Ga naar inhoud


Eredivisie-belasting FOX Sports te lage prioriteit voor onderzoek ACM


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV is het volgende te lezen:


Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft ook in hoger beroep besloten om geen onderzoek in te stellen naar de nieuwe distributievoorwaarden van betaalzender FOX Sports. KPN en Caiway hadden hierom gevraagd.

Aanbieders zijn verbolgen over het nieuwe verdienmodel en daaraan gekoppelde distributievergoeding die Eredivisie Media & Marketing (EMM) aan doorgifte van kanalen van betaalzender FOX Sports Eredivisie stelt. Aanbieders stelden eerder tegen Totaal TV dat de nieuwe distributievergoeding voor FOX Sports vergelijkbaar met een soort Eredivisie-belasting is. Zo verhoogde Canal Digitaal bijvoorbeeld naar aanleiding van de nieuwe noodzakelijke overeenkomst de prijs van abonnementen met maar liefst drie euro per maand. Klanten krijgen voor deze prijsverhoging dan wel het hoofdkanaal FOX Sports 1 HD zonder aanvullend abonnement in pakketvormen vanaf Basis HD geleverd.
 
Ziggo
Alle aanbieders behoudens Ziggo en Tele2 hebben te maken met de nieuwe distributievoorwaarden van FOX Sports. Tele2 besloot als enige aanbieder de nieuwe voorwaarden niet te accepteren. Het gevolg hiervan is dat Tele2-abonnees niet meer naar FOX Sports kunnen kijken omdat de betaalzender uit het zenderaanbod is gehaald. Ziggo heeft als enige aanbieder een nog doorlopende overeenkomst met EMM voor de doorgifte van FOX Sports. Deze loopt tot medio 2020 door. De stap naar de rechter van EMM om Ziggo gedeeltelijk te verplichten om klanten in het voormalig verzorgingsgebied van UPC over te laten stappen naar de nieuwe distributievoorwaarden was niet succesvol. Ziggo-abonnees betalen hierdoor meer voor het FOX Sports-abonnement maar het standaard tv-abonnement is niet vanwege de verplichte afdracht voor iedere abonnee – ook al kijkt me FOX Sports niet – in prijs omhoog gegaan.
 
Verliesgevend
Dat Ziggo nog een oude overeenkomst heeft, is een doorn in het oog van KPN en Caiway. Ze stellen dat Ziggo winst maakt bij de verkoop van abonnementen van de betaalzender. En dat terwijl aanbieders met een nieuwe overeenkomst juist verlies hebben met de doorgifte van FOX Sports-kanalen. Oneerlijke concurrentie dus volgens KPN en Caiway. De bedrijven verzochten toezichthouder ACM dan ook de nieuwe distributievoorwaarden te toetsen. Maar ACM heeft nu voor de tweede keer beslist om dit niet te gaan doen.
 
Prioriteit
Volgens marktonderzoeker Telecompaper - die het hoger beroep besluit inhoudelijk bestudeerde – is ACM van mening dat een dergelijk onderzoek niet binnen door ACM zelf opgestelde prioriteitenlijst valt. Het onderzoek kost teveel tijd omdat onder anderen KPN te weinig financiële details over de huidige distributiedeal aan de toezichthouder overlegd heeft. Vraag rijst dan natuurlijk of ACM de belangen van de consument met dit besluit goed behartigt. Meer dan drie miljoen abonnees van tv-diensten betalen nu meer aan een betaalzender die wellicht helemaal niet bekeken wordt. Het gaat hier om enkele tientallen euro’s per jaar die via tv-abonnementen wordt afgedragen. Aanbieders stellen dat ze wel akkoord met de nieuwe voorwaarden moesten gaan omdat live Eredivisie voetbal voor hen een zogenaamde must have is,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

De consument heeft nog slechts een optie, de providers de rug toekeren en via FTA en internet streams als uitzending gemist te kijken naar uitzendingen.

Het aanbod van de commerciële zenders wordt steeds slechter, meerdere reclameblokken met een lengte van maar liefst 9 minuten maken het kijken naar films steeds minder attractief.

 

Snel internet en Netflix zijn goede alternatieven!

 

Misschien gaan providers dan alsnog naar de consument luisteren, maar of die dan nog terug komt is de vraag.

Ik ga zelf niet toegeven en vertik het om  3 Euro voetbal belasting te gaan betalen.

Iedereen kan op zijn vingers natellen dat dit bedrag slechts het begin is.

Die voetballers met hun exorbitante salarissen gaan zelf maar werken, ik krijg mijn salaris ook niet voor niets.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv Of een provider kiezen die Fox sports niet aanbied(Tele2,Edpnet)

Ik ben om die reden weggegaan bij t-mobile.

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die providers zijn bij mij niet beschikbaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei ceesv:

De consument heeft nog slechts een optie, de providers de rug toekeren en via FTA en internet streams als uitzending gemist te kijken naar uitzendingen.

Het aanbod van de commerciële zenders wordt steeds slechter, meerdere reclameblokken met een lengte van maar liefst 9 minuten maken het kijken naar films steeds minder attractief.

 

Snel internet en Netflix zijn goede alternatieven!

 

Misschien gaan providers dan alsnog naar de consument luisteren, maar of die dan nog terug komt is de vraag.

Ik ga zelf niet toegeven en vertik het om  3 Euro voetbal belasting te gaan betalen.

Iedereen kan op zijn vingers natellen dat dit bedrag slechts het begin is.

Die voetballers met hun exorbitante salarissen gaan zelf maar werken, ik krijg mijn salaris ook niet voor niets.

 

Ik zou ook het liefst teruggaan naar het oude Standaard Pakket. (Alleen NPO 1/2/3 in HD)

Misschien volgend jaar via DVB-T2 naar de NPO kijken in combinatie met FTA op de satelliet.  
 

Maar vooralsnog biedt CanalDigitaal een redelijke oplossing voor klanten die geen Fox Eredivisie willen. 

Voor die optie had je ook kunnen kiezen. 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ACM doet niets voor consumenten. Ze hebben zich nooit bekommerd om consumenten. Ze spelen onder een hoedje met de industrie. Ze zitten daar alleen om hun zakken te vullen en die bedrijven te helpen. De enige oplossing die er nog is is een gang naar de Rechter. Hopelijk zijn die nog onafhankelijk genoeg om voor de consument op te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Satterdam:

De enige oplossing die er nog is is een gang naar de Rechter. Hopelijk zijn die nog onafhankelijk genoeg om voor de consument op te komen.

Nee, heb je ook niks aan want die worden betaald door Fox.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Satterdam:

De ACM doet niets voor consumenten. Ze hebben zich nooit bekommerd om consumenten. Ze spelen onder een hoedje met de industrie. Ze zitten daar alleen om hun zakken te vullen en die bedrijven te helpen.

 

9 minuten geleden zei luisteraar:

Dit bedoel je toch niet serieus? 

Als je het niet eens bent met aangerekende kosten van provider neem dan een ander 

 

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...