Ga naar inhoud


Tuner probleem vu +duo


j.ehlen

Aanbevolen berichten

Hallo,

De laatste tijd leek het of mijn tuner signaal te zwak was en daarom heb ik de schotel (4 lnb's) opnieuw laten uitrichten door een monteur.

De signaalsterkte die de tuner aangaf lag bij ongeveer 69-73% afhankelijk van het kanaal.

Daardoor viel de zender uit tijdens een stevige regenbui. Na uitrichten door de monteur deze laten kijken naar de signaalsterkte. op zijn meter gaf hij aan dat de sterkte (nu in DB) rond de 13 db lag, op alle lnb's. Dit was een meting aan de lnb zelf. Vervolgens aan de diseq switch gemeten idem, 13 db. Als laatste de kabel naar de tuner aan het einde doorgemeten (13 db) , dus alles was goed tot de tuneringang. Vervolgens aangesloten en de tuner gaf wederom 11db aan dus een verzwakking van 2 db. Het kwam dus weer uit op 69-73% bij 11 db. Terwijl ik in het begin toen ik de schotel op het dak plaatste, een sterkte van tussen de 85 en 90 % had.

 

Nu mijn vraag: kan het er aan liggen dat de tuner de geest gaat geven of er niet voldoende spanning aan de tuner afgegeven wordt?

De monteur gaf aan dat de tuner i.v.m. ouderdom ook slechter gaat functioneren.

Kan de tuner vervangen worden of heeft dat geen zin en ben ik aan de beurt voor een nieuwe?

 

ps Als het niet (hard) regent of er is geen onweersbui, dan werkt de VU prima.

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik geloof niet dat het aan de tuner ligt. Maar hoe meet je dan het signaal IN de tuner ? Je zegt dat aan het einde van de kabel, dus die in de tuner gaat, het signaal 13dB is en in de tuner 11 dB. Dat betekend dat je met een ander apparaat meet. Zo kan je het nooit vergelijken. Signaaluitval met regen duidt toch op een zwak ingangssaignaal, dus schotel/LNB. Het kan wel zo zijn dat de kabel slechter is geworden, zoals scheuren erin en dan weer vocht enzo.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Misschien ooit de software geupdate?

 

De software van de ontvanger berekent de waarde, wanneer die berekening ooit is aangepast heb je nu het verschil boven water.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft niet hoe groot je schotel is maar omdat je er 4 LNB's op hebt staan neem ik aan dat je een schotel hebt die minstens 70cm breed is. Vroeger had ik een Triax TD78 (70 cm breed) op mijn Vu+Duo (met OpenPli) aangesloten en ik meen mij te herinneren dat bij een heldere  hemel de SNR net geen 80 % was bij de Vlaamse zenders op Astra 1 en 3. Nu heb ik een TD88  (85cm breed) en is mijn SNR 83% bij de Vlaamse zenders op Astra 1 en 3. Ik heb dubbele LNB's zodat ik tegelijk tuner A en tuner B kan kijken en de SNR is voor eenzelfde kanaal hetzelfde op beide tuners.

Heb jij ook dubbele LNB's? Indien niet, sluit de kabel die van de disecq switch komt eens aan op de andere tuner ingang en kijk of je een verschil hebt tussen de twee tuners.

 

Post misschien eens wat foto's van je schotel installatie en geef aan op welke lokatie ze staat. Misschien zien we wel een of ander dat niet koosjer is ...

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe meet je dan het signaal IN de tuner ? Je zegt dat aan het einde van de kabel, dus die in de tuner gaat, het signaal 13dB is en in de tuner 11 dB. Dat betekend dat je met een ander apparaat meet. Zo kan je het nooit vergelijken.

En dat andere apparaat is pli in de tuner. Op zich altijd een goede graadmeter. Ik gebruik hem ook.

Maar je opmerking dat je in dit geval met twee verschillende apparaten meet, is terecht.

 

Daarnaast is het niet onmogelijk, dat de ontvanger zelf ook enige verzwakking veroorzaakt, net als bv een diseqcschakelaar.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat het aan de tuner ligt. Maar hoe meet je dan het signaal IN de tuner ? Je zegt dat aan het einde van de kabel, dus die in de tuner gaat, het signaal 13dB is en in de tuner 11 dB. Dat betekend dat je met een ander apparaat meet. Zo kan je het nooit vergelijken. Signaaluitval met regen duidt toch op een zwak ingangssaignaal, dus schotel/LNB. Het kan wel zo zijn dat de kabel slechter is geworden, zoals scheuren erin en dan weer vocht enzo.

Deze waarde lees ik af op mijn beeldscherm, dus datgene wat de tuner van het signaal maakt.

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ooit de software geupdate?

 

De software van de ontvanger berekent de waarde, wanneer die berekening ooit is aangepast heb je nu het verschil boven water.

Software is de nieuwste pli 4.00 van 02-07-2014.

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke schotel heb je afmeting ?

welke lnb's heb je enz

maak een foto van jou opstelling

En dit,De monteur gaf aan dat de tuner i.v.m. ouderdom ook slechter gaat functioneren.dat vind ik zever,ik heb hier nog humaxen van 14jaar oud en het signaal geeft nog steeds hetzelfde aan !

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft niet hoe groot je schotel is maar omdat je er 4 LNB's op hebt staan neem ik aan dat je een schotel hebt die minstens 70cm breed is. Vroeger had ik een Triax TD78 (70 cm breed) op mijn Vu+Duo (met OpenPli) aangesloten en ik meen mij te herinneren dat bij een heldere  hemel de SNR net geen 80 % was bij de Vlaamse zenders op Astra 1 en 3. Nu heb ik een TD88  (85cm breed) en is mijn SNR 83% bij de Vlaamse zenders op Astra 1 en 3. Ik heb dubbele LNB's zodat ik tegelijk tuner A en tuner B kan kijken en de SNR is voor eenzelfde kanaal hetzelfde op beide tuners.

Heb jij ook dubbele LNB's? Indien niet, sluit de kabel die van de disecq switch komt eens aan op de andere tuner ingang en kijk of je een verschil hebt tussen de twee tuners.

 

Post misschien eens wat foto's van je schotel installatie en geef aan op welke lokatie ze staat. Misschien zien we wel een of ander dat niet koosjer is ...

 

Groetjes,

Roman

Hoi Roman,

De schotel is nieuw en 92X100 cm, er zit een multifeed houder op met 4 alp lnb's. Hij is uitgericht door ################. De schotel hangt op een hoogte van 2,5 meter tegen een muur op het zuiden. Geen storende elementen, want de schotel hangt al jaren op dezelfde plaats. Geen dubbele lnb's . De sterkte op de 2e tuner is hetzelfde als op de eerste. Bij ########### hebben ze er de laatste nieuwe pli opgezet en daar kwam de db ook niet hoger dan  11db. Dus volgens mij is alles goed behalve de VU Duo.

Zal kijken of ik vanmiddag nog een paar foto's kan maken en bijvoegen, maar alles is door een gekwalificeerde monteur geplaatst en uitgericht, daar zou het volgens mij niet aan kunnen liggen. 

aangepast door Michel
Wat maakt het nou uit door wie die schotel is afgesteld. Lees onze regels mb.t. reclame of verwijzen naar winkels!

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk daar zullen ze blij mee zijn met die reclame :P

 

als je zelf als leek niet kunt uit richten, kun je als leek meestal "op zicht" ook niet waarnemen of er iets fout is aan de schotel installatie:

 

- het kan zeer wel dat er een van de schakels in de keten niet meer goed werkt OF lekspanning bestaat

- na een erg heftige stortbui met windstoten kan er iets los zijn geraakt of verdraaid zijn (dus dan is de ontvangst beperkt )

- je kunt het natuurlijk ook stuk voor stuk zelf controleren (indien je dat gaat doen denk eraan; je receiver telkens uitschakelen en stroom eraf)

 

=> Kabeltje maken met aan beide zijden een perfect gesneden F-connector en nu gaan we stuk voor stuk de LNB's testen en meten, dus zonder een diseqc ertussen en dus ook stuk voor stuk een eigen tuner-configuratie instellen...

 

als je der zin in hebt moet je snel zijn want der komt weer wat onweer op je af ;)

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk daar zullen ze blij mee zijn met die reclame :P

 

als je zelf als leek niet kunt uit richten, kun je als leek meestal "op zicht" ook niet waarnemen of er iets fout is aan de schotel installatie:

 

- het kan zeer wel dat er een van de schakels in de keten niet meer goed werkt OF lekspanning bestaat

- na een erg heftige stortbui met windstoten kan er iets los zijn geraakt of verdraaid zijn (dus dan is de ontvangst beperkt )

- je kunt het natuurlijk ook stuk voor stuk zelf controleren (indien je dat gaat doen denk eraan; je receiver telkens uitschakelen en stroom eraf)

 

=> Kabeltje maken met aan beide zijden een perfect gesneden F-connector en nu gaan we stuk voor stuk de LNB's testen en meten, dus zonder een diseqc ertussen en dus ook stuk voor stuk een eigen tuner-configuratie instellen...

 

als je der zin in hebt moet je snel zijn want der komt weer wat onweer op je af ;)

Tja, sorry was me niet bewust van dit Reclame-euvel. Een en ander is reeds door de monteur(zoals al geschreven) gedaan. Als op de lnb gemeten wordt en er 13 db uit komt is  dit een gegeven waar je volgens mij niet omheen komt. Deze waarde was trouwens op alle lnb's bijna gelijk. Vervolgens de kabel, die loopt vanaf de lnb naar de switch gemonteerd en vóór de switch gemeten, 13 db. Kabel op switch gemonteerd en op de uitgang van de switch gemeten 13 db. Vervolgens de kabel naar de tuner (die op de switch zit) vóór de receiver gemeten, 13 db. Nu de kabel op de receiver aangesloten in de software gekeken wat de waarde was, 11db. Dus 2 db verlies na de ingang van de tuner.

En de schotel is nieuw, goed uitgericht. Om er al van uit te gaan dat ik een leek ben omdat ik de schotel met minimale software/hardware niet goed uitgericht kreeg is wel wat kort door de bocht. Wat al geschreven stond is dat deze door de monteur was uitgericht.  En mijn "zicht" is richting zuiden met niets voor me en ook naar oost en west!. 

aangepast door j.ehlen

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Om er al van uit te gaan dat ik een leek ben omdat ik de schotel met minimale software/hardware niet goed uitgericht kreeg is wel wat kort door de bocht

De monteur gaf aan dat de tuner i.v.m. ouderdom ook slechter gaat functioneren.

Kan de tuner vervangen worden of heeft dat geen zin en ben ik aan de beurt voor een nieuwe?

 

 

misschien is mijn veronderstelling "kort door de bocht" , maar het bericht is dus in zoverre onduidelijk geweest / suggestief

alsof iemand anders bij Uw installatie de dienst uitmaakt.

 

nu goed dan gaan we toch zonder misverstand verder...

Diseqc overbruggen en elke LNB zelf meten.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik zowel de duo als de duo 2, echter de duo geeft steevast een lagere db waarde aan als de duo2, de waarden van de duo2 komen dicht in de buurt van wat mijn sat meter doorgeeft, de waarden van de duo zijn altijd lager, dit op dezelfde installatie vergeleken zelfs op dezelfde kabel vergeleken.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de LNB gemeten is gebeurt met professionele apparatuur door de installateur neem ik aan.

De waarden op een ontvanger verschillen per ontvanger en zijn ook nog is afhankelijk van waar de ontvanger op draait.

Sluit is een LNB rechtstreeks op de kabel welke naar de ontvanger gaat aan en kijk dan hoe je signaal is.

Nog mooier zou het zijn om een andere ontvanger er op aan te sluiten of de betreffende ontvanger op een andere schotel is te testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik zowel de duo als de duo 2, echter de duo geeft steevast een lagere db waarde aan als de duo2, de waarden van de duo2 komen dicht in de buurt van wat mijn sat meter doorgeeft, de waarden van de duo zijn altijd lager, dit op dezelfde installatie vergeleken zelfs op dezelfde kabel vergeleken.

Als er 13 db in komt bij de tuner van de receiver en de receiver aangeeft dat hij 11 db ter beschikking heeft gebeurt er volgens mij iets met het signaal in de receiver. 

Het verschil in waarde tussen duo en duo 2 is niet relevant. Ik ga uit van mijn duo en het verschil zit hem hier tussen ingang (bij tuner) en uitgang in receiver van 2DB. 

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...