Ga naar inhoud


Goede DVB-C ontvanger gezocht voor Rekam


Jorgen

Aanbevolen berichten

Inmiddels woon ik niet meer in het buitenland en aangezien het mij hier niet wordt toegestaan een satellietschotel op te hangen (huurhuis, VVE is tegen) ben ik op zoek naar een goede DVB-C ontvanger. Ik krijg over een paar weken glasvezelinternet van Trined. Op dit moment bieden ze nog geen IPTV aan waar ik woon (uitrol volgt hopelijk later dit jaar) en daarom krijg ik voorlopig een combinatie met Rekam tv. Als IPTV wel beschikbaar is, blijft het signaal op de kabel bestaan, zo is mij door een mevrouw van de klantenservice verteld. De DVB-C tuner zou dan een leven in de slaapkamer kunnen krijgen. Dat zorgt er enerzijds voor dat ik niet helemaal de hoofdprijs wil betalen voor een ontvanger (want straks IPTV), maar voor de time-being wil ik wel lekker en gerieflijk kunnen kijken.

 

Je kunt hier op 2 manieren DVB-C kijken: direct met de coax-kabel in de tv, of via een losse ontvanger. Nu is mijn tv ooit in Duitsland gekocht en ondersteunt hij niet alle frequenties / ? waardoor het kijken direct via de coax ervoor zorgt dat je een deel van het zenderpakket mist. Dat heb ik voorheen ook een paar jaar gedaan, en is natuurlijk de goedkoopste optie. Opnemen is dan geen optie, tenzij met een losse recorder.

 

Qua ontvangers wordt er in het Rekam / Caiway gebied hoofdzakelijk met Humax gekeken. Nu kwam ik er via de klantenservice achter dat Rekam eigenlijk geen enkele eis aan de DVB-C ontvangers stelt. Elke ontvanger van elk willekeurig merk zou dus moeten kunnen werken. Toen kwam ik Vu+ tegen. De Duo2 leek me wel een mooie ontvanger, maar is al wat ouder. Van verder lezen kwam ik FBC tegen: als ik het goed begrijp kan je hiermee met 1 tuner acht verschillende dingen tegelijk opnemen / bekijken. Lijkt me leuk ;) Maar volgens mij biedt Vu+ enkel FBC-tuners aan in de dure 4k modellen. Of zijn er alternatieven?

 

Op zich kan ik dus kijken met enkel coax in de tv, maar liever zou ik iets meer willen. Als de prijzen de pan uit rijzen, dan wordt het dat echter wel.

 

Mijn wensen:

Toekomstbestendig: minimaal 1080p

Liefst met PVR

Volledige vrije keuze in zendervolgorde

Combi met IPTV zou helemaal ideaal zijn; dat scheelt een (2e) ontvanger huren

 

Vragen:

Moet ik bij een twin-tuner net als bij DVB-S, bij DVB-C ook meerdere coaxkabels aan de IN-zijde hebben; voldoet 1, of moet je doorlussen?

Lost een FBC-tuner dit volledig hardware-/softwarematig op en voldoet dan 1 coax-IN?

Ik kon enkel VU+ ontvangers vinden; is FBC alleen bij dit merk beschikbaar?

Kan je reclames in timeshift of opnames doorspoelen?

Kijk ik überhaupt wel bij het goede merk met mijn wensen?

 

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites


De VU+ DUO2 met een DVB-C Twin Tuner heeft maar één coaxkabel nodig om naar 1 kanaal te kijken en tegelijkertijd een ander kanaal op te nemen.

In een Caiway uitzendgebied functioneert dit uitstekend, dus rechtstreeks de coaxkabel direct op de DUO2 of naar wens direct op de Smart TV aansluiten.

Hoe het met een FBC Tuner i.c.m. Kabel functioneert weet ik helaas niet.

Uiteraard kun je bij Caiway de reclame doorspoelen.

 

Toekomstbestendig zal nooit lukken want dat is 'koffie-dik-kijken'.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij uw vragen vier maal neen

doorspoelen is mogelijk

 

je kunt met goed fatsoen de VU+ DUO2 of UNO4K nemen

met een dual dvb-C/T/T2 (waarbij de UNO4K met FBC tuner) die ook vervangbaar is door een ander type tuner voor bijvoorbeeld DVB-S

 

Ook de Dreambox DM900UHD is geschikt.

aangepast door Tonskidutch

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De VU+ DUO2 met een DVB-C Twin Tuner heeft maar één coaxkabel nodig om naar 1 kanaal te kijken en tegelijkertijd een ander kanaal op te nemen.

In een Caiway uitzendgebied functioneert dit uitstekend, dus rechtstreeks de coaxkabel direct op de DUO2 of naar wens direct op de Smart TV aansluiten.

Hoe het met een FBC Tuner i.c.m. Kabel functioneert weet ik helaas niet.

Uiteraard kun je bij Caiway de reclame doorspoelen.

 

Toekomstbestendig zal nooit lukken want dat is 'koffie-dik-kijken'.

 

Dat toekomstbestendigheid niet gaat lukken, snap ik. Maar minimaal 1080p en HDMI 2.0 (waar 2.1 reeds bestaat) moet wel lukken, toch?

 

bij uw vragen vier maal neen

doorspoelen is mogelijk

 

je kunt met goed fatsoen de VU+ DUO2 of UNO4K nemen

met een dual dvb-C/T/T2 (waarbij de UNO4K met FBC tuner) die ook vervangbaar is door een ander type tuner voor bijvoorbeeld DVB-S

 

Ook de Dreambox DM900UHD is geschikt.

 

Ik begrijp de 4 x nee bij mijn vragen niet helemaal.

Als ik het goed inschat, bedoel je:

1 Coax-kabel per FBC-tuner is voldoende; en er zijn andere merken die ook FBC ondersteunen. Klopt dit?

 

Vind het prijsverschil van ongeveer € 130 tussen de Solo 4k en Uno 4k wel aanzienlijk.

Blijf toch twijfelen. Misschien eerst maar eens afwachten tot ik überhaupt signaal op de kabel heb en dan navragen hoe lang de IPTV nog duurt.

Als dat een paar maanden gaat zijn, is de Uno / Solo best leuk :) En dan kan hij zoals gezegd door naar een tweede tv.

 

Begrijp ik goed, dat geen van deze ontvangers IPTV ondersteunt?

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

FBC is dacht ik alleen van voordeel voor satelliet ontvangst

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt? Omdat ze er ook mee adverteren met DVB-C tuners. Als je met 1 tuner acht kanalen kunt kijken en opnemen, is dat natuurlijk heel handig.

Ding wat me tegen houdt bij de Uno is in elk geval de externe HDD. Weer een extra kastje erbij... Of hij moet op een Synology NAS aan te sluiten zijn, want die heb ik ook staan. Opnemen via het netwerk mogelijk?

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, opnemen via nas is mogelijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel heel gaaf :) De kans dat er een tweede NAS bijkomt acht ik namelijk groter, dan weer een losse HDD erbij. Dat maakt het wel weer een betere optie. Enig idee wat de schijfbelasting is met time-shiften voor je NAS? Zoveel lezen en schrijven is natuurlijk meer dan dat er normaal gebeurt.

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je eenmaal weet hoe gaaf zo'n VU+ is wil je geen IPTV meer.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal heel mooi om te horen.   :D Na mijn fijne Topfield-satellietreceiver, is de Vu+ dus een mooie kanshebber voor de kabel.

 

Als straks blijkt dat mijn IPTV (wanneer het hier van Trined beschikbaar komt) helemaal niet bevalt, kan ik altijd bij de kabel blijven. Jammer alleen dat Rekam enkel een basispakket aanbiedt. Voor meer zenders, zoals bijv. Fox of meer Duitse zenders ben je op het duurdere Caiway aangewezen. Sommige glasvezelabonnementen (anders dan van Caiway) konden in combinatie met Caiway TV, andere enkel in combi met Rekam. En Caiway zelf biedt hier vreemd genoeg alleen kabelinternet aan.

 

Sowieso ging het allemaal lekker handig. Binnenkort gaat KPN het xDSL-internet hier in de buurt upgraden. In de winkels van KPN en T-Mobile werd me daarom aangeraden om daarop te wachten, zodat ik gelijk een passen abonnement kon kiezen. Tegenwoordig mogen providers immers geen duurdere mogelijkheden laten zien / afsluiten, als je er toch geen gebruik van kunt maken. Daardoor wacht ik al 2 maanden zonder tv en internet totdat KPN eens zover is. T-Mobile, Stipe en NLE hadden namelijk mooie pakketten en ik hoopte dat deze providers ook bij de (straks) hogere snelheden nog als gunstig uit de bus kwamen. Als dan echter de planning verschuift van maart naar mei en je sowieso tegenwoordig 4 weken moet wachten tussen aanvragen en beschikbaar hebben in huis, dan duurt het alleen maar nog langer.

 

Lang verhaal kort: ik was het wachten op DSL zat; had minder goede ervaringen met het signaal van DVB-T en moest dus een keuze maken tussen kabel en glas. Glasvezel van Trined i.c.m. Rekam tv kost me maar €45 per maand. Ik ga nog eens navragen of dit niet ook met een gunstige Caiway-combi kan, net zoals bij veel andere glasvezelproviders hier. Anders wordt het dus nu basic kabel met Rekam en straks hopen dat IPTV iets moois biedt.

aangepast door Jorgen

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zit erop te wachten dat we iets over IPTV schrijven,

wel

als je IPTV van KPN en of haar dochters neemt kun je de vrije keus Receiver vergeten en dus ook gebruik maken van een VU+ kun je vergeten

 

ciao

aangepast door Tonskidutch

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch:

 

Even wat uitgebreider mijn gedachtegang richting de keuze voor glasvezel + (straks) IPTV.

 

Ik heb jarenlang in Duitsland gewoond en mijn wensen voor de TV en internet waren dan ook als volgt:

* een gevarieerd aanbod van Duitse zenders

* PVR-mogelijkheden (opnemen, terugspoelen, pauzeren, begin gemist)

* liefst 1080p, maar minimaal 1080i

* minimaal 40 Mbit down

* redelijke prijs

* eventueel sportkanalen

 

Als eerste keek ik bij CDS, maar zoals gezegd wil de VVE er hier niet aan. Bestaande schotels worden gedoogd; nieuwe tegen gehouden.

Ik woon op de bovenste verdieping, maar zelfs plaatsing volledig uit het zicht op het dak, mocht niet.

Dan blijven voor tv maar over digitenne, kabel en iptv.

 

Qua aanbod Duitse zenders is Rekam heel matig en Caiway best redelijk. KPN (+ Telford, XS4All), Stipte, NLE, T-Mobile komen redelijk overeen met elkaar.

Qua prijs en aanbod vond ik van TV + internet Stipte (voormalig Scarlett), NLE en T-Mobile interessanter dan de rest van de DSL-aanbieders.

 

Dus daar keek ik naar. Om klanten niet meer "te bedonderen" met dure abonnementen met hoge snelheden die nooit gehaald worden op de locatie, kan je tegenwoordig enkel nog de hoogst haalbare praktijksnelheid en het daarbij passende abonnement bekijken. Dat betekende bij mij een snelheid van max. 17 Mbit. Ik kon dus kiezen uit 20 Mbit abonnementen, maar veelal zonder PVR-mogelijkheden. Op deze website kan men zien wat KPN gepland heeft qua upgrades: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search. In mijn geval was dat eerst half maart een upgrade naar 80 Mbit, dan weer eind maart, toen helemaal niks en toen begin mei. Medewerkers van KPN en T-Mobile raadden mij aan om daarop te wachten, omdat ik dan uit hogere snelheden en andere opties zou kunnen kiezen, waarbij de ene provider ineens (on)gunstiger zou kunnen uitpakken dan de andere. Wisselen qua abonnement is meestal geen probleem, maar van provider kan meestal niet binnen de contractduur. Dat tezamen met de 4 weken aansluittermijn die elke provider in Nederland hanteert (2 weken bedenktermijn + 10 werkdagen aansluiten) zou betekenen dat ik op zijn vroegst begin juni internet en tv zou hebben. Nu vergelijken op wat je straks kunt nemen, gaat niet meer op de websites, of je moet de postcodes van andere mensen gaan intypen om het zo te proberen.

 

Daarom maar weer naar Caiway uitgeweken. Ervaringen met Caiway zijn wisselend heel positief of heel negatief. En Caiway is in verhouding duurder dan NLE, Stipte of T-Mobile Thuis. Daarvoor krijg je dan wel 40/4 of 120/12 en DVB-C, i.t.t. tot IPTV. Het gekke is, er ligt in Gouda wel hier en daar glasvezel, maar niet van KPN / Reggefiber, maar van Rekam. En waar Caiway wel kabeltelevisie aanbiedt op het Rekamnetwerk, doen ze dit niet met glasvezel.  Als Caiway een gunstige combinatie van glasvezel met kabel-tv hier had aangeboden, was ik waarschijnlijk wel daarvoor gegaan. Dat is echter niet mogelijk. En voor wat je wel krijgt zijn ze gewoon duurder dan de DSL-bedrijven.

 

De glasvezelaanbieders die hier wel beschikbaar zijn, zijn niet de KPN-dochters en zo, maar providers zoals DDS, Solcon en Trined. Soms heel erg aan de prijs, soms best redelijk. Sommige daarvan enkel met IPTV, of in combinatie met Caiway, andere in combi met Rekam. Ik heb nu gekozen voor televisie en internet van Trined voor € 45 in de maand. Dat lijkt me een erg schappelijke prijs. Ze gebruiken hetzelfde merk IPTV-decoders als CDS zei de mevrouw van de klantenservice en zolang er in Gouda nog geen IPTV beschikbaar is, leveren ze in combinatie met Rekam. Het standaardaanbod van Duitse zenders is redelijk en ze zijn volgens de klantenservice in onderhandeling voor extra zenders. Ze willen in elk geval de zenders die ze nu aanbieden behouden en daarbij de zenders die hun concurrenten aanbieden, ook in hun pakket opnemen. Dat zou betekenen dat ze (hopelijk) straks meer Duitse zenders aanbieden dan welke andere provider dan ook, m.u.v. CDS. Die belofte (ok, je moet het afwachten) + de prijs + glasvezel + combinatie met kabel mogelijk, heeft mij doen besluiten om deze aanbieder te kiezen.

 

En vandaar ook mijn vragen over de mogelijkheden van de Vu+. Als IPTV niks blijkt te zijn, kan ik gewoon kabel blijven kijken naast mijn glasvezel. Om het uit te breiden zou ik altijd nog een abonnement voor enkel televisie bij Caiway kunnen afsluiten inclusief Duitse zenders zou ik daar ca. € 25 voor kwijt zijn. Ook een optie voor mij. Een ontvanger kopen is nu een gokje (want alleen Rekam-aanbod en straks is IPTV misschien wel leuk genoeg), maar kan dus ook op de lange termijn gebruikt worden.

 

Dan weer even terug naar het topic:

Ideaal gezien zou ik één ontvanger hebben voor IPTV en DVB-C. Ik neem aan dat die bestaan, want CDS biedt ook ontvangers aan die DVB-S(2) en IPTV kunnen ontvangen.

Ik heb geen idee van de praktische verschillen tussen IPTV en DVB-C, maar ik neem aan dat er naast HDD-opname of cloud-opname toch niet veel wezenlijke verschillen zijn? Is de kwaliteit zo anders?

 

Als Vu+ (ik ben gecharmeerd van de FBC-tuners) een combi-apparaat heeft, dan ben ik er al. (Mits dat geen gedoe is en goed werkt).

Als ik ergens anders op moet letten, dan hoor ik het graag. En als mijn wensen met IPTV nooit zo goed gehaald kunnen worden met IPTV dan met kabel, dan hoor ik dat ook graag. Ik zit nog in mijn bedenktijd dus kan overal nog van af, mocht dat nodig zijn.

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Tonskidutch al probeerde duidelijk te maken, de (Nederlandse) IPTV kan je niet met een eigen gekozen box ontvangen.

Kan alleen met de apparatuur en bijbehorende mogelijkheden (en soms onmogelijkheden) van de provider.

Je aanname dat die ontvangers er wel zullen zijn is dus onjuist.

 

Ik persoonlijk zou het meest uitgebreide DVB-C aanbod kiezen (Caiway dus) en een VU+ kopen waar ook nog een satelliet-tuner in kan en een Selfsat of een andere dergelijke vlakantenne overwegen.

Zoveel Duits aanbod als via de satelliet gaan ze je nooit aanbieden.

Een schotelverbod is overigens ten alle tijde aan te vechten en in jouw geval zeker aangezien bestaande schotels mogen blijven, dus da's meten met twee maten.

En als zelfs die vlakantenne niet mag, dan moeten ook alle buitenlampen, bloembakken, droogrekjes enz. maar van de muur.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...