Ga naar inhoud


Diversen elektrische apparaten defect, wat is de oorzaak


Jürgen

Aanbevolen berichten

Dat gebeurde daar in ieder geval niet, het was een schakelaar die buiten zat met zo'n ring er aan

 

post-32015-0-04428900-1452553025.png

 

zoiets dus maar daar was hij hoofdzakelijk grijs

 

Niet elke keer, daarom duurde het ook zolang voordat het probleem gevonden was, maar gooide men de deur echt met geweld open dan drukte de deur dus net op de schakelaar met alle problemen van dien.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Maar Sjaak, wat ga je me nou vertellen? Mag je geen 2 of 3 fasen in huis hebben. Hoe kom je daar nu bij? In heel onze straat zijn de huizen op 3 fasen aangesloten en dat is maar goed ook want ik heb gewoon een krachtgroep nodig.

Bij overspanning in een caravan moet de oorzaak van een zwevende nul natuurlijk bij de campingeigenaar gezocht worden of nog verder, niet in de caravan zelf.

 

Tja en het antwoord van  TozdeoG slaat natuurlijk nergens op. Hij schrijft:

 

"Wanneer de nul leider onderbroken is komen 2 kringen in serie te staan.

Wanneer de ene kring een gloeilamp bevat die toevallig aan staat (Ohmse Weerstand hiervan is klein) en in de andere kring enkel toestel(len) bevat met een hoge Ohmse weerstand dan krijgt deze laatste(n) een veel hogere spanning over zich dan de gloeilamp want U (spanning) = R (weerstand) X I (stroom) en in een seriekring is de stroom overal gelijk."

 

De eerste zin klop, de rest totaal niet.

Als twee kringen in serie komen te staan, dan zal de kring (fase) die op dat moment zwaar belast is met bijv. een wasmachine, diepvriezer e.d. een hele lage weerstand hebben. De kring die heel weinig belasting heeft, laten we zeggen een gloeilamp van 25w heeft heel veel weerstand. Het spanningsverschil tussen de twee fases (400V) verhoudt zich dus omgekeerd evenredig met de belasting. Met andere woorden. De in gebruik zijnde fase met zware belasting krijgt bijna geen spanning meer terwijl de gloeilamp bijna 400V over zich heen krijgt.

 

 

De spanningsval over de kringen heeft met de belasting (of vermogen) niets te maken, enkel het verschil in weerstand van de verschillende kringen bepaald de spanningsval. (Wet van OMH !!!)

Vermogen is altijd te herleiden tot spanning, stroom en weerstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wil je nu beweren TozdeoG?
In bericht 22 schrijf je:

"Wanneer de ene kring een gloeilamp bevat die toevallig aan staat (Ohmse Weerstand hiervan is klein) en in de andere kring enkel toestel(len) bevat met een hoge Ohmse weerstand dan krijgt deze laatste(n) een veel hogere spanning over zich dan de gloeilamp want U (spanning) = R (weerstand) X I (stroom) en in een seriekring is de stroom overal gelijk."
 
De Ohmse weerstand van een gloeilamp die toevallig aan staat is niet klein maar juist hoog.
De Ohmse weerstand weerstand van toestellen (zoals bijv. wasmachine enz.) is laag.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

The proof of the pudding is in the eating.

Dus ik stel voor dat u uw eigen TV in serie zet met een gloeilamp naar keuze met over deze kring een spanning van 400V.

 

Indien het na deze test toch nog tot de mogelijkheden zou behoren wil ik ook graag de reactie van uw echtgenote vernemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...