Ga naar inhoud


Satelliettelevisie onder druk


Sprietje

Aanbevolen berichten


In vele landen is Satelliet helemaal niet tanende hoor, de situatie in Nederland / België is daar geen afspiegeling voor, Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland, Ierland, Portugal, Polen, Slovakije, Hongarije, Roemenië, Griekenland ......... allemaal landen waar het goed gebruikt word en vaak onmisbaar is vanwege de geografische ligging van de vele gebieden.

Je noemt Frankrijk in je opsomming.

Maar Frankrijk is toch het land waarin die provider zit die betalingsachterstand heeft, de aanleiding voor het schrijven van dit artikel?

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er hier eerder een generatiediscussie optreedt dan een echt TVbroadcast-discussie.

 

1/ De huidige situatie is dat in veel EU-landen het internetaanbod vrij goed is (in BE >90% breedband, de laatste cijfers ken ik nu niet van buiten maar indien nodig kunnen ze opgezocht worden). Met een hoop EUgeld wordt hier elk jaar genoeg in gepompt.

 

2/ de Uptime van breedbandinternet is extreem goed. (Telenet spreekt van 99,95%). Indien nodig bestaan er oplossingen tot redundantie/fall back/ en pro 365/7/24 SLAs.

 

3/ Internet is een basisbehoefte geworden voor een groot deel van de bevolking: verplicht (belastingen), professioneel, sociaal (social network), hobbymatig (games).

 

4/ Praktisch alle breedband operatoren ter wereld bieden een vorm van convergence aan. Het maakt dus niet meer uit hoe je TV ontvangt, zolang je het maar ontvangt.

 

5/ Het aandeel TVkijken in de reclame-inkomsten daalt constant sinds meerdere jaren en is in sommige landen voorbijgestreefd door web 2.0

 

6/ Het aandeel TVkijken in de <50jaar daalt constant sinds meerdere jaren. (dit is een vaak gebruikte maar een scheve statistiek-claim want de bevolking vergrijst ergo het evenwicht komt sowieso >50jaar; al is de evenwichtsverschuiving minder snel).

 

Dit ontkennen is ofwel leven in de vorige eeuw ofwel in uitzonderlijke geografische locaties.

Ieder heeft zijn goed recht om te kiezen voor een vorm of een ander; de meeste Europese Tvkijkers kiezen echter voor lokaal. Enkele -niet marginale- uitzonderingen vind je bij minderheden die de mogelijkheid hebben om zenders te kijken in hun eigen taal maar van een ander land (vb. Luxemburgers en DL-zenders, Wallonië en Fr-zenders, migranten). Ik ken nu geen statistieken die registreren hoeveel uur er gemiddeld gekeken wordt naar niet lokale zenders maar volgens mij zal dat "gene vetten" zijn. (behalve bij de hierboven vermelde uitzonderingen).

 

Zeggen dat satelliet het goed doet behalve BE en NL is fout. Ook in Frankrijk, Roemenië of Portugal (itt. hierboven vermeld) daalt het aantal sat kijkers. het is niet voor niets dat Vivendi (Canal+) vooral mikt naar Afrika om het verlies te compenseren; tegenwoordig is minder dan 50% van CANAL+ via sat, de rest is FTTh/DVB-T/ ADSL2 en sinds vorig jaar zelfs OTT. In die optiek is SAT niet onbelangrijk maar dus ook niet meer dan een commodity. "het maakt mij niet uit hoe ik aan mijn TV geraak, als ik er maar aan geraak".

 

Zeggen dat je altijd en overal SAT kan ontvangen zonder abonnement is gewoon dikke zever. Als Belg/Nederlander kan je gratis naar SAT TV kijken omdat andere landen en bedrijven er gigantisch veel geld in pompen; zo kan ik ook gratis franse DVB-T ontvangen zonder iets te moeten betalen; uiteindelijk is er altijd iemand die benadeeld wordt. In het DVB-verhaal zijn het de Franse burgers die iets meer moeten betalen voor de meekijkende Walen. En de Waalse TVzenders die minder kijkers hebben omdat de Franse zenders grotere productiebudgetten hebben en Waalse zenders enkel via betalend kabel te zien zijn. En de Belgische distributie-kanalen die minder verdienen aan TV-reclame. En...

aangepast door roadrebel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal, maar zonder degelijke en ernstige onderbouwing (links, jaarverslagen,documenten,Pdf......), hou ik het erop dat de meeste van uw punten die je aanhaalt de zaken zijn die je jezelf voorstelt.

Ik ga er verder niet op ingaan, alleen dat er wat tegenstrijdigheden in staan, maar zoals je in het topic overzicht ziet, komt eenieder met zijn eigen verhaal, wat ons aan de babbel houdt.  ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En om maar bij de beweringen over internet in de EU te blijven: daar is nog een hoop werk aan de winkel. Zo geweldig ver gevorderd is het in de EU nog niet met breedband tv-kijken. Waar hoge bevolkingsconcentraties zijn, zijn ontwikkelingen nog het verst. Logisch, want dat brengt geld in het laadje. 

 

Satelliet en dvb-t hebben voorlopig nog wel even de beste dekking en veel EU landen. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een negativiteit toch weer over Ziggo, komt vaak van afgunstige mensen die zelf geen Ziggo (meer) hebben of een slechte ervaring uit het verleden hadden, ik denk dat @T90user veel beter af is bij Ziggo dan met CDS. ;) Ik zit al jaren bij Ziggo en ben zeer tevreden met het tv aanbod waar CDS nog een puntje aan kan zuigen.

Ondanks het weglopen van Ziggo klanten, wat gelukkig af begint te nemen is het nog steeds de grootste kabelaar van Nederland en nog steeds groter als KPN. Ziggo heeft 52.2% van de markt in handen en KPN met een schamele 28.7%.

 

Mijn eerste ervaringen zijn uitermate positief. Heel veel meer zenders voor hetzelfde geld waaronder zenders waar ik zelfs nog nooit van gehoord had (toch in het basispakket), niets in slechte kwaliteit (in tegenstelling tot UPC die ik verliet omdat Net 5, CNN en nog een programma analoog diep in de sneeuw zaten en toen er een digitale doos ongevraagd toegestuurd werd bleek dat ongeveer 25% van alle zenders blokstoringen gaven - bij navraag bleek uiteindelijk dat UPC het geld niet wilde uitgeven om Nijmegen Oud-West voldoende op te knappen ofte wel dat ik met die gebreken moest blijven leven).Alles is tot dusver piekfijn in orde en ook de internet snelheid is zelfs wat hoger dan mij is toegezegd. Een wereld van verschil bij het ontvangen van zenders via IPTV, zelfs Koreaanse zenders komen vrijwel zonder storing door! De enige spijt die ik heb is dat ik dit niet al veel eerder heb gedaan.

 

En natuurlijk: ik blijf daarnaast ook via de schotels kijken, dat spreekt vanzelf. Alleen moet ik nog zien dat conflict van bromstoringen opgelost te krijgen, maar wie weet kan de monteur daar over een week in adviseren of reageert hier iemand op mijn vraag daaromtrent met de verlossende boodschap.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

@roadrebel: ik las je punten en heb dit soort argumenten uiteraard vaker gehoord. Helaas zie je dat die manier van omgaan met media de jongeren ook heel veel kost. Men zoekt op wat men wil horen en wil zien en merkt daardoor absoluut niet meer wat voor relevante punten de "tegenpartij" te berde brengt.  Zie Brexit en zie Trump.

 

Maar je vergeet één ding: mensen worden ouder en naar ik mag hopen wijzer. Levenservaringen groeien, interesses worden breder, vervlakken soms ook in die zin dat men na een harde dag werken thuis wil uitpuffen voor een TV in plaats van heel actief allerlei filmpjes en andere rommel op een i-pad of ander medium op te willen gaan zoeken. Kortom: het is niet automatisch zo dat wat nu de jeugd doet de norm is voor wat ze de rest van hun leven zullen gaan doen. En zeker als je straks een gezinnetje met kinderen hebt dan wil je ook heel graag als gezellig gezinnetje samen achter de TV kunnen zitten zonder dat er voortdurend conflicten ontstaan over wie welk Youtube filmpje of wat dan ook aan de rest mag opdringen, danwel iedereen heel ongezellig in een ander deel van het huis, alleen met zijn toestelletje.

 

Ik zie het nog wel gebeuren dat je over 10 of 20 jaar totaal anders praat dan je dat nu doet. Iedereen wordt ouder en verandert met je jaren, dat geldt ook voor jouw generatie ook al wil je daar misschien nog niet aan.

 

Ik weet overigens dat onder mensen van middelbare en hogere leeftijd dat eeuwige gezanik van de gewone TV netten bij zowat elk programma dat je maar naar Internet moet gaan omdat ze daar dan allerlei dingen hebben staan aan filmpjes en informatie die ze dan kennelijk niet in hun programma willen laten zien enorm veel irritatie opwekt. Zelf heb ik ook tijdens een gezellig avondje tv kijken nog nooit het internet erbij gehaald om maar eens te gaan kijken wat ze daar nog allemaal aan extra's hebben weggezet. Goed, je kunt het doen of laten, maar mensen steeds meer het gevoel geven dat ze feitelijk van alles tekort komen door niet tijdens het tv kijken te gaan computeren is gewoon mateloos irritant. Nog afgezien van het feit dat heel veel mensen door een reeks van privé omstandigheden niet eens de mogelijkheid hebben om dat te gaan doen.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien hou je mij voor iemand die ik niet ben.

Ikzelf heb sat van een buitenlandse aanbieder, een betaalde abonnement van >75e/maand die ik heb vorige eeuw heb kunnen afsluiten via een buitenlandsrekeningnummer en postadres. 

Ik zie dat dat aanbod elk jaar sinds 18jaar in kwaliteit daalt en dat terwijl er steeds meer alternatieven zijn.

 

Misschien is dat het grootste probleem van SAT wel: het voornaamste businessmodel (SAT was op sommige plaats de enige aanbieder, vaak ook de beste aanbieder) is niet meer geldig (er zijn alternatieven).

 

Vroeger moest je SAT voor premium films, nu heb je netflix, VUDU, amazon Prime, CanalPLay, Playmore of hoe je het ook wilt noemen.

Kwaliteit van online diensten doet niet onder, het is flexibeler, ubiquitair en vaak nog eens goedkoper.

 

Vroeger was SAT minstens evengoed als VHS (zelfs beter want je had dolby prologic en digitale kwaliteit); maar de prijzen van fysieke (en niet fysieke media) wordt steeds goedkoper.

 

De tijd dat je op schimmige websites illegaal moest downloaden om iets op een brakke scherm te kunnen kijken is lang voorbij, in de meeste TVs kan je zo netflix en co kijken zonder ook maar een cent te moeten uitgeven aan hardware (zoals een CI).

 

Het lineair kijken zie je steeds meer dat kijkers teruggrijpen naar enkele grote zenders, de alternatieve (op enkele niches na) worden herleid tot heruitzenden van heruitzendingen.

 

Dus nogmaals, ik ben een fervente TV kijker maar het TV model die ons aangeboden wordt door CD en TVV is eentje van vorige eeuw, ik wil zien wat ik wil en wanneer ik wil. Objectief gezien zijn er in 2016 manieren om kwalitatief beter, flexibeler, goedkoper en vooral ook gemakkelijker TV te kijken. Zonder herzien van het businessmodel zie ik het persoonlijk somber in (en de vele moves die VIVENDI de laatste 2 jaar heeft uitgevoerd wijzen ook wel in die richting).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal, maar zonder degelijke en ernstige onderbouwing (links, jaarverslagen,documenten,Pdf......), hou ik het erop dat de meeste van uw punten die je aanhaalt de zaken zijn die je jezelf voorstelt.

Ik ga er verder niet op ingaan, alleen dat er wat tegenstrijdigheden in staan, maar zoals je in het topic overzicht ziet, komt eenieder met zijn eigen verhaal, wat ons aan de babbel houdt.  ;)

 

Dat laatste is natuurlijk het meest interessant (daarom gaan we nu eenmaal op een forum),

 mocht ik in de volgende dagen wat tijd vrij vinden dan zal ik de nodige bronvermelding wel bovenhalen (zoals de regelmatige statistiekrapporten van de EU en de verslagen van de grote TV en distributie groepen) of nog de wetenschappelijke publicaties die gebruikt worden voor het onderzoek die in deze sector uitgevoerd wordt). Niets weerhoudt je trouwens om de publicaties te vinden die dat zullen ontkrachtigen ;-)

aangepast door roadrebel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn er velen achter de cijfers van de M7 Group gaan zoeken inclusief mijzelf, maar bizar genoeg is dit een gesloten bedrijf, geen gegevens komen daar naar buiten.

Waar men ook voor moet oppassen is Telenet, deze communiceren regelmatig cijfers die hun het beste uitkomen, ik vind ze al een tijdje niet echt geloofwaardig overkomen.

De meeste nieuwe online aanbieders bieden voor mij geen meerwaarde, Satelliet en LInux geven mij mogelijkheden waar geen enkele aanbieder aan kan tippen, kijken alleen is voor mij onvoldoende.

aangepast door Lunico
Link naar reactie
Delen op andere sites

@roadrebel: ik las je punten en heb dit soort argumenten uiteraard vaker gehoord. Helaas zie je dat die manier van omgaan met media de jongeren ook heel veel kost. Men zoekt op wat men wil horen en wil zien en merkt daardoor absoluut niet meer wat voor relevante punten de "tegenpartij" te berde brengt.  Zie Brexit en zie Trump.

Hmm, alsof wij hier zo goed geïnformeerd zijn.

In een Portugese krant las ik van een moslim vrouw, en immigrante die heel doelbewust voor Trump stemde, en daar heel valide argumenten voor aanbracht.

Hier in onze propagandapers niets van gezien.

Vandaag hoorde ik in het internationaal persoverzicht van de Spaanse staatsradio dat wat die muur betreft, er nu al een hek is, en dat dat hek er kwam onder president Bill Clinton, dus zoveel moest die toch niet hebben van Mexicaanse illegalen.

Wel wat anders dan die hardvochtige, racistische Trump tov. de o zo open-grenzen Clinton zoals we hier voorgeschoteld krijgen, nietwaar?

Dus goed geïnformeerd, vooral goed geïndoctrineerd zou ik zeggen.

Maar goed, dit eventjes geheel terzijde.

 

Maar je vergeet één ding: mensen worden ouder en naar ik mag hopen wijzer. Levenservaringen groeien, interesses worden breder, vervlakken soms ook in die zin dat men na een harde dag werken thuis wil uitpuffen voor een TV in plaats van heel actief allerlei filmpjes en andere rommel op een i-pad of ander medium op te willen gaan zoeken. Kortom: het is niet automatisch zo dat wat nu de jeugd doet de norm is voor wat ze de rest van hun leven zullen gaan doen.

Waar haal je die veronderstelling?

Als je nu 50 bent, dan bestond het internet niet in jouw kindertijd (of het was hier niet beschikbaar).

Maar in jouw kindertijd bestond wel al de klassieke TV.

Dus je bent wel verder gegaan met de gewoontes uit jouw kindertijd/jeugd.

Ze zijn wat geüpdated omdat het nu digitaal is, maar het zijn nog altijd die gewoontes.

Welnu, ik merk ook dat een aantal collega's op het werk geen TV abonnement meer hebben, ze kijken dan wel Netflix of zo, en het nieuws bekijken ze dan online.

Als die trend zich doorzet zal het nog moeilijk worden voor veel providers.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar men ook voor moet oppassen is Telenet, deze communiceren regelmatig cijfers die hun het beste uitkomen, ik vind ze al een tijdje niet echt geloofwaardig overkomen.

Ieder bedrijf zal altijd proberen zakelijke cijfers zo goed mogelijk voor te stellen.

Als een bedrijf geen cijfers presenteert, of liever van alle landen samen lijkt mij dat eerder verdacht.

Waarom doet men dat niet?

Omdat je niet zou kunnen zien dat het in sommige gebieden jaar na jaar achteruitboert?

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

M7 heeft nooit dergelijke publicaties gedaan, of het nu goed of slecht ging (waar men dus het raden naar heeft).

Erop gaan speculeren heeft geen zin dus.

Bedrijven die hun jaarcijfers te optimistisch gaan voorstellen plegen hierbij een strafbaar feit, tot hun spijt zijn er enkele daarmee in slecht vaarwater terecht gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...