Ga naar inhoud


vti versus open pli


aal500

Aanbevolen berichten


  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

3 uren geleden, Mimisiku zei:

Niet zo'n goed voorbeeld. Die sjoemelsoftware verdoezelt juist de uitstoot. Ze rijden HELEMAAL NIET zuinig(er). Vandaar het schandaal en de bijbehorende schadeclaims!

TV's zappen sneller omdat de CPU's gewoon steeds sneller worden. Gewoon technische progressie..

Moderne apparaten worden inderdaad allemaal uitgerust met een vorm van electronica. Eigenlijk zijn dit neveneffecten als gevolg van onze progressiedrang. Een scheerapparaat scheert zonder electronica ook prima, maar ja.. dat chicke display staat wel kek natuurlijk. Je koelkast werkt ook prima zonder 80" display in de deur... maar ja, het staat wel kek (en je maakt de buren jaloers). Mijn koffiezetter doet het ook prima zonder electronica.... maar ja, zo'n complete koffiebar MOET natuurlijk in huis.. Wie drinkt er nu gewoon een bakkie pleur?? Neen, driewerf neen zeg ik!! Tegenwoordig moet je een 'Lungo'tje' of een Latte Macciato....

Het voorbeeld van die auto's is juist heel erg goed! Denk jij dat zij in de garage hardware aan het vervangen zijn om de uitstoot op de testbank te manipuleren?

Zij vervangen gewoon de software die detecteert wanneer ene auto op uitstoot wordt getest.

 

Mijn Oude Sony Bravia TV van een bepaald type heeft in het begin te haastig uitgebrachte software gekregen, waardoor deze traag en instabiel was.

Na tig software updates is de snelheid eindelijk acceptabel.. Ik heb geen monteur over de vloer gehad die de processor heeft vervangen, dus hoe verklaar je dat?

 

Overigens, mijn koffieautomaat heeft nieuwe software nodig vanwege het vastlopen na tig bakjes koffie.. :D  :D

...Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet doen want ik heb geen lan of usb poort op dat ding ontdekt, maar er is nieuwe software voor.

Sneller koffie zetten zal hij niet doen, de molen maalt op een bepaalde snelheid.

2 minuten geleden, Tonskidutch zei:

dat zou ik me ook afvragen als zij moeten werken en jij zit te internetten :):P

😂

eh, ander onderwerp graag.. :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Tonskidutch zei:

ja goed, maar dan ook geen gelul meer over hardware architectuur en software structuur....

schandelijk dat sommigen van dat IT volk zich architect mogen noemen

titelroof

.enne, wat doe jij voor werk? 😂

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, drz zei:

Mijn Oude Sony Bravia TV van een bepaald type heeft in het begin te haastig uitgebrachte software gekregen, waardoor deze traag en instabiel was.

Na tig software updates is de snelheid eindelijk acceptabel.. Ik heb geen monteur over de vloer gehad die de processor heeft vervangen, dus hoe verklaar je dat?

Gewoon een (aantal) vette bugs.. Wachtlusje even te lang, delay van keybounce beetje beetje 'rijk' ingesteld. Had dus ook niks met de feitelijke hardware te doen. 

Pause: Ld bc,10000

             Dec bc

             Djnz -1

verder:

 

Je had al gauw nulletje teveel. Is me vaak genoeg gebeurd.. Of hexadecimaal i.p.v. decimaal getypt.... 

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus geef je in feite toe dat de software/drivers de hardware beïnvloed cq bestuurt?

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook niet het issue geweest. Ik begon over de tuner. Die geeft bits aan of uit. Daar kan een driver niks aan veranderen. Is gewoon digitale informatie. Een DVB tuner (van welk pluimage ook) geeft met een Lock dezelfde info aan de onderliggende hardware. Dat je de onderliggende hardware middels software stuurt is evident. De hele OSD opbouw, de IR afhandeling, USB, SATA is software ondersteund, anders heb je gewoon een zwarte doos om op de schoorsteenmantel te zetten....

 

Ik kom uit de vroegere Z80, 80x86, 680x0 wereld. Ook ondersteunende software voor de hardware. En die hardware veranderde echt niet door gebruik van de software...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hadden we even een communicatie storing. Hoewel de tuner ook aangestuurd word door de processor en dus de software.

Mocht de tuner te weinig spanning krijgen op een bepaald gebied, dan kan dat softwarematig aangepast worden.

 

Nog sterker, in het menu kun je met de afstandbediening bijvoorbeeld Diseqc aansturen of niet, of de 14/18 volt op de LNB.

Hoewel.......... eh, ik ben het even kwijt,😁 maar wat ik bedoelde was dat de videochip in de box, al dan niet in de processor zelf, softwaredrivers nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is natuurlijk ook zo. Immers: de software is de schakel tussen de hardware en de gebruiker. Zonder software doet de hardware niets (nuttigs). Het begint immers bij de boot(loader). Die brengt de hardwarecomponenten in een 'known-state' bij het aanschakelen en de ROM (firmware) bepaalt hoe de gebruiker kan communiceren met de hardware.. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ja allemaal aardig dat broadcom geen cdeetje met drivers ter beschikking stelt om effe een paar hackers die nergens voor betalen alle mogelijkheden te bieden...

lach

Voor veel opties heeft de Sat-Co importeur en het Vu+ Team Image betaald, terwijl OpenPli stelt dat ze dat allemaal gratis ter beschikking gesteld moeten krijgen. Bovendien vergeten enkelen dat veel devs van IHAD en VTI goed samenwerken inzake eigen ontwikkelingen voor enigma2.

 

Maar het gaat de gebruiker natuurlijk alleen om de user interface en de juiste functionaliteit.

Daar mag men zelf een oordeel vellen.

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-5-2020 om 07:18, Tonskidutch zei:

vreemd, wat doe je dan zo speciaals ermee dat het alleen met OpenPli kan?

 

Alleen een serie standaard dingen voor het gewone kijken, programmeren, opnemen, etc.. Ik heb hier al eens uitvoerig met anderen besproken welke dingen bij Pli plezieriger werken. Niet in dit topic trouwens.

Ik zou hier op het forum moeten nazoeken welke ze precies waren. Is al even geleden en het ging om de solo4K van m'n lief waarbij we van VTI naar PLI gingen na vergelijking.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 13-5-2020 om 16:20, Mimisiku zei:

Ik kom uit de vroegere Z80, 80x86, 680x0 wereld

Alle oudjes hier denk ik zo'n beetje. Toen was het nog leuk en lonend om in assembler te schrijven. Wat een geweldige instructieset had de MC 68000.....

 

On topic: Ik lees dit topic om de knoop omtrent VTI of PLI door te hakken. Ik gok maar op VTI. Waarom weet ik niet zo goed.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen was die asynchrone mode even wennen. Maar inderdaad een hele krachtige instructieset

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die asychrone modus had ik niets te maken. De busbenadering is voor elektronici :)  Ik kon me beperken tot het baden in de, zeker voor die tijd, ongekende weelde van maar liefst  8 adres- en 8 dataregisters. Allemaal 32 bits.

 

Inmiddels heb ik ook de bluetooth edition besteld. Scheelt weer een overtollige IR AB. De mevrouw van het verzendhuis (oh wat moet je hier oppassen met wat je zegt) belde me per omgaande op en wilde weten waarom ik voor VTI koos en niet voor PLI. Stond ik daar mooi even met mijn mond vol tanden. Ze gaf overigens aan dat PLI het iets beter doet met het oranje kaartje van CD indien je niet over de officiële CD module beschikt. Of dat al dan niet onzin is laat ik maar de deskundigen hier over. Verder hebben we nog gezellig even gebabbeld over klanten die maar wat bestelden zonder dat ze wisten of ze hier wel mee om konden gaan. Met het gevolg dat ze nogal wat onnodige retours moesten verwerken.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik wel... Externe I/O modules.. De Z80 had daar een IORQ lijn voor. De 68x00 had daar 2 extra lijnen voor nodig. Maar alleé....

 

Ik denk dat die dame refereert aan het feit dat in OpenPli bij OScam de readers voor de oranje CDS kaarten al meegeïnstalleerd worden.. Beetje 'klok en klepel' verhaal..

Mits correct geïnstalleerd is er qua CDS kaarten absoluut geen enkel verschil tussen OpenPli en VTi. 

Afgezien van het feit dat een image puur persoonlijk is.. De één vind dit mooi, een ander weer dat..

VTi is primair een Duitstalig gebeuren, je ziet daar dús meer support voor kaarten die in dié regio actueel zijn. 

OpenPli is meer Nederlandstalig gericht, met als pré dat de CDS en TVV kaarten daar standaard geïnstalleerd worden...

Feitelijk zou je kunnen stellen dat OpenPli voor CDS/TVV een handigere keus is dan VTi.. Meer is het niet...

Ik heb met beide images te maken en ik kan uit eigen ervaring melden dat VTi minstens net zo stabiel is als OpenPli.. Persoonlijk vind ik VTi zelfs stabieler, maar die discussie ga ik niet meer aan (ervaringsdeskundig op dat gebied).

 

Wil je snel aan de gang met een CDS/TVV kaart dan kies je voor OpenPli.

Ben je bereid iets meer tijd te investeren, neem je VTi...

 

In elk geval kun je hier alle hulp krijgen die je nodig hebt..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...