Ga naar inhoud


Regenreserve


Kabeltje87

Aanbevolen berichten

Overal waar ik lees kom ik tegen: een grotere schotel heeft meer regenreserve.  Dit zal wel waar zijn, maar nergens wordt zoiets gekwantificeerd.

 

Ik heb een Triax 78 cm.  En op het moment regent het hier behoorlijk.  Als je buiten gaat wordt je behoorlijk nat.

En ik heb normaal beeld (één HD).  Weliswaar een verlaagd signaal van 11.7 db, waar ik normaal voor dit kanaal een signaal hebt rond de 15 db.

Ik begrijp hoe dit komt.

 

Toch zie ik ook nog uitval van het signaal onder andere omstandigheden.  bv. tijdens een onweer.  Het hoeft dan zelfs niet te regenen.   Het is dan wel zeer donker van de zware wolken.

 

Is dit normaal, of moet ik toch nog wat aan de afstelling gaan sleutelen?

Persoonlijk denk ik dat dit normaal is.  Ik herinner mij van de tijd dat ik nog keek via de kabel dat de uitleg kwam de satelliet verbinding uitgevallen was door een onweer.  En de kabelmaatschappij heeft 3 meter schotels.

 

Willy

 

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites


en welke frequentie ? van de zwakke transponders op welke sat ?

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het zware onweer eerder deze week heb ik eens zitten testen welke transponders het langst te bekijken zijn en bij mij was dat deze van CH4HD die dan ook met 20dB (uitlezing gaat niet verder) ontvangen wordt op mijn 1m schotel. Op het moment dat de eerste onderbrekingen op CH4HD zichtbaar waren (al de rest zat toen al onder de ontvangstdrempel) heb ik dan omgeschakeld naar mijn draaibare wok van 1m20 en hiermee heb ik amper 15-20s kunnen winnen maar daarna was het ook uit met de pret. Mijn ontvanger heeft gelukkig ook een DVB-T tuner voor de Belgische en Nederlandse nationale zenders en die bleven natuurlijk probleemloos te bekijken :)        

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk alleyoop dat je dat eens getest hebt. Tja, slechts 15-20 sec. langer kunnen kijken met een schotel van 120cm t.o.v. een schotel van 1 meter.
Het zoveelste bewijs dat een grotere schotel bij echt zwaar weer maar minimale verbeteringen geeft.
Zeker voor de satellieten als 13-19,2-23,5-28,2 oost die niet zwak zijn is een schotel van 85x95cm een prima schotel. Een schotel van 100cm breed geeft maar hooguit 10-15sec. langer beeld.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er rekening mee dat regen op zich niet direct een probleem is, maar wolken vol met water in 'the line of sight' het eigenlijke probleem opleveren.

Het kan veel regenen boven jouw huis en je kunt perfect beeld hebben, puur doordat de 'line of sight' nagenoeg niet geblokkeerd is.

 

Als je bijvoorbeeld alles eens afzet naar een plaatje wat je ziet op bijvoorbeeld buienradar, hoe roder hoe meer water.

En als jouw 'line of sight' dus door zo'n rode vlek moet ... dan kun ga je dat merken in je ontvangst.

Want net als de 'radar' van buienradar die buien detecteerd, zullen dus ook je TV signalen van je ASTRA 'radar' worden verstoord en je schotel dus niet of nauwelijks bereiken.

 

Hou maar eens een vochtige handoek voor je schotel in de 'line of sight' van je te ontvangen signaal en daarna een kletsnatte handoek ... dan merk je het verschil.

 

Vroeger bouwden we eerst FUBA's, maar al snel kregen we door dat hoe meer elementen of juist een ander design als YAGI voor DX veel meer resultaat opleverden dan een breedbandversterker. 

 

En om in schoteltaal te blijven als we over elementen praten, hoe groter de schotel des te meer reserve.

Waarom zijn radio telescopen om de ruimte 'af te luisteren' zo enorm groot (ontelbaar hoeveelheid elementen) ... juist daarom  ;) ... het luisteren naar iets wat bijna geen signaal geeft/heeft.

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, met de donkere onweersluchten van afgelopen donderdag had ik ook uitval op de Thor 1 west, SVT1 HD. Het regende nog vrijwel niet, en ik had nog wel een nivå van ca 60 (normaal is dat ca 92) maar de Kvalitet was 0 dB...  vaak kan het stortregenen, en dan gaat de kwaliteit behoorlijk terug maar blijft goed genoeg om beeld te houden. Regen of sneeuw is blijkbaar minder erg dan die zwarte wolken.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zwarte wolken.verbreken de verbinding helaas 

post-41606-0-32311000-1439731980_thumb.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

reynaertdevos vraagt:

"Maakt het enig verschil of de schotel in de volle regen staat of droog onder een afdak?"

Ja, dat maakt ook verschil uit. Ik zal je een praktijkvoorbeeld noemen:
Met de kleine Multytenne van 45x45cm waarmee je vier satellieten kunt ontvangen, valt op een bepaald moment een moeilijk te ontvangen zender weg zoals NGC Wild HD bij redelijke regen. Ook nadat de bui allang over is, kun je deze zender nog steeds niet ontvangen. Maak je de lnb en de schotel droog, dan heb je onmiddellijk weer ontvangst op deze moeilijke zender. Hierbij is de kop van de lnb het belangrijkste maar ook alle regendruppels van de schotel af helpt ook. Niet voor niets dat regenkapjes gebruikt worden.
Maar maak je geen illusie. Door een schotel onder een afdak te plaatsen zodat de schotel plus lnb niet nat wordt, voorkom je niet dat bij een zware bui het signaal weg kan vallen. Dat lukt zelfs niet met een schotel van 4 meter.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

In juni heb ik mbv een workmate een testopstelling gemaakt op een balkon in Alanya (Turkse riviera). Niettegenstaande volgens de footprint een veel grotere schotel zou vereist zijn had ik heel goede ontvangst van alle TVVlaanderenzenders op astra3 met een schotel van 82 cm hoog en 78 cm breed . De bedoeling is dat ze als ik daar terug ben in september definitief verder naar achter op de  vloer gemonteerd wordt.  Nu vraag ik mij af of het eigenlijk wel de moeite loont om een grotere schotel te nemen voor regenreserve als dat blijkbaar toch niet zoveel opbrengt. (In de winter als het al eens heel slecht weer durft te zijn ben ik toch niet daar  ??          post-73712-0-23222200-1439749267_thumb.jpg

aangepast door reynaertdevos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...