af op een kanaal van de satelliet waarop je wil afregelen, en het maakt hoegenaamd niet uit of dat een gecodeerd kanaal is of niet.

Hiermee selecteer je een frequentie waarop straks de meting wordt gedaan.

 

Daarna via menu naar >> instellingen  >> zenders zoeken >> signaalzoeker.

Nu kan je met de schotel op zoek naar de satelliet gaan, je zal merken dat het SNR signaal op een gegeven moment begint op te lopen, dan heb je een satelliet te pakken, en hopelijk dan ook de juiste.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

In reactie #4 heb ik voorgesteld om deze vraag te verplaatsen naar Schotelpark.Dat is gebeurd. Maar vervolgens is er nog maar één reactie op gekomen. Ik voel me een beetje medeverantwoordelijk. Is de vraagsteller nu al tevreden? 

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satmad

Een Triax met multirail afstellen is altijd al moeilijk, helemaal als je niet beschikt over een professionele meter.
Een stuk handiger is het als ik het voor je uitreken maar dan moet ik wel een paar zaken weten.
Om welke Triax gaat het?
Gebruik je een Triax-rail of een universele SAB-rail?
In welke plaats of regio staat de schotel?
Mag ik aannemen dan het om de Hotbird 13, Astra 19,2, 23,5 en 28,2 gaat?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...