Ga naar inhoud


DUO 2 wordt te heet


Tripleboy

Aanbevolen berichten

De laatste tijd ondervond ik dat de beeldkwaliteit van mijn duo2 s'avonds niet meer was wat het ooit geweest was (zeer goed), tja aan wat kon dit nu liggen.

 

Had eerst de HDMI kabel vervangen door een Monster Cable High Speed, probleem bleef.

Coax kabels zijn nog geen jaar oud, toch maar eens getest met een nieuwe verbinding, nope.

Normaal is ie aangesloten op de Pioneer VSX 2020 receiver, eens getest rechtstreeks naar de SONY Bravia Led 55", nope.

 

Ondertussen was het opgevallen dat het tuner gedeelte flink warm was, mede omdat de duo2 wat krap in het meubel stak wellicht.

De DUO2 volledig uitgezet, alles losgekoppeld, en even in de garage uurtje laten afkoelen, eens nagezien of de fan draait na aanzetten dat is goed.

 

Dan gewoon los in de woonkamer geplaats en aangesloten als voorheen, wat blijkt het brijante beeld is terug aanwezig.

 

Nou, dat moet dus zo blijven hé, het meubel dient dus aangepast te worden voor een veel betere ventilatie, dat is nu gebeurt en met nog eens een stille fan erbij die de reciever-mediaplayer en ontvanger van een fris briesje voorziet, we gaan deze avond een kijken of dit goed werkt, en alle spullen blijven werken zoals het hoort.

 

Wel een vreemde vaststelling dat de beeldkwaliteit blijkbaar flink afneemt bij teveel warmte in de duo2, maar het lijkt er wel op dat dit mijn probleem kan zijn.

 

 

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja Tripleboy

Dan heb je nog geluk dat alleen maar het beeld slechter van kwaliteit werd. Mijn ervaring is dat de meeste satellietontvangers best wel wat ruimte nodig hebben om voldoende koeling te hebben. Vooral in Spanje waar ik zit kun je in de zomer als het dagelijks boven de 34 graden is, best wat problemen ondervinden als een satellietontvanger te weinig ruimte heeft.
Zo zet ik de ontvangers altijd al wat hoger zodat ze 10mm verder van de ondergrond komen dan normaal. Ook aan de bovenzijde neem ik altijd 3-4cm ruimte voor voldoende koeling.
Mijn Clarketech HD5000 had een paar jaar geleden in Spanje ook steeds problemen. Toen ik er constant een ventilator over liet blazen, waren de problemen over. Ik heb er toen een computerventilator ingebouwd en sindsdien nooit geen problemen meer gehad.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Clarketech HD5000 had een paar jaar geleden in Spanje ook steeds problemen. Toen ik er constant een ventilator over liet blazen, waren de problemen over. Ik heb er toen een computerventilator ingebouwd en sindsdien nooit geen problemen meer gehad.

 

Ik heb die ClarkeTech ook (Wil hem ook beslist niet kwijt, supergevoelige ontvangst.) en heb mij altijd afgevraagd waarom met name die voeding zo heet werd (en daardoor de ontvanger).

Een andere voeding heeft bij mij het warmteprobleem verminderd.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste tijd ondervond ik dat de beeldkwaliteit van mijn duo2 s'avonds niet meer was wat het ooit geweest was (zeer goed), tja aan wat kon dit nu liggen.

 

Had eerst de HDMI kabel vervangen door een Monster Cable High Speed, probleem bleef.

Coax kabels zijn nog geen jaar oud, toch maar eens getest met een nieuwe verbinding, nope.

Normaal is ie aangesloten op de Pioneer VSX 2020 receiver, eens getest rechtstreeks naar de SONY Bravia Led 55", nope.

 

Ondertussen was het opgevallen dat het tuner gedeelte flink warm was, mede omdat de duo2 wat krap in het meubel stak wellicht.

De DUO2 volledig uitgezet, alles losgekoppeld, en even in de garage uurtje laten afkoelen, eens nagezien of de fan draait na aanzetten dat is goed.

 

Dan gewoon los in de woonkamer geplaats en aangesloten als voorheen, wat blijkt het brijante beeld is terug aanwezig.

 

Nou, dat moet dus zo blijven hé, het meubel dient dus aangepast te worden voor een veel betere ventilatie, dat is nu gebeurt en met nog eens een stille fan erbij die de reciever-mediaplayer en ontvanger van een fris briesje voorziet, we gaan deze avond een kijken of dit goed werkt, en alle spullen blijven werken zoals het hoort.

 

Wel een vreemde vaststelling dat de beeldkwaliteit blijkbaar flink afneemt bij teveel warmte in de duo2, maar het lijkt er wel op dat dit mijn probleem kan zijn.

 

Sorry, maar ik vind dit een broodje aap verhaal.

Dat je ontvanger warmer wordt dan normaal, bij onvoldoende ventilatie en koeling is begrijpelijk.

Er is geen technische verklaring dat het beeld "slechter" wordt door teveel warmte.

En wat wordt er dan "slechter" aan het beeld? Blokken, onscherp, artifacten, digitale ruis..??

Waar zou het mis kunnen gaan in de signal processing?? De processor gaat door oververhitting geheel in de knieen en valt uit. Of blijft hangen. De MPEG2/4 decodering gaat echt niet de fout in en een "slechter" beeld geven. Eerder valt het beeld gewoon uit. Of blokt.

Ook de tuner blijft zijn werk doen tenzij hij veel te heet wordt en zal uit de frequentie lopen en daardoor gaan blokken.

 

Coaxkabels laten het signaal door of niet, de foutcorrectie is niet voor niets uitgevonden. En dure monster kabel kopen is geld weggooien.

 

Zo...ik zal nu weel weer een hoop tegenspraak krijgen... :D :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat er verkeerd ging kan ik niet vertellen, wel dat de tuners het veel te warm hadden.

 

Nadat ie in de vorige opstelling meer dan 1 uur aan stond ging het vlug achteruit.

Je kon dan zien dat de beeldkwaliteit van goede HD zenders zelfs het niveau niet meer haalden van een normale SD zender, het beeld was flets, de kleuren niet meer mooi, de helderheid liet te wensen over, verder bleef de duo2 gewoon werken, alle functies deden het nog, geen vertraging of zo.

 

Nu met een gewijzigde opstelling en een grote stille ventilator in de buurt geen vuiltje meer aan de lucht, na vele uren kijken nog steeds briljant beeld op de HD zenders.

U kan er nog zoveel theoriên tegenaan gooien als je maar wilt, maar de praktijk is soms de beste leermeester.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er kan best iets warm lopen in je ontvanger, maar fletse kleuren dor een warme tuner, dat is wel heel uitzonderlijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

U kan er nog zoveel theoriên tegenaan gooien als je maar wilt, maar de praktijk is soms de beste leermeester.

 

Als ik, of iemand anders het theoretisch niet kan verklaren, geloof ik niet wat er in de praktijk gebeurd. :D

Zelfs in het analoge domein is zoiets onverklaarbaar en dus voor mijn hersens niet mogelijk.

 

Maak zo´n digitale ontvanger eens open. Er zit in feite nog maar één processor in en wat geheugen. Raakt dat oververhit dan gaat de boel stotteren om uiteindelijk uit te vallen. Maar dan moet het wel verdomd heet worden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alles in de praktijk werkte zoals het in theorie word berekend & voorspeld dan waren we een heel eind verder op deze planeet, hebben bij de NASA ook weer ondervonden.

 

Soms moet je dingen het wel zien doen, daarom word de theorie in de praktijk getest een bijgestuurd, wat dan weer nieuwe verklaringen oplevert.

Een eindeloze spiraal, en toekomst haalt alles weer in, rep je.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, fletse kleuren heb ik ook nog nooit meegemaakt maar weet wel dat als de zaak te warm wordt, er allerlei vreemde dingen kunnen gebeuren van stilstaand beeld tot vastlopen enz.
En natuurlijk ga je dan eerst eens kijken of de elco's niet bol staan en met een scope controleren of er geen rimpels op de gelijkspanning zitten maar als dat allemaal goed is, doet extra koeling vaak wonderen. Gelukkig was er in de ClarkeTech 5000HD voldoende ruimte om daar een 50x50mm ventilator in te bouwen die ik niet op 12V maar op 9V heb draaien waardoor die nagenoeg niet te horen is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...