Ga naar inhoud


Nieuwe kerncentrales Nederland.


ceesv

Aanbevolen berichten

ja en nee

ja, de spanning uit je generator zal tegen de panelen zeggen "leveren maar" maar nee, gaan de panelen dat ook doen dan is de kans groot dat je generator dit niet aankan want hij wekt zelf stroom op en wil geen stroom ontvangen van andere apparaten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uren geleden, moonchild zei:

Zonder stroom van de netbeheerder werken ook de zonnepanelen niet. Is een kleine generator dat in staat om de panelen te ontsteken?

 

Nee want als een netbeheerder een noodstroomgenerator gebruikt om tijdelijk stroom te kunnen leveren aan de huizen tijdens werkzaamheden,

dan draait deze niet op 50 Hz maar op bv 52 Hz.

Alle zonnepaneelomvormers vallen dan uit, want kunnen niet meer synkroniseren met het net.

 

Dit doet men zodat de zonnepaneelomvormers de generator niet op hol kunnen laten slaan omdat de panelen stroom leveren aan de generator.

 

en je klokjes moet je achteraf ook terug goed instellen.

 

mvg

 

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zijnook omvormers die autonoom kunnen werken

Dit vergt wel aanpassingen in je huisinstallatie, je moet dan los van het net schakelen en de omvormer moet eerst synchroniseren met het net voordat er weer gekoppeld wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, een "nul" toevoegen, die dingen zitten in de prijsklasse 3 - 4.000 €.

Daar komt dan nog de nodige infra structuur en scheiders in je meterkast bij, die je bij spanningsuitval in het net van datzelfde net loskoppelen.

 

Om de boel stabiel te houden komt er dan ook een buffer batterij om de hoek kijken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ooit een probleem op moeten lossen bij een klant die aan het eind van het stroomnet zat.

Daar zakte de spanning regelmatig tot onder de 175V en computers en telefoonapparatuur vond dat toch echt niet fijn. toen een stabilisator van dacht ik 2200W toegepast die de schommeling op moest vangen voordat de no-break het overnam (die kwam pas in als de spanning onder de 154V kwam)

dat ding zat toen al op ruim 1500 euro.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, jeevanhoof said:

Nee want als een netbeheerder een noodstroomgenerator gebruikt om tijdelijk stroom te kunnen leveren aan de huizen tijdens werkzaamheden,

dan draait deze niet op 50 Hz maar op bv 52 Hz.

Dan staan ze niet op te letten tijdens de overname van net naar generator. Je zet de generator parallel aan de transformator, dan neem je het vermogen over, en zodra je de trafo afschakelt, dan kan je de generator gewoon op 50 Hz isochroon zetten.  Dan bij het teruggaan naar trafo bedrijf, dan synchroniseer je de generator met de trafo, en dan zet je het gewoon parallel. De generator kan dan gewoon in vermogen worden teruggedraaid, of zelfs meteen worden afgeschakeld.... (Dat is een keuze, geen vereiste)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, ceesv said:

Om de boel stabiel te houden komt er dan ook een buffer batterij om de hoek kijken.

Een optie is om een grote capaciteit UPS te gebruiken voor de groepen die onder spanning moeten blijven. De batterijen dan laten bij laden door de panelen. Moet je wel een "double conversion" UPS gebruiken, waarbij de inverter altijd online staat.

Dan heb je geen synchronisatie en / of omschakel systeem nodig, aangezien de gelijkrichter / lader die de inverter voedt, dit niet nodig heeft 🙂 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Big fellow zei:

Dan staan ze niet op te letten tijdens de overname van net naar generator. Je zet de generator parallel aan de transformator, dan neem je het vermogen over, en zodra je de trafo afschakelt, dan kan je de generator gewoon op 50 Hz isochroon zetten.  Dan bij het teruggaan naar trafo bedrijf, dan synchroniseer je de generator met de trafo, en dan zet je het gewoon parallel. De generator kan dan gewoon in vermogen worden teruggedraaid, of zelfs meteen worden afgeschakeld.... (Dat is een keuze, geen vereiste)

 

Dat is de normale gang van zaken, maar dan vallen de zonnepaneel omvormers niet uit en blijven deze leveren.

De spanning wordt hoger en de generator kan op hol slaan.

Een collega had het niet zo lang geleden aan de hand.

Zijn omvormer gaf een error en wilde niet inschakelen.

Zijn wekker was een paar minuten voor gelopen.

Bleek dat ze aan het net aan het werken waren.

 

Mvg

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoe weet je dat de frequentie de zaak heeft afgeschakeld?

Het kan ook zijn, dat door die levering van de zonnepanelen de spanning op de generator oploopt, maar daardoor zie ik nog niet hoe die generator dan op hol slaat.

 

De frequentie kan best afwijkend zijn maar zelfs met 52 Hz duurt het een hele tijd voordat een wekker een paar minuten gaat voorlopen op zo een korte tijd.

 

Ik denk meer dat de omvormer afgeslagen is door een te hoge spanning op het net.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, ceesv zei:

Ik denk meer dat de omvormer afgeslagen is door een te hoge spanning op het net.

 

 

De mensen in de buurt bleken ook een bericht ontvangen te hebben dat er aan het net ging gewerkt worden.

Alleen had mijn collega dat niet gezien.

Trouwens de omvormer van zijn buur deed het ook niet die twee dagen.

 

Toen ik hem vertelde dat er waarschijnlijk werken aan het net bezig waren en dat daardoor de frequentie wat verhoogd is heeft hij verteld dat de klokjes van zijn oven ook niet meer overeen kwamen met zijn radio gestuurde wekker.

 

mvg

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betekend "op hol" slaan van de generator? Er zit een snelheidsregelaar op die de snelheid binnen de grenzen houd, en als deze naar isochroon wordt geschakeld, zal deze de snelheid constant houden, in het geval van een generator in Europa, om 50Hz te behouden.

Tijdens het overschakelen staat de generator in "droop" wat de snelheid (altijd) en de spanningsregelaar (meestal) in "handmatig" zet. Op die manier kan je de kW en de kVAr die de generator levert regelen. Als de transformator dan geen stroom meer levert, dan zal deze worden afgeschakeld. Echter op dat moment is er een redelijk grote kans dat de snelheid van de generator oploopt (binnen de vastgestelde grenzen, want als daar buiten wordt gegaan zullen beveiligingen aanspreken...) , en de spanning ook omhoog, uiteraard ook binnen grenzen, gaat. Dus bij het openen van de transformator schakelaar, zet je de generator terug in isochroon, waardoor de snelheid weer wordt aangepast voor een 50Hz uitgang, en de spanningsregelaar wordt dan teruggezet naar de gewenste mode. (Er zijn verschillende opties, maar hoogstwaarschijnlijk wordt hij in een droop mode gezet)

Dus het "op hol" slaan van de generator begrijp ik niet helemaal.... Dat het fout kan gaan is uiteraard mogelijk, maar meestal moet je dat meer zoeken in het overbelasten van de generator, wat een lagere snelheid (frequentie) en spanning tot gevolg kan hebben....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad het op hol slaan zal willen zeggen 

dat het problemen kon opleveren voor de generater.

 

Vroeger ook regelmatig de noodstroomgenerator op het werk moeten testen.

Deze moest dan een uur stroom leveren terwijl het net in dienst bleef.

De frequentie moest nog manueel geregeld en gesyncroniseerd worden.

Het was altijd even spannend want als er wat mis liep viel de ganse chemische fabriek stil.

En als dan de noodgenerater ook niet meer werkte....

 

Ik heb ook nog wat opgezocht en blijkbaar kunnen de meeste omvormers wel een a twee hertz bijregelen, MAAR mogen ze niet inschakelen als de frequentie meer dan 50,5 hertz bedraagd

 

Mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, jeevanhoof said:

Vroeger ook regelmatig de noodstroomgenerator op het werk moeten testen.

Deze moest dan een uur stroom leveren terwijl het net in dienst bleef.

De frequentie moest nog manueel geregeld en gesyncroniseerd worden.

Het was altijd even spannend want als er wat mis liep viel de ganse chemische fabriek stil.

En als dan de noodgenerater ook niet meer werkte....

Oplossingen voor dat soort situaties verkopen wij dus... Maar wel 100% automatisch, en ook voor zeer complexe systemen. Allemaal unieke installaties, van 100kW diesel aggregaten, tot aan oplossingen waar een paar honderd MW in stoom turbines wordt bestuurd / geregeld. Veel groter dan 100MW per unit gaan wij niet, maar we doen dus wel systemen van meerdere units die tussen de 75 en 100MW elk zijn.

Voor de stoomturbine generator van de foto, hebben wij de voedingswaterpomp controller voor de ketel gedaan. Ten tijde van de foto stond deze unit ongeveer 600MW te maken. Dus we / ik komen nog wel eens op interessante plekken.....

1969844708_stoomturbinegenerator.thumb.jpg.f67b0f9b0fa068ecaf52482066e846c7.jpg

 

Maar terug naar de kerncentrales.... Jammer genoeg mag ik als niet US passport holder niet bij onze klanten komen die nuclear power plants hebben.... Ik denk zelf dat zolang er geen goede alternatieven zijn, kerncentrales een goed en schone oplossing voor de energiebehoefte zijn. Ik vind juist het feit dat het afval zo geconcentreerd op een plek aanwezig is, een groot voordeel. Dat afval kan relatief eenvoudig worden beheerd. Kijk je naar de kolen / gas / elke vorm van een verbranding centrale, dan heb je ten alle tijden de uitstoot van restgassen die je onder controle moet zien te houden. En dat is niet eenvoudig, al helemaal niet als je het 100% schoon wilt maken.

 

Ik begrijp de tegenstanders ook, waar hun vandaan komen, echter ben ik het dus niet met ze eens. Ik hoop dat de mensen naar de laatste technieken kijken die beschikbaar zijn om de centrales zo veilig mogelijk te maken, en wat de oplossingen zijn kwa de opslag / verwerking van het afval. We kunnen het niet meer vergelijken de stand van de techniek van 20 jaar geleden, laat staan 60 jaar geleden........

 

aangepast door Big fellow
Een "t" toegevoegd....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Big fellow zei:

We kunnen het niet meer vergelijken de stand van de techniek van 20 jaar geleden, laat staan 60 jaar geleden........

 

Zeker heb je daar een heel goed punt. Het kan allemaal beter, innovatiever en veiliger.

En "het apparaat" zal verbeterd zijn, de aan en afvoer als ook de context inzake kern splijtstof / brandstof dus Uranium~Uraniniet is dat niet.

Alleen al het delven en het transport kent risico's maar vooral de verrijken van van de delfstoffen om de brandstof voor centrales te produceren is extreem riskant.

En nog steeds is die geconcentreerde hoeveelheid afval niet "met een zuiver geweten" onder te brengen in een of ander lek geworden grot onderaards.

De samenhang tussen tektonische stabiele locaties en verpulverende als ook in water oplosbare gesteenten van die "eind opslag" grotten blijken niet veilig.

 

Afgezien van een paar autocraten die het leuk vinden centrales te beschieten, die centrales als wapen in te zetten tegen hun opponenten, hackers opdracht geven om aan de energie voorziening schade aan te brengen. Hetgeen natuurlijk ernstige milieu catastrofes kan opleveren.

 

De boom het meest biologisch veiligste mechanisme op aarde inzake CO2 binding en O2 productie wordt door Bolsenaro verbrand.

De kern Centrale met dodelijke inhoudstoffen indien ze in ons milieu komen wordt door Poetin (of een gek als Kim Yung) beschoten met raketten.

Om over die idioot Trump maar helemaal te zwijgen.

 

En plots staat er een ons nog onbekende idioot op, waar niemand aan gedacht heeft, die de hoeveelheid mensen op deze aardkloot eens drastisch zal verminderen.

 

 

 

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...