Ga naar inhoud


Meer langegolf en AM zenders in Europa stoppen


Eduard07

Aanbevolen berichten


Op AM (in de auto) luister ik soms  nog naar Gold (1548) Smooth (vroeger Gold) op 603 en 945 en soms op NPO5 Nostalgia 747. Enkele jaren geleden had je ook nog Bigl op 1397, jammer ook verdwenen.

De 828 (Heinenoord) en 1395 (Trintelhaven) zijn inmiddels afgebroken.

Ik denk dat ditzelfde lot de Duitse LW en MW zenders te wachten staat. 

En de 747 ook, want onderhoud is te duur en dient geen enkel doel meer.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik zeg niet dat LG (LW) zijn nut niet heeft bewezen.

 

Ik heb een zeer goede Sony wereldontvanger met o.a. ook sideband ontvangst, laatste terzijde,

maar hier in Zuid Turkije echt nooit ontvangst gehad van DLF en anderen uit het hoge noorden.

Zit hier niet uit mijn nek te kletsen.

 

Dat kan ik voor de volle 100% bevestigen. Ik was dit voorjaar in Batumi (Georgië, dicht bij de Turkse grens) en was enorm verbaasd dat ik uit Europa alleen de zender Brasov (Roemenië) kon beluisteren. Overigens merk ik tot mijn grote vreugde dat die sinds het verdwijnen van Donebach nu in de wintertijd hier ook nog redelijk goed overdag te ontvangen is. Het programma "Antena Satelor" ofte wel de "radio van de dorpen" zendt naast gesproken woord veel folklore muziek uit en richt zich op het oudere deel van de Roemeense bevolking. Best een fijn programma, misschien ook wel voor hen die geen Roemeens verstaan maar van Roemeense volksmuziek houden.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 828 (Heinenoord) en 1395 (Trintelhaven) zijn inmiddels afgebroken.

Ik denk dat ditzelfde lot de Duitse LW en MW zenders te wachten staat. 

En de 747 ook, want onderhoud is te duur en dient geen enkel doel meer.

 

Zoals al eerder is betoogd is dat een zeer dubieuze redenering. Het gaat meer om het afschuiven van lasten op het individu. Inderdaad spaart de overheid wat geld op die manier maar digitale radio's vreten veel meer stroom (een radio op batterijtjes dat wel een half jaar meegaat op 747 staat al binnen 2 dagen met lege batterijen bij DAB+ ontvangst) en bovendien staan tig-aantallen digitale zenders met zijn allen samen wellicht ook qua kosten aardig dicht bij het aanstaan van wat middengolfzenders.

 

Jammer dat dit soort dingen (in dit geval door IJzerbout aangevoerd) in verdere discussies nooit worden meegenomen hoewel ze uitermate relevant zijn. Ddoor dit soort harde gegevens compleet te negeren zorgt men voor een hele eenzijdige blik op de dingen.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al eerder is betoogd is dat een zeer dubieuze redenering. Het gaat meer om het afschuiven van lasten op het individu. Inderdaad spaart de overheid wat geld op die manier maar digitale radio's vreten veel meer stroom (een radio op batterijtjes dat wel een half jaar meegaat op 747 staat al binnen 2 dagen met lege batterijen bij DAB+ ontvangst) en bovendien staan tig-aantallen digitale zenders met zijn allen samen wellicht ook qua kosten aardig dicht bij het aanstaan van wat middengolfzenders.

 

Digitalisering van de ether vindt nu eenmaal overal plaats. Niet alleen in Nederland.

Het aspect dat jij hier buiten beschouwing laat, is dat de luisterdichtheid naar AM wereldwijd al een aantal jaren "onder grote druk" staat. En dan dringt zich op een gegeven moment de vraag op, of instandhouding nog gerechtvaardigd is. Mijn internetradio gebruikt relatief (Maar waar hebben we het over?) ook meer stroom dan een AM/FM radio, maar het toestel heeft zoveel te bieden dat ik dat graag op de koop toe neem. 

 

Op DAB+ ontvang ik nu Classic FM en NPO Radio 5 en 6 in stereo. Wat heeft AM in dit geval te bieden?  Je krijgt wat en je laat wat. AM is op sterven na dood. Nog een paar jaar geef ik het. (Net als de andere analoge verbreidingstechnieken.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard,

 

Mijn antwoord was op jouw gezegde: "En de 747 ook, want onderhoud is te duur en dient geen enkel doel meer." Mijn antwoord: de oplossing is ook peperduur maar komt uit de portemonnee van de digitale luisteraar zodat het goedkoper lijkt. Het zou zelfs heel goed kunnen dat het totale kostenplaatje hoger wordt (hoger energieverbruik ontvangers!) en er dus meer stroom gaat worden afgenomen met alle gevolgen vandien.

 

Dat er digitale radio is vind ik prima, sterker nog: ik was er al heel vroeg bij met mijn Technisat Multyradio, heb al een jaar of zeven digitaal luisteren achter de rug tot hij vorig jaar ineens onbruikbaar werd. Maar dat neemt niet weg dat ik het enorm vervelend vindt dat er technieken worden weggeveegd die nog niet voldoende zijn vervangen. Het aantal autoradio's dat digitaal kan ontvangen is minimaal en in veel toestellen inclusief het mijne is de radio deel van je dashboard display en raak je bij vervanging bovendien je navigatie kwijt. Veel mensen zullen jarenlang zonder moeten.

 

Dat er iets wat overbodig werd vervangen wordt vind ik prima. Maar iets wordt pas overbodig wanneer die vervanging volop en voor iedereen aanwezig is en dat gaat nog een hele tijd duren. Als ik langere afstanden afleg luister ik vaak naar de Deutschlandfunk, overdag op 549 en 's avonds en 's nachts op de vroegere Europawelle Saar zender van 1422 kHz. om maar een voorbeeld te noemen. En sinds de kindertjes alles beheersen vind ik als ik op zondag mijn kleinkinderen in Rotterdam ga bezoeken op de FM band niets beluisterbaars meer. Tig zendertjes met allemaal hetzelfde type muziek en dan natuurlijk die eeuwige rot-sport. Zelfs Radio 4 is op veel plekken nauwelijks of niet te vinden dus wijk ik zoals trouwens ontzettend veel leeftijdsgenoten naar 747 uit hoewel ik de presentatie uitermate oubollig vind. Maar goed, da's vanaf 1 september ook weg. Dan heb je nog BBC 4 op de lange golf voor zolang als het duurt en dan is de cake op. Misschien een beetje mijn Frans oppoetsen om naar France Inter te kunnen luisteren misschien. En, tot mijn vreugde, toch wel wat ontvangst uit Roemenië waar tot 31 dec de Deutschlandfunk in Donebach zat omdat ik die taal gelukkig wel versta. Maar veel storingen, 2200 km is wel erg ver van hier voor een 200 kW lange golf zender.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij af vraag, hoe die dab(+) ontvangst zal zijn, in die drukke steden, vol beton gebouwd.

Als die zich gedraagt als dvb-t, dan zullen veel mensen muziekloos zijn, maar dan zullen de tv aanbieders daar handig op inspelen, zoals nu eigenlijk al een deel het geval is.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er iets wat overbodig werd vervangen wordt vind ik prima. Maar iets wordt pas overbodig wanneer die vervanging volop en voor iedereen aanwezig is en dat gaat nog een hele tijd duren.

De FM is de voorganger van DAB+, niet de AM. FM blijft nog wel een tijdje en is nog steeds populair.

Zoals ik al eerder aangaf, wordt AM nog maar beperkt beluisterd. Velen weten zelfs niet eens meer wat het is, laat staan wat ze ermee moeten.

Als de PO de kosten ervan in DAB+ wil investeren in een versnelde verbetering van de dekking, kan ik die keus wel volgen.

 

Het argument dat de kosten van het stroomverbruik verplaatst zou worden van de zendende partij naar de ontvangende partij mag (momenteel) waar zijn, het laat onverlet dat AM gewoon ten dode is opgeschreven.

AM is binnenshuis nog amper te beluisteren door allerlei digitale storingen (computers, tv's). In veel auto's functioneert AM slecht.

 

De AM is in Nederland daarom redelijk overbodig geworden. Dat mag in andere landen met dunbevolkte gebieden anders liggen. Met name de LW kan goed dekkingsgaten opvullen. Maar je ziet nu bijna wekelijks AM zenders sluiten en vrij snel daarna worden afgebroken.

 

Radio 10, Arrow, Classic FM hebben niet voor niks de AM ingeruild voor FM en DAB+. Je kunt er van alles van vinden, maar AM komt niet meer terug. Genoeg radio's te koop waar al niet eens meer AM op zit.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je je vergist. Het is niet zo dat mensen zijn opgehouden te luisteren en daarom de zenders maar uitgezet werden maar zeker zoveel is omgekeerd. Er waren ontzettend veel mensen die naar Radio 1 op de middengolf luisterden totdat die uitgezet werd. Er waren ontzettend veel mensen die naar de BBC World Service op 648 luisterden tot die werd uitgezet. Er werd door kleinere doelgroepen nog steeds veel naar "gouwe ouwe" zenders geluisterd van 747 tot zendertjes als 1395 "Big L" totdat die zijn uitgezet.

 

Het probleem is dat kindertjes dat soort kennis niet hebben, die zijn te druk bezig met hun telefoontoestelletjes. Maar het gekke is dat ze steen en been klagen over die vreselijke grote groep babyboomers en hoe ze daarmee in hun maag zitten maar geen flikker rekening houden met dat forse aandeel van mensen binnen onze bevolking. Wat dat betreft zijn we tamelijk doorlopend de pineut geweest: toen we jong waren bepaalde de oudere generatie wat we via Hilversum I en II te horen kregen, en nu wij die oudere generatie zijn bepalen de jongeren voor ons wat er hoofdzakelijk aan radiozenders is en hoe we die mogen beluisteren. Je zult die mazzel maar hebben!

  • Like 1

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Radio 10, Arrow, Classic FM hebben niet voor niks de AM ingeruild voor FM en DAB+. Je kunt er van alles van vinden, maar AM komt niet meer terug. Genoeg radio's te koop waar al niet eens meer AM op zit.  

 

En op dit moment nog veel meer radio's waar nog steeds geen DAB+ op zit...  Ofte wel het is (nog) geen argument!

 

Bovendien kun je aan de prijsstelling van digitale radio's (niets onder de 50 euro terwijl vergelijkbare AM/FM radio's al vanaf pakweg tien euro te koop zijn) zien dat het helemaal nog geen algemeen ingeburgerde techniek is. Geen massaprodukt dat daardoor goedkoop kan worden geproduceerd. Het wordt je gewoon de strot door geramd. Wil je Radio 5 nog horen na 1 september dan is het slikken of stikken. Zo gaat een fatsoenlijk land niet met haar burgers om!

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je je vergist. Het is niet zo dat mensen zijn opgehouden te luisteren en daarom de zenders maar uitgezet werden maar zeker zoveel is omgekeerd. Er waren ontzettend veel mensen die naar Radio 1 op de middengolf luisterden totdat die uitgezet werd. Er waren ontzettend veel mensen die naar de BBC World Service op 648 luisterden tot die werd uitgezet. Er werd door kleinere doelgroepen nog steeds veel naar "gouwe ouwe" zenders geluisterd van 747 tot zendertjes als 1395 "Big L" totdat die zijn uitgezet.

 

Het probleem is dat kindertjes dat soort kennis niet hebben, die zijn te druk bezig met hun telefoontoestelletjes. Maar het gekke is dat ze steen en been klagen over die vreselijke grote groep babyboomers en hoe ze daarmee in hun maag zitten maar geen flikker rekening houden met dat forse aandeel van mensen binnen onze bevolking. Wat dat betreft zijn we tamelijk doorlopend de pineut geweest: toen we jong waren bepaalde de oudere generatie wat we via Hilversum I en II te horen kregen, en nu wij die oudere generatie zijn bepalen de jongeren voor ons wat er hoofdzakelijk aan radiozenders is en hoe we die mogen beluisteren. Je zult die mazzel maar hebben!

Radio 1 is uitgezet vanwege de dubbele dekking op AM en FM.

BBC World Service (648) is uitgezet vanwege de luisterdunheid.

BigL kon de stroomrekening niet betalen, maar dat was natuurlijk mede het gevolg van te weinig reclame, oftewel luisterdunheid.

Radio 10 848 heeft meer luisteraars op FM/DAB+ dan er op de AM waren. 

Je pechredenering klopt, alleen het argument m.b.t. de jongeren niet. Radio's 2, 4 en 5 (en 6) zijn primair geen zenders voor jongeren.

En op dit moment nog veel meer radio's waar nog steeds geen DAB+ op zit...  Ofte wel het is (nog) geen argument!

 

Bovendien kun je aan de prijsstelling van digitale radio's (niets onder de 50 euro terwijl vergelijkbare AM/FM radio's al vanaf pakweg tien euro te koop zijn) zien dat het helemaal nog geen algemeen ingeburgerde techniek is. Geen massaprodukt dat daardoor goedkoop kan worden geproduceerd. Het wordt je gewoon de strot door geramd. Wil je Radio 5 nog horen na 1 september dan is het slikken of stikken. Zo gaat een fatsoenlijk land niet met haar burgers om!

Het DAB+ assortiment breidt zich gestaag uit en is niet duur. Ook onder de 50 euro! (Sony.)

Eigenlijk draai je het verhaal over het radio-assortiment nu een beetje om: FM radio's worden nagenoeg gedumpt! De reden is uiteraard dat DAB+ in beeld is, dat de voorraad FM-radio's zonder DAB+ zo snel mogelijk de deur uit moet. AM radio is geen koopargument meer. (Thuis ook niet fatsoenlijk beluisterbaar, zoals ik al aangaf.) 

"Slikken of stikken" is een onterechte beschrijving van de behoedzaamheid waarmee AM wordt uitgeschakeld. Het wordt ruim van te voren aangekondigd dat het gebeurt, en de argumentatie is eenduidig: te weinig publiek. Dat argument wordt ook in andere landen gehanteerd. En het lijkt me een valide argument. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt iets genuanceerder dan dat Eduard,

 

Om maar met het laatste te beginnen, kleine draagbare radio's met AM/FM in plaats van DAB+ kosten al heel veel langer niet de prijzen van laatstgenoemden, dat is van ver voor de invoer van DAB of DAB+.

 

Radio 1 middengolf werd voor onze regio enorm belangrijk toen een rechter zo dom was om de sterke Radio 1 FM zender in Arnhem op 104,2 van de publieke radio af te pakken en aan de commerciëlen te geven. Plaatselijk is er voor Arnhem een klein zendertje voor in de plaats gekomen maar bijvoorbeeld bij ons in Nijmegen zijn vooral radio 1 en 4 zenders die je nergens in de stad doorlopend kunt ontvangen. Soms is Roermond, dan weer Markelo of Lopik ontvangbaar, soms geen van drieën. Bij Radio 4 is dat dan loon op Zand die hier en daar het sterkst is maar ook vaak niet.

 

Bovendien waren vrienden en kennissen die voor hun werk door het land heen reisden niet in staat om steeds maar weer op de juiste FM frekwentie af te stemmen. Ik heb gelukkig een Becker met dual tuner waardoor dat euvel wat minder groot is (stemt steeds af op de sterkst doorkomende zender) maar voor die tijd was dat een crime. Middengolf betekende gewoon altijd Radio 1 ongeacht waar je je bevindt.

 

Over luistercijfers van 648 beschik ik niet, ik weet alleen dat er heel veel Nederlanders waren die net als ik er dagelijks naar luisterden. Ik vond het trouwens ook een enorm stomme zet van de Britten want ik weet toevallig ook dat er ontzettend veel Europarlementariërs in Brussel naar luisterden omdat het de enige Engelstalige nieuwszender was die ze konden verstaan. Ik denkl dat ze daardoor aardig wat invloed zijn kwijtgeraakt, maar dat terzijde.

 

Maar goed, dingen van mensen afpakken en dan roepen "ze gebruiken het toch niet" is een teken van deze tijd. Ik moest echt lachen toen de Rabobank filialen ging dichtgooien onder het motto "mensen doen aan thuisbankieren". Want wat was het geval? Je kon er al jaren niet meer terecht: ik wilde een keer wat contant geld storten en liep zo'n filiaal binnen, wel met mijn rekeningafschrift maar zonder de kaart bij me te hebben. Kon ik vergeten, want ook om er geld in te leveren moest je aan de machine. Het was alleen nog maar een winkeltje om verzekeringen aan de man te brengen. Ja, geen wonder dat je klanten dan weg blijven! Wij stapten op de ING over die nog steeds een normale bank met kassier handhaaft en aan de hoeveelheid personeel en aan de hoeveelheid klanten die in de rij staan kun je zien dat er wel degelijk een behoefte aan is.

 

Overigens zat radio 10 alleen maar op de middengolf omdat ze uitgeloot waren toen de FM frekwenties herverdeeld werden. Ze hebben nog een paar jaar met jingles "Radio 10 FM" op de middengolf gezeten, hoe dom kun je zijn? Sowieso verbijsterend hoe hersenloos we die Amerikaanse kreten overnemen zonder te weten waar het over gaat. In de VS heb je veel zenders die een middengolf en een FM frekwentie hebben, zo had je vroeger in L.A. mijn favoriete combinatie: KNX-AM was een nieuwsradio programma, KNX-FM was een singer-songrwriter zender met veel mooie muziek. Hier zwammen ze dat "FM" er overal achteraan zonder dat het ook maar de geringste zin heeft. Denk maar aan 3FM terwijl er echt geen 3AM bestaat! En zelfs internet radio's worden soms met het achtervoegsel "FM" getooid, hersenlozer is niet te bedenken!

  • Like 1

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt iets genuanceerder dan dat Eduard,

 

Maar goed, dingen van mensen afpakken en dan roepen "ze gebruiken het toch niet" is een teken van deze tijd. Ik moest echt lachen toen de Rabobank filialen ging dichtgooien onder het motto "mensen doen aan thuisbankieren". Want wat was het geval? Je kon er al jaren niet meer terecht: ik wilde een keer wat contant geld storten en liep zo'n filiaal binnen, wel met mijn rekeningafschrift maar zonder de kaart bij me te hebben. Kon ik vergeten, want ook om er geld in te leveren moest je aan de machine. Het was alleen nog maar een winkeltje om verzekeringen aan de man te brengen. Ja, geen wonder dat je klanten dan weg blijven! Wij stapten op de ING over die nog steeds een normale bank met kassier handhaaft en aan de hoeveelheid personeel en aan de hoeveelheid klanten die in de rij staan kun je zien dat er wel degelijk een behoefte aan is.

 

 

 

Wij waren de lange wachttijden bij de ING wel zat, om voor elk wissewasje een half uur tot een uur in de rij te staan is nou niet bepaald klantvriendelijk te noemen. Weg met de wachttijden en weg met AM, we leven in de 21e eeuw en niet meer in de jaren zeventig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...