Ga naar inhoud


Lekkende dab 100M waterpomp


Belsat

Aanbevolen berichten

Goedenmiddag!

 

Ik heb weer eens een probleempje met de water distributie pomp in de kelder van mijn huis. Het gaat om een DAB 100M, die bestaat uit twee delen, met een grote rubber O ring er tussenin. Van de week heb ik het motorische deel hiervan vervangen. Flensen zo goed mogelijk schoongemaakt en na plaatsen van de O ring met een beetje vaseline, de delen met de 4 bouten weer stevig vastgeschroefd.

 

Nu blijkt mijn werkstuk een beetje te lekken, een paar druppels per minuut. Wat zou ik hier aan kunnen doen?  Ik zit te denken aan een dun laagje vloeibare pakking, maar welke?  Liefst iets wat geen 24 uur hoeft te drogen want zo lang kan ik niet zonder water :-)

 

Iets zegt me dat vloeibare pakking in principe helemaal geen goed idee is; heeft iemand mogelijk een betere oplossing? Was de vaseline misschien juist de boosdoener?

 

Heel graag jullie vakkundig advies!

 

Bij voorbaat mijn dank,   Ciao,  Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De vraag is of het lekken tussen de 2 helften vandaan komt of door de as afdichting (seal)

Heb je ook een nieuwe rubber ring gebruikt ? ligt die goed rondom in de passing ?

Vloeibare pakking kan best als je maar niet een soort neemt die keihard word .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Trust Die vraag heb ik mezelf ook gesteld en ik kon niets ontdekken bij de asafdichting. Maar ik zal nog een keer goed kijken. De ring kwam van de reservepomp waar het motor gedeelte ook vandaan kwam; zag er goed uit. Voor zover ik met mijn lekenverstand kan nagaan heb ik hem er goed in gelegd.  Misschien moet ik alles nog een keer over doen, maar dan heb ik gelijk weer een waterballet en lucht in de leidingen :-(

 

Wat voor soort vloeibare pakking bedoel je? Iets met siliconen?

 

Bedankt voor de antwoorden!   Ciao,  Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is vaak dat zo'n ring lang platgedrukt heeft gezeten en z'n veerkracht bijna weg is .

Wat kan helpen is hem een tijdje in kokend water te leggen zodat de originele vorm weer enigszins terug komt .

Inderdaad kan vloeibare pakking op siliconen basis de oplossing zijn maar ook siliconenkit voor natte omgeving zal zijn werk wel doen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad was de oude ring behoorlijk platgedrukt. Die van de reserve pomp leek mij nog netjes rond. Ik heb het idee dat de lekkage al wat vermindert. Mocht het toch nodig blijken de zaak opnieuw te monteren zal ik uitkijken naar siliconen pakking.

 

Vriendelijk dank voor het meedenken, net als heel vroeger bij de d-Box ;-)

 

Ciao,  Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoe heb je de flenzen vastgetrokken, kruislings en op het juiste koppel?

Domweg zo vast als mogelijk en ook nog eens niet in de juiste volgorde laat een flenskoppeling ook lekken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is idd ook nog een mogelijkheid. Als het blijft lekken ga ik eerst de bouten opnieuw vastzetten, kruislings. Een torquemeter heb ik niet, dus dat moet op 't gevoel...

 

Thanx,  Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist geconstateerd dat het lekje inderdaad van de asafdichting komt. Een druppel per minuut of zo...

 

Ik laat het maar zo :-)

 

Nogmaals bedankt!   Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal zijn de seals te koop als onderdeel, neem even contact op met

Dab-pumps, er zijn ook zat verkooppunten van Dab in Nederland.

 

En mocht blijken dat het toch de O-ring is, O-ringen hebben de

eigenschap zich goed te vormen aan de onderdelen waar ze tussen zitten.

Het is daarom bijna onmogelijk om (na jaren) zo'n O-ring weer helemaal

precies op de zelfde plek te krijgen, een nieuwe bestellen is dan het

advies.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Con: Vriendelijk dank! Die seal vervangen gaat mijn kunnen (en ambities) te boven. Bovendien heb ik het gevoel dat het lekje steeds minder wordt. Die "druppel per minuut" verdampt op de bodem ongeveer even snel als hij wordt aangevoerd.  Valt wss binnen de nauwkeurigheid van mijn watermeter :-)

 

Ciao,  Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...