Ga naar inhoud


Joyne in Noord Noorwegen


LouisKramer

Aanbevolen berichten


  • 1 maand later...

Het is ook bijna lente in Noord Noorwegen haha. Vandaag toch maar eens weer geprobeerd om die Joyne te ontvangen.

Met dit keer een Satlink WS-6933 aangeschaft te hebben. Even wat draaien aan de 85x92 cm schotel en dus met hulp van de Satlink kreeg ik bereik op 11747.  

Met ontvangst van 93% en Kwaliteit van 40%  en nu toch de philips tv geprobeerd met zenders binnen te halen, niks..  

Pas door in de tv handmatig de fequentie in te voeren kwamen de zenders te voorschijn.

Natuurlijk alles gecodeerd. De nieuwe cam van Joyne in de tv gezet en meteen beeld en kraak helder.

Alle kanalen zonder problemen op de fequentie 11747 dat verschilt nog al eens van Joyne, Satofking of bij jullie. maar niks nada op de andere fequentie 12072..

Dus nu is mijn vraag hoe kan ik wel transponder 1 van joyne ontvangen en niet transponder 2.?

Heb geprobeerd met 12072, 12073 maar niks.

Ook de satlink vind nergens deze fequentie, het blijft stil.

Hoe kan ik deze transponder 2 nu ook ontvangen?

 

 

 

9ce57dc7-219d-446f-bfb8-6f457f974ab1.jpg

aangepast door LouisKramer
Link naar reactie
Delen op andere sites

40% kwaliteit lijkt helaas niet echt veel.

 

Heb je geprobeerd ook met naar voren en achteren schuiven van de LNB de ontvangstkwaliteit nog te verbeteren, en eventueel door de LNBskew nog wat aan te passen?

 

Overigens lijkt je LNB ongeveer naar het midden (qua hoogte) van je schotel te kijken, als ik het goed zie op de foto; dat zou dan beter wat lager mogen. Want dan is de kijkhoek van de LNB beter gericht op de héle schotel, in plaats van gedeeltelijk eroverheen.

Maar dat kunnen we beter beoordelen met een foto van opzij.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste LouisKramer

 

Zo te zien klopt de skew van de lnb wel ongeveer. In Godøynes moet de skew voor de Eutelsat 9 oost +6° zijn. Dat betekent dat de lnb tegen de wijzers van de klok ingedraaid moet zijn als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
De tweede transponder van Joyne is 12074V, ook met DVB-S2, 8psk, SR 30.000, fec 3/4
Hiervan zijn flink wat zenders ongecodeerd zoals alle muziekzenders en alle regionale zenders. Die kun je dus ook zonder smartcard ontvangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk heb ik wel horizontaal en verticaal en alle feq. sr etc goed in gesteld. Heb dus van alles geprobeerd om meer kwaliteit te krijgen maar blijft tussen de 37% en 41%. Dus Lnb alle kanten op draaien en ook iets naar voren of achter en ook desnoods schotel iets bewegen maar hielp dus allemaal niet..Beeld op de tv is wel super van kwaliteit.  Wat wel een optie is van a33 om de lnb iets meer naar beneden te laten richten dus niet naar het midden zoals nu. De lnb is trouwens nieuw, maar kan natuurlijk wat aan mankeren. Het is een MTI Universele Quad - AK54-XT2E-F  .Het is een oude schotel zoals je ziet en ook de lnb houder is stuk dus met tape vast gezet. Dus als ik deze nu iets kan verzetten zou dan misschien transponder 2 van joyne waar wat vrij zenders op zitten wel te ontvangen zijn? We gaan later vandaag het nog eens proberen. De schotel grote is goed neem ik aan, als ik wel de 1e transponder ontvang dan moet de 2e transponder toch ook met deze schotel te ontvangen zijn. verschil is alleen dan H of V.      

Nu zie ik bij verschillende ruisfactor op de lnb  0,2 db of 0,3 db  maar ook 0,9 db heeft dit nog van invloed en wat is nu het beste?

 

aangepast door LouisKramer
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ruisfactor die ze opgeven moet je niet veel van aantrekken. De meeste LNB's zijn wel goed. Om een betere ontvangst te krijgen zal je een grotere of betere schotel moeten nemen, dit is immers de signaalversterker!

  • Bedankt 1

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan als proef de lnb 90 graden roteren, je kijkt dan met de goed werkende lnb  naar de andere polariteit.

Ontvang je de transponder dan wel, schakelt de polariteit van de lnb niet goed om.

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de indruk dat je schotel te klein is. In Godøynes heb je maar een veldsterkte van 45dBw, zie: https://www.eutelsat.com/files/contributed/news/media_library/brochures/EUTELSAT_SATELLITE_E9B.pdf
Daarvoor heb je een schotel nodig van 90cm breed om een fatsoenlijke ontvangst te hebben.
Vooral in randgebieden met een te kleine schotel komt het vaak voor dat je de ene polarisatie wel ontvangt maar de andere polarisatie niet.
Belangrijk is wel dat de lnb op 40% van de hoogte van de schotel kijkt.

 

lnb op juiste- hoogte - richten.png

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Sprietje:

Ik heb de indruk dat je schotel te klein is. In Godøynes heb je maar een veldsterkte van 45dBw, zie: https://www.eutelsat.com/files/contributed/news/media_library/brochures/EUTELSAT_SATELLITE_E9B.pdf
Daarvoor heb je een schotel nodig van 90cm breed om een fatsoenlijke ontvangst te hebben.
Vooral in randgebieden met een te kleine schotel komt het vaak voor dat je de ene polarisatie wel ontvangt maar de andere polarisatie niet.
Belangrijk is wel dat de lnb op 40% van de hoogte van de schotel kijkt.

 

lnb op juiste- hoogte - richten.png

 

Bedankt Sprietje. 

Kijk dat is het waarschijnlijk. Dus net iets te klein. Namelijk ook bij een beetje regen valt het beeld nu al uit. Zoals je ziet is het een oude schotel maar proberen waard. Weet nu dat ik ontvangst heb, met dus een grotere schotel, kwaliteit beter en ook de 2e transponder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En je kunt het natuurlijk ook nog proberen met je grotere prime focus schotel.

 

Als je pech hebt is het niks beter (lees: iets slechter) dan met deze offset schotel, als je geluk hebt is het iets beter.

Of je moet voor de PFschotel nog investeren in een LNB met instelbare/passende feedhorn.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik niet kan garanderen of er een probleem is met de lnb waardoor je transponder 12074V niet kan ontvangen, adviseer ik je zeker om de lnb eens even precies 90 graden te draaien. Dan staat de horizontale antenne die het wel doet verticaal zodat je kunt bekijken of je dan wel beeld hebt. Kleine moeite niet?

En als je een grotere schotel aan gaat schaffen, zou ik toch wat meer regenreserve nemen en een schotel nemen van 100cm breed. Ik weet niet of je daar in het hoge noorden makkelijk aan een schotel kunt komen?

Een wat grotere schotel laten opsturen is altijd riskant. Ze zijn meestal maar in een kartonnen doos verpakt en als tijdens transport wat zijdelingse kracht op een hoekpunt van de doos wordt uitgeoefend, kan de schotel makkelijk torsen en dat is moeilijk te zien als je de schotel uit de doos haalt want je ziet geen beschadigingen. Het resultaat van een getorste schotel is dat deze nagenoeg geen signaal meer geeft.
Het beste is dan ook een schotel van 90cm of groter zelf op te halen in een satellietwinkel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...