Jump to content
Sign in to follow this  
sattv4iedereen

Is een ouderwets klein kompas nog bruikbaar door al die elektronica binnenshuis?

Recommended Posts

Hi,

is het gebruik van een (laat ik het zo noemen) analoog kompas, die soms bij een schotel is bijgeleverd nog bruikbaar binnenshuis?

Als ik het kompas gebruik in mijn woning, en vroeger op andere plaatsen, heeft die soms de gekste kuren.

Daarom vraag ik mij af, met de komst van al die elektronica, met name gsm wifi enz, je nog kan betrouwen op een ouderwets (bijgeleverd) kompas?

Doorgaans staan meeste schotels wel buiten en hopelijk ben je de weg IN je huis niet kwijt. (tenzij ....)

Als je de GSM er, ook buiten, minimaal 1,50m vandaan houd dan zal het wel werken en je zou het ook kunnen gebruiken binnenshuis maar in de meeste huizen zal je het niet nodig hebben.

Zelfs de bewoners van het onderstaande huis gebruiken geen kompas.

post-51681-0-08315600-1455642367_thumb.jpg

post-51681-0-52966300-1455642380.jpg

De metalen waslijnpaal gaf hier al problemen met een duur en uiterst degelijk richtcompas....

op menig locatie heeft een ouderwets kompas een probleem en zwabbert heen en weer

ik heb op mijn balkon een borstwering waar de naald kompleet dol (horendol) van wordt

en de android telefoon is al niet veel stabieler

Als ik een schotel met het kompas uit richt, dan leg ik vaak een plank of steel van een hark in de juiste richting op de grond zodat als ik van boven langs de lnb-arm kijk de schotel precies in de juiste richting kan zetten. Ik het begin had ik er geen erg in maar als je het kompas op de grond legt, klopt er heen hout van de naaldrichting. Mijn ervaring is dat een kompas zich minstens 20cm boven de grond moet bevinden voor een juiste aanwijzing.

Zowel op mijn ipad als wel op de iphone werkt de daarop aanwezige kompas zeer onbetrouwbaar.

Op een afstand van 2mtr had ik op 2 plaatsen in de woning N en Z bijna 180 graden verschoven t.o.v de werkelijke richting als meting.

N en Z wisselden dus min of meer van richting.

Maar je weet nu wel waar de stalen balken in de vloer zitten.

ook de balkon opstelling met balken en betonnen borstwering vertoonde die afwijkingen met een van collega geleende kompas

en wij bouwkundigen weten dat staal / wapeningsnetten het magnetisch veld beinvloeden

ook door het zelf vasthouden ontstaat die wervelstroom al

in Wikipedia staat het ook uitgelegd mbt de boormachine sensor die metaal herkent en dus de boor uitschakeld

IMG_hotbird_resize.JPG

Screenshot_44.png

dat is ook een reden waarom je schotels nooit zo kort op dakrand<>gevel moet hangen, want dat kan de ontvangst beïnvloeden door inductie en magnetisme

(heb ik ook al vaker voor gewaarschuwd)

Heb je in de zomer als alle blaadjes aan de boom zitten nog wel ontvangst?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By Tonskidutch
      Hoi,
      zoals sommige weten, had ik een T55 wavefield
      https://www.sat4all.com/forums/topic/368334-wens-wave-t55-4-lnbs-913192282-oost/

die is echter behoorlijk verbogen en tussen alle buien door in de kou krijg ik er geen ontvangst meer op

Dus ik heb een goedkopere en grotere schotel voor in de plaats. Triax 78cm en een zooi LNB's Inverto twin en een monoblock 13-19,2Oost.
      gaat een FTA opstelling worden
      Locatie Maastricht

als ik later nog een positie erbij wil pakken zet ik er een rotor op.
      de vraag is of er voor een Triax met Monoblock  een geschikte rotor is qua gewicht en die de VU+ ZERO4K met usals kan bedienen

rotor gebruiken is dus voor het eerst

o ja, uitzicht op de hele horizon (geen enkele obstructies)
    • By Michel
      Belofte maakt schuld, dus hierbij een basisuitleg voor een zelfbouw NAS op basis van Ubuntu.

Een zelfbouw NAS mist de 'finesse' van een webinterface voor luie mensen, maar is eigenlijk op alle vlakken verder beter, sneller en flexibeler en zeker niet duurder (uitgaande van een middelklasse 4-disk NAS van de bekende merken als QNAP en Synology ).

De hardware samenstellen is niet zo moeilijk. Linux (in dit geval Ubuntu server 16.04) draait eigenlijk overal wel prima op. Let op dat je een Intel CPU kiest, minimaal de snelste Intel Celeron, maar ik adviseer eerder een zuinige Intel I5, zoals in onderstaand voorbeeld. Verder heb je eigenlijk alleen maar zo veel mogelijk SATA aansluitingen en inbouwruimte in de kast nodig.  Let op dat als je met ZFS aan de slag gaat 8GB het minimum is, maar meer geheugen, kan geen kwaad

In dit voorbeeld ga ik uit van de volgende hardware, waarbij ik het OS (Ubuntu 16.04) installeer op een relatief kleine SSD en voor de NAS storage gebruik maak van een ZFS pool op 4 2TB HDD's. Uiteraard is een mirror met 2 disks of een nog veiligere optie met 5 2TB disks ook mogelijk, als er behoefte aan is, kan ik dat verder toelichten.

Bovenstaande hardware omvat 2 western digital red 2TB disks. Wil je er 4 zoals in mijn onderstaande uitleg, betaal je uiteraard meer, maar dat geldt ook als je er 4 in een kant en klaar NAS stopt.

Nadat je de hardware in elkaar gezet hebt (en dat stelt tegenwoordig echt helemaal niets meer voor, in elkaar prikken en klaar), download je Ubuntu server 16.04 (LTS=langdurige ondersteuning, pak dus niet 17!)

https://www.ubuntu.com/download/server/thank-you?country=NL&version=16.04.3&architecture=amd64

Hier staat hoe je met RUFUS een opstartbare USB stick maakt: https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/tutorial-create-a-usb-stick-on-windows

Sluit de 4 2TB disk nog niet aan, de SSD wel. dan raak je als beginner niet zo snel in de war tijdens het installeren en partitioneren.

Start op met de USB disk en start de installatie: Gebruik de pijltoetsen en tab om te navigeren en 'enter' om te bevestigen.
      Zorg dat het systeem al met een netwerkkabel aangesloten is op het (thuis)netwerk/router.

In dit voorbeeld geef ik het systeem de hostname 'ubuntu-nas', maar dat kan ook een andere naam zijn, als je het maar consequent doorvoert.

Dat geldt ook voor de gebruikersnaam, die mag je wijzigen als je het maar consequent doet.

Vergeet het wachtwoord niet

Zorg dat je Samba, standaard system utilities en Open SSH server aanvinkt! Gebruik de spatiebalk om te selecteren!

Het systeem reboot

Inloggen!

Controleer het IP adres met commando:
      ifconfig  

Download Putty (ssh client): https://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/latest.html

Maak een verbinding met het systeem vanuit je windows PC of MAC (gebruik dan niet putty, maar gewoon de terminal (ssh reviews4all@ipadres)

Verbonden

Update Ubuntu met de volgende commando's. Met het sudo commando voer je taken uit met beheersrechten.
      sudo apt-get update sudo apt-get dist-upgrade

Kijk met het commando:
      df -h naar de harddisk indeling en naam(en) en maak hier een screenshot van.

Je ziet dat je SSD in dit geval sda heet.

open met editor 'nano' het netwerkconfiguratiebestand:
      sudo nano /etc/network/interfaces De netwerk interface heet in dit geval enp0s3, maar die naam kan ook anders zijn (eth0 bijvoorbeeld)

Wijzig het bovenstaande bestand vanaf de laatste regel nauwkeurig conform dit voorbeeld van dhcp naar een vast IP adres. Zorg dat je geen fouten maakt en het gebruikte IP adres vrij is! Je moet dus 1 regel wijzigen *(de regel met dhcp) en 6 regels toevoegen!)
      iface enp0s3 inet static         address 192.168.2.200     network 192.168.2.0     netmask 255.255.255.0     broadcast 192.168.2.255     gateway 192.168.2.1     dns-nameservers 192.168.2.1 8.8.8.8 192.168.2.1 is in dit voorbeeld je router en 8.8.8.8 is de secundaire DNS, in dit geval google.

Sla de wijzigingen op met CTRL-X (druk dus op control + X) en bevestig met Y om op te slaan.

Met het onderstaand commando maak je een host-entry aan zodat je de NAS vanuit de rest van je netwerk met de hostname kunt benaderen in plaats van een IP adres:
      echo -e "192.168.2.200\t ubuntu-nas.local" | sudo tee -a /etc/hosts ubuntu-nas is in dit geval de hostname en 192.168.2.200 het IP adres van de NAS dat je zojuist hebt ingesteld.

Installeer zfs (het bestandssysteem dat we voor de NAS disks gaan gebruiken)
      sudo apt install zfs zet het systeem uit met het commando:
      poweroff Haal de spanning van je PC en plaats nu de 4 extra 2TB disks en sluit ze aan op het moederbord.

Start het systeem weer op:

Log met putty in op het zojuist vast ingestelde IP adres of gewoon op basis van de ingestelde hostname (ubuntu-nas)

Kijk met onderstaand commando naar de namen van je 4 extra disks.
      sudo fdisk -l

Maak met onderstaand commando de ZFS pool aan. Let op dat de DISK namen in het commando overeenkomen met jouw situatie:
      sudo zpool create nas-pool raidz2 sdb sdc sdd sde De pool heet hier nas-pool en de disks zijn sdb t/m sde.

** Als je een pool wilt maken met 2 stuks 2TB disks, dan moet je een mirror maken: **
      Let wel op, als je naderhand wilt uitbreiden naar 4 disks, moet je sdc (de tweede disk) uit de pool verwijderen, de 2 nieuwe harddisks plaatsen, de pool wijzigen naar raidz2 en de 3 disks weer toevoegen. Dat kan prima, maar is misschien de eerste keer even lastig. 

Controleer de pool status met:
      sudo zpool status Zet de eigendomsrechten goed voor je nas pool:
      sudo chown -R reviews4all:reviews4all /nas-pool Bekijk de map en rechten:
      ls -all Test of er een bestand weggeschreven kan worden naar je nas-pool:
      echo "Hallotjes" > /nas-pool/test.txt Ga naar de nas-pool
      cd /nas-pool/ Maak de gewenste mappen aan in je NAS pool (dit worden later je shares):

mkdir data mkdir software mkdir media mkdir backups Zet je schrijfrechten goed:
      chmod -R 0770 /nas-pool Controleer:
      ls -all Bewerk de samba config (samba is de server die je mappen beschikbaar maakt onder windows e.d.)
      sudo nano /etc/samba/smb.conf  
      Voeg dit toe onderaan het bestand (na share definitions):
      [backups]  path = /nas-pool/backups/  valid users = reviews4all  guest ok = no  writable = yes  browsable = yes   [data]  path = /nas-pool/data/  valid users = reviews4all  guest ok = no  writable = yes  browsable = yes [media]  path = /nas-pool/media/  valid users = reviews4all  guest ok = no  writable = yes  browsable = yes   [software]  path = /nas-pool/software/  valid users = reviews4all  guest ok = no  writable = yes  browsable = yes  Uiteraard moet het path overeenkomen met het (andere) pad dat je eventueel gekozen hebt.
      Dit geldt ook voor de username (reviews4all) en de share namen (backups, data etc)

maak het samba wachtwoord voor de linux gebruiker (reviews4all) aan:
      sudo smbpasswd -a reviews4all (gebruik hetzelfde wachtwoord dat je ook voor Ubuntu gebruiker reviews4all hebt gebruikt)

Herstart samba:
      sudo systemctl restart smbd

Typ in de adresbalk van de Windows verkenner in:
      \\ubuntu-nas en voer de gebruikersnaam en wachtwoord in.

Als het goed is zie je nu je shares!

Je hebt nu een volwaardige nas met een zeer betrouwbare storage pool!

Uiteraard is dit maar basisfunctionaliteit. Als er behoefte aan is, leg ik graag uit hoe je met de AtOmIc Tookit ook zaken als Plex, couchpotato, Kodi, Sickrage, Headphones, transmission enz. enz. kunt installeren.

Suc6!
    • By satkijker
      Na het in bezit komen van een Channel-Master 180 met een vaste opstelling er een draaibare opstelling van gemaakt door een Polarmount te maken. Meteen voorzien van een lnb wissellaar naar het principe van de Triax 110 (115) met lnb's voor de C, KU, en KA band.
      Nu een Inclined Orbid motor er op gemaakt, eerst een proef model met een Technisat rotor, dat bleek een te lichte constructie te zijn. Dit verbeterd en aangepast nu met een DG380 rotor werkt deze constructie zoals ik hoopte .
      Er zijn niet veel satellieten waar dit voor nodig is maar het is leuk als het kan en nog werkt ook.
      De DG380 rotor word nu bediend met een Stab rotor control op een 12 volt bromfiets accu. Dit moet later gebeuren met de ontvanger waar ook de lnb wissellaar mee bediend word door een aantal satellietposities te gebruiken. 

• By Manko
      Hallo,

Ik wil graag mijn satelliet op turksat 4a instellen maar ik wil daarnaast ook andere 3 lnb plaatsen omdat ik al een triax heb staan. Die was ingesteld op 7 eutelsat, 23 astra en 19. Maar dat wil ik dus gaan veranderen. Wat is mogelijk als ik mijn schotel instell op turksat 4a en welke frequenties kan ik nog meer instellen op mijn triax?

Mooiste zou zijn eutelsat of astra 23 en 19 op 1 schotel?
    • By muppet
      Welke schotel kan ik op de boot gebruiken en dan zo klein mogelijk ivm de ruimte.
      Ik wil astra 1 & 3 kunnen ontvangen en de Nederlandse zenders.
      Evt uitval door zware regenval is niet erg we varen in noorden van Nederland
  • Create New...

Important Information

Onze Terms of Use en Privacy Policy