Ga naar inhoud


Elektrische fiets : Motor vooraan of in't midden ?


SouLGuY

Aanbevolen berichten

Van plan om een elektrische fiets aan te kopen.

Je hebt er met motor achteraan, vooraan of in't midden aan de trappers.

Wat zijn de voor en nadelen van die systemen ?

Bijvoorbeeld : geeft een motor vooraan of achteraan problemen om een band te vervangen ?

Iemand ideeen / ervaringen ?

VU+Solo4K + DVB-C (VTI+Oscam) / Topfield 7700HSCI

TeVii DVB-S2 S470 / TBS DVB-S2 Tuner met CI USB

Wave Toroidal T90 / 8 LNB's / NOXON A550+ DAB
Logitech Harmony One / Dell Studio XPS Win 10

Link naar reactie
Delen op andere sites


hoe is de fiets zonder hulpmotor, juist achterwiel aandrijving

dat is qua stabiliteit en rij eigenschappen het snelst te leren indien er een motor voor de aandrijving zorgt

aan de trappers is identiek met aan achteraan = achterwielaandrijving , maar gewicht is iets beter verdeeld

 

het is heel erg belangrijk hoe dat gewicht afgeremd moet worden

dus je kunt enkel een proefrit nemen om te ervaren wat je persoonlijke voorkeur is

achteraan of midden qua gewicht en remmen

 

overigens met de bus kom je ook ver en goedkoper

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Midden geeft betere krachtverdeling en minder weerstand tussen pedalen alsook ligt het zwaartepunt lager waardoor je soepeler kan rijden

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, een middenmotor.

Heb jaren met een motor in het voorwiel gereden en enkele weken met een motor in het achterwiel.

 

Nu na een jaar met een middenmotor gereden te hebben kan ik vaststellen dat een E-Bike met middenmoter wel duidelijk de voorkeur heeft.

De stabiliteit is beter, dit m.n. bij afdalingen maar het grootste voordeel is dat het vervangen van een (lekke) band veel gemakkelijker is.

Bij een fiets met middenmotor worden gewoon weer uitvalnaven beenruimte terwijl bij alle anderen de wielen via moren zijn vastgeschroefd.

Het meest irritante is echter om de elektrische verbinding tussen de fiets elektronica en het wiel waar de motor is geplaatst los te halen.

 

Een klein nadeel, je hoort de middenmoter, in mijn geval van Bosch, wat meer dan de motoren die in het voor- of achterwiel is geplaatst.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijkste argument voor de middenmotor is de krachtsensor. Die meet inderdaad hoe hard jij op de pedalen gaat.

In theorie kan zo'n sensor ook bij een voor- of achterwielaandrijving maar dat heb ik nog nooit gezien. Ik heb wel eens naar zo'n losse sensor gezocht en die kostte toen 300 euries.

 

Daarom hebben fietsen met voor- of achterwielaandrijving alleen een rotatiesensor op de trapas.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zijn die fietsen ook nog een beetje voort te bewegen zonder ondersteuning, wanneer bijvoorbeeld de accu leeg is?

Of trappen ze dan zwaarder, omdat je ook de middenmotor door zijn magneten moet trappen?

 

De fiets zelf, is die veel zwaarder als een vergelijkbare uitvoerting zonder electrische trap ondersteuning?

 

Is er een max snelheid ingesteld?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie vraag Ceesv, vraag me dat ook af, wat als de batterij op is, kan je dan nog lekker trappen met een middenmotor ?

VU+Solo4K + DVB-C (VTI+Oscam) / Topfield 7700HSCI

TeVii DVB-S2 S470 / TBS DVB-S2 Tuner met CI USB

Wave Toroidal T90 / 8 LNB's / NOXON A550+ DAB
Logitech Harmony One / Dell Studio XPS Win 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijkste argument voor de middenmotor is de krachtsensor. Die meet inderdaad hoe hard jij op de pedalen gaat.

In theorie kan zo'n sensor ook bij een voor- of achterwielaandrijving maar dat heb ik nog nooit gezien. Ik heb wel eens naar zo'n losse sensor gezocht en die kostte toen 300 euries.

 

Daarom hebben fietsen met voor- of achterwielaandrijving alleen een rotatiesensor op de trapas.

De E-Bikes met de motor in het voor- of achterwiel van de laatste 2 á 3 jaar hebben zowel een trapkrachtsensor als rotatiesensor.

Op de typen daarvoor was in de regel alleen een trapkrachtsensor, daar werd de kracht die op de pedalen kwam gemeten en dienovereenkomstig ondersteunt.

Daarom was deze ondersteuning ook niet geschikt voor personen die nauwelijks kracht op de pedalen te zetten want dan kwam er geen ondersteuning.

 

Zijn die fietsen ook nog een beetje voort te bewegen zonder ondersteuning, wanneer bijvoorbeeld de accu leeg is?

Of trappen ze dan zwaarder, omdat je ook de middenmotor door zijn magneten moet trappen?

 

De fiets zelf, is die veel zwaarder als een vergelijkbare uitvoerting zonder electrische trap ondersteuning?

 

Is er een max snelheid ingesteld?

Als je zonder ondersteuning moet fietsen, dit b.v. door een lege accu of een defect dan gaat dit toch wel duidelijk zwaarder maar het is wel te doen.

Je moet dan alleen geen al te grote afstand moeten overbruggen en zeker geen hellingen overbruggen.

Voor een gezonde oudere fietser is het wel te doen maar liever niet.

Zo'n E-Bike weegt toch al snel met accu circa 25 kg, dit een beetje afhankelijk welk type.

Een fiets met derailleur weegt minder dan met naafversnelling.

 

De snelheid is begrensd op 25 km/u, er zijn ook wel E- Bikes voor 40 km/u maar dat is weer een ander onderwerp.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De E-Bikes met de motor in het voor- of achterwiel van de laatste 2 á 3 jaar hebben zowel een trapkrachtsensor als rotatiesensor.

Op de typen daarvoor was in de regel alleen een trapkrachtsensor, daar werd de kracht die op de pedalen kwam gemeten en dienovereenkomstig ondersteunt.

Daarom was deze ondersteuning ook niet geschikt voor personen die nauwelijks kracht op de pedalen te zetten want dan kwam er geen ondersteuning.

 

Je kan er niet verder naast zitten.

 

Ik citeer even de kieshulp van één van Nederlands grootste fietsfabrikanten

 

 

Motor in het voorwiel

Is de motor van de elektrische fiets gepositioneerd in het voorwiel, dan wordt de fiets als het ware vooruit getrokken........

 

Nadelen

De motor is niet voorzien van een trapkrachtsensor

 

En hetzelfde geldt voor de motor in het achterwiel.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien helpt het onderstaande citaat van een artikel van de Fietsersbond.

 

Citaat

Gepubliceerd op 16-04-2015. Laatste update op 29-04-2015.

 

Krachtsensor of rotatiesensor?

Een e-bike geeft alleen ondersteuning als je zelf de trappers rondtrapt. Het meten kan op twee manieren. Een rotatiesensor kijkt alleen of de trapas draait. En een krachtsensor meet ook hoeveel druk je op de pedalen zet.

 

Met een rotatiesensor is de mate van ondersteuning onafhankelijk van je eigen inspanning. Je kunt als je wilt weinig druk op pedalen zetten en toch de volle ondersteuning krijgen.

Met een krachtsensor is de mate van ondersteuning afhankelijk van je eigen inspanning. Dit voelt natuurlijker. Met krachtsensor is het alsof je een toverdrankje hebt geslikt en veel sterker bent geworden. Maar je moet wel zelf altijd een bepaalde inspanning leveren.

 

Rotatiesensor

 

Pluspunten

 

Goedkoop

Ook veel ondersteuning mogelijk als je zelf weinig kracht levert

Betrouwbaar ( in combinatie met voorwielmotor betrouwbaarder dan krachtsensor)

 

Minpunten

 

Start met vertraging: hij begint pas als je de pedalen al rond zijn geweest

Stopt met vertraging: hij gaat nog even door wanneer je stopt met trappen.

Voelt minder natuurlijk dan krachtsensor

Als je loopt met de fiets aan de hand en trappers draaien mee(door bv stroef lopende versnellingsnaaf)start de ondersteuning

Vooral bij het wegrijden kan het lastig zijn dat de ondersteuning vertraagd start.

Als je onbelast de pedalen draait, bijvoorbeeld bij een manoeuvre, kan toch de ondersteuning vol starten

 

Krachtsensor

 

Pluspunten

 

Ondersteuning voelt natuurlijk aan

Ondersteuning start direct bij wegrijden

Ondersteuning stopt direct bij stoppen trappen

Ondersteuning start niet als je de pedalen onbelast draait, bijvoorbeeld bij een manoeuvre of lopen met de fiets

Minpunten:

 

Als je zelf weinig energie wilt of kunt leveren levert de motor ook weinig ondersteuning

Duurder dan rotatiesensor

In combinatie met voorwielmotor heb je een losse onderhoudsgevoelige krachtsensor nodig.

Bij sommige systemen moet de sensor regelmatig opnieuw gekalibreerd worden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

zou verboden moeten worden, levens gevaarlijk voor de andere (gewone) fietsers , dat is tenminste mijn mening . 

 

Ja laten we maar weer verbieden. Veiligheid is helemaal geen issue. Dan moet je gewoon lekker de hele dag in bed blijven.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...