Ga naar inhoud


Terug inversie, ofwel Atmosferische Condities


astro iris

Aanbevolen berichten


21 uur geleden zei Satfeeds-DX:

Hier in Menen is  BBC Radio 2 ook te ontvangen op 88,5 FM

Ook Radio 6 uit Calais 90 km op 100.4 FM

Op DAB+ zijn de muxen 8D uit Duinkerke en 5B uit Calais zwak te ontvangen.

Bij mij op DAB+ is er wat uitval op kanaal 21, 26 en 23 Bouvigny,  Duinkerke goed hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei astro iris:

Vandaag geheel de dag Omroep Zeeland te beluisteren op 87.9, normaal wordt die weggedrukt door France Bleu Nord op de 87.8. Ook nog steeds 538 op de 102.7 Rotterdam.

 

France Bleu Nord uit Maubeuge zal dat dan zijn? Dat is niet eens een sterke zender. Weet je welk sterk is: France Bleu Nord Lille 126 KW. Die gaat bij mijn deze dagen over NPO 4 heen. Endie zender staat in Rotterdam. En daar woon ik vlak onder 😉  Zender Bouvigny 94.7  is echt enorm sterk!!!

27 minuten geleden zei astro iris:

Bij mij op DAB+ is er wat uitval op kanaal 21, 26 en 23 Bouvigny,  Duinkerke goed hier.

 

BBC Radio 2 op 88.5 is de hoofdfrequentie voor Zuid-Engeland. Vanaf Isle of WIght! (Solent)

aangepast door Schotelspeller
Link naar reactie
Delen op andere sites

France Bleu Nord is vanuit Lille Wattignies en zendt maar uit met 1 KW maar is maar op  25 km van hier vandaar. De andere zender van France Bleu Nord op 94.7 is inderdaad 130 KW en gaat heel ver. Van BBC 2 heb ik nog even opgezocht en de hoofdfrequentie op de kanaaleilanden is de 89.6 en die kwam hier ook door vandaag. Dus die 88.5 is wel degelijk Rowridge, zendt met een vermogen van 250 KW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

92.9 is ook engelstalig,  BBC radio 4 Rowridge denk ik en via tacolnestion (89.7) komt die ook binnen.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Codx:

92.9 is ook engelstalig,  BBC radio 4 Rowridge denk ik en via tacolnestion (89.7) komt die ook binnen.

Die twee frequenties ook al opgevangen, is ongelooflijk dat dit zo lang blijft duren. nochtans is de lucht helblauw, dus van smoke of mist ogenschijnlijk geen sprake. Toch raar, is eerste keer dat ik dit zolang meemaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het signaal op 99.3 is ook flink hard en bijna ruisvrij stereo.  Die frequentie is nog vrij leeg dus dat helpt dan wel mee.   Vorig jaar rond augustus nog een italiaan ontvangen was wel met fading maar meer dan 1500 KM. Dat zijn de exoten.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Menen deze avond eerste maal DAB+ uit de UK  kunnen ontvangen.

Pakket 10C uit Northamptonshire 370 km.

IMG_20190629_000056_resized_20190629_120538337.jpg

IMG_20190629_000004_resized_20190629_120328783.jpg

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Codx:

En het signaal op 99.3 is ook flink hard en bijna ruisvrij stereo.  Die frequentie is nog vrij leeg dus dat helpt dan wel mee. 

Hier ook te ontvangen in Menen. Volgens mij is het BBC Radio 1 op 99,3 FM uit East Anglia  243 km vogelvlucht

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Codx:

En het signaal op 99.3 is ook flink hard en bijna ruisvrij stereo.  Die frequentie is nog vrij leeg dus dat helpt dan wel mee.   Vorig jaar rond augustus nog een italiaan ontvangen was wel met fading maar meer dan 1500 KM. Dat zijn de exoten.

Datvanuit Italia of Spanje of Marokko is E Skip! Via de E laag, op tientallen KMters hoogte! Komt alleen in voorjaar en zomer voor en heeft niks met huidige troposferische propgatie te maken!  Zie onder.

 

 

Propagatie zoals nu in de lagere luchtlagen heeft met temperatuursinversie te maken,  de signalen zitten onder de inversielaag gevangen. Koeler onderin, warmer bovenin. Dat is wat we nu beleven! Koele noordzee en een zeer warme bovenlucht. Daarom houdt het overdag aan. Als de hoogterug zoals nu heel stabiel is kan dat inderdaad dagen aanhouden! De signalen worden gedwonen zich daarom rechtlijnig voort te blijven planten i.p.v. door de kromming van de aarde boven de horizon 'te verdwijnen

 

propagatie vanaf het land valt overdag trouwens meestal weg, simpelweg omdat de temperatuurverschillen aan de grond en hogerop dan kleiner worden naarmate de aarde opwarmt. De inversie verdwijnt dan. In de avond komt het weer terug.

 

mistig weer en propagatie of wel tropo ontvangst iser  vooral in de winter, koude lucht die dan zakt en warmere hoger in de atmosfeer. Ook dit is dan vaak in hogedrukgebieden,. Er moet dus altijd een temperatuursinversie zijn. Hoe ver signalen kunnen komen hangt van de grootte van het hogedrukgebied af. 500 KM is geen uitzondering. Het kan ook 900 worden.

De signalen kunnen heel lang stabiel zijn.

 

Dit in tegenstelling dus tussen E-Skip, waarbij signalen vanaf 1500-2000 KM via de hoger atmosfeer terug naar beneden worden gekaatst . Maar dat gaat met fading te maken en met veel kortere golven! Dit gebeurt als bovenin de lucht geladen is met bepaalde deeltjes door de stand van de zon. Normaal gezien verdwijnen dus alle FM signalen in het heelal! Door de kromming van de aarde.

 

 

 
 
 
no_photo.png
 
 
 
 
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-6-2019 om 23:07 zei astro iris:

Inversie kan inderdaad storing geven, doordat andere ver afgelegen zenders op hetzelfde kanaal uitzenden. vooral als die nog eens liggen in hetzelfde richtgebied.

Ja ik ken het heel goed maar als de storing in DAB zodanig is dat er niet meer naar te luisteren valt dan lijkt mij toch een frequentie planning fout gemaakt. Spreek je dan over ontvangst binnen het doelgebied van het Nederlandse VHF kanaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...