Ga naar inhoud


Oude Kaypro computer (1983)


view

Aanbevolen berichten

[EDIT] Ik zie achteraf dat het onder 'Computers en Telefonie'/'Hardware' had moeten staan.

Misschien dat een moderator het kan verplaatsen?

 

Op een of andere manier heb ik iets met oude computers. Computers uit de 70 en 80 jaren spreken mij op een of andere manier aan omdat toen alles nog een magische lading had. Nu ben ik via via via via, een hele omweg dus, aan een Kaypro 4 computer gekomen. Hij staat nog niet in huis maar dat gaat de 25e deze maand wel gebeuren.

 

De technische info :

De CPU is een Zilog Z80A op 2,5 MHz.

Een hardeschijf heeft de computer niet, alles wordt via disks geladen in het 64 kb RAM geheugen.

Wat ook weer onderverdeelt is voor bios, bdos enz. Het besturingssysteem is CP/M 2.2 .

 

De opvolger van een jaar later had een ingebouwd modem van wel 300 baud.Hoe hightech wil je het hebben? En ja hij is draagbaar!!! Als je 15 Kilogram kan tillen kun je er overal mee terecht mits er 230 Volt spanning is. Een accu zit er niet in want dan is die juist niet meer draagbaar... Het geheel wordt netjes compleet geleverd met Wordstar (een hele verre voorloper van Wordperfect), Dbas II Nog veel verdere voorloper van Excel, Supercalc, de rekenmachine, en als slagroom op de taart C-basic als je in je vrije tijd nog een eigen programma wil maken. In 1983 was de sky de limit...mits er maar 230 Volt uit het stopcontact kwam. Een heel aardig lang verhaal, Maar ben met de nieuwe aanwinst erg blij en zal zeker stralen in mijn hobbyzolder!

Meer info : http://www.z80.eu/kaypro.html

 

Ik weet niet of er nog meer mensen op dit forum zitten die deze oudere computers ook gaaf vinden.

En voor de mensen die willen opruimen en nog een IMSAI 8080 of een MITS Altair 8800 hebben staan kunnnen mij heel blij maken :D

post-31036-0-77025000-1444844525.jpg

aangepast door view
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ha jou Intertec Superbrain is ook een hele mooie!!!

De DOS computers is niet direct waar ik op doel. Ik bedoel meer de oudere CP/M computers zoals je Superbrain.

Wat jammer dat je hem weg hebt (moeten) gooien..

Dus IMSAI 8080, MITS Altair 8800, SOL 20 of Osborne1, misschien wel een PDP ... altijd goed!

aangepast door view
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bondwell 14/16 niet vergeten is ook een CP/M machine met wordstar en veel meer software.

Zelf had ik er twee en draaide er op eentje een viewdatabank waarvan de software nog ergens moet liggen.

Door wordstar -met de punt commando'skon je mooi adressen aan maken of een naam in een brief terug laten komen- ben ik toen over gegaan naar wordperfect en dat gebruik ik, naast word, nog steeds.

post-51681-0-20865600-1444849273_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Bondwell had ik ook! Heb daar nog videotext software voor geschreven onder CP/M. Draaide op een Bondwell 16 met een HDD!!! Voor BBS Tholen en iemand uit Franeker.. Man, dat waren nog eens tijden. Heb zelfs voor één van hen een schakelbare ROM gemaakt om de teletext karakters correct weer te geven.... Heerlijke tijd. Had zelf een Bondwell 12 en een Memotech FDX met 2 floppies.... De Memotech MTX base machine heb ik nog.. De FDX unit is al lange tijd ter ziele....

Link naar reactie
Delen op andere sites

En voor die videotext software waarop ik de databank voor de kano vereniging draaide, toen al, was ik ook erg dankbaar hier in Franeker.

Met de databank gestopt toen een van de twee bondwells het had begeven, en BBS Tholen was R. Bakker (geen familie) die er ook erg tevreden over was.

De harddisk moest in vijf (5) partities opgedeeld worden anders werkte het niet.

 

Dit staat er nu nog op mijn huidige homepage;

 

Hobby's :

Data Communication, 1982 til 1986 used to present DataBank FRANEKER with info about the
Kayak- en Canoe sport in the BeNeLux countries. It was necessery to have a CPM computer
with 10Mb hard-disc, There were 1200 viewdata pages available. Visitors could make use of
the mail system.

 

En dat is ook met dank aan de maker van het viewdata programma, anders had die databank nooit kunnen bestaan.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt E. K.

De andere bondwell is ook naar iemand in Haarlem gegaan, via mijn broer die daar toen als docent werkte naar een collega van hem die al meerdere oude computers had voor een eventuele tentoonstelling of zoiets.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er geinig uit maar eigenlijk was dat ding bij de introductie al hopeloos verouderd want in 1981 kwam de eerste IBM PC uit.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar een heleboel bedrijven draaiden nog op CP/M en MP/M. Vergelijk het maar met bedrijven die nu nog op Windows XP draaien terwijl we al op Win X zitten. En die dingen waren duur! Je kocht niet 'even' 100 nieuwe computers.... Tegenwoordig kost een simpel dingetje €500. In 1984 nog Hfl 4000 en kreeg je nog Hfl 1 wisselgeld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 1981 was MS-DOS wel leuk maar echt nog niet zover als CP/M. Ik moet toegeven dat MS-DOS wel snel beter werd, maar CP/M was in de beginjaren '80 meer in gebruik in de industrie. Dus de keuze voor andere dan 'IBM compatible' kwam pas in de tweede helft van de jaren '80. Toen pas kon men zeggen dat CP/M verouderd was. Digital Research heeft gewoon een duur 'foutje' gemaakt niet juist te reageren naar IBM, anders was nu nog alles op basis van CP/M...

 

 

Nog een weekje wachten en de Kaypro staat bij mij op de plank. :)

Lang geleden dat ik zo een machine heb gezien.

aangepast door view
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog iets zoals op foto gehad.

De kenmerken die ik nog herinner:

was al dos denk ik, die op een rom chip o.i.d. stond.

Die had 15 seconden nodig om op te starten en bezat geen hdd, maar floppy's. eenvoudige spelletjes spelen ging, en ook tekstverwerking lukte (naam vergeten).

De letters kwamen wel groen op het scherm.

Helaas wilde die persoon deze niet afstaan.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begon in 1981 mijn informatica studie. Ik heb uiteraard van cp/m gehoord maar er nooit iets mee te maken gehad. In het eerste jaar hadden we Tandy's en het jaar erop kregen we een prime computer en een pdp-11

 

Altijd gedacht dat DOS op cp/m gebaseerd was.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt ook, CP/M is ook een voorloper van DOS. Echter had DOS in de beginjaren echt nog wel zijn kinderziektes. 

Trouwens de PDP-11 draaide toch ook op CP/M of heb ik het nu mis? (trouwens ook een aardige computer waar je flink wat plaats voor nodig hebt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee wat er toen op draaide. Iets UNIX achtigs. We gebruikten hem als frontend voor Motorola 68000 ontwikkel bakkies.

 

 

Diverse besturingssystemen waren beschikbaar voor de PDP-11

DEC :

Derden:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...