Ga naar inhoud


Einde HBO per 1 Januari


freeguy100

Aanbevolen berichten

waarom moet Sony of Fox of HBO onder CanalDIGITAAL?

wat hebben die aan dat dure doorgeefluik?

omdat ze per opbod een zendmachtiging hebben gekocht van een onbekwame vertegenwoordiger van ons?

 

gewoon stoppen die tussenhandel die enkel room schept

 

Elke zender zelf verantwoordelijk voor satellietverspreiding is ook mijn idee en al die NPO/RTL/SBS/enz. reclamezenders "gewoon" FTA/FTV zoals dat o.a. in Duitsland en Engeland heel normaal is. Dat soort zenders wil toch zoveel mogelijk kijkers?

 

Maar helaas zal dat in Nederland en België simpelweg betekenen dat de zenders van de satelliet zullen verdwijnen, vooral voor premiumzenders als HBO, Film1, FOX Sport en Ziggo Sport omdat er dan simpelweg te weinig kijkers zijn t.o.v. de hoge kosten voor satellietverspreiding. Ondanks dat Canal Digitaal de derde provider van Nederland is afgemeten aan het aantal abonnees.

In de beginjaren van satelliet-TV werd de satelliet gebruikt als aanvoerkanaal naar de kabelmaatschappijen en de satellietkijker keek zo goed als gratis mee. Aangezien die distributie voor bijna alle zenders niet meer via de satelliet gaat is deze voor de distributie niet interessant meer en is het dus de provider die er voor zorgt en voor betaald om de zenders via de satelliet door te geven. Deze provider verdient niks aan de reclames op die zenders en i.p.v. dat de zenders meebetalen aan de kosten voor de satellietverspreiding moeten de providers juist betalen aan de zenders om ze te mogen doorgeven (ik weet niet in hoeverre dat zo is en of dat voor alle zenders geldt). De provider zal dus geld vragen voor alle zenders.

 

Maar het "dure doorgeefluik" zorgt er dus voor dat er nog überhaupt naar die zenders via de satelliet gekeken kan worden.

 

Overigens is deze situatie hetzelfde via de kabel of IPTV, dus ook dat zijn dan "dure doorgeefluiken".

 

Wellicht dat jij een voorstander bent van zelfstandige verspreiding via het internet, zoals Netflix en Videoland bijv.?

Daar is wat voor te zeggen, maar hangt wel af of je een (goede) internetverbinding hebt.

Verder ben ik van mening dat voor de verspreiding van lineaire televisie broadcast (de naam zegt het al) de juiste manier van verspreiding is. Eén keer uitzenden waar velen naar kijken. Via IPTV wordt er voor elke kijken een aparte stream gebruikt. Technisch gezien mogelijk en met de toenemende bandbreedtes ook geen probleem, maar internet is als medium er eigenlijk niet voor bedoeld (in mijn mening).

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Leuk bedacht maar op Netflix is alles 3 jaar of ouder afgezien van eigen series. Exodus is ook een illegale oplossing waar de betrouwbaarheid ver te zoeken is en die bieden zeker geen UHD,  dus dan houd je over zelf downloaden wat ook niet voor iedereen weggelegd is.

 

Kortom dan is er geen legale en betaalbare oplossing meer.

 

Maar is jouw beleving van een goede film dan echt helemaal gekoppeld aan het jaar dat die film uitkwam? Zelf heb ik absoluut niet het gevoel dat een film net uitgebracht moet zijn om interessant te kunnen zijn. Bovendien, daar zijn bioscopen toch voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

HBO, Film1, FOX Sport en Ziggo Sport omdat er dan simpelweg te weinig kijkers zijn t.o.v. de hoge kosten voor satellietverspreiding.

 

Ik zie deze mening wel vaker verdedigd worden op dit forum. Maar is dat echt wel zo? Ik zet zo mijn vraagtekens achter die bewering. Als ik bijvoorbeeld kijk naar het feit dat:

 

1. veel Oosteuropese landen met niet eens zoveel meer inwoners als Nederland vaak wel zes of zeven verschillende satellietaanbieders hebben die allemaal met pakketten komen die dubbel zoveel zenders of meer bevatten met abonnementen die nog niet de helft kosten van wat ze in ons land kosten dan vraag ik me wel af hoe ze dat doen omdat ze voor een groot deel toch van dezelfde satellieten gebruik maken. Een basisabonnement in veel Oosteuropese landen kost ruim 5 euro per maand!

 

2. Als ik een blindscan op 28,2 graden Oost doe dan zie ik dat zowel de BBC als het commerciële ITV soms wel 15 exemplaren van eenzelfde zender parallel FTA uitzenden zonder dat ik ook maar in de verste verte kan bedenken waarom.

 

3. Als ik de talloze prutzendertjes uit Italië op Hotbird bekijk en me dan ook nog realiseer dat een flink aantal daarvan ook via allerlei andere satellieten nog te zijn dan lijkt dat ook niet te wijzen op extreem hoge kosten van satellietverspreiding

 

En dan nog het gegeven dat CanalDigitaal het Nederlandse aanbod nog met opzet naar een voor ons niet bepaald aantrekkelijke satelliet heeft verhuisd waar je in hoofdzaak Tsjechische en Slowaakse zenders tegenkomt (die je overigens ook nog van een ander aanbieder op o.a. Thor tegenkomt) dan krijg ik heel sterk de indruk dat dat kostenverhaal ongelofelijk overtrokken wordt. We gedragen ons alsof we het armenhuis van Europa zijn dat zich absoluut niets kan veroorloven terwijl de hierboven genoemde feiten op het tegendeel wijzen. 

 

En als ik me daarbij bedenk dat je bij een kabelaanbieder bij storing gewoon even belt en ze komen opdraven om je ontvangts te herstellen terwijl je bij CD er zelf maar voor moet zorgen dat je schoteltje correct afgesteld blijft staan, je LNB niet defect raakt of je kabel niet los gaat zitten vind ik het gegeven dat je er net zoveel voor moet betalen als bij een kabelaar volstrekt onterecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

algemeen zijn er nog andere verschuivingen te melden in Europees satelliet land

Fox weg

AXN weg

HBO weg

MGM weg

chellomedia en Liberty Global hebben een plan voor de stugge Europese markt?

 

Dat alles hangt direct samen met onze verslaafdheid aan alles wat Amerikaans is. Met zo'n eenzijdige smaak maak je jezelf wel ontzettend kwetsbaar, nog even afgezien van het feit dat het de Europese filmindustrie ook aardig de nek om draait.

 

Uiteraard heeft iedereen het recht op zijn eigen smaak, ik zal de laatste zijn om dat te bestrijden, maar ook heel vaak zie je dat er ons zo ontzettend veel onthouden wordt. De Tsjechische abonnee tv zender Film Europe bijvoorbeeld zendt een prachtig arsenaal aan Europese films waaronder ook veel Nederlandse en Vlaamse producties uit. En Film Café, iets commerciëler ingesteld maar ook een mooi evenwichtig bouquet aan internationale films. Binnen Nederland, of misschien moet ik wel zeggen West Europa, blijven we van het meeste op dat gebied verstoken met uitzondering van wat op Arte te zien is, maar dat is een algemene zender en geef filmzender. Misschien is onze anglofiele obsessie zo groot dat we voor geen enkele andere cultuur nog oog hebben, maar zoiets heeft wel een prijskaartje. Het maakt je chantabel. En het vernauwt je blik op de wereld enorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie deze mening wel vaker verdedigd worden op dit forum. Maar is dat echt wel zo? Ik zet zo mijn vraagtekens achter die bewering. Als ik bijvoorbeeld kijk naar het feit dat:

 

1. veel Oosteuropese landen met niet eens zoveel meer inwoners als Nederland vaak wel zes of zeven verschillende satellietaanbieders hebben die allemaal met pakketten komen die dubbel zoveel zenders of meer bevatten met abonnementen die nog niet de helft kosten van wat ze in ons land kosten dan vraag ik me wel af hoe ze dat doen omdat ze voor een groot deel toch van dezelfde satellieten gebruik maken. Een basisabonnement in veel Oosteuropese landen kost ruim 5 euro per maand!

 

2. Als ik een blindscan op 28,2 graden Oost doe dan zie ik dat zowel de BBC als het commerciële ITV soms wel 15 exemplaren van eenzelfde zender parallel FTA uitzenden zonder dat ik ook maar in de verste verte kan bedenken waarom.

 

3. Als ik de talloze prutzendertjes uit Italië op Hotbird bekijk en me dan ook nog realiseer dat een flink aantal daarvan ook via allerlei andere satellieten nog te zijn dan lijkt dat ook niet te wijzen op extreem hoge kosten van satellietverspreiding

 

En dan nog het gegeven dat CanalDigitaal het Nederlandse aanbod nog met opzet naar een voor ons niet bepaald aantrekkelijke satelliet heeft verhuisd waar je in hoofdzaak Tsjechische en Slowaakse zenders tegenkomt (die je overigens ook nog van een ander aanbieder op o.a. Thor tegenkomt) dan krijg ik heel sterk de indruk dat dat kostenverhaal ongelofelijk overtrokken wordt. We gedragen ons alsof we het armenhuis van Europa zijn dat zich absoluut niets kan veroorloven terwijl de hierboven genoemde feiten op het tegendeel wijzen. 

 

En als ik me daarbij bedenk dat je bij een kabelaanbieder bij storing gewoon even belt en ze komen opdraven om je ontvangts te herstellen terwijl je bij CD er zelf maar voor moet zorgen dat je schoteltje correct afgesteld blijft staan, je LNB niet defect raakt of je kabel niet los gaat zitten vind ik het gegeven dat je er net zoveel voor moet betalen als bij een kabelaar volstrekt onterecht.

 

1. Deze Oosteuropese landen hebben niet zo'n verkabeling en verglazing als in Nederland (en België). Derhalve is satelliet-TV heel vaak de enige manier om (extra) TV-zenders te ontvangen en heeft daarom in die landen veel meer abonnees dan in de Benelux.

 

2. Ook hier geldt: Veel en veel meer kijkers, dus hogere reclame-opbrengsten. Het gaat daar overigens om verschillende regionale versies (ITV en BBC One) waarbij soms maar één uur per dag er een regionaal nieuwsprogramma is of het zijn Engelse, Ierse en "pub"-versie met alleen verschillende reclames. Dit doen bijv. Discovery, Eurosport en National Geographic in de rest van Europa (en de wereld) ook overigens.

 

3. Ook hier weer: Meer (potentiële) kijkers en satelliet is vaak de enige distributie dus geen dubbele kosten: én kabel én satelliet.

 

De verhuizing naar Astra 3 schijnt toch echt enorm veel kosten te besparen. Vergeet niet dat 19.2E de belangrijkste positie is voor SES, dus het duurste. Maar de aandeelhouders van M7 zullen waarschijnlijk ook hun winstaandeel zo groot mogelijk willen zien. (wat ook bij Liberty Global, KPN enz. niet anders zal zijn).

 

Die service is ook iets waarop bespaard wordt bij Canal Digitaal. Het commentaar hierover is ook niet van de lucht.

Zal wel anders moeten gaan bij verplichte hardware en dat is wel waar bij IPTV al sprake van is en bij de kabel zal het waarschijnlijk wel die kant op gaan.

Er is ook een tijdje geweest dat je er wel een installateur bij kreeg.

Overigens ben je bij de kabel ook zelf verantwoordelijk voor je binneninstallatie (bekabeling enz.). Maar ook hier geldt weer: Meer abonnees.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2. Als ik een blindscan op 28,2 graden Oost doe dan zie ik dat zowel de BBC als het commerciële ITV soms wel 15 exemplaren van eenzelfde zender parallel FTA uitzenden zonder dat ik ook maar in de verste verte kan bedenken waarom.

 

 

Dit zijn de regionale varianten.

Behalve sommige varianten (NI en Scotland) verschillen deze varianten hoogstens in een half uur per dag dat een regionaal nieuws doorgegeven wordt.

Dit is dus ook zwaar overdreven om hiervoor zoveel kanalen op te offeren.

 

Willy

aangepast door Kabeltje87

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat alles hangt direct samen met onze verslaafdheid a...

Het maakt je chantabel. En het vernauwt je blik op de wereld enorm.

juist onze en dus niet mijn verslaving

of bedoelde je toch iedereen?

dan heb je gesproken voor derden die hier geen zelfstandig standpunt vertegenwoordigen

 

maakt je chantabel

vernauwt je blik,

weer iemand anders dan JIJzelf

 

het gaat om gigantische inkomsten en een machtsstrijd tussen Giganten

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

juist onze en dus niet mijn verslaving

of bedoelde je toch iedereen?

dan heb je gesproken voor derden die hier geen zelfstandig standpunt vertegenwoordigen

 

maakt je chantabel

vernauwt je blik,

weer iemand anders dan JIJzelf

 

het gaat om gigantische inkomsten en een machtsstrijd tussen Giganten

 

Ikzelf heb weinig waardering voor Amerikaanse producten. De films zijn doorgaans steeds weer op eenzelfde stramien opgebouwd, weinig fantasie, veel gevloek en uitbundig geschreeuw en een zeer voorspelbare afloop. Maar zoals Amerikanen waarmee ik relatief veel contact heb steeds weer benadrukken: "jullie land is van alle Europese landen het land dat over de jaren het meest op de VS is gaan lijken". Vandaar dat ik "we" gebruikte, niet omdat ikzelf die voorkeur heb (ik heb niet eens specifiek aan mezelf gedacht) maar omdat ik als Nederlander nu eenmaal deel van onze maatschappij uitmaak. Hooguit zou ik kunnen melden dat ik als iemand die vrij dicht aan de Duitse grens woon wel merk dat hier vooral de generaties van onze kinderen die voorkeur voor alles wat Amerikaanse is deelt, als je hier zo 's avonds over straat loopt zie je bij mensen van middelbare of oudere leeftijd toch steeds heel vaak zenders als ARD, ZDF en WDR of zelfs de Vlaamse publieke zenders aan staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn de regionale varianten.

Behalve sommige varianten (NI en Scotland) verschillen deze varianten hoogstens in een half uur per dag dat een regionaal nieuws doorgegeven wordt.

Dit is dus ook zwaar overdreven om hiervoor zoveel kanalen op te offeren.

 

Willy

 

Ik heb er geen studie van gemaakt dus ik kan me vergissen, maar als ik de bijvoorbeeld de Schotse variant van ITV die STV heet belijk dan zie ik toch niet echt verschillen, ook niet op het moment dat er lokale of regionale stukjes worden uitgezonden. Bij de BBC staat altijd keurig aangegeven voor welke regio of plaats die BBC1 variant uitzendt en zie je daarnaast ook nog allerlei doublures die soms niet eens een zendernaam maar een of ander getal als zender ID in de lijst gebruiken. Of de ETV zenders die BBC uitzenden.

 

Als ik me goed herinner heeft Groot Brittannië ongeveer 65 miljoen inwoners, dat lijkt veel maar als je bedenkt dat wij er 17 miljoen hebben dan spreek je van minder dan vier keer zo groot. Ik zou ook heel tevreden zijn geweest als we een kwart zoveel Nerderlanders zenders via satellieten konden ontvangen. Of van mijn part een tiende.

 

Nee, ik denk dat een zinvolle discussie alleen kan plaatsvinden op basis van FEITEN. Dus heel concreet, wat betaalt men voor een transponder op Astra 3 en zet dat kostenplaatje eens af tegen de kosten van kabelverbreiding binnenslands.

 

En nog even terugkomend op de opmerking van Alex1970: ik ben redelijk bekend in Oost Europa en weet dat het niet gaat om de mate van bekabeling maar juist om het omgekeerde: de meeste mensen, ook en vooral in de dichtbekabelde steden en dorpen, zijn van de kabel afgehaakt omdat men via satelliet veel goedkoper veel meer kanalen ontving. Dus het feit dat er overal kabel lag was geen enkele belemmering voor de sat industrie, integendeel! En als ik hier naar de vele allochtone medeburgers in onze grote steden kijk zie ik direct dat dat hier ook mogelijk is. Of het wenselijk is is een tweede, maar de mogelijkheid bestaat hier niet anders dan daar. Het is het zeer ongunstige kostenplaatje dat CD eraan hangt dat mensen naar de kabel jaagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, ik denk dat een zinvolle discussie alleen kan plaatsvinden op basis van FEITEN. Dus heel concreet, wat betaalt men voor een transponder op Astra 3 en zet dat kostenplaatje eens af tegen de kosten van kabelverbreiding binnenslands.

 

Uit de berichten valt op te maken dat een regionale omroep voor doorgifte € 60.000 per jaar betaalt,

Met dit gegeven moet de prijs van een transponder te benaderen zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stoppen HBO raakt ook CanalDigitaal hard.

 

De stopzetting van HBO eind dit jaar raakt niet alleen KPN hard, maar juist ook CanalDigitaal waar de drie HBO-kanalen en de app deel uitmaken van het toppakket. CanalDigitaal onderzoekt momenteel de gevolgen en alternatieven.
 
 
 
Het stopzetten van HBO Nederland is een zakelijke beslissing van Ziggo en de andere aandeelhouder. Over de precieze motieven, buiten dat eenvoudigweg de zenders geen zakelijk succes zijn, wordt nog veel gespeculeerd. Hoe dan ook raakt dit andere providers die HBO doorgeven tamelijk hard. Niet alleen KPN, maar ook kleinere kabelbedrijven als Delta en Caiway zien een groot zenderpakket wegvallen. CanalDigitaal is een grotere provider die daardoor hard wordt geraakt, want HBO maakt daar ook deel uit van het toppakket, inclusief gebruik van de HBO App. Op het satellietforum heeft CanalDigitaal bevestigd dat dit een flinke impact heeft op hun zenderpakket, maar op alle vragen van abbonees nog geen antwoord te hebben. In technische zin kan eigenaar M7 Group S.A. een deel van de vrijkomende capaciteit inzetten voor uitbreiding van het Film1 (HD-)pakket of het Ziggo Sport pakket. De satellietaanbieder informeert haar klanten zodra meer duidelijk is.
aangepast door erwin05
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op het satellietforum heeft CanalDigitaal bevestigd dat dit een flinke impact heeft op hun zenderpakket, maar op alle vragen van abbonees nog geen antwoord te hebben.

 

Dat draadje ken ik :cool:

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...