Ga naar inhoud


Uitbreiding Ultra HD-kanalen in Europa


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV is het volgende te lezen:

In Europa kunnen satellietkijkers genieten van meer Ultra HD-kanalen. Deze worden op diverse – met kleinere schotelantennes te ontvangen – satellieten uitgezonden.

Deze week werd Fashion One in Ultra HD-kwaliteit aan het zenderaanbod van de Astra1-satelliet op 19,2 graden oost toegevoegd. Daar zijn weer twee Ultra HD-kanalen bij gekomen. Als eerste is het thuiswinkelkanaal Pearl.tv in 4K Ultra HD-beeldkwaliteit te bekijken. Tevens heeft SES het HD+ Ultra HD-kanaal toegevoegd. Deze is van ’s morgens vroeg tot in de vooravond ongecodeerd met speciaal content voor verkoopkanalen van Ultra HD-televisies te ontvangen. In de overige uren is dit kanaal gecodeerd en onderdeel van het HD+ zenderaanbod. Dan wordt content van zenders uit het HD+ pakket uitgezonden. Op de Hotbird-satelliet op 13 graden oost is een Ultra HD-testkanaal van de Duitse publieke omroep ARD aanwezig.

Ultra HD-ontvangers zijn in aantocht

Deze nieuwe – en ook de al langere tijd aanwezige – Ultra HD-kanalen zijn vrijwel alleen voor bezitters van een Ultra HD-televisie met ingebouwde satelliettuner waarbij de HEVC/H.265 compressietechniek ondersteund wordt te bekijken. Ultra HD-satellietontvangers zijn nog niet in Nederland verkrijgbaar. Ze zijn wel in aankomst. Zo brengt VU+ onder de naam Solo 4K op de markt. In één van de komende edities van Totaal TV wordt deze Ultra HD-ontvanger aan een test onderworpen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Technisat heeft de  DIGIT ISIO STC+ als Ultra HD receiver... Ook hebben ze 3 TV's in het gamma vanaf Q4 van dit jaar...  wel voor een publiek die graag erg grote tv's willen hebben (43, 49 en 55")... maar waarschijnlijk heeft het anders gewoon geen zin denk ik.

 

Ik vraag me af waarom dat ultra HD-gedoe nodig is. Dat zal TV kijken zeker niet goedkoper maken... lichtpuntje misschien is dat gewoon HD dan FTA uitgezonden zal gaan worden (ik heb het nu over de duitse commerciele zenders), en dat dat ultra HD achter de decoder verdwijnt... dat zou ok zijn...  Volgens mij gaan ze nu veel te hard. 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat laatste kan je vergeten, de private zenders in Duitsland willen alles achter de CI+ decoder, alleen heeft de Duitse rechter daar een stokje voor gestoken.

ARD en ZDF hebben ooit aangegeven in 2019 de SD doorgifte uit te schakelen, maar dit zou verschoven kunnen worden tot 2023, het jaar dat de door de rechter opgelegde verplichting vervalt voor RTL en Prosieben-Sat1 de huidige SD zenders onversleuteld door te geven.

 

De rechter heeft de Privaten toegestaan de HD zenders te versleutelen om dat de HD zenders een extra service zijn en men de doorgifte geografisch wil beperken wegens de uitzendrechten van bijvoorbeeld sportevenementen.

En daardoor is het uit te sluiten dat bij het aanbieden van UHD de private HD zenders FTA of FTV zullen worden.

 

Tenzij de Private Duitse zenders besluiten de huidige zenders uit de lucht te halen en nieuwe zenders te beginnen, blijven ze wettelijk verplicht de SD zenders tot 2023 onversleuteld door te geven.

 

De IFA, de Internationale Funk Ausstellung in Berlijn heeft zijn deuren geopend, en daar is alles UHD wat de klok slaat, en met de komst van DVB-S2X als norm vervalt voor een groot deel het bezwaar dat UHD bandbreedte slurpt.

Daarmee kan je ervan uitgaan dat UHD een zelfde ontwikkeling zal gaan doormaken als HD in het jonge verleden gedaan heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een 75 inch tv , ik vind dat het nu echt eens tijd wordt dat er meer uhd gaat komen, ik wacht met smart op dat de eerste Xtrend e/o Gigablue en VU er gaan komen.   en al die analoge kanalen eindelijk eens gaan verdwijnen met dat slechte beeld.

aangepast door Bigsat_Dreambaby
Link naar reactie
Delen op andere sites

Analoog is volgens mij nu toch op alle satellieten verdwenen die in Europa ontvangen kunnen worden... Eigenlijk jammer, maar goed, het is de diversiteit ten goede gekomen...  ook jammer dat mensen alleen maar naar zichzelf kijken als er gepraat wordt over het afschakelen van SD signalen... het zijn dan die mensen die van die ontzettend grote beeldschermen hebben die deze dingen het hardst roepen. Van mij mag iedereen kopen wat hij of zij wil... maar vergeet niet dan anderen geen boodschap hebben aan muurvullende tv apparaten... Op een 32" beeldscherm is een SD programma vaak erg goed van kwaliteit... Ook wordt er in mijn ogen veel te veel weggegooid... mijn Echostar receiver had analoog en digitaal (SD) aan boord.... en kan steeds minder ontvangen wegens de overstap naar mpeg4...  Hopelijk blijft de technisat het nog even doen, want ik zie de bui al hangen met die UHD programma's.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Sverige

Wat dacht je van de vele duizenden camper en caravan bezitters. Die hebben meestal maar een klein lcd-scherm en zitten helemaal niet te wachten op de Nederlandse HD-zenders die alleen maar op de Astra 23,5 zitten. Velen vertoeven in de randgebieden waar ze de Astra 23,5 niet (goed) kunnen ontvangen. Een grotere schotel kost een paar duizend euro en zijn vaak niet te monteren omdat er geen ruimte is tussen de lichtkoepels op het dak. Bovendien geven veel merken campers geen garantie meer op het dak vanwege de te zware belasting door zo'n grote schotel.
En wat dacht je als je met een automatische schotel van 85x95cm op het dak van een camper in de Algarve staat. Door de wind staat die altijd te bewegen waardoor de ontvangst steeds wegvalt.
Nee, er zijn heel wat mensen niet blij dat steeds meer zenders van de Astra 19,2 verdwijnen die makkelijk te ontvangen zijn.
Een deel van de mensen wil  dus wel graag Ultra HD, een ander deel heeft voldoende aan SD.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ultra HD heeft toch niets met de schotelmaat te maken of de footprint van de Astra 3 satelliet?

En dat Canaldigitaal naar Astra 3 is verhuisd heeft alleen te maken met het betaalbaar houden van de doorgifte.

Of moeten de reguliere kijkers meebetalen voor de doorgifte op Astra 1 zodat een caravan bezitter de garantie op zijn dak niet verliest?

 

Het gaat hier over de uitbreiding van UHD, en wanneer je dat niet wilt zien kijk je toch gewoon SD op je kleinbeeld scherm.

De liefhebber zal zelf moeten betalen voor het genieten van UHD.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En binnenkort sd materiaal van de jaren 80 geupscaled tot UHD.

Of een 4/3 zwart wit film van de jaren 60 geupscaled naar UHD.

Ze proppen al UHD door de mensen hun... Terwijl ik nog ganse dagen 4/3 beeld tegenkom in sd.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Of een 4/3 zwart wit film van de jaren 60 geupscaled naar UHD.

 

En wat heeft een zwart-wit film uit de 60er jaren voor resolutie?

Tja, een 35 mm. film, onder optimale omstandigheden, is vergelijkbaar met een 5300 x 4000 pixel digital camera.

 

En zonden ze maar wat vaker de meesterwerken uit die tijd uit, de meesten daarvan zelfs met 70 mm. materiaal vastgelegd!

En dat het formaat 4/3 is, komt omdat het filmmateriaal ge pan/scanned is, het originele celluloid is op filmformaat vastgelegd en dus uitstekend geschikt voor schermvullend breedbeeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhd heeft voor mij veel meerwaarde nog even en dan komen de eerste sat ontvangers met uhd ondersteuning ook de streamingdiensten zoals Netflix en Videoland zijn interessant en op het einde van het jaar de eerste uhd blu-ray spelers.....wat een genot het kijken naar uhd ik heb dan ook geen moment spijt van mijn uhd tv ook de upscaling is prima voor elkaar het ziet er werkelijk indrukwekkend uit !

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Precies hetzelfde viel ook enige tijd geleden te lezen over kleuren tv, teletekst, breedbeeld tv en daarna over HD TV.

Nu wordt er gemopperd over het feit dat er sommige zenders alleen in SD te ontvangen zijn of dat de HD variant alleen tegen meerprijs verkrijgbaar is.

 

Sla er de topics van enige jaren geleden nog maar eens op na.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijken naar series in uhd heeft voor mij zeker meerwaarde en er komen er steeds meer via streamingdiensten oa Marco Polo Breaking Bad House of cards en nee op de kabel word het voorlopig niks maar de upscalled beelden van de HD zenders zien er werkelijk fantastisch uit dus daar heeft het voor mij ook al meerwaarde oa zenders zoals Discovery en animal planet

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de UHD zal voor ons en vele andere echt geen meerwaarde worden....de HD is nog tot nu toe geen echte waarde.

 

totdat je favorite club op fox sports 3 speelt. En je denkt wat een baggerbeeld is das sd....

xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...