Ga naar inhoud


aardlekschakelaar en spanningspiek


boudeman

Aanbevolen berichten

Ik heb mij nooit zorgen gemaakt over spanningspieken op het net, tot voor een week.

Vanwege een wrakke buitenlamp (vocht) sprong de aardlekschakelaat uit. Na afkoppelen van de lamp, aardlekschakelaar weer ingezet. Geen probleem toch.....?

Toen bleek een USB harde schijf, gekoppeld aan mijn satellietontvanger het loodje gelegd te hebben. In ieder geval is het voedingsapparaat in de netkabel kapot. Inmiddels een nieuwe in bestelling. Als ik pech heb, is ook wat electronika in het schijfgedeelte kapot gegaan, en kan ik naar mijn opnamen fluiten. Ik heb gelijk ook maar wat overspanningsbeveiligingen gekocht voor mijn audio- en video apparatuur en mijn PC's.

Ik weet niet of het probleem ontstaan is bij het uitvallen van de netspanning of het weer aanschakelen van de netspanning, maar het laatste lijkt mij niet onwaarschijnlijk. In ieder geval zal ik in de toekomst, als aanschakelen weer eens nodig is, enige apparatuur eerst loskoppelen van het net.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb eerder het vermoeden dat de nul even los is geweest en dat je i.p.v. 230V even een piek kan 400V op je apparatuur hebt gehad en dat het niets met je buitenlamp te maken heeft.
Het kan een slechte verbinding zijn van de nul in je eigen meterkast maar het kan ook in je toelevering zijn.
In het buitengebied van Spanje waar alles nog bovengronds gaat, komt dit regelmatig voor. Ik heb mijn huis dan ook voorzien van overspanningsbeveiligingen.
Deze moet je in de meterkast plaatsen: http://www.hager.nl/producten/energiedistributiesystemen/modulair-schakelen-en-beveiligen/bliksem-en-overspanningsbeveiliging/overspanningsbeveiliging-type-3/sp202n/35400.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

-----------------------------

Ik heb eerder het vermoeden dat de nul even los is geweest en dat je i.p.v. 230V even een piek kan 400V op je apparatuur hebt gehad en dat het niets met je buitenlamp te maken heeft.

------------------------------

 

Als hij nu maar een één fase aansluiting/groepenkast heeft klopt het dan ook nog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dan klopt het ook nog. Stel dat een eind verderop in de straat er een slechte verbinding is van de nulleiding en je naaste buurman zit op een andere fase, dan loopt de stroom tussen en fase van je buurman en de fase waar je zelf op zit, 400V dus.
Het hangt er dan maar van af wie op dat moment de grootste verbruiker is. Stel je voor dat je buurman op dat moment 2kw aan apparatuur aan heeft staan (de wasmachine bijv.) en jij maar 100w. De weerstand van die 2Kw is maar 26 Ohm.
De weerstand bij 100w is 535 Ohm.
Jij krijgt van die 400V dus 381V aangeleverd. Daar gaat je apparatuur dus echt wel van kapot.
Mijn buurman in Spanje heeft al voor een paar duizend Euro schade door dit soort situaties. Z'n airco was op een gegeven moment uitgebrand, later weer de electronica van zijn luxe koelkast enz. Daarom heeft hij sinds een jaar nu overspanningsbeveiligingen in zijn meterkast.
Maar ja, als je dan denkt dat je van de ellende af bent.
Een paar maanden geleden waren ze twee weken naar Nederland. Door de overspanning die weer eens op trad, was de spanning uitgeschakeld met als gevolg dat ook de diepvries uit ging. Toen ze thuis kwamen liepen de maden in het rond.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

in het geval van een losse N had hij wel meer problemen gehad.

Bv de satelliet ontvanger.

 

Verder is (het in België) zo dat de N om de zoveel honderd meter zowiezo geaard wordt door de maatschappij.

 

De meeste voedingen van toestellen die continue onder spanning staan sneuvelen als ze even zonder spanning komen. 

 

In de tijd van de video recorders was het elke keer na een onweer van dat.

De mensen halen de stekker van de video uit het stopcontact om deze te beschermen tegen bliksem inslag.

 

Als ze dan na het onweer de stekker weer insteken werkt de video niet meer.

Vaak omdat de elco's in de voeding te ver verlopen zijn.

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Aardlek schakelaars en hoofdschakelaars zijn mechanisch zo geconstrueerd dat de nul eerder in en als laatste uitgeschakeld wordt.

Anders zou er veel meer elende in de elektronica optreden.

 

Echter...

 

Wanneer je de voedingsspanning van een groep haalt, en in die groep zit een dikke transformator, zal de tegen EMK van de zelfinductie van de transformatorspoel een hoge negatieve spanningspiek geven.

Denk aan de aloude bobine welke de vonk voor je bougie levert. De compressor van je koelkast is bijvoorbeeld zo een bron.

 

ZO een spanningspiek kan zeker je elektronisch geschakelde voeding om zeep helpen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echter...

 

Wanneer je de voedingsspanning van een groep haalt, en in die groep zit een dikke transformator, zal de tegen EMK van de zelfinductie van de transformatorspoel een hoge negatieve spanningspiek geven.

Denk aan de aloude bobine welke de vonk voor je bougie levert. De compressor van je koelkast is bijvoorbeeld zo een bron.

 

ZO een spanningspiek kan zeker je elektronisch geschakelde voeding om zeep helpen.

 

Dit zou betekenen dat de spanningspiek optreedt bij het AFschakelen van de spanning.

In de betreffende groep zit bij mij geen apparatuur die een inductieve belasting vormt

In een andere groep zitten dan wel trafo's voor de verlichting (12V)

 

Koelkast, diepvriezer en motoren CV vallen onder een andere aardlekschakelaar; maar daar vallen ook mijn PC's onder. Een reden temeer dan om die te voorzien van een overspanningsbeveiliging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overspanningsbeveiliger dient voor echte pieken door vb blikseminslag . een spanningstabilisator zou hier eerder van toepassing zijn . ter info in europa kunnen (moeten) de meeste toestellen een korte piek in het net overleven door / zoals bij isolatie metingen

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...