Ga naar inhoud


8K TV komt er aan.


Emekli

Aanbevolen berichten

Mijn vraag was eigenlijk: gaan we nog verschil zien tussen 4K en 8K. Zo ja, waarom gaan we dan niet gelijk over op 16K of 32K of weet ik veel ......... ;-)

 

Ik krijg namelijk een beetje het idee dat het net zoiets gaat worden als met die 10.000 Mpixel camera's in je mobieltje. Alleen het getal telt.

]-[an - Utrecht.

 

Xtrend ET7500 - Triax 88 voor 13 19.2 23.5 en 28.

Ziggo - Humax 5200C en 5300C - Samsung UE43KS7500

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja vooral dat laatste is een ijzersterk verkoop argument. :P

Nu gaan we natuurlijk bewijzen dat je ongelijk hebt. hahaha.

 

Ik probeer toch altijd serieus te zijn, wat dit onderwerp betreft, ben ik zeer kritisch en heb me echt niet om de tuin laten leiden.

Maar velen geven commentaar en hebben het nooit zelf gezien.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik die dingen lees, lijkt het alsof mensen niet meer blij kunnen zijn met iets wat ze hebben.... Mensen willen steeds meer, groter etc etc....  Gisteren was het HD, dan het zgn 4K en nu er in die norm een paar reklamezenders opgestart zijn wordt het alweer 8K.... tja, mensen hollen zichzelf voorbij in hun jacht naar iets niews.

Ik zeg niet dat dat verkeerd is... als je je daar goed bij voelt en je kan en wil het allemaal betalen, is dat uiteraard prima... Maar ik heb altijd geleerd dat je ook gewoon tevreden kan zijn met wat je hebt.  En dat ben ik. Ik vervang mijn apparatuur als het oude het niet meer doet, en niet meer voor een redelijk bedrag gerepareerd kan worden.

 

Ook ik moet zuinig zijn.

Ik rook en drink niet en als ik uit ga, dan is het een bezoek bij de buren, dus ik gooi het geld niet over de balk.

Er bestaat ook zoiets als sparen en als je dat doet, mag je jezelf af en toe best eens kietelen.

En ik ben best blij met wat ik heb, maar de vorige TV was echt aan vervanging toe.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De TV gaat dezelfde kant op als de Intel processoren. Sneller dan de moederbordcomponenten... Er zijn nu al bijna geen interessante 4K uitzendingen en maar weinig 4K ontvangers. Dus gewoon een verkooptruc om zo snel mogelijk heel veel geld uit je zak te kloppen voor iets wat je nog niet eens 100% kunt gebruiken. Tegen de tijd dat je het wél 100% kunt gebruiken is de prijs van je peperdure 4K TV inmiddels met 75% gezakt.....

 

Kortom: vooral doen als je "money to burn" hebt óf tegen elke kosten je buurman/buurvrouw jaloers wil maken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hij is al vaker voorbij gekomen, maar geleerden hebben een tabel gemaakt waarin de kijkafstand versus schermgrootte is aangegeven bij een gegeven formaat.

 

Deze tabel is onder meer hier te zien. https://www.sat4all.com/forums/topic/309227-hdtv-en-de-juiste-schermgrootte/?p=1983513

 

Verder kan ik uit eigen ervaring putten en aangeven dat een reguliere HD 1080 uitzending er beter uitziet wanneer je in je weergave keten UHD componenten opneemt.

 

Een 4K UHD scherm zal meer details voor het oog zichtbaar maken als een gewone HD TV.

Ik gebruik tegenwoordig een UHD satelliet ontvanger, de video processor in deze ontvanger geeft gewone HD programma's duidelijk mooier weer op een goede kwaliteit HD scherm.

 

Elke minieme kwaliteitsverbetering in een keten zal in het eindresultaat zichtbaar worden.

 

Of je dat zelf ervaart, ieder kijkt op zijn manier naar het beeld, je moet er ook voor open staan.

Denk maar eens aan die inktvlek tekeningen, de een ziet een oude heks doordat hij gefixeerd is op de donkere gedeelten van die tekening, de ander ziet een mooie jonge meid, door zich te concentreren op de lichtere gedeelten van de tekening.

http://www.gissenenmissen.nl/index.php?page=2&articleId=1

 

Verder geef ik iedereen, die geen verschil ziet tussen HD en UHD de welgemeende raad om een opticien of oogarts op te zoeken.

Vermindering van het gezichtsvermogen gaat heel geleidelijk en wordt door de betroffen persoon zelf eerst opgemerkt wanneer je armen te kort lijken te worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kortom: vooral doen als je "money to burn" hebt óf tegen elke kosten je buurman/buurvrouw jaloers wil maken...

Tijdens de afgelopen periode ben ik eens door verschillende winkels in Frankrijk gelopen, de UHD schermen beginnen daar bij € 700.

Een groot UHD toestel doet € 1.400.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meen dat ik wel eens gelezen heb dat 8K het maximale is wat je ogen aan kunnen, kortom daarboven heeft het eigenlijk geen zin meer voor consumenten doeleinden. Volgens sommige geldt dit al voor 4K.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Komt op de schermgrootte en kijkafstand aan.

Maar in de doorsnee huiskamer ben je met 4K goed bediend.

 

Over 1-2 jaar is deze discussie niet meer relevant, omdat er dan geen "gewone" HD schermen meer te koop zullen zijn.

 

Zwart-wit, glasbeeldbuizen en 4/3 formaat toestellen en HD ready tv's zijn ook al langere tijd niet meer leverbaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vraag was eigenlijk: gaan we nog verschil zien tussen 4K en 8K. Zo ja, waarom gaan we dan niet gelijk over op 16K of 32K of weet ik veel ......... ;-)

Waarom zelfs niet meteen 16384K ?? Daarom niet:

Het gaat allang niet meer om beter beeld maar hoe krijg ik jouw geld in mijn portemonnee.

Men gebruikt hiervoor het misleidende woord, VOORUITGANG. :)

Ik krijg het letterlijk aan mijne tikker van al dat soort devoluties !!!!!!!!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dus een 85" scherm op een maximum kijkafstand van 150 cm.

Op die afstand heb je de optimale kijkbelevenis.

Op een afstand van 3 meter en groter zal je niet optimaal ervaren wat er weergegeven wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja, vind maar de plaats om dergelijke schermen te zetten... We gebieden onze kinderen immers om 'niet te dicht bij die TV te gaan staan'; maar dan beginnen de fabrikanten met dermate schermresoluties en grote schermen en zouden we plots op anderhalve meter moeten zitten van een scherm met een diagonaal van 2,16 meter.

Niet voor het één of het ander, maar dat kan toch ook niet goed zijn voor de nek?

 

Eén geluk, ze verbruiken al maar minder.

 

En of het nu 4K; 8K of nog iets anders wordt, het maakt allemaal niet uit. Je zal steeds mensen hebben die 'the latest and greatest' willen hebben en ook bereid zijn er voor te betalen. Leuk voor hen; anderen zijn soms terecht iets terughoudender tot er meer duidelijkheid is over standaarden die binnen de industrie gehanteerd worden.

Betalen zullen we ooit allemaal voor doen, want ze moeten hun producten toch slijten aan het gepeupel om hun aandeelhouders tevreden te houden. Dus, als ze standaard HD tv's op kortere termijn kunnen uit faseren, om 4K/8K/whatever als nieuwe standaard te pushen, dan kan je als consument uiteindelijk niet anders dan investeren in iets waarvan je (terecht?) denkt het niet nodig te hebben en er geen meerwaarde in ziet.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zal het geloven of niet, maar hetzelfde betoog wat je houdt heeft iemand ook al eens geschreven, alleen stond er toen op de plek van 4k ..... kleuren tv.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...