Ga naar inhoud


Data verbruik bij youtube slorpt blijkbaar veel? Is dit het nieuwe tv kijken?


Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik kan moeilijk geloven dat je met LEGAAL verbruik over de 500 GB zou gaan tenzij je natuurlijk heel de dag netflix in 4 k zit te kijken.

En waarom niet dan? Ik luister naar internet radio, en werk soms vanaf huis. Twee kids die netflix / youtube of andere streams kijken, vrouw die nog wel eens wil skypen of een andere vorm van beeld telefoon via internet. 500 Gbyte is zo op hoor...

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heb het even opgezocht:

Internet radio streams zijn (meestal) tussen de 32 en de 128kbps van bitrate.
Aan 128kbps => 16kB/s => 0.96MB/s => 57.6MB/uur
Skype en dergelijke valt ook best mee in verbruik, dit doe je ook niet constant.

Netflix is een wat grotere verbruiker:

Laag: basisvideokwaliteit, verbruikt tot 0,3 GB per uur

Medium: standaard videokwaliteit, verbruikt tot 0,7 GB per uur

Hoog: beste videokwaliteit, verbruikt tot 3 GB per uur voor HD en 7 GB per uur voor Ultra HD

Ik neem aan dat de kids ook maar hooguit enkele uren per dag dit zullen doen.

 

500GB is voor 99 procent van de gebruikers meer als genoeg.

Degene die er dan nog over gaan kunnen nog verder aan 10mb/s in de piekuren. Dat is nog voldoende voor Skype of normaal te kunnen werken.

Ik blijf erbij dat met legaal verbruik je hier niet snel over zult gaan :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorzichtig rekenen voor een doorsnee gezin van vader, moeder en 2 kinderen.

Vader en moeder  2 uur Netflix in UHD per dag = 14 GB

Kinderen ieder 1,5 uur Netflix in HD per dag = 2 x 1,5 x 3 = 9 GB

Dat is samen 23 GB per dag = 690 GB per maand

Hier komt de rest nog bij, zoals surfen, radiostream, Youtube, online gaming etc.

aangepast door Pionewbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Exact, Pionewbie

en zo gaat er heel wat data door de sluizen van uw computer en Home Multimedia apparaten

laat staan dat je ook onwetend constant synchroniseert met je one-drive / cloud / dropbox en noem maar op.

 

zelfs het heen en weer schuiven van data op je pC kan betekenen dat je ook internet activiteiten genereert op de one-drive.

 

Of dit het nieuwe TV kijken is, hoort als topic in een bejaarde tehuis aan de koffietafel of aan de Bar in het stamtafel Cafe. Alleszins in de rubriek Off-topic.

 

De mens vraagt zich niet af hoeveel GigaBytes hij heeft verbruikt als hij aan de poort bij Petrus staat. Of wel?

 

Of je iets kunt beperken als je een limiet hebt door een contract met een ISP, daar kunnen we het over hebben.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

500GB is voor 99 procent van de gebruikers meer als genoeg.

Degene die er dan nog over gaan kunnen nog verder aan 10mb/s in de piekuren. Dat is nog voldoende voor Skype of normaal te kunnen werken.

Ik blijf erbij dat met legaal verbruik je hier niet snel over zult gaan :-)

Je kan me nog veel meer mooie rekenmodellen laten zien. 500 gbyte per maand is gewoon niet voldoende voor wat ik doe. En dat is ook helemaal niet erg, ik heb geen limiet dus mij boeit het allemaal niet zo hoeveel bandbreedte ik er per maand doorheen jaag.

 

Maar kom niet aan dat je voor legaal gebruik aan 500 gbyte genoeg hebt, dat is wellicht voor jou zo met low quality streaming, ik heb een gigabit verbinding, en dus lijkt iedereen hier zo veel mogelijk hd via streams als dat mogelijk is. En gelijk hebben ze :)

 

Kids hebben hier beiden een laptop die hd kan en een tablet, en natuurlijk een telefoon, maar die wordt eigenlijk niet gebruikt voor streaming.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

een strikvraag die ik bovendien niet kan beantwoorden

gezien het ontbreken van die kinderzegen

 

p.s.

wiz,

soms stond mijn teller als op 790GB / maand

en dus geen limiet bij xs4all of KPN en heel bewust geabonneerd

 

p.s. 2

ik gebruik ook een rsync backup procedure elke nacht

aangepast door Tonskidutch

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Maar kom niet aan dat je voor legaal gebruik aan 500 gbyte genoeg hebt, dat is wellicht voor jou zo met low quality streaming, ik heb een gigabit verbinding, en dus lijkt iedereen hier zo veel mogelijk hd via streams als dat mogelijk is. En gelijk hebben ze :)

 

 

Ieder zijn mening hé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van die reuzachtige datahoeveelheden sta ik wel even te kijken...

Nu heb ik gelukkig geen kinderen die van die "gekke" moderne dingen kunnen doen, maar zelf luister ik wel erg veel internetradio...  en dan nog geen uitzonderlijke dingen wat dataverbruik betreft. Waarschijnlijk komt dat doordat ik gewoon TV kijk via satelliet... stel dat ik een mag-kastje zou kopen met een dubieus abonnement erbij zou het waarschijnlijk een heel ander verhaal worden...  maar voorlopig is dat dus niet aan de orde, en is het dataverbruik rustig.

Al heb ik ook geen limiet er opzitten... via de vaste lijn. Via mobiel internet als ik op pad ben is er wel een limiet, al kan je die wel uitbreiden tot 200 GB per maand als je er 800 Kr (prepaid) voor over hebt... haha

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou vele diverse berekeningen kunnen loslaten op het data verbruik maar het is ten alle tijden natte vinger werk.
De een kijkt vaak naar gegevens waar ook beelden bij horen en de ander heeft alleen maar een webradio aanstaan.
In Nederland kunnen we ons gelukkig prijzen dat we het best bekabelde (ook de 50 jaar oude KPN kabels mee gerekend) van (ter wereld) Europa zijn.

 

En de providers kunnen daardoor ook redelijk lage prijzen voor de consument aan houden, al zijn er die 10 eurocent per minuut rekenen voor VOIP telefonie (ZIGGO) waar het bij een ander gratis is.
Maar data verbruik berekenen is en zal zeer moeilijk zijn en kan het beste per aansluiting, met alles wat daar achter zit (gezin met kinderen of eenpersoons huishouden) en al dan niet de krant online leest.

 

Mijn verbruik in de grafiek.

 

 

post-51681-0-25317700-1460314160_thumb.png

post-51681-0-38202800-1460314364.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ieder zijn mening hé.

Tuurlijk, het ging mij erom dat er werd gesuggereerd dat je nooit meer dan 500 Gbyte kan verstoken op legale wijze. Dat is echter een koud kunstje :)

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan doen de operatoren zoals Proximus nog een schepje bovenop, vanaf 1 maart zijn de Comfort en Maxi internet pakketten met 300GB naar beneden gegaan. Indien je aan je limiet komt kan je wel gratis volume pakketten van 20GB bij nemen, deze maatregel werd ingevoerd zonder klanten te verwittigen. Dus 1 maand Youtube en je zit al bijna aan limiet (269)

Tss moet je daarvoor een Maxi abonnement nemen? Maarja met hun lage snelheden (hier 4/0,4 Mbit/s) is 300 GB verstoken natuurlijk al wat moeilijker bij streaming.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit gemiddeld tussen de 500GB en 1.2 TB in de maand dus maar goed dat ik geen limiet heb

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...