Ga naar inhoud


Linux 32bit of 64bit?


Kabeltje87

Aanbevolen berichten

Wil mijn laptop op Linux zetten, maar welke versie 32bit of 64 bits is het best voor deze laptop:

 

Computernaam: FUJITSU

Besturingssysteem: Microsoft® Windows Vista™ Home Premium

Fabrikant: FUJITSU SIEMENS Model: AMILO Si 2636

Processor: Intel® Core2 Duo CPU T8100 @ 2.10GHz

Geheugen: 4.1 GB

 

Willy

aangepast door Kabeltje87

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is een 64-bit processor, dus zou gewoon voor 64-bit gaan.

 

Of het beter is...als de programma's die je gebruikt ook in 64-bit zijn uitgebracht wel. Toen 64-bit processors nog nieuw waren liep je nog wel eens tegen het probleem aan dat er programma's waren die alleen op een 32-bit OS willen draaien, maar geloof dat dat tegenwoordig niet echt meer een probleem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als minder dan 2 GB geheugen dan altijd 32 bits versie te gebruiken. Tussen 2 en 4 GB is het verstandiger om 32 bits te gebruiken (64 bits kan wel). Bij 4 GB of meer geheugen aanwezig altijd 64 bits gebruiken  (Eigenlijk al bij meer dan 3.5 GB)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De regel is heel simpel: als de CPU 64 bits is, er een 64 bits systeem op zetten. De speciale 64 bit instructies in de CPU laten 'm sneller werken. Daarnaast hoeven er geen zaken van 32 naar 64 bit te worden omgezet, dit kost immers ook CPU tijd.

 

"Sneller werken" is trouwens relatief, het verschil in de praktijk zal marginaal zijn, met uitzondering van sommige programma's die echt voor 64 bit geoptimaliseerd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Wine belangrijk is voor je kan je beter 32-bit installeren. Ik heb deze opmerking verscheidene malen gelezen

op fora en in Wine zelf bij het oplossen van Wine-problemen. Wine is native in 32-bit geschreven.

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

 ( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi dorus43,

hoe weet kabeltje87 of wine belangrijk is voor hem?

 

overigens ik draai hier de 64 bit opensuse met de wine applicatie en mijn belangrijkste windows prog loopt prima (dreamboxedit.exe)

er is eigenlijk geen reden om op 32 bit te blijven als uw processor dat mogelijk maakt

ciao

Tangerine Maud Geffry Remix

Christophe - Alan Vega

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ie dat heeft uit andere postings.

Wine is idd belangrijk voor mij.  Het zijn maar een paar proggies, maar wel belangrijk voor mij.  Er is nl geen alternatief voor (EPG grabbing)

 

Trouwens ik run nu linux 64 bit op de desktop in een Virtualbox.  En beide proggies werken goed onder wine hier.

Heb wel een probleem met wscript.  Heb dan maar bash scripts geschreven om deze wscripts te vervangen.  Ben momenteel dit aan het uittesten.

Deze scripts zijn wel 2 keer kleiner dan de windows variant.

 

Dit moet absoluut 100 % werken voor ik de laptop overzet op Linux.  Mar het ziet er goed uit.

 

Ik denk eraan om in de laptop een SSD te steken.  (een 250 GB kost maar €110)

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...