Ga naar inhoud


Advies gebroken triax lnb houder, wat te doen?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

omdat er blijkbaar meer problemen zijn, met de ontvangst, ik heb er ook last van, zal ik mijn ontvangst even onder de loep nemen.

Zie ook de topic van dsr slijtage in betreffende topic.

Plaats ik deze foto's hier opnieuw?

Maar ik heb opgemerkt, dat de lnb houder waar de TVV (M7) lnb inzit is gebroken.

Nu vraag ik me af, vervang ik gewoon de lnb houder, plaats de hals van de 23,5° en her uitrichten?

Of ga ik toch beter voor een complete nieuwe schotelset , met nieuwe lnb?

Ik ga alleszins de 23,5° gebruiken om de schotel uit te richten, maar misschien is er beter advies?

Triax is 78 cm geloof ik.

Bij onderstaande foto zie je een grijs stuk, dat je ziet waar die gebroken is:

post-40019-0-50852800-1440609165.jpg

Ik ben al de 2de met dergelijke breuk. Is dit een fabricage fout van triax, of is die helemaal niet geschikt voor dergelijke lnb?

Ik dacht een multifeed opstelling, maar dan moeten er nieuwe lnb's en disecq switchs.

Wat zijn jullie adviezen?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij een Triax 64 moet de duo-lnb zo ver mogelijk naar de schotel geplaatst worden.
De verloopring moet met de opening recht omlaag gemonteerd worden.
Plaats de lnb van de 23,5 in de klem en stel hem op de juiste schuinte.
Doe een beetje 10sec. lijm tussen de hals van de lnb en de verloopring.
Nu hoef je de lnb-klem maar heel licht aan te draaien zonder dat de duo-lnb in een andere stand weg kan zakken.
De lnb-klem is gewoon te koop voor €4,95 in Arnhem en Zoetermeer
 

post-60869-0-47931100-1440611235_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk mooi dat de klem voor 5 euri's te vervangen is, maar even zo beschamend dat de kwaliteit ervan nog geen euro waard is.

Zo'n houder is toch een essentieel onderdeel van je signaal ontvangst.

 

Ik heb in Duitsland dit soort plastic rommel nog nooit in een satwinkel zien liggen.

En de bevestiging met die minischroefjes in lichtgewicht plastic vind ik eigenlijk een aanfluiting. Zeer kwetsbaar bij het gewicht van een duo of triple lnb.

 

Ik denk daarom dat Tripleboy een goede advies geeft: aluminium houder, met stevige schroeven erdoor. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten helemaal geen minischroefjes in de lnb-houder. Eén lange M5 schroef met moer om de lnb vast te klemmen.

Ik neem aan dat je de lange schroef door de lnb arm bedoelt?

Maar het blijft een prutsding. Er heb er een gehad die op den duur ging scheuren. De lnb kon dus niet meer fijn worden afgesteld. Ik heb gelijmd, maar vond het hele gedoe een aanfluiting..  

 

Jouw metalen suggestie hierboven lijkt me in alle opzichten de oplossing, zeker bij een duo of triple. Zelfs als die van plastic niet kapot is, zou ik die metalen hierboven toch aanschaffen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk is dat de opening van de verloopring onder zit.

Verder zijn er verloopringen die niet om de hals van de lnb klemmen omdat de uiteinden te lang zijn en tegen elkaar aan liggen. Er moet dan wat weggevijld worden van de verloopring.

Doe je dat een paar druppels 10sec. tussen de hals van de lnb en de verloopring, dan hoef je hem helemaal niet zo vast te zetten en scheurt de lnb-houder niet af.

post-60869-0-46763700-1440615629_thumb.png

post-60869-0-05284800-1440615658.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de vele tips.

Ik heb in mijn sat spullen bij een defecte lnb, volgende houder gevonden:

post-40019-0-69315300-1440617401.jpg

Die ziet er identiek hetzelfde uit, juist de kleur is anders.

Aangezien ik deze liggen heb, en als jullie bevestigen, dat ik die kan gebruiken, dan kan ik rustig zoals hier vermeld, een steviger metalen exemplaar gaan zoeken.

Maar ik denk, dat hier niet gelijk is wat, want de lnb naar het brandpunt van de schotel richten, is toch een duizendste van een millimeter werk?

Maar ik vrees, dat de lnb zelf ook niet optimaal is.

De afmeting in de breedte van de schotel is +/- 87 cm

En de hoogte iets meer dan 90 cm.

 

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees, dat de huidige niet zo een is zoals op afbeelding, maar ga morgen eens zien.

Maar mocht ik genoeg geld hebben, dan zou ik, als de raadgeving hier positief is, deze gebruiken met aparte lnb's.

post-40019-0-70722700-1440620790.jpg

Maar omdat er 3 kabels nodig zijn, heb ik dan ook minimaal 2 lnb's nodig met 4 uitgangen+ bijhorende switches.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ sattv4iedereen.

Als dit het vervolg is van dit topic https://www.sat4all.com/forums/topic/344976-philips-dsr-slijtageschotelprobleem-iets-anders-slowmotion-beeld-op-een-hd/?p=2290766

Moet je toch onderhand weten dat die lnb niet geschikt is voor die Triax 88 (of die schotel voor die lnb ) zeker niet met Astra 19.2 in de klem als je 23.5 wil kijken .

Die lnb houder is nog van de eerste generatie , de latere versie waarvan Sprietje de foto laat zien , heeft een ander sluit systeem , ik ben die nog niet gebroken tegen gekomen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

En overigens hadden we zo'n gebroken Triax LNB-houder al eens eerder aan de orde gehad, herinner ik me.

 

Ik heb even gezocht en vond dit topic:

https://www.sat4all.com/forums/topic/337162-afgebroken-vergrendeling-lnb-houder/

Ik zie dat dat topic gaat over een multifeed-LNB-klem van Triax, maar de oplossing lijkt me ook bij een 'normale' LNB-houder goed toepasbaar.

 

Hadden we ook nog ergens een foto van zo'n oplossing voor een 'normale' Triax-LNB-klem? Of zou dit zijn, wat ik me herinnerde?

(Tja, ik word ook een jaartje ouder... ;) )

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...