Ga naar inhoud


Italie wil ook (op termijn) FM uitschakelen


Noordzee

Aanbevolen berichten

Italie is het vijfde land in Europa waar maatregelen genomen zijn voor de overgang van FM naar DAB+.

 

Vanaf 1 juni 2019 mag de groothandel alleen nog maar radio's aanbieden met DAB+ on board. Vanaf 1 januari 2020 mag in geen enkele Italiaanse winkel meer een radio verkocht worden waar geen DAB+ op zit.  

 

bron

https://mediamagazine.nl/vanaf-2020-alleen-nog-digitale-radios-koop-italie/

 

Dit alles als voorbereiding op een afschakeling van de FM in Italië. Er is nog geen afschakel-datum van de FM bekend gemaakt. 

 

In Noorwegen is de FM al uit. In Zwitserland, Denemarken en Slovenie gaat dit gebeuren in de periode tussen 2020 en 2025.   

Wanneer wordt in Nederland gestart met de voorbereidingen van de overgang van FM naar DAB+?

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Met de overgang van FM naar DAB ismen al jaren bezig, er is immers ondertussen een landelijk DAB netwerk.

 

Wanneer FM afgeschakeld wordt is nog niet bepaald, maar dat kan zeer snel gaan wanneer men besluit verder te bezuinigen op het in stand houden van het FM netwerk

 

Maar kies maar een voorspelling uit. https://www.google.com/search?q=economische+zaken+afschakelen+fm&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-6-2018 om 10:12 zei Noordzee:

Wanneer wordt in Nederland gestart met de voorbereidingen van de overgang van FM naar DAB+?

 

Kan mij niet lang genoeg duren 🤗

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-6-2018 om 12:50 zei Psychosammie:

 

Kan mij niet lang genoeg duren 🤗

Dat is geen antwoord op de vraag. En gelukkig ook geen argument van enige invloed.

 

Ik denk dat de beslissing over afschakeling in Nederland pas valt als cijfers aantonen dat DAB+  zodanig is ingeburgerd dat het de rol van FM aan het overnemen is en er in feite sprake is van onnodig dubbele dekking.

 

En die situatie zou wel eens sneller kunnen aanbreken dan menigeen had verwacht of gehoopt.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang van niet. Men schermt alleen met aantallen verkochte toestellen die DAB zouden kunnen ontvangen. Dat die dingen thuis vervolgens naar FM omschakelen omdat er in huis geen DAB te ontvangen valt wordt voor het gemak maar even niet meegenomen.

 

Ik verdom het om met externe antennes te moeten knoeien.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Mijn insteek staat daar bijna haaks op: met mijn Philips portable DAB+ radio merk ik steeds weer dat ik juist op de plekken in huis waar ik dat ding het gemakkelijkst neer kan zetten geen signaal heb. En juist wel sterk signaal waar je zo'n ding op een laddertje of een paar stoelen op elkaar zou moeten zetten omdat je daar niet met goed fatsoen dat toestel weg kan zetten, bijvoorbeeld omdat het precies op een plek is waar je door moet kunnen lopen.

 

In de DAB tijd had ik daar wel een perfecte radio voor maar ja, dan was dat wel met een externe F-steker antennebus. Nu kun je wel aan het knutselen slaan maar iets simpels als een 300 Ohms draadantennetje zoals we dat nog steeds voor FM kennen heb ik voor de VHF III band ook nog nergens kant en klaar zien circuleren. En dan heb ik het niet eens over een DAB+ radio met grote letters zodat ook oudere mensen en slechtzienden er iets aan hebben.

 

Als ze echt willen dat DAB+ door de meerderheid van mensen wordt geaccepteerd dan zouden ze echt eens wat meer moeite aan de uitvoering en kwaliteit van die dingen moeten besteden zodat het minimaal vergelijkbare ontvangers worden waar nu de FM liefhebber gelukkig mee is. Het is toch goddomme van de pot gerukt dat je het hebt over "die geweldige geluidskwaliteit" terwijl het gros van die DAB+ portables en ook veel duurdere exemplaren met slechts één enkel klein speakertje (dus mono) is uitgerust?

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

En die geweldige ontvangers, houden er dan nog eens voor een paar seconden mee op, als er in de buurt een toestel met AC motor wordt ingeschakeld.    

 

 

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...