Ga naar inhoud


80 of 90 cm schotel in Alicante ?


elmar49
Ga naar oplossing Opgelost door Boogje,

Aanbevolen berichten

Hallo gewaardeerd forum,

Bedankt voor de waardevolle informatie die ik inmiddels uit diverse bijdragen heb kunnen halen.

Echter,

Omdat ik vrij vaak met mijn camper in Zuid-Spanje verblijf heb ik begrepen dat een schotel van 85x90 cm een minimale vereiste is om Astra 23.5 hier te ontvangen.

Mijn oog viel op een Oyster, Teleco of Megasat, met autoskew,van die afmetingen.

Mijn dealer hier in Alicante had een Mecatronic 850 autoskew in voorraad, dezelfde specificaties zei hij, die ik heb laten monteren.

De ontvangst van Astra3 is echter waardeloos. Signaalsterkte 90, Kwaliteit 4.

Nu blijkt dat de Mecatronic 80x85 cm is en niet 85x90 cm.!

Volgens mij verklaart dit de slechte ontvangst.  Buren met een Oyster autoskew (85x90) hebben een sterkte en kwaliteit van beiden 70%.

De importeur van Mecatronic heeft mij verzekerd dat mijn probleem zuiver technisch gezien niet aan die afmetingen ligt.

Met een "Antenna Efficiency Calculator" laten zij een verschil van 0,1% zien (65% vs 65,01%).

Op 2 juni komen er 2 technici vanuit Valencia naar Alicante om de boel op te lossen.

Mijn vragen:

1.   Is het werkelijk zo dat de afmeting van de schotel zo weinig invloed heeft op de kwaliteit van het signaal ? (Kan het me niet voorstellen)

2.   Komen die mensen dan met een onmogelijke opdracht naar Alicante ? (Zijn zij gek of ben ik het ?)

 

Ik hoop dat iemand mij uit kan leggen wat me te wachten staat en of ik hoe dan ook altijd beter uit ben met een schotel van 85x90 cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Sprietje,

 

Bedankt voor je snelle antwoord.

 

Betekent dit dus dat ik in Alicante met een schotel van 80x85 cm ook bij slecht weer de Astra 23.5 goed kan ontvangen ?

En maakt de afmeting van de schotel  -80x85 of 85x90-  echt niet zoveel uit ?

(Ik heb het voor alle duidelijkheid over de HD zenders van CanalDigitaal)

 

Mijn schotel is een Mecatronic automatic flat sat 850 skew

Mijn ontvanger een SAB Titan Micro HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou in Alicante maakt het niets uit of je nu een schotel van 80x85cm hebt of een schotel van 85x90cm maar in Zuid-Spanje zoals Almeria, Marbella, Malagea en de Algarve in Portugal wel. Dan heb je met 85x90cm nog ontvangst voor de Astra 23,5 maar met een schotel van 80x85cm niet.
Is die maat trouwens gemeten op de spiegel van de schotel zonder de rand of inclusief de rand?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afmetingen van de schotels zijn die welke door de fabrikanten worden opgegeven.

Maar uit je opmerkingen begrijp ik dat een schotel van 80x85cm hoe dan ook niet voldoende is als je je door het uiterste zuiden van Spanje en Portugal beweegt.

Daarmee weet ik genoeg denk ik.

Bedankt voor je uitleg ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een schotel als de Oyster 85x90cm is minimaal vereist om in de Algarve en Huelva, Cádiz, Gibraltar en Marbella de Nederlandse zenders van de Astra 23,5 te ontvangen waarbij opgemerkt moet worden dat het heel belangrijk is dat de skew van de lnb optimaal staat ingesteld.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afmetingen van de schotels zijn die welke door de fabrikanten worden opgegeven.

Maar uit je opmerkingen begrijp ik dat een schotel van 80x85cm hoe dan ook niet voldoende is als je je door het uiterste zuiden van Spanje en Portugal beweegt.

Daarmee weet ik genoeg denk ik.

Bedankt voor je uitleg ! 

 

Beste Elmar49,

 

Zoals ik in het onderwerp 'Canal Digitaal en mijn schotel' (http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=65&t=29510#p483587) aankondigde heb ik het EISS-systeem met 65cm B&R schotelantenne uitvoerig getest in de Algarve. De metingen zijn uitgevoerd in Lagos, ca 58 km ten westen van Albufeira. Zelfs bij de - voor de Algarve - ongebruikelijk slechte weersomstandigheden tijdens de testperiode(17/4 - 3/5 op Turiscampo in de Algarve) is er geen beelduitval van de Canal Digitaal HD-zenders (inclusief History en National Geographic Wild) op Astra 3 opgetreden.

Er blijkt dus toch nog al verschil te zijn tussen de schotelantennes van diverse merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Boogje

Er wordt beweerd dat die 65cm B&R schotel inderdaad fatsoenlijke ontvangst geeft in de Algarve. Je moet je wel bedenken dat ze bij deze schotel het brandpunt uitgerekend is met de calculator van schotelgoeroe James Wade en een nieuwe lnb-arm gemaakt hebben zodat de lnb precies in het brandpunt van de schotel staat. Dit is een probleem wat bij vele schotels het geval is dat de lnb-arm niet klopt en dat het focuspunt van de feedhorn niet in het focuspunt van de schotel staat.
Een mooi voorbeeld hiervan is bijv. ook de Triax 64 die CanalDigitaal vroeger leverde. Zelfs in de handleiding hoe je de schotel moest afstellen werd vermeldt dat je de duo-lnb zo ver mogelijk naar de schotel toe moest plaatsen omdat de lnb-arm gewoon 10mm te lang is.
Voor de freaks is er dus nog wel wat te halen als het om optimalisatie van de schotel gaat.
Voor de normale consument zijn dit echter ondoenlijke zaken om zelf je schotelantenne te optimaliseren.
De meeste mensen kiezen toch voor een automatische schotel op een camper of caravan en dan zul je het moeten doen wat er standaard in de handel is.
Bij automatische schotel heb je nog een probleem.
De elevatie-instelling gebeurt met een motor die via een wormwiel een tandwiel aan drijft. Op de duur komt er enige speling tussen het wormwiel en het tandwiel. De schotel kan dan door de wind wat gaan bewegen hetgeen natuurlijk zeer ongunstig is voor een optimale ontvangst en wind heb je aan de stranden is Zuid-Spanje en de Algarve volop.
Verder heb ik ook niet de indruk dat door de behoorlijke snelheid waarmee automatische schotels de richting en de elevatie zoeken de schotel nu ook optimaal gepositioneerd wordt. Het zou beter zijn dat als de satelliet eenmaal gevonden is een fijninstelling gemaakt wordt op bijv. 1/5 of 1/10 van de normale zoeksnelheid. Dit zou de ontvangst zeker ten goede komen.

Dan heb je nog het probleem dat de skew van de lnb dikwijls niet goed staat ingesteld. Mensen vinden het vaak te bezwaarlijk op op het dak van de camper te klimmen om de skew van de lnb optimaal in te stellen. Bij schotels waarbij dat automatisch gaat klopt er soms niet veel van blijkt in de praktijk is de ervaring van mensen die een schotel met auto-skew hebben. Een gemotoriseerde skew-instelling zou ideaal zijn als je die handmatig bij kunt stellen zodat je zelf voor de optimale ontvangst kunt kiezen.

Ook is het de vraag of met deze EISS-schotel de Nederlandse zenders na de verandering van de SymbolRate nog net zo goed te ontvangen is als voorheen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Boogje en Sprietje.

Bedankt voor jullie reacties maar Boogje, met alle respect de uitvoerige technische gegevens zijn helaas niet helemaal aan mij besteed. Ik heb een autoskew 85x80 cm schotel op mijn camper staan en ben daar niet echt blij mee. De technici van Mecatronic hebben mijn probleem ter plekke niet kunnen oplossen. Mijn buurman hier op de camping in Alicante heeft een automatische 85x90 schotel zónder problemen met Astra 23.5. Dús heb ik de conclusie getrokken dat een automatische schotel (want daar hebben we het over) van die afmetingen minimaal nodig is om hier en zuidelijker een goede ontvangst te hebben. Dat kan dan Oyster,Teleco of Megasat zijn. Toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste elmar49

Het is wel heel erg vervelend dat de technici van Mecatronic het probleem van je schotel niet op hebben kunnen lossen.
Natuurlijk maakt het een beetje verschil uit of een schotel de afmetingen heeft van 80x85cm of 85x90cm. Het verschil in oppervlak is een factor 1,129 ofwel 13%. Dit komt overeen met 0,527dB en dus niet met 0,1% wat de importeur van Mecatronic beweert. Wat dat betreft kun je vraagtekens zetten bij hun kundigheid.
Maar het verschil in afmetingen van 80cm breed of 85cm breed merk je wel in Zuid-Spanje zoals bijv. Malaga en in de Algarve. Daar ontvang je de Astra 23,5 niet met een schotel van 80cm breed en wel met een van 85cm breed.
In Alicante moet het helemaal geen verschil uit maken. Iets boven Alicante in Benidorm kijken flink wat Nederlanders gewoon met een Triax 64 die slechts 60cm breed is en 65cm hoog en ontvangen ook de moeilijke zenders zoals NGC Wild HD en TV Oranje. Dat heb ik zelf gezien. In Alicante moet je met een schotel van 70cm breed de Astra 23,5 zonder problemen ontvangen.
Het kan dus niet aan de afmetingen liggen dat je de Astra 23,5 niet ontvangt.
Werkt de autoskew misschien niet goed want daar zijn wel vaker problemen mee. Er zijn zelfs mensen met campers die geen autoskew willen omdat die vaak niet goed werken.
In Alicante moet de lnb 20 graden gedraaid staan. Zie de bijlage wat ik daar mee bedoel. Ook heb ik nog een hoek van 20 graden bijgevoegd zodat je de schuinstand van de lnb kunt controleren.

Maar goed, als jij van plan bent om ook nog zuidelijker te gaan, dan maakt het dus wel degelijk verschil uit of je schotel 80cm of 85cm breed is. Ze hebben je dus verkeerd voorgelicht en dat is een reden om te eisen dat ze bij jou een Oyster op dak zetten natuurlijk wel met bijbetaling als die duurder is.
 

post-60869-0-77201300-1465626149.png

post-60869-0-90595900-1465626186.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste Boogje en Sprietje.

Bedankt voor jullie reacties maar Boogje, met alle respect de uitvoerige technische gegevens zijn helaas niet helemaal aan mij besteed. Ik heb een autoskew 85x80 cm schotel op mijn camper staan en ben daar niet echt blij mee. De technici van Mecatronic hebben mijn probleem ter plekke niet kunnen oplossen. Mijn buurman hier op de camping in Alicante heeft een automatische 85x90 schotel zónder problemen met Astra 23.5. Dús heb ik de conclusie getrokken dat een automatische schotel (want daar hebben we het over) van die afmetingen minimaal nodig is om hier en zuidelijker een goede ontvangst te hebben. Dat kan dan Oyster,Teleco of Megasat zijn. Toch ?

 

Beste Boogje en Sprietje.

Bedankt voor jullie reacties maar Boogje, met alle respect de uitvoerige technische gegevens zijn helaas niet helemaal aan mij besteed. Ik heb een autoskew 85x80 cm schotel op mijn camper staan en ben daar niet echt blij mee. De technici van Mecatronic hebben mijn probleem ter plekke niet kunnen oplossen. Mijn buurman hier op de camping in Alicante heeft een automatische 85x90 schotel zónder problemen met Astra 23.5. Dús heb ik de conclusie getrokken dat een automatische schotel (want daar hebben we het over) van die afmetingen minimaal nodig is om hier en zuidelijker een goede ontvangst te hebben. Dat kan dan Oyster,Teleco of Megasat zijn. Toch ?

 

Beste Elmar en Sprietje,

 

Op 21 april jl. werd door een Nederlander met camper in Lagos (Algarve) mijn hulp ingeroepen om Astra 3 te kunnen ontvangen op een Mecatronic ASR85_FLAT SKEW (volgens mij dus hetzelfde systeem als dat van jou, Elmar). Als 1e de software van de besturingseenheid naar de meest recente versie ge-update (zie ASR-antenne-tool). Zonder resultaat. Toen het dak van de camper op om de schoteleenheid te controleren. Controle schotel-oppervlak op afwijkingen (oppervlakte-afwijkingen treden bij stalen schotelantennes op campers o.a. door grote temperatuurswisselingen en mechanische belastingen gemakkelijk op). Max. geconstateerde afwijking ca. 1,5 mm (is eigenlijk al te veel maar toch maar verder gaan kijken). Wat blijkt nu: deze schotel is helemaal geen 80/85 cm maar meet horizontaal slechts 72,5 cm en vertikaal 79 cm (effectieve schoteldiameter). Verder blijkt dat de arm niet de juiste hoek heeft met de schotelantenne waardoor de LNB onmogelijk in het brandpunt kan staan. Om hierover de fabrikant te kunnen informeren heb ik (volgens de methode van Paul Wade) berekend hoe de juiste hoek en afstanden van de LNB t.o.v. de schotel zouden moeten zijn (zie Mecatronic_ASR_FLAT_SKEW.pdf). Met een touwtje tussen de LNB-houder en bovenkant schotel de LNB-positie zo goed als mogelijk gecorrigeerd maar zonder resultaat (waarschijnlijk als gevolg van de schotel-oppervlakte afwijking en uiteraard de kleinere schoteldiameter. Helaas geen tijd meer gehad om de automatische skew (GPS) te controleren maar ik denk dat het verhaal wel enige duidelijkheid schept.

post-100849-0-48288700-1465632717_thumb.png

Mecatronic_ASR85_FLAT_SKEW(03).pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Boogje

Ik zie dat je in de bijlage hebt staan:
Vert. effective dish size: 72,5 cm
Hor. effective dish size: 79,0 cm

Dat moet juist andersom zijn. Is hierdoor de berekening misschien niet goed uitgevoerd?

En tja, als de effectieve schotelmaat maar 72,5cm is, dan is het verschil met een Oyster 85 veel groter.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Boogje

 

Ik zie dat je in de bijlage hebt staan:

Vert. effective dish size: 72,5 cm

Hor. effective dish size: 79,0 cm

 

Dat moet juist andersom zijn. Is hierdoor de berekening misschien niet goed uitgevoerd?

 

En tja, als de effectieve schotelmaat maar 72,5cm is, dan is het verschil met een Oyster 85 veel groter.

 

 

Beste Sprietje,

 

Vert. en Hor. zijn inderdaad verwisseld. Excuus!

De berekening is wél correct uitgevoerd. Zie bijg. plaatje.

post-100849-0-91276800-1465637357.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitgaande dat je schotel een effectieve breedte heeft van 72,5cm, geeft de Oyster 85 maar liefst 1,38dB meer signaal dan de Mecatronic en dat kan heel goed verklaren waarom je in Alicante  de Nederlandse zenders met een Oyster 85 wel kan ontvangen en met een Mecatronic niet.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...