Ga naar inhoud


Defecte hdmi kabel


Donkeyman
Ga naar oplossing Opgelost door hereberie1234,

Aanbevolen berichten

Deze week gaf mijn Duo 2 plotseling problemen in de vorm van regelmatige beelduitval en regelmatig vastlopen. Flashen bood geen oplossing en heb wat componenten uitgewisseld. Toen ik de Solo 2 aansloot in de huiskamer ontstonden de zelfde problemen. De oorzaak bleek een defecte hdmi kabel te zijn. Deze had ik al jaren in gebruik en kan dus blijkbaar defect raken zonder aanleiding.

aangepast door Donkeyman

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hmmm, toch goed om te weten.

Je denkt bij een storing niet zo 1-2-3 aan een defecte HDMI kabel want wat moet daar nu aan stuk gaan tenzij er echte mechanische schade is toegebracht.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het opmerkelijk genoeg om het hier even te melden. Ik was mijn garantiepapieren al aan het opzoeken voordat ik de oorzaak vond.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je misschien een hond of een kat die stiekum achter de

TV in de kabel heeft zitten bijten?

  • Like 1

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het vroeger met een scart kabel gehad deze gaf nooit problemen en ineens zonder aanleiding problemen.

Waardoor ik weet het niet misschien corrosie in de stekkers.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je misschien een hond of een kat die stiekum achter de

TV in de kabel heeft zitten bijten?

Er was helemaal niets te zien aan de kabel.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik had ooit met mijn oude LG LED TV dit probleem.

 

Het was niet de kabel, maar de aansluiting van de TV.

 

Door het "teveel" in en uit halen van de kabel was die aansluiting uitgesleten, ja echt, je zou het bijna niet geloven.

De twee andere aansluitingen geen probleem.

  • Like 1

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had exact hetzelfde probleem met mijn Solo2. Deze gaat via de Denon receiver naar de TV. Het beeld viel op willekeurige momenten uit. Vanalles gelezen over 'handshake' problemen met de Denon receiver waardoor  het beeld zou wegvallen. De receiver een firmware update gegeven, zonder resultaat. De TV rechtstreeks op de Solo2 aangesloten, dit resulteerde in minder uitval. De Solo2 opnieuw geflahed, geen resultaat. Allerlei instelling met de resolutie uitgeprobeerd, auto resolution tool geprobeerd, geen succes. Als laatste een goedkope HDMI erin en voila al twee maanden geen uitval. Het komt dus vaker voor.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had exact hetzelfde probleem met mijn Solo2. Deze gaat via de Denon receiver naar de TV. Het beeld viel op willekeurige momenten uit. Vanalles gelezen over 'handshake' problemen met de Denon receiver waardoor  het beeld zou wegvallen. De receiver een firmware update gegeven, zonder resultaat. De TV rechtstreeks op de Solo2 aangesloten, dit resulteerde in minder uitval. De Solo2 opnieuw geflahed, geen resultaat. Allerlei instelling met de resolutie uitgeprobeerd, auto resolution tool geprobeerd, geen succes. Als laatste een goedkope HDMI erin en voila al twee maanden geen uitval. Het komt dus vaker voor.

Ik gebruik ook een Denon receiver, misschien is die kieskeurig met kabels?

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Oplossing

@ Donkeyman

 

Het is inderdaad opmerkelijk  dat de hdmi kabel defecten vertoont met sporadische problemen. Je zou dus aan alles kunnen beginnen twijfelen  , sat ontvanger tv toestel kabel, zonder een duidelijke aanwijzing.  Na analyse kwam ik ook tot  de volgende vaststelling :  de contactpinnen  in tv en sat ontvanger zijn mannelijke pinnen terwijl deze van hdmi kabel vrouwelijke contactveertjes zijn die dus ingedrukt worden.  (ik spreek hier niet over de outer housing want daar is het andersom ).  Wat er volgens mij gebeurt is dat de veertjes langzaam hun veerkracht verliezen tot een bepaald moment dat de veertjes onvoldoende tegen de pinnen drukken. Wat ook opviel was dat beide kanten ( identiek wat opbouw en constructie betreft ) er last van hebben  en de verdachtmaking op een van deze 3 kon vallen zonder dat kon uitgemaakt worden wat er precies loos is.  Gelukkig moeten de connectoren in de toestellen niet vervangen worden ( dit zijn dus pinnen ) en treedt hier geen veerkracht moe-heid op. Op mijn sony hi-8 video-recorder heb ik de mini din socket moeten vervangen wegens dezeldfe reden.  (slechte veercontacten  ditmaal in het toestel zelf daar de kabel enkel uit pinnen bestaat .

 

Bedankt voor deze uiterst praktische tip.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...