Ga naar inhoud


zelf dvb-t antenne bouwen


FtoA

Aanbevolen berichten


Op ‎29‎/‎09‎/‎2017 om 11:55 zei Crazy Sat:

 

Een tiental jaren terug heb ik er tientallen gemaakt.

Tip : vervang het biermerk van de blikjes . ;)

 

http://muziekmuseum.skynetblogs.be/archive/2009/02/20/maak-zelf-uw-dvb-t-spotgoedkope-antenne.html

Aj , drink met maten ;)

 

Serieus: Heb hier colablikjes & bierblikjes getest , macheert goed ,

VRT & Digitenne kwamen hier goed binnen :)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-11-2017 om 20:52 zei hereberie1234:

@FtoA

 

de bierblikantenne werkt wel degelijk  en is een fantastische uitvinding.  ik heb zo een vermoeden de de meesten ze niet goed  in elkaar hebben gestoken.  het gaat meer over de 1.5 cm want de tekeningen kloppen niet met wat de foto's tonen. vermoedelijk is de 1.5 cm ongeveer 0.5cm  en de inwendige afstand is ongeveer 1.5 cm  ; dit maakt het moeilijk om de pin nog te solderen . van veel voorbeelden zijn de blikjes te ver uit elkaar.

 

hereberie1234

 

Antenna-theory. Het bierblikje fungeert als hele dikke draad en heeft daardoor een zeer goede bandbreedte. Een 470-862 MHz zender heeft een golflengte van 0,64m...0,35m, gemiddeld 0,5m. Bij het bierblikje is A=0,066m, dat is ~1/7 van onze DVB-T golflengte. Dat is nog wat extremer als de 1/30 uit het artikel.

Als je met een standaard bierblik niet uit komt, probeer dan eens 50CL Guinness Draught. Die is 17,8 cm hoog. (en smaakt ook lekker)

 

@hereberie1234: Eerlijk gezegd lijkt me dat die 1,5cm niet zo kritisch kan zijn als die antenne zo breedbandig is. Maar er is natuurlijk wel een optimum. Vooral de lengte van de 2 bierblikjes samen lijkt me bepalend.

wideband-dipole-antenna.gif

 

broadband-dipole-vswr.gif

 

Trouwens: het model van 10mm breed tov hgolflengte bij~1,8 GHz verhoudt zich als 1/17. Je kan bij elkaar redelijk inschatten waar het optimum van de bierblikantenne ligt.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-11-2017 om 14:58 zei Zunigkyk:

Nog één linkje waar alle Moxon antenneënthousiastelingen samenkomen: http://www.moxonantennaproject.com/

 

Ik heb er eigenlijk ook wel zin om zoiets te bouwen, en kijken of het echt zo geweldig is. Moeilijk is het niet...

 

Voor een biquad antenne (ook heel makkelijk zelf te bouwen) wordt vaak een "gewinn" van 11dBi gemeld, of nog hoger.

Dus zo hoog lijkt het 'gewinn' van de Moxon niet te zijn.

Maar verder heb ik er geen verstand van.

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...