Ga naar inhoud


Terug inversie, ofwel Atmosferische Condities


astro iris

Aanbevolen berichten

Mooie score na jaren wachten eindelijk weer Denemarken DVB-T. Op de website met radiolinks was de hele dag al felle activiteit zichtbaar maar het kroop tergend langzaam naar het noorden. Voor middernacht was er af en toe wat Bremen maar niet keihard. In Nederland tevergeefs geprobeerd kanaal 39 IJsselstein de storing vanuit Münster stad uit te nullen.

 

Richting Denemarken werd langzaam iets zichtbaar op kanaal 49. Dit overschreed een uur later de drempel van ca. 16 dB, Boxer mux 5 van Tommerup in SFN met Aabenraa. Kanaal 50 direct erboven alleen uit Aabenraa. Hoewel 50 km dichterbij bleef deze duidelijk achter en hield sterke variatie, fading. Deze Deense zenders zitten nog 1 tot 2 maanden op die hoge kanalen dus dit was misschien de laatste kans zonder gelijk kanaal storing of het moet in de komende dag/ avond nog wat worden. Er is nog steeds tropo en er wordt mist voorspeld voor oudjaar.

 

Groene Yagi antenne links haalde (toen Smilde plat lag) 35 dB C/N van Tommerup op kanaal 25. De linker raster staat richting Lingen, Bremen en Hamburg. De rechter raster haalde gisteren ca. 22 dB CN vanuit Tommerup kanaal 49 afstand 405 kilometer.

Tommerup K49.jpg

Screenshot APRS.jpg

Antenne setup.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Unieke antenne opstelling!

Of een dronken loodgieter.😁

 

Heb je ook buitenantennes in gebruik?

  • Haha 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee alle 11 antennes staan op PVC en daar geniet ik dagelijks van als ik daar ben 😊.

 

Ik had op een flat (20 meter) antennes op het balkon en dat leverde 15 dB verschil met deze setup, ca 8 meter? Voor de verhuizing heb ik uitgebreide metingen gedaan aan het effect van hoogte en dak. Die 15 dB ontstaat geleidelijk als je vanaf 20 meter naar beneden afdaalt maar het gaat wat steiler als je ter hoogte van de dak nokken komt.

 

De isolatie en dakpannen op dit huis geven maximaal een dB verlies dus daarvan heb ik geen last. Een pak sneeuw op dak maakt grappig genoeg ook weinig uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-12-2019 om 12:22, stevenvc19 zei:

Beste Satfeeds-DX, 

 

Ik zie dat jij, net zoals ik, een Imperial Dabman I200 hebt. 
Bij mij onthoud de radio maar 100 DAB+ zenders wanneer ik de stroom van het toestel gehaald heb. De overige zenders komen er pas weer op wanneer ik opnieuw scan (en kies voor de optie om de vorige lijst gevonden zenders te behouden). Is dit normaal? 

Dit is inderdaad zo, ik heb ook zo'n toestel. waarschijnlijk te maken met geheugenopslag van toestel. toestand was vorige dagen wel heel extreem, een scan van bijna 200 DAB zenders was geen uitzondering. Mijn toestel zag het zelfs plots niet meer zitten, maar een reset bracht soelaas en alles terug in orde.  Ook tv DVB-T had last van dit weer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-12-2019 om 19:07, happysat zei:

Ja nu komt er niks meer uit😂..

Het is toch weer een beetje losgeraakt op 1 januari maar de tropo lag nu meer noordelijk. Hieruit kanaal 40 Hamburg, 10 kW in DVB-T2 met QPSK constellatie opgepikt (257 km). Er wordt in het 8 MHz kanaal 1 regionale zender doorgegeven waardoor op deze manier slechts dB's CN ratio benodigd is voor ontvangst. Bremen was hiermee al eerder in de lucht op kanaal 46.

 

https://www.ukwtv.de/cms/deutschland-tv/hamburg-tv.html

Hamburg.jpg

aangepast door OFDM
Afstand toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie hobby, OFDM ! 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Noordzee zei:

Mooie hobby, OFDM ! 

Als de kans zich voordoet en ik hem kan pakken zeker! Helaas is het moeilijker geworden en Denemarken vanaf 11 februari 2020 helemaal voorbij maar ik aas nog op Luxemburg kanaal 27 met 100 kW op 700 meter hoogte en 319 kilometer afstand. Die richting heb ik nooit kunnen proberen maar een nadeel is gelijk kanaal storing vanuit Münster stad. Deze zender was jaren geleden al gecoördineerd maar niet in gebruik genomen. Het Duitse Freenet heeft bij de omschakeling naar T2 en invoering van het betaalproduct een paar nieuwe zender locaties toegevoegd waaronder Münster stad + Osnabrück.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Toevallig lees ik hier over inversie, en ontvangst op lange afstanden.

Met digitale ontvangst heb ik hier geen ervaring mee, maar lang geleden heb ik wel ontvangst over extreme afstanden ervaren, toen ik nog in Amsterdam Oud West woonde. 

Omdat er in Soesterberg destijds nog een Amerikaanse luchtmachtbasis was, stond daar een tv zender van AFN. (American Forces Network).

Om deze zender te kunnen ontvangen had ik een 10 meter hoge pyloonmast op mijn dak geplaatst. Boven op deze mast had ik een paraboolantenne voor de UHF band geplaatst met een diameter van 220 cm. Het was een open parabool die uit horizontale gebogen stangen bestond, en waarvan de uiteinden met haakjes waren verbonden. De wind kon er dus gewoon doorheen waaien. Deze antenne, gefabriceerd door Sonim, had in het brandpunt een kleine UHF dipool, waarvoor ook nog een soort kleine hark was bevestigd, zodat de reflectie uit de parabool weer werd teruggestraald naar de kleine dipool. Deze antenne gebruikte ik in combinatie met een Hirschman 28 dB antenneversterker. Vlak onder de top van de mast was de rotor bevestigd, zodat ik de antenne kon draaien.

Vlak onder deze Sonim parabool had ik een zelfbouw fm antenne, die dwars stond op de kijkrichting van de parabool, om zodoende zo weinig mogelijk last van de parabool te hebben bij de fm ontvangst. De fm antenne was een 9 elements lange Yagi, en hij was op precies 100 mHz geconfigureerd, en twee golflengtes lang was.

Dat was een gevaarte van 6 meter lang, het kostte me toen ook enige moeite om een 6 meter lang aluminium profiel te vinden.

Ik gebruikte een dikke zwarte coaxkabel die zeer weinig verlies opleverde.

Als ontvanger voor de fm gebruikte ik een Quad FM4 tuner, en mijn tv was een Philips multi systeem ontvanger, zodat ik ook NTSC kon ontvangen, vanwege AFN TV.

Ook SECAM kon ik ontvangen.

Een heel verhaal, maar dit schetst dan even welke apparatuur ik gebruikte.

In september 1985, want zover terug in de tijd ga ik nu, was er een zeer krachtige inversie, waardoor ik zenders tot Zweden, Denemarken, Schotland, Wales, Oostenrijk en zelfs Rusland kon ontvangen. Die Russische zender, die in SECAM uitzond, heb ik slechts 1 keer kunnen ontvangen, en via het World Radio & TV handboek (internet was er toen nog niet) kon ik achterhalen, dat deze Russische zender in Grodno stond, vlak bij de Poolse grens. De verste fm zender die ik rond die tijd ontving was een lokaal station in Skopje!

Verder had ik een klein fm zendertje gebouwd met slechts 10 mW vermogen, en daarmee had ik eens contact met iemand in Beverwijk.

Tja, het waren vroeger leuke tijden, ook kon ik veel tv piraten ontvangen, zoals b.v. Orion TV uit Alkmaar, die zelfs zonder beeldruis binnenkwam.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, AEO zei:

Die Russische zender, die in SECAM uitzond, heb ik slechts 1 keer kunnen ontvangen

Destijds heb ik meermaals de Russische staatszender op VHF Kanaal 2 ontvangen ,

alhoewel die zat iets hoger dan 48,25mhz !! Ook een paar keer op +K3 !!

De antenne , een VHF Band 1 , wij keken Ned 1 hier normaal via Lopik op K4 ,

soms ook via UHF K29 (Goes) wanneer K4 gestoord werd !!

 

https://www.df9cy.de/serendipity/index.php

https://www.df9cy.de/serendipity/uploads/df9cy-6m-2020.jpg

http://members.quicknet.nl/pe1gvq/Sitemap/mijn hobbys/P1010015.JPG

https://www.anp-archief.nl/image/2017/3/30/undefined-113376722.jpg(mediaclass-masthead.f9663b29f23992441b626139ba8942a75ff2610c).jpg

https://thumbs.dreamstime.com/z/televisieantennes-55168511.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Australian_and_New_Zealand_television_frequencies#DTT_allocation

 

https://www.pi6ats.nl/antenne situatie 2 bijgew.jpg

 

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 29-7-2020 om 13:47, AEO zei:

Omdat er in Soesterberg destijds nog een Amerikaanse luchtmachtbasis was, stond daar een tv zender van AFN. (American Forces Network).

 

 

Een draak van een zender! Ik woonde daar toen 5 km vandaan met een 8-elements draaibare antenne. Als de antenne hun kant op stond kon je ze over de hele FM-band horen spetteren en dat met maar (ik meen) 250 Wattjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, kiekiek zei:

over de hele FM-band

Hier destijds enkel op 101.7 en dan met veel gestoor van andere zenders !!

AFN TV heb ik destijds ooit wel eens ontvangen !! De Engelse TV legerzender in Duitsland ,

die kwam hier soms ook wel eens binnen (onder de juiste omstandigheden) !!

 

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, kiekiek zei:

 

Een draak van een zender! Ik woonde daar toen 5 km vandaan met een 8-elements draaibare antenne. Als de antenne hun kant op stond kon je ze over de hele FM-band horen spetteren en dat met maar (ik meen) 250 Wattjes.

 

Wel eens eraan gedacht dat dat aan je eigen spullen kon liggen?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...