Jump to content
Sign in to follow this  
a33

Parallel schakelen van diseqc switches

Recommended Posts

DEEL ÉÉN

In navolging van het topic van @trust, over de combinatie van monoblock en diseqc switch ( https://www.sat4all.com/forums/topic/109616-oplossing-komb-monoblockdiseqc-switch/),

en naar aanleiding van zijn oplossing voor de combinatie van triple LNB en diseqc switch in bericht #25 ( https://www.sat4all.com/forums/topic/109616-oplossing-komb-monoblockdiseqc-switch/?p=2175286),

heb ik zitten nadenken over de mogelijkheden van parallel schakelen in plaats van in serie schakelen van diseqc switches.

Omdat de triple LNB zowel de option- als de position-mogelijkheid gebruikt van diseqc 1.0;

en omdat het diseqc-protokol zowel serieel (in cascade) als parallel te gebruiken is (want het is een bus-protokol);

bedacht ik dat het ook mogelijk moet zijn om een triple LNB en een vierde LNB te combineren op de volgende manier:

post-40446-0-01864300-1418667826_thumb.g

(N.B. Dit kan bij een duo-LNB niet, omdat daarin alleen op position geschakeld wordt. Dat botst, als ook op option geschakeld moet worden.)

Laatst heb ik deze opstelling eens provisorisch getest, en........ HET WERKT :grin::) :) :) !

Wel deed zich (toevallig) bij één frequentie waarop ik testte een fors verlies aan kwaliteit voor, van zo'n 2,5 dB.

Omdat ik de discussies over misaanpassing en het beter niet "open" laten van een ingang/uitgang nog goed in mijn hoofd had

https://www.sat4all....baar/?p=2264985 en   https://www.sat4all....signaalverlies/),

heb ik toen mijn diseqcswitch-testertje (een LED met een weerstandje van 1 kilo-ohm) aan de desbetreffende open ingang gehangen, en ziedaar: meteen weer 2 dB verbetering van het signaal!

Kennelijk is afsluiting met een DC-ontkoppelde afsluitweerstand bij deze schakeling dus belangrijk: een geheel open ingang/uitgang zuigt signaal weg. En 1 kilo-ohm afsluitweerstand levert kennelijk een grote relatieve verbetering. :)

Ik weet niet of deze manier van schakelen nou echt handig is, of echt handiger dan de trust-oplossing van doorverbindingen in/aan de diseqc-switch, maar ik dacht ik deel deze methode ook eens met jullie. Biedt wellicht perspectief als methode, bij andere uitdagingen of problemen. :confused:

DEEL TWEE

Ik onderzocht deze manier van schakelen, omdat ik uiteindelijk op deze manier een gemotoriseerde schotel aan drie andere LNB's zou willen koppelen, waarbij de motorantenne nogal vér van de andere schotel afstaat. Deze manier van schakelen zou kunnen helpen om niet allemaal kabels heen en weer te hoeven trekken, en tóch de motor vóór de diseqc-schakelaar te houden:

post-40446-0-59085100-1418668188_thumb.g

Maar omdat ik dan toch weer extra DC-ontkoppelde afsluitweerstanden nodig heb, vraag ik me af of ik niet toch moet proberen de motor maar áchter de diseqc switch te monteren, en te hopen dat de diseqc-switch door de motor-stroom toch niet het loodje legt. Dat zou toch een iets simpelere schakeling zijn.

Of raden jullie dat nog steeds af, een diseqc switch vóór de motor, vanwege het risico van kapot gaan van de diseqc switch?

groet, A33

N.B. In de tekeningen staan de afsluitweerstanden nog niet opgenomen. Sorrie! :(

Edited by a33

Je kan i.p.v. de splitter toch gewoon netjes een uncommitted switch (DiSEqC 1.1) nemen, dan is die loze switch rechts ook niet nodig.

Of ondersteunt je ontvanger geen DiSEqC 1.1 ?

Hé, de plaatjes zijn verdwenen in mijn eerste post? Gisteren waren ze er nog... :(

@Mods: komen ze terug, of moet ik ze opnieuw posten?

@hvdh:

Voor de motor-opstelling gebruik ik inderdaad op dit moment (nog) een ontvanger met slechts diseqc 1.0 en 1.2. Vandaar dat ik op zoek ben naar een diseqc 1.0-oplossing.

Groet, A33

Zelfs vanochtend stonden de plaatjes er nog. Misschien vonden de moderators ze niet mooi genoeg. :D

De plaatjes werden in ieder geval veel groter getoond dan nodig, met die nieuwe upload-functie.

Geen idee of ik dat zonder veel moeite had kunnen verkleinen? :confused:

Maar goed, eerst maar even het antwoord van de moderatoren afwachten.

groet, A33

Ik heb aan jouw plaatjes niets gedaan, maar ze zijn wel weg. Geen idee wat er gebeurt is.

Nou hier zijn de plaatjes dan weer.

triple LNB met diseqc switch:

post-40446-0-68681700-1418749142_thumb.jpg

En de motor plus diseqc switch:

post-40446-0-40470200-1418749140_thumb.jpg

Ik heb ze inmiddels geconverteerd naar .jpg-format en in Bytes verkleind.

Kijken of de NSA er nu vanaf blijft? ;)

groet, A33

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By vansloneker
      Vanaf twee verschillende TV's met ingebouwde satelliet ontvanger wil de disecq niet werken. Ik heb Astra 1 op A, Astra 2 op B en Hotbird op C. Dat werkt prima met de losse Rebox en Topfield HD ontvangers welke ik gebruik. Twee van mijn TV's hebben dus een ingebouwde satelliet ontvanger. Een daarvan, een Sharp, heeft een UHD tuner, dat hebben mijn losse tuners niet, daarom is het interessant de UHD zenders te kunnen bekijken op de Sharp.
      Met name denk ik dan aan het NASA kanaal op de Hotbird.

Beide TV's, behalve de Sharp ook een Sony negeren de disecq instellingen. Ze zien alleen de Astra 1 op A oftewel default. Met zenders zoeken word ook alleen de Astra 1 gescanned en zenders van gevonden. Dat is wel frappant dat het op twee TV's niet werkt. Zoals gezegd, met de losse ontvangers werkt het gewoon. Zie ik misschien iets over het hoofd?
    • By KRelectro
      Dag iedereen,

Momenteel heb ik een Cahors big bisat met 4 lnb's.
      Aangezien ik daar al redelijk goed mee overweg kan vroeg ik mij af of ik niet nog een kopje zou uitbreiden ...
      Volgens dat ik weet gaat standaard Diseqc tot 4 uitgangen en ik weet dat er switchen van 8 of 10 of meer bestaan.
      Alleen zie ik niet in hoe ik dit in de ontvanger configureer ?
      Momenteel heb ik een oude VU+ duo, kan dit hier op ?
      Ik zou dit het liefst doen op 1 tuner zodat ik de 2de hetzelfde als de eerste kan instellen om op te nemen of op een 2de kamer te bekijken.
      Hoe doen jullie dat ?

Met vriendelijke groeten,

Kenneth
    • By ketupa
      Hallo,
      Ik ben in het bezit van 2 SPAUN 420F diseqc.1 switches + een aantal SPAUN 411F Diseqc 2.0 switches
      Ik probeer een cascade te maken van deze type : Box > SPAUN 420F  > Spaun 420F > SPAUN 411F> LNB.
      Volgens dit model - maar uiteraard met veel minder LNB's 🙂
      http://www.diseqc.info/jgs_portal.php?id=53&sid=

Het lukt me echter niet.
      Ik heb de indruk dat er in de instellingen op mijn box (Octagon SF4008 met OpenATV 6.1)iets ontbreekt waardoor ik niet alle parameters in kan geven.

Bij wijze van test heb ik geprobeerd met de LNB die op positie 3E gericht is.
      Eerste switch op mode 3 gezet
      Tweede switch op mode 1 gelaten
      Naar het voorbeeld van de link hierboven, in de instellingen van mijn box input 13 voor diseqc 1.1 gekozen (want kabel zit in uitgang 4 van mijn eerste switch) 
      Herhalingen op 3 gezet
      Maar ik moet ergens parameter A/A selecteren en ik weet niet waar. Want Commande Disecq 1.0 geeft mij allen de keuze tussen A, B, C, en D.
      Volgorde van de Disecq's op 1.1 > 1.0, toneburst gelaten.

En het werkt niet.

Ik moet erbij zeggen (en daar zit misschien het probleem) dat uitgangen 1, 2 en 3 van mijn eerste switch rechtstreeks naar 3 verschillende 411 switches gaan, dus zonder andere 420F switches ertussen (als overblijfsel van mijn oude, werkende configuratie, die ik dus nu probeer te laten evolueren).
      Alle LNB die op deze manier zonder de 2de switch verbonden zijn werken niet meer (sinds ik de mode van mijn eerste switch van 1 nar 3 heb veranderd).
      En 3E als enige LNB met de nieuwe cascade dus ook niet.

Wat doe ik fout?
      Wie kan helpen?
      Sprietje?

Thx

• By MrBrickALot
      Sinds een paar jaar woon ik in het zuiden van Zweden en onlangs zag ik bij Canal Digitaal dat je nu ook op een buitenlands adres een abonnement kan afsluiten.
      Een korte check op de 'kaart' van Astra drie en we zagen dat we in het gebied wonen waar een reguliere schotel genoeg moet zijn.

Ik heb een Triple LNB besteld en een CI+ module. De lokale monteur is langsgeweest om de nieuwe LNB te installeren en uit te richten op de drie satellieten.
      Na wat geklooi in de instellingen van mijn TV (LG 55B6) heb ik de locatie naar Nederland veranderd waardoor ik de Canal Digitaal Fastscan mogelijkheid kreeg.
      Hij vond alle kanalen en geeft 100% signaal voor alledrie de satellieten in het instellingen-menu. Als ik naar de kanalen gaan doet het merendeel het echter niet.
      Alleen de kanalen van de 19.2 satelliet doen het zonder problemen (en met heel goed beeld). Bij de andere kanalen krijg ik de melding 'geen signaal' op het scherm.

De monteur is al een keer teruggeweest om de hoek van de LNB aan te passen maar het effect is exact hetzelfde.

Kan mijn tv simpelweg niet het signaal van de triple LNB aan? Ik heb geen idee waar ik nu verder nog kan kijken. Bellen met Canal Digitaal heeft nog weinig zin gehad.
      Mijn alternatief is de CI+ module terugsturen en een los kastje gebruiken maar dat wil ik vermijden indien mogelijk.

Wellicht dat een van jullie mij in de juiste richting kan sturen? Bij voorbaat dank
    • By titaan
      Hoi,

Momenteel ziet mijn huidige setup er zo uit:

- Triax 80 cm schotel met muurbeugel bevestiging
      - Quad LNB op Astra 19,2° en 23,5°
      - 2 ontvangers, 1 twin-ontvanger met 2 coaxkabels en 1 ontvanger met 1 coaxkabel

Tevreden van, maar ik zou graag uitbreiden om ook op 28,2° de FTA Engelse kanalen zoals BBC HD en Channel 4 HD  te kunnen ontvangen.

Ik heb al wat opzoekwerk gedaan, o.a. over de Triple LNB, maar dat lijkt me niet zo'n goede oplossing.
      Zelf dacht ik aan een nieuwe schotel te plaatsen met een tegelvoet, en hierop een aparte LNB voor 28,2° en met een DiSEqC switch te gaan werken om deze met de huidige setup te verbinden. Hierbij heb ik nog een paar vragen:

- Minimale diameter van de schotel voor een goede ontvangst (oosten van België)? Sommige adviseren 100cm, volgens sommige coverage sites volstaat 78cm al?
      - Wat voor DiSEqC switch heb ik nodig, en hoe ziet zo'n setup er dan uit?
      - Wat voor tegelvoet setup zouden jullie adviseren? Niet te veel gedoe met slechte uitrichting als het wat harder waait?

Heel erg bedankt voor jullie advies!
  • Create New...

Important Information

Onze Terms of Use en Privacy Policy